Gå til innhold

Rasekatt med medfødt sykdom og forsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke bli gjenkjent, så utdyper ikke hva slags rase eller sykdom, mer et generelt spørsmål.

Har fått muligheten til å kjøpe en ren rasekattunge fra oppdretter med en medfødt sykdom (man kan ikke merke noe på kattungen nå, men kan bli problemer etterhvert som den blir eldre) Er en hannkatt på nå 11 uker, så snart klar for adopsjon. Den vil ikke bli registert i noe raseregister for avl. 
Noen som har vært borti dette og vet hvordan det er å få forsikret katten og sykdom? Vil forsikringen ikke dekke problemer tilknyttet sykdommen - og vi risikere operasjoner til flerfoldige titusenvis av kroner?

Anonymkode: 793a7...bdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsikringen vil ikke dekke kjente sykdommer. De tar alltid forbehold der.

Anonymkode: 882f7...7f8

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsikringen vil ikke dekke kjente sykdommer. De tar alltid forbehold der.

Anonymkode: 882f7...7f8

Ok. Da blir det veldig skummelt. Vi har absolutt mulighet til å betale for katt, forsikring, ordentlig mat osv, men å risikere en regning på kanskje 100 000kr får vi ikke til, tror jeg. Så trist!

Han er så fin og hva vil ellers skje med han? Katter blir vel ikke avlivet på grunn av sånt🥺

Skrevet

Er det vanlig at oppdretter har forsikret kattungene, og at den allerede er forsikret før funnet? 

Ville nå tro at en oppdretter forsikrer kattene.

Vi vurderer også å kjøpe rasekatt og hvis så ønsker jeg jo at den skal være forsikret fra tidspunktet den overtas.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ok. Da blir det veldig skummelt. Vi har absolutt mulighet til å betale for katt, forsikring, ordentlig mat osv, men å risikere en regning på kanskje 100 000kr får vi ikke til, tror jeg. Så trist!

Han er så fin og hva vil ellers skje med han? Katter blir vel ikke avlivet på grunn av sånt🥺

100 000??? Hva feiler det katten egentlig?

Folk velger nok å avlive før dem må ut med så store summer. Forsikringen dekker vel opp til en viss sum også, og ikke alt.

• Liker 2
Skrevet
Forundret.. skrev (Akkurat nå):

Er det vanlig at oppdretter har forsikret kattungene, og at den allerede er forsikret før funnet? 

Ville nå tro at en oppdretter forsikrer kattene.

Vi vurderer også å kjøpe rasekatt og hvis så ønsker jeg jo at den skal være forsikret fra tidspunktet den overtas.

Vet du; det er faktisk mulig at den er forsikret før funnet. Jeg ble informert om «feilen» og at jeg kunne få kjøpe han billigere og jeg prøver å finne ut av mulighetene mine. Jeg har ønsket meg denne rasen lenge og ikke tenkt å bruke som avl uansett og den er frisk og rask.. nå.

Skrevet
Forundret.. skrev (Akkurat nå):

100 000??? Hva feiler det katten egentlig?

Folk velger nok å avlive før dem må ut med så store summer. Forsikringen dekker vel opp til en viss sum også, og ikke alt.

Nei, jeg vet jo åpenbart ikke hva operasjoner koster, men har hørt om såpass dyre operasjoner..

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du; det er faktisk mulig at den er forsikret før funnet. Jeg ble informert om «feilen» og at jeg kunne få kjøpe han billigere og jeg prøver å finne ut av mulighetene mine. Jeg har ønsket meg denne rasen lenge og ikke tenkt å bruke som avl uansett og den er frisk og rask.. nå.

Hvis den er forsikret før funnet så kan du kanskje overta forsikringen på et vis..?

Skrevet
Forundret.. skrev (1 minutt siden):

Hvis den er forsikret før funnet så kan du kanskje overta forsikringen på et vis..?

Det skal jeg definitivt undersøke! Han er så fin!!🥺

Vil ikke måtte avlive en katt fordi jeg ikke har penger til en operasjon..

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Håper at alle ordner seg 😊

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Be et par veterinærer om pris på en slik type operasjon. Det blir litt lettere når du har et ekte tall å forholde deg til.

Anonymkode: 28c5e...e6c

• Nyttig 1
Skrevet

Om kattungen ble forsikret før sykdommen ble oppdaget, så kan det være at det blir dekt om du får forsikringen overført til deg istedenfor å skrive ny forsikring. Men, det er ikke sikkert. 

Om jeg var deg, så ville jeg ha spurt oppdretter om og når kattungen ble forsikret. Deretter ville jeg ringt forsikringsselskapet den står på (om den er forsikret), og hørt om de dekker behandling for dette om kattungen ble forsikret før eller etter at sykdommen ble oppdaget. Jeg ville også ha ringt et par veterinærer og hørt hva behandling koster uten forsikring.

Anonymkode: 65ad3...dd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Be et par veterinærer om pris på en slik type operasjon. Det blir litt lettere når du har et ekte tall å forholde deg til.

Anonymkode: 28c5e...e6c

Lurt! Takk for tips. -ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Om kattungen ble forsikret før sykdommen ble oppdaget, så kan det være at det blir dekt om du får forsikringen overført til deg istedenfor å skrive ny forsikring. Men, det er ikke sikkert. 

Om jeg var deg, så ville jeg ha spurt oppdretter om og når kattungen ble forsikret. Deretter ville jeg ringt forsikringsselskapet den står på (om den er forsikret), og hørt om de dekker behandling for dette om kattungen ble forsikret før eller etter at sykdommen ble oppdaget. Jeg ville også ha ringt et par veterinærer og hørt hva behandling koster uten forsikring.

Anonymkode: 65ad3...dd7

God idé, takk! -ts

Skrevet

Bare husk å sjekke med den konkrete forsikringen. Noen har kattunge forsikring som gjelder til kattungen er 12 uker, eller til overtagelse, så det bør sjekkes ut ganske raskt.

Anonymkode: 10f53...ca9

Skrevet

Mulig det bare er meg, men det er jo ganske hårreisende at en oppdretter forlanger betaling for en kattunge som faktisk er syk og vil trenge operasjon og behandling...  Og katten bør være kastrert før den forlater oppdretter. Jeg er ikke stor fan av kastrering av kattunger, men i slike tilfeller ville jeg, om jeg var oppdretter krevd det. Antar det er snakk om en populær og dyr katterase siden kattungen selges likevel....

Nesten så jeg gjetter på det er stamtavleløs kjøkkenavl også. For kattungen skal jo få en stamtavle, men registreres som uegnet for avl. Eneste grunn til å ikke registrere er 1) foreldredyrene har heller ikke stamtavle / ikke godkjente for avl, 2) de prøver å skjule feil i avlslinjene... 

Anonymkode: 871aa...382

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig det bare er meg, men det er jo ganske hårreisende at en oppdretter forlanger betaling for en kattunge som faktisk er syk og vil trenge operasjon og behandling...  Og katten bør være kastrert før den forlater oppdretter. Jeg er ikke stor fan av kastrering av kattunger, men i slike tilfeller ville jeg, om jeg var oppdretter krevd det. Antar det er snakk om en populær og dyr katterase siden kattungen selges likevel....

Nesten så jeg gjetter på det er stamtavleløs kjøkkenavl også. For kattungen skal jo få en stamtavle, men registreres som uegnet for avl. Eneste grunn til å ikke registrere er 1) foreldredyrene har heller ikke stamtavle / ikke godkjente for avl, 2) de prøver å skjule feil i avlslinjene... 

Anonymkode: 871aa...382

Oppdretteren i dette tilfellet er en bekjent/venn av meg. Søsknene til kattungen vi snakker om blir registrert til avl og har stamtavle. Eneste jeg fikk beskjed om er at den ikke vil bli registrert for avl, ikke at den ikke skal registreres i det hele tatt. Prisen jeg har fått oppgitt er ca det det har kostet med helsesjekken og vaksiner. Hun tok kontakt med meg fordi jeg har snakket om at jeg har hatt lyst på en slik katt og ikke vært noe interessert i avl eller utstilling.

Denne «feilen» ble oppdaget under helsesjekk hos veterinær, en nyoppstått «feil» som ikke foreldre osv har hatt. Kastrering av hannkatten er et krav.
-ts

Skrevet

Så oppdretter vil selge en katt med sykdom som kan bli meget kostbar? Den burde vært gratis, også må TS betale for å overta et stort, dyrt problem. Kjempedeal. 

Anonymkode: 0cd6d...4f8

• Nyttig 2
Skrevet

Uetisk å selge en syk katt

Skrevet
On 1/20/2023 at 11:41 PM, AnonymBruker said:

Vil ikke bli gjenkjent, så utdyper ikke hva slags rase eller sykdom, mer et generelt spørsmål.

Har fått muligheten til å kjøpe en ren rasekattunge fra oppdretter med en medfødt sykdom (man kan ikke merke noe på kattungen nå, men kan bli problemer etterhvert som den blir eldre) Er en hannkatt på nå 11 uker, så snart klar for adopsjon. Den vil ikke bli registert i noe raseregister for avl. 
Noen som har vært borti dette og vet hvordan det er å få forsikret katten og sykdom? Vil forsikringen ikke dekke problemer tilknyttet sykdommen - og vi risikere operasjoner til flerfoldige titusenvis av kroner?

Vanskelig å si uten å vite hvilken sykdom det er snakk om. Er det hjertesykdom hadde jeg styrt unna. En ting er økonomi, men en annen er at man blir fryktelig glad i katten sin, og det er hjerteskjærende å risikere å miste dyret veldig tidlig/brått.

er det for eksempel snakk om fuglebryst el mindre misdannelser i bevegelsesapparatet som man fint kan lever med, hadde jeg ikke vært bekymret. 

hilsen dyrlege

Anonymkode: 0be84...111

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...