AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Jeg kan ikke være den eneste her som elsker lister? Mitt nyeste liste-prosjekt er å lage et årshjul for det som trengs å gjøres i hus og hjem i løpet av et år. Alt fra å bytte plass på sofaputene til å avrime fryseren. Noen som har gjort noe lignende og har noen tips eller lister å dele? Anonymkode: 0bb66...306 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Det var en super ide, den skal jeg slenge meg på!! Anonymkode: 7d7e6...ebf
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 Januar: Rydde vekk jul, vaske alle gulv ekstra godt, sjekke salg på husrelaterte ting. Få oversikt på mat i fryser, skap og vaske kjøleskap ekstra etter jul. Notere seg erfaringer etter jul, hva ble for mye av, hva burde vi ha mer av for neste jul. Februar: vinterferie, noe som må ordnes her? Sjekk alle forsikringer, streamingtjenester og lånevilkår. Tenk økonomi. Mars: vaske vinduer April: påske, hva har du, hva kan kastes, hva må kjøpes. Vaske gulv ekstra godt. Mai: Alt på stell til 17.mai?. Rydde uteplassen Juni: vaske vinduer, alt klart for skoleavslutninger? Uteområder. Juli: Mest mulig kos August: Alt klart til bhg/skole og jobbstart?. Uteområder September: uteområder. Vaske vinduer Oktober: November: Gjøre klart for vinter ute. Ved/ snømåker, pakke inn utemøbler? Sjekke juleerfaringslisten fra i fjor. Desember: Jul Må komme tilbake til dette, må gjøre noe annet. Kan andre fylle på? Rense/sjekke sluk, vaske og sjekke ekstra osv. Hva bør man gjøre i forkant. Jeg har ekstreme mengder med snø her jeg bor nå, så veldig glad jeg var nøye i oktober/november å rydde i uteboder, pakke inn hagemøbler og sjekke at jeg hadde ved, strøsand og måleredskap er. Ved bør kansje bestilles før sommeren... Enig med deg Ts at et årshjul er fint, da det ofte blir adhock løsninger Anonymkode: c34bb...777 1
sommermor Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Januar: Rydde vekk jul, vaske alle gulv ekstra godt, sjekke salg på husrelaterte ting. Få oversikt på mat i fryser, skap og vaske kjøleskap ekstra etter jul. Notere seg erfaringer etter jul, hva ble for mye av, hva burde vi ha mer av for neste jul. Februar: vinterferie, noe som må ordnes her? Sjekk alle forsikringer, streamingtjenester og lånevilkår. Tenk økonomi. Mars: vaske vinduer April: påske, hva har du, hva kan kastes, hva må kjøpes. Vaske gulv ekstra godt. Mai: Alt på stell til 17.mai?. Rydde uteplassen Juni: vaske vinduer, alt klart for skoleavslutninger? Uteområder. Juli: Mest mulig kos August: Alt klart til bhg/skole og jobbstart?. Uteområder September: uteområder. Vaske vinduer Oktober: November: Gjøre klart for vinter ute. Ved/ snømåker, pakke inn utemøbler? Sjekke juleerfaringslisten fra i fjor. Desember: Jul Må komme tilbake til dette, må gjøre noe annet. Kan andre fylle på? Rense/sjekke sluk, vaske og sjekke ekstra osv. Hva bør man gjøre i forkant. Jeg har ekstreme mengder med snø her jeg bor nå, så veldig glad jeg var nøye i oktober/november å rydde i uteboder, pakke inn hagemøbler og sjekke at jeg hadde ved, strøsand og måleredskap er. Ved bør kansje bestilles før sommeren... Enig med deg Ts at et årshjul er fint, da det ofte blir adhock løsninger Anonymkode: c34bb...777 Å pakke inn utemøbler bør vel gjøres i september egentlig. Å pakke inn utemøbler i november når det kanskje ligger en halv meter med snø er upraktisk.
Andro Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 For oss med ADHD er dette helt genialt faktisk. Vi elsker lister og avkryssingsbokser! 1
Rucula Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Jeg har bare lister for vintersesong og sommersesongen Sommersesongen er stappfull av gjøremål på huset. I fjor bygde vi drivhus og bygde om hele gårdsplassen, støttemurer osv.. Målet for denne vintersesongen er å gjøre ferdig kjøkkenet, og sette opp nytt trappegelendee sommersesongen (fra mai): pusse opp badet, male rekkverket opp til garasjehemsen, legge asfalt i oppkjørselen, beise inngangspartiet osv osv osv
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 Jeg bruker liste-appen «Tody» Den er helt genial for oss som liker lister og avkryssning! 😄 Anonymkode: 29a7f...de6 1 1
Marimba Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Jeg bruker flylady og synes det er helt genialt. Kommer meg forholdsvis grundig igjennom hele huset og uteplassen hver 5. uke, men noen ting mangler der så de har jeg på en egen liste: 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 TS her. Takk for mange gode innspill! Jeg kan jo dele mitt eget årshjul, så langt som jeg har kommet. Har inkludert flere tips fra tråden her. Jeg har ikke uteplass eller hus, bare en lite leilighet, så listen bærer preg av det Tar gjerne flere tips om hva som burde være med! Januar: Rydde boden Avrime fryser Vask kjøleskapet Bytt plass på sofaputer Vask og impregner skinnsofa Rens alle sluk Pakk vekk julepynt Bad hunden Februar: Varetelling på tørrvarer Vask kjøkkenskuffer og kjøkkenskap på innsiden Vask vifte på kjøkken og bad Gå gjennom økonomi, budsjett og sparemål Mars: Vask kjøleskapet Vask alle vinduer Planlegg påskeferie April: Bytt plass på sesongklær - sjekk om noe må repareres/erstattes Varetelling vaskeartikler og velværeprodukter Bade hunden Sjekk om penklær til 17. mai fortsatt passer/funker Mai: Vask kjøleskapet Rydd boden Rens alle sluk Juni: Begynn å tenke på å tømme fryseren Varetelling tørrvarer Bestill årlig helsesjekk til hunden Juli: Avrime fryseren Vask kjøleskapet Bytt plass på sofaputer Vask og impregner skinnsofa Bade huden Ta med hund på helsesjekk August: Varetelling vaskeartikler og velværeprodukter Vask kjøkkenskuffer og kjøkkenskap Vask vifte på kjøkken og bad September: Vask kjøleskapet Rydd boden Vask alle vinduer Rens alle sluk Bytt plass på sesongklær - Sjekk om noe må repareres/erstattes Oktober: Varetelling tørrvarer Bade hunden November: Vask kjøleskapet Sjekk om du mangler noe viktig ikke-spiselig til jul Begynn å planlegge og kjøpe julegaver Desember: Begynn å tenke på å tømme fryseren Varetelling vaskeartikler og velværeprodukter Kjøpe juletre Storhandle til jul Pynte juletre Anonymkode: 0bb66...306
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Kom på et par ting til: 2 ganger i årer: støvsuge madrasser, tørke støv/flekker fra stol- og bordben, og stuemøbler 4 ganger i året: vask stekeovn, dørstokker og skapet vi har søpla i Anonymkode: 0bb66...306
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Lurt å avrime fryseren på vinteren! Da kan du sette matvarer som du ikke får/ønsker å få spist tom ute i kulda mens du holder på! ❄️ Anonymkode: bb228...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 sommermor skrev (17 timer siden): Å pakke inn utemøbler bør vel gjøres i september egentlig. Å pakke inn utemøbler i november når det kanskje ligger en halv meter med snø er upraktisk. I september sitter jeg fortsatt ute på kveldene i mine hagemøbler. Kommer ikke en halvmeter snø her uansett Anonymkode: 8be29...da6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå