AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #1 Skrevet 21. januar 2023 Mannen min har sannsynligvis alltid levd over evne og vært økonomisk uansvarlig. Han kjøper mange dyre ting til seg selv og prioriterer det over regninger og «plikter». På grunn av det har han utleggstrekk, og enkelte måneder får han utbetalt mellom 8-13.000 kroner. Han mener at siden vi er gift, er det min plikt å dekke opp og betale alt, for han har ikke penger. Han mener at det er urettferdig om han må bruke alle sine penger på regninger og mat og fortsetter å kjøpe ting til seg selv selv om han har lønnstrekk. Jeg har bedt han kontrollere lønnstrekkordningen og sende inn papirer slik at han får det han skal ha ut i fra sismos satser, men det vil han ikke. Bare huslånet er alene er nesten 13.000 kroner, og maten nesten 10.000. Vi har to barn. Jeg jobber fulltid, men tjener bare middels lønn. Jeg tar på meg en ekstrajobb for å ta unna utgifter, men har også måttet låne penger. Jeg må også betale hans regninger (for eksempel hans billån, forsikring på hans bil og abonnement han vil ha på et blad) fordi han mener at han ikke har råd til å betale det selv. Jeg må også betale ferier osv. Innspill? Er jeg virkelig etter loven pliktig å forsørge mannen i en slik situasjon og ville du ha gjort det? Foreldrene mine er svært religiøse og mener skilsmisse er en dødssynd. Anonymkode: 39c75...ac6 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #2 Skrevet 21. januar 2023 Du bør skille deg. Anonymkode: ea580...00f 29 13
Virrevirrevapp Skrevet 21. januar 2023 #3 Skrevet 21. januar 2023 (endret) Han er økonomisk uansvarlig og gjør ikke noen endringer. Jeg hadde tatt ut separasjon og flyttet fra ham om det er hans holdning at ting bare skal skure og gå mens du stadig betaler for hans høye forbruk. Dere to har barn å forsørge, og om han ikke skjønner det nå, skjønner han det kanskje når kontoen er tom fordi alt er trukket. Det er mulig nav, legen eller andre må gripe inn. De fleste skjønner at noe er veldig galt når det blir lønnstrekk, ja, mange ville skammet seg og gjort store endringer. Dine foreldre er kanskje konservative, men det han gjør ville vært klar skilsmissegrunn også på den tida da nesten ingen skilte seg. Endret 21. januar 2023 av Virrevirrevapp 27
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #4 Skrevet 21. januar 2023 1. Husk at de kan ta huset hvis dem vil det om dere er gift. Eller, de kan ta huset om du kjøpte huset, etter dere ble kjærester. Ikke nevn dette for namsmannen hvis de ikke vet dette. 2. Ihht loven, så er du nok kanskje pliktig til å forsørge han, hvis jeg husker riktig. Men om det er lurt, tror jeg ikke. 3. Hvis han ikke er villig til å endre seg når pengeforholdet er såpass skeivt, så kommer han aldri til å endre seg. Han setter sine behov før dine og evt barn, og sånn skal det ikke være. Når han er ferdig med tvangstrekk, så kommer han til å kjøre på videre med samme overforbruk. Jeg har vært her selv (den uansvarlige). Men når ting begynte å gå utover partner, så måtte jeg bare ta meg sammen. Nå er alt fikset, og vi har det veldig bra sammen. Du burde og be han bli med til økonomisk rådgivning i kommunen, så han kan bli fortalt fra noen fremmede som har peiling på økonomi, da kanskje han skjønner noe? Nei, du er ikke urimelig i tankene dine, og noe annet må du aldri finne på å tro! Her er det han som er 110% urimelig! Klarer han/ikke er villig til å endre seg for deg, deres fremtid, evt barn. Så løp løp og løp. Og dette kommer fra en som har vært i dyp finansiell krise selv! Anonymkode: a9603...590 5 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #5 Skrevet 21. januar 2023 Som ektefolk har man forsørgeransvar overfor hverandre, det stemmer, men det betyr ikke at han kan sløse bort lønna si og du må betale alle regninger og maten. Han sier jo i hvilke baner han tenker. Han er et svart hull, alle penger forsvinner mens du sliter med å holde det flytende. Løp! Anonymkode: c37d2...6b8 19 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #6 Skrevet 21. januar 2023 Har dere barn sammen? Det er ikke skamfullt om du velger å sørge for at familieøkonomien ikke kjøres i grøfta, ikke engang om eneste løsning er å skille deg. Du sier han alltid har vært sånn. Har han greid å skjule det for deg tidligere? Anonymkode: 4faa1...93d 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #7 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Som ektefolk har man forsørgeransvar overfor hverandre, det stemmer, men det betyr ikke at han kan sløse bort lønna si og du må betale alle regninger og maten. Han sier jo i hvilke baner han tenker. Han er et svart hull, alle penger forsvinner mens du sliter med å holde det flytende. Løp! Anonymkode: c37d2...6b8 Dette. Om han satte hele lønnen inn i familiens fellespott og det fortsatt ikke dekket halvparten av faste utgifter pluss mat, så hadde du hatt et ansvar for å sørge for at han fikk mat og nødvendige ting som vintersko og tannlege. Anonymkode: efa0b...177 8
Eva-Lena Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mannen min har sannsynligvis alltid levd over evne og vært økonomisk uansvarlig. Han kjøper mange dyre ting til seg selv og prioriterer det over regninger og «plikter». På grunn av det har han utleggstrekk, og enkelte måneder får han utbetalt mellom 8-13.000 kroner. Han mener at siden vi er gift, er det min plikt å dekke opp og betale alt, for han har ikke penger. Han mener at det er urettferdig om han må bruke alle sine penger på regninger og mat og fortsetter å kjøpe ting til seg selv selv om han har lønnstrekk. Jeg har bedt han kontrollere lønnstrekkordningen og sende inn papirer slik at han får det han skal ha ut i fra sismos satser, men det vil han ikke. Bare huslånet er alene er nesten 13.000 kroner, og maten nesten 10.000. Vi har to barn. Jeg jobber fulltid, men tjener bare middels lønn. Jeg tar på meg en ekstrajobb for å ta unna utgifter, men har også måttet låne penger. Jeg må også betale hans regninger (for eksempel hans billån, forsikring på hans bil og abonnement han vil ha på et blad) fordi han mener at han ikke har råd til å betale det selv. Jeg må også betale ferier osv. Innspill? Er jeg virkelig etter loven pliktig å forsørge mannen i en slik situasjon og ville du ha gjort det? Foreldrene mine er svært religiøse og mener skilsmisse er en dødssynd. Anonymkode: 39c75...ac6 Du har forsørgerplikt så lenge dere er gift. Jeg hadde sendt inn seperasjonspapirene allerede idag. Helt ærlig så hadde jeg ikke ville hatt noe mer med han å gjøre. Han får betale gjelda si og alt annet han ønsker seg for egne penger. Han her virker ikke som vil endre seg, så da gjør du lurt i å gå fra han. Hva foreldrene dine mener om dette kan du bare blåse i. De bestemmer ikke over deg og ditt liv. 9 8
Merlin Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Vanvittig trist å lese om slike saker. 🥺 Ikke la deg utnytte ! Det første han kan selge er bilen ! Det verste er at dette er noe du må leve med så lenge dere bor sammen og er gift. 🙁 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har han greid å skjule det for deg tidligere? Ja. Mye løgn, gjemte regninger, hemmelige forbrukslån, mye sinne og aggresjon om jeg forsøkte å spørre osv. I tillegg til at jeg gjerne var naiv og tenkte at om jeg bare hjalp han den gangen… osv. Anonymkode: 39c75...ac6 8
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja. Mye løgn, gjemte regninger, hemmelige forbrukslån, mye sinne og aggresjon om jeg forsøkte å spørre osv. I tillegg til at jeg gjerne var naiv og tenkte at om jeg bare hjalp han den gangen… osv. Anonymkode: 39c75...ac6 Nå er du heldigvis ikke naiv lengre, nå har du åpne øyne og vet hva slags person han er; en som er villig til å bruke sine penger på seg og sitt og deretter "gråte" hos deg fordi du har forsørgerplikt. (Hvorfor har ikke han forsørgerplikt overfor deg, forresten? Det går vel begge veier at man skal yte etter evne, eller?) Jeg håper så inderlig at du skiller deg fra denne mannen slik at han må forsørge seg selv. Det kan jo ikke fortsette sånn at du skal være moren til både barna deres og han? Han oppfører seg som en tenåring som ikke vil betale for seg hjemme og krever at foreldra skal forsørge han. Og når det gjelder foreldrene dine; fint for dem at de er religiøse, men du er voksen og kan ta dine egne beslutninger. At de er kristne bør ikke ha noe å si for deg i denne situasjonen. Anonymkode: 50f7c...93b 9 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han oppfører seg som en tenåring som ikke vil betale for seg hjemme og krever at foreldra skal forsørge han. Ja, og når jeg ikke vil betale noe for han går han til foreldrene sine. De er over 70 og han er nesten 50. Anonymkode: 39c75...ac6 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 Du betaler alt, både felles regninger og hans? Og han fortsetter låne penger? Kjøper han fortsatt dyre ting? Anonymkode: 67385...c25
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Du betaler alt, både felles regninger og hans? Og han fortsetter låne penger? Kjøper han fortsatt dyre ting? Anonymkode: 67385...c25 Han kan ikke låne lenger siden han har inkasso og lønnstrekk. Anonymkode: 39c75...ac6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han kan ikke låne lenger siden han har inkasso og lønnstrekk. Anonymkode: 39c75...ac6 Han kan ikke kjøpe noe lenger! Dette skal du ikke finne deg i TS! Redd deg selv før du ryker enda lenger ut i økonomisk uføre. Anonymkode: 4faa1...93d 10
TLR Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mannen min har sannsynligvis alltid levd over evne og vært økonomisk uansvarlig. Han kjøper mange dyre ting til seg selv og prioriterer det over regninger og «plikter». På grunn av det har han utleggstrekk, og enkelte måneder får han utbetalt mellom 8-13.000 kroner. Han mener at siden vi er gift, er det min plikt å dekke opp og betale alt, for han har ikke penger. Han mener at det er urettferdig om han må bruke alle sine penger på regninger og mat og fortsetter å kjøpe ting til seg selv selv om han har lønnstrekk. Jeg har bedt han kontrollere lønnstrekkordningen og sende inn papirer slik at han får det han skal ha ut i fra sismos satser, men det vil han ikke. Bare huslånet er alene er nesten 13.000 kroner, og maten nesten 10.000. Vi har to barn. Jeg jobber fulltid, men tjener bare middels lønn. Jeg tar på meg en ekstrajobb for å ta unna utgifter, men har også måttet låne penger. Jeg må også betale hans regninger (for eksempel hans billån, forsikring på hans bil og abonnement han vil ha på et blad) fordi han mener at han ikke har råd til å betale det selv. Jeg må også betale ferier osv. Innspill? Er jeg virkelig etter loven pliktig å forsørge mannen i en slik situasjon og ville du ha gjort det? Foreldrene mine er svært religiøse og mener skilsmisse er en dødssynd. Anonymkode: 39c75...ac6 Dette er i mine øyne ikke riktig. Han har selv satt seg i denne fellen med økonomien. Hvorfor prioterer han ikke regninger først og sette opp et budsjett der han ser hva som går ut. Etter den grusomme ekteskapsloven ja dessverre er du gift forsørgelseplikt men bruk sunn fornuft men det er jo ikke nødvendig å kjøpe ting som man ikke har råd til 2
TLR Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 Eva-Lena skrev (7 timer siden): Du har forsørgerplikt så lenge dere er gift. Jeg hadde sendt inn seperasjonspapirene allerede idag. Helt ærlig så hadde jeg ikke ville hatt noe mer med han å gjøre. Han får betale gjelda si og alt annet han ønsker seg for egne penger. Han her virker ikke som vil endre seg, så da gjør du lurt i å gå fra han. Hva foreldrene dine mener om dette kan du bare blåse i. De bestemmer ikke over deg og ditt liv. Ja ekteskapsloven er noe alle bør lese godt igjennom før man blir gift. Den er sur
Eva-Lena Skrevet 21. januar 2023 #18 Skrevet 21. januar 2023 TLR skrev (5 minutter siden): Ja ekteskapsloven er noe alle bør lese godt igjennom før man blir gift. Den er sur Ja, mange som har brent seg på partner som ikke klarer være økonomisk av seg. 2
Nymerïa Skrevet 21. januar 2023 #19 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er jeg virkelig etter loven pliktig å forsørge mannen i en slik situasjon Ja AnonymBruker skrev (9 timer siden): ville du ha gjort det? Nei. AnonymBruker skrev (9 timer siden): Foreldrene mine er svært religiøse og mener skilsmisse er en dødssynd. OK. Når barna dine skal ut på boligmarkedet og konkurrere med jevnaldrende som har fått hjelp av foreldrene så får du forklare dem at du brukte opp alle pengene dine på pappa som ikke eide økonomisk sans fordi du ikke ville støte foreldrene dines følelser. Jeg tipper de synes det er et kjempeargument. Forøvrig formulerer du deg rart. "Skilsmisse er dødssynd" er sånn man bruker å tøyse om at kristne mennesker mener. Ingen av de konservative kristne jeg kjenner hadde formulert seg sånn. 13
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #20 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, og når jeg ikke vil betale noe for han går han til foreldrene sine. De er over 70 og han er nesten 50. Anonymkode: 39c75...ac6 Hvis dere seriøst skal fortsette å være gift så må dere sette dere ned - gjerne med en tredjepart - å gå gjennom den felles økonomien dere har og så fordele utgifter og ha en regningskonto eller noe. Han burde jo bare få ukepenger som han kan bruke på seg og resten settes inn på en konto som går til regninger. Anonymkode: 50f7c...93b 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå