AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Som overskriften sier. Ikke for at han er en eks, men for det jeg overhørte. Vi har en datter sammen, men har gått fra hverandre. Min datter har ved flere anledninger fortalt at far ikke er snill, hun sier han kaller henne og hun sier han har bedt henne ta selvmord. Når hun har fortalt meg hva far sier har jeg alltid tatt det opp med far og han har gitt meg en annen historie, jeg vet at hun ofte overdriver, men har hatt ett ekstra øye til de når de er sammen. i dag var alle sammen ute, jeg satt i bilen og hadde denne på, så far trodde ikke jeg hørte, men jeg hadde vinduet nede, jeg hørte en samtale som virkelig sjokkerte meg, far var virkelig ikke snill med min datter, han sa mye stygt, så jeg kjørte frem og sa at hun skulle sette seg i bilen. Vi snakket mye om det som ble sagt, og veien videre, jeg nevnte for henne at vi kunne melde til barnevernet, både for å unngå at han får samvær, men også for at hun skal få en arena for å snakke om sine følelser. I etterkant er jeg livredd for at barnevernet skal ta henne i fra meg for at jeg ikke har gjort noe. Jeg ante ikke at ting var så ille som det virkelig er. Jeg er også livredd for at barnevernet tror at jeg finner opp ting for at far ikke skal få samvær. Jeg har lovet henne at vi skal følge opp dette, og det vil jeg så klart gjøre, men vil ikke miste henne heller for at jeg var så himla dum og blind. Jeg kommer til å melde han, men tror dere at jeg kommer til å miste foreldreretten for henne? Anonymkode: 666e3...4f3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Avhengig av hva far sa til henne ville jeg vurdert hva jeg skulle gjøre. Magefølelsen din skal du stole på og nå har du også hørt hva han har sagt til henne. Anonymkode: 583e0...64d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Barnevernet tar ikke barnet ditt. Dersom barnet selv ønsker å fortelle, er det en grei sak. Tenker far vil bli tilbudt hjelp til å omgås barnet på et skikkelig vis. Du er jo en god mor som vil verne barnet. Anonymkode: 009cb...af9 15 6
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 De vil først og fremst ikke ta fra deg barnet. Det er jo ikke deres mål. Målet er at barnet skal fungere best mulig. Og om det har det bra med mor, så er det ingen grunn til å ta fra barnet moren. Ts, jeg ville stått på ditt og bare vært ærlig og stått på i denne saken. Ikke gi deg og barnet er stir nok til å fortelle heldigvis. Anonymkode: cb87a...f51 3 1
tesla123 Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Skjønner ikke hvorfor så mange har behov for å kommentere negativt til folk som allerede er i en vanskelig situasjon. Det er mange blandete meninger om barnevernet, men det skal mye til for at man mister omsorgen for barnet. De er der mest for å veilede, følge opp og prøve å finne den beste løsningen for barnet. Det er absolutt ikke ønskelig at hun skal flytte fra moren sin hvis dere har et godt forhold. Jeg tror ikke det er noen dum idé å involvere de, men snakk med datteren din om hva hun ønsker først. 11 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Ta en anonym samtale til barnevernsvakta? Da kan du jo få litt tips og råd Anonymkode: 96fa4...383 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 Hvor gammel er hun? Jo eldre hun er, jo mer har hun å si (lettere at samværet utgår om hun ønsker det) Nei du mister ikke omsorgen. Du sender melding til far og sier at samvær utgår på ubestemt tid. Anonymkode: d6fa8...4df 3
Andro Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 Nei, ingen mister foreldre- eller omsorgsrett fordi de tar vare på ungen sin. Ring de og søk veiledning. Det er det de er til for; å hjelpe dem som trenger det. Han mishandler henne psykisk, og det er en farlig situasjon. Du har grunn til å være bekymret. Du skal imidlertid vite at de ikke kan nekte samvær, men de kan dokumentere situasjonen og vitne i en rettssak om omsorgstvist. Sjekk gjerne reglene for fri rettshjelp pga voldsutøvelse. http://www.nordmorekrisesenter.no/pa-norsk/hva-er-vold Dette vet de også mye om på familierådgivningskontor. De har også mye erfaring med å snakke med voldsutsatte. Det er bra at du er moren hennes, og at du tar tak i det du har overhørt. Ikke ager hevngjerrig, for hun er helt sikkert glad i ham selv om han ter seg fælt. Opptre saklig, rolig og helt sjef. Vær den trygge. Dette greier du. 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Du må beskytte barnet ditt mot psykisk mishandling. Forstår at du blir litt bekymret for at du ikke skal bli trodd, men du må hoppe i det og tro på at det går bra. Det er ikke så mange andre alternativer! Jenta vil også kunne forklare seg selv, det skal mye til at dere blir mistrodd begge to! Sannsynligvis vil dette gå fint, hvis du tar grep. Anonymkode: 0a0b6...f92 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må beskytte barnet ditt mot psykisk mishandling. Forstår at du blir litt bekymret for at du ikke skal bli trodd, men du må hoppe i det og tro på at det går bra. Det er ikke så mange andre alternativer! Jenta vil også kunne forklare seg selv, det skal mye til at dere blir mistrodd begge to! Sannsynligvis vil dette gå fint, hvis du tar grep. Anonymkode: 0a0b6...f92 Jeg har snakket med henne mye om denne episoden, å det har kommet så mye skremmende frem, hun sier også at hun har gjennom 2 år snakket med læreren sin om situasjonen, jeg har i dag vært i kontakt med denne læreren. så mye har skjedd i dag, å jeg håper det er til det beste for mitt barn. Lærer har sagt at hun kan være med i samtale med bv om vi trenger henne. Anonymkode: 666e3...4f3 4 5
Grüner Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor gammel er hun? Jo eldre hun er, jo mer har hun å si (lettere at samværet utgår om hun ønsker det) Nei du mister ikke omsorgen. Du sender melding til far og sier at samvær utgår på ubestemt tid. Anonymkode: d6fa8...4df Mor har ikke rettslig myndighet til det før det har kommet et nytt vedtak, men avhengig av hvor gammelt barnet er skal det tas stort hensyn til hvor barnet vil bo.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 Andro skrev (23 minutter siden): Nei, ingen mister foreldre- eller omsorgsrett fordi de tar vare på ungen sin. Ring de og søk veiledning. Det er det de er til for; å hjelpe dem som trenger det. Han mishandler henne psykisk, og det er en farlig situasjon. Du har grunn til å være bekymret. Du skal imidlertid vite at de ikke kan nekte samvær, men de kan dokumentere situasjonen og vitne i en rettssak om omsorgstvist. Sjekk gjerne reglene for fri rettshjelp pga voldsutøvelse. http://www.nordmorekrisesenter.no/pa-norsk/hva-er-vold Dette vet de også mye om på familierådgivningskontor. De har også mye erfaring med å snakke med voldsutsatte. Det er bra at du er moren hennes, og at du tar tak i det du har overhørt. Ikke ager hevngjerrig, for hun er helt sikkert glad i ham selv om han ter seg fælt. Opptre saklig, rolig og helt sjef. Vær den trygge. Dette greier du. Desverre er det slik at hun ikke vil ha noe som helst med far å gjøre, når jeg konfronterte far truet han med å kaste henne ut av huset, hun er 13 år. Jeg og henne står på flyttefot, for å skåne henne fra far, endte vi med å flytte inn hos mine foreldre, frem til huset er innflyttingsklar , det er så surrealistisk, jeg har bodd med en fyr i 15 år, å jeg ser en så syk side av ett menneske, kan ikke tro at det finnes to så klare ansikt av noen, helt ærlig er jeg livredd Anonymkode: 666e3...4f3 1 1
Andro Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): helt ærlig er jeg livredd Kanskje du har grunn til det også. Det er i bruddsituasjoner at menn blir farlige. Kan jeg få ønske meg at du ringer krisesenteret? De har rådgivning og støtte på telefon, og jeg er sikker på at du trenger noen å snakke med som er skolert i å møte voldsutsatte. De ser hans handlingsmønstre, og de ser din engstelse - og kjærligheten for barnet ditt. 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Skrevet 21. januar 2023 Men det er ikke slik at bv stanser samvær med far, det må du selv gjøre. Du får ta det via mekling og videre retten, og holde igjen barnet inntil ting er bestemt. Anonymkode: c9731...514 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg velger å tro at de er her for å verne barna, det er jo også min jobb (ts)men her har jeg virkelig feilet, vi har et godt forhold, å til syvende å sist vil jeg gjøre alt for å skåne henne, innebærer det at bv overtar omsorgen for at jeg ikke har gjort min jobb, så må det være slik. Jeg ønsker bare å skåne henne fra far og hun ønsker det samme Anonymkode: 666e3...4f3 Hvorfor skulle bv ta barnet fra deg, mener du? Det er ikke slik det fungerer, altså. Det skal mye mer til før bv tar omsorgen for barnet ditt. Anonymkode: c9731...514 2
*Blomst* Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 Bare vær obs på at barneverntjenesten ikke har noen myndighet til å regulere samvær og barneverntjenesten ofte får gjort lite i slike saker. De vil mest sannsynlig anbefale far veiledning og deg å skjerme jenta om du mener hun blir skadelidende av å være der. Jeg ville heller rådet deg til å ta kontakt med familievernkontoret og fått hjelp av dem til å gå i dialog med far. Så ville jeg sagt til far at han må få hjelp for å bli en bedre far hvis han skal fortsette å ha samvær. Familievernkontoret tilbyr både foreldreveiledning og f eks sinnenestringskurs. Familievernkontoret kan også snakke med jenta deres. Om far ikke går med på dette ville sagt at jeg vil snakke med en advokat, ta ut midlertidig forføyning for å stanse samværet og gå til rettsak. Men han vil uansett være pappa, og ut fra min erfaring er det sjelden retten dømmer null samvær eller samvær med tilsyn, så det beste er å få med far på "laget", kanskje bli enige om å redusere evt stoppe samværene en periode og få til en endring slik at samværene kan bli bedre på sikt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 Barneverntjenesten har ingen myndighet til å regulere samvær for barn som bor hos sine foreldre. Det er du som har ansvaret for å holde tilbake samvær dersom omsorgen far gir er alvorlig skadelig. En trettenåring kan i praksis selv bestemme. Anonymkode: 0a5ef...c50 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #18 Skrevet 21. januar 2023 Har dere nettopp gått fra hverandre? Anonymkode: 1255a...6cd
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #19 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har dere nettopp gått fra hverandre? Anonymkode: 1255a...6cd ja Anonymkode: 666e3...4f3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #20 Skrevet 21. januar 2023 Bruk familiekontoret, de sitter på mye ressurser. Jenta er stor nok til at hun skal bli hørt. Du kan stoppe samværet og kreve mekling og da kan du be om at mekler snakker med jenta alene ang hva hun vil og hvordan hun har det. Anonymkode: 88bc6...959 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå