AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Jeg tror ikke han har autisme. 9 år. Det vil si, inntil nylig trodde jeg det, hadde forsonet meg med at det var greia Men saken er at det er så mye som ikke passer! Han er fleksibel, og løsningsorientert. Er for sosial (etter mine begreper). Jeg har lest mye om tilstanden, og opplevd folk med autisme. Det passer ikke! Det er helt greit for meg om han har autisme, det er ikke det, men er livredd for at BUP skal sette feil diagnose. Det som til slutt vippet meg over, er at jeg nylig leste om DLD (utviklingsmessige språkforstyrrelser). Han var sen med å prate, prater fortsatt ikke reint og har store problem ift lesing og skriving. Etter mitt syn er det dette som fører til sosiale vansker. Han har problemer med å kommunisere med andre barn… ikke voksne. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte bare ventilere litt. Høre om noen har forslag til hva jeg kan gjøre. Kan jeg lufte dette om DLD til utrederne? Anonymkode: d6906...acd 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg tror ikke han har autisme. 9 år. Det vil si, inntil nylig trodde jeg det, hadde forsonet meg med at det var greia Men saken er at det er så mye som ikke passer! Han er fleksibel, og løsningsorientert. Er for sosial (etter mine begreper). Jeg har lest mye om tilstanden, og opplevd folk med autisme. Det passer ikke! Det er helt greit for meg om han har autisme, det er ikke det, men er livredd for at BUP skal sette feil diagnose. Det som til slutt vippet meg over, er at jeg nylig leste om DLD (utviklingsmessige språkforstyrrelser). Han var sen med å prate, prater fortsatt ikke reint og har store problem ift lesing og skriving. Etter mitt syn er det dette som fører til sosiale vansker. Han har problemer med å kommunisere med andre barn… ikke voksne. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte bare ventilere litt. Høre om noen har forslag til hva jeg kan gjøre. Kan jeg lufte dette om DLD til utrederne? Anonymkode: d6906...acd Ja, det kan du Har vært med på autismeutredning av treåring, og du har ingenting å frykte. De som jobber med dette er flinke, og opptatt av god dialog med hjemmet. Bare snakk åpent med dem om hvordan du opplever barnet. Så skal du se at dette går bra. Anonymkode: de788...b79 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Veldig fint om du lufter dette med DLD til utrederne 😊 Hilsen behandler i BUP 😊 Anonymkode: d5906...527 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Selvsagt kan du det. Vær obs på at en del overarbeidete BUPer utreder veldig ut fra én diagnosehypotese. Jeg har opplevd barnehabiliteringen på sykehus mye mer fleksibel, men det er sikkert lokale variasjoner. Alvorlig grad av DLD og autisme har mange fellestrekk. Mitt barn på samme alder har DLD-diagnose og skal for andre gang utredes med tanke på autisme. Både foreldre, skole, PPT, BUP og fastlege opplever å være enormt usikre på hva som er hva. Anonymkode: e7a15...65a 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvsagt kan du det. Vær obs på at en del overarbeidete BUPer utreder veldig ut fra én diagnosehypotese. Jeg har opplevd barnehabiliteringen på sykehus mye mer fleksibel, men det er sikkert lokale variasjoner. Alvorlig grad av DLD og autisme har mange fellestrekk. Mitt barn på samme alder har DLD-diagnose og skal for andre gang utredes med tanke på autisme. Både foreldre, skole, PPT, BUP og fastlege opplever å være enormt usikre på hva som er hva. Anonymkode: e7a15...65a Ja, jeg ser jo selv at det er mange likhetspunkter. Barnet mitt gjorde det godt på evnetest, hun fra PPT merket seg at han valgte en alternativ fremgangsmåte om den første ikke førte frem. Vi merker også at han er kreativ og løsningsorientert. Hun merket seg også at han brukte mye gester og ansiktsuttrykk når han kommuniserte. Intet av dette er typisk for autister. Helt greit om han har autisme altså, har allerede melt meg inn i to autismegrupper på Fb, men jo mer jeg leser der jo mindre kjenner jeg igjen. Kan jeg spørre hvordan DLD arter seg hos din, og hva slags hjelp han får? Anonymkode: d6906...acd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Hei:) Dette går nok helt fint uansett hva de finner ut tenker jeg. Kan jeg spørre hvorfor barnet ditt skal utredes for autisme? Jeg spør fordi barnet mitt har tourettes og dette var noe de også ville utforske da vi var hos bup. Anonymkode: c030e...75e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei:) Dette går nok helt fint uansett hva de finner ut tenker jeg. Kan jeg spørre hvorfor barnet ditt skal utredes for autisme? Jeg spør fordi barnet mitt har tourettes og dette var noe de også ville utforske da vi var hos bup. Anonymkode: c030e...75e Han er litt sær. Sliter med å lese og skrive, er veldig sta. Full nekt. Meget kreativ, kunsterisk. Er i sin egen verden når han holder på med prosjektene sine. Nekter å delta i gym fordi han syns det er møkkete i garderoben (han har et poeng!) Har (få) venner, men sliter litt sosialt. Kan fex ha vanskelig for å skille mellom når noen dytter ham med vilje og når det er et uhell. Anonymkode: d6906...acd
Andro Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Er for sosial (etter mine begreper). Jeg har lest mye om tilstanden, og opplevd folk med autisme. Det passer ikke! Det er helt greit for meg om han har autisme, det er ikke det, men er livredd for at BUP skal sette feil diagnose. Det som til slutt vippet meg over, er at jeg nylig leste om DLD (utviklingsmessige språkforstyrrelser). Han var sen med å prate, prater fortsatt ikke reint og har store problem ift lesing og skriving. Etter mitt syn er det dette som fører til sosiale vansker. Han har problemer med å kommunisere med andre barn… ikke voksne. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, måtte bare ventilere litt. Høre om noen har forslag til hva jeg kan gjøre. Kan jeg lufte dette om DLD til utrederne? Autister er ikke mindre sosiale, men de kommuniserer på andre måter. Vi forstår hverandre bedre enn vi forstår nevrotypisk fungerende personer. Vi som har en nevrodivergent fungering er svært ulike, og autisme er et vidt spekter. Den seine språklæringen er ganske typisk for barn med autismespekterforstyrrelser. Du må gjerne lufte det med de som skal utrede, men det du beskriver er jo nettopp symptomer på autismespekterforstyrrelser. Jeg er daglig i kontakt med bitre voksne som ikke fikk tidsnok utredning fordi omgivelsene mente at de var "for sosiale". Utredningsprosessen er lang og grundig, for å unngå overstimulering. Du har lite å frykte. Barnet har mye å vinne på å bli skikkelig forstått, og kunne bli møtt på en mest mulig kunnskapsbasert måte ut fra de forutsetningene som er der. Endret 20. januar 2023 av Andro 2 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Takk for at du deler. Min ligner på din og han er i tillegg rigid. Ikke autisme, som sagt, men tourettes. Er fryktelig påståelig. Anonymkode: c030e...75e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 1 minutt siden, Andro said: Autister er ikke mindre sosiale, men de kommuniserer på andre måter. Vi som har en nevrodivergent fungering er svært ulike, og autisme er et vidt spekter. Den seine språklæringen er ganske typisk for barn med autismespekterforstyrrelser. Du må gjerne lufte det med de som skal utrede, men det du beskriver er jo nettopp symptomer på autismespekterforstyrrelser. Jeg er daglig i kontakt med bitre voksne som ikke fikk tidsnok utredning fordi omgivelsene mente at de var "for sosiale". Utredningsprosessen er lang og grundig, for å unngå overstimulering. Du har lite å frykte. Barnet har mye å vinne på å bli skikkelig forstått, og kunne bli møtt på en mest mulig kunnskapsbasert måte ut fra de forutsetningene som er der. Dette var fint skrevet og forklart❤️ Anonymkode: c030e...75e 2 1
Laraa Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 (endret) Du kan fungere sosialt selv om du har autisme. Jeg har nære venner og kolleger, men jeg det tar mer av mentale krefter enn det som vises på utsiden. Å handtere inntrykk, indre uro, angst, lyder, tolke om ting kan ha ha vært ment annerledes enn du trodde. Bare det å være tett på folk stjeler energi. Jeg har bare lyst til å forlate situasjonen og høre på Simon and Garfunkel på øretelefoner og kjenne hvilepulsen istedenfor. Men jeg gjør det ikke, selvsagt. Dessuten elsker jeg når folk kutter smalltalk og går rett på de dypere og mer utfordrende temaene. Det folk ser hos meg: noen i trettiårene med fast jobb, samboer, bil,hus. Noen som reiser til Canada og Australia. Det vises ikke alltid på utsiden at noen har autisme. Du kan virke normal som fy, du har like mye empati og kjærlighet og forståelse, men likevel være autistisk fordi du sliter deg ut på å være som alle andre. Ti poeng,du klarer å passere som normal, men prisen er at du sliter deg selv ut Endret 20. januar 2023 av Laraa 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, jeg ser jo selv at det er mange likhetspunkter. Barnet mitt gjorde det godt på evnetest, hun fra PPT merket seg at han valgte en alternativ fremgangsmåte om den første ikke førte frem. Vi merker også at han er kreativ og løsningsorientert. Hun merket seg også at han brukte mye gester og ansiktsuttrykk når han kommuniserte. Intet av dette er typisk for autister. Helt greit om han har autisme altså, har allerede melt meg inn i to autismegrupper på Fb, men jo mer jeg leser der jo mindre kjenner jeg igjen. Kan jeg spørre hvordan DLD arter seg hos din, og hva slags hjelp han får? Anonymkode: d6906...acd Hadde barnet svakere språkfunksjon i forhold til ikkespråklig funskjon på evnetesten da? Anonymkode: e9b86...606
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde barnet svakere språkfunksjon i forhold til ikkespråklig funskjon på evnetesten da? Anonymkode: e9b86...606 Ja. Stort sprik. Dårlig språkfunksjon, godt over gjennomsnittet ift viso-spatiell evne, og noe de kaller integrering av deler i en enhet elns… Anonymkode: d6906...acd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 Jeg jobber i PPT og det du beskriver hadde vekket mistanke om DLD. Luft det for BUP i det minste Har PPT tatt CELF? Det pleier vi gjøre ved sprik på de verbale delene vs resten på evnetest. Anonymkode: 3eb21...463
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre hvordan DLD arter seg hos din, og hva slags hjelp han får? Anonymkode: d6906...acd Snakket sent og dårlig, strever med å forstå språk. Har funksjonelt talespråk, men med mindre vokabular og svakere grammatikk enn jevnaldrende. Bruker mye ressurser på å finne ord, kan ofte ikke orke å formulere seg. Glemmer innlærte ord og begreper, kan glemme navnet til personer han kjenner godt. Ikke i nærheten av å lese (fjerdeklassing). Mye sosialt strev som kan handle om den manglende evnen til å forstå språk og at han blir sliten av å fortolke og formulere, men som også kan være autistisk. Det skilles mellom impressive, ekspressive og rent fonologiske språkvansker. Min har en alvorlig grad av impressive vansker, men det medfører jo også vansker med det ekspressive. God uttale. Tester fastslår normal intelligens, vi opplever svært svingende både kognitiv fungering og refleksjonsevne fra dag til dag. BUP tilbyr ingen oppfølging etter diagnostisering. Har assistent på skolen og en del timer med spesialpedagog, avvik fra læreplanen i alle fag. Spesialpedagog jobber med bl.a Stenbråtenmetodikk for lesetrening. Anonymkode: e7a15...65a 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Skrevet 21. januar 2023 Jeg har er barn med autisme og barnet er veldig sosial, har venner og har ingen «fakter» som du ser. Vi gikk til utredning for det vi trodde var en språkforstyrrelse, men kom ut igjen med en autismediagnose. Du må huske spekteret er svært stort og ingen har de samme trekkene. Etter barnet mitt fikk diagnosen sin så lurer jeg på om jeg har det selv fordi jeg kjenner igjen alle utfordringene hun har fra min barndom. Jeg var alltid veldig sosial, men det tapper meg totalt og gir mental burnout. På videregående så var jeg populær, men samtidig satt jeg ofte på do alene i friminuttene for å kunne roe ned hodet. Austime er så mye mer enn hva folk tror. Anonymkode: adb08...783 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #17 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har er barn med autisme og barnet er veldig sosial, har venner og har ingen «fakter» som du ser. Vi gikk til utredning for det vi trodde var en språkforstyrrelse, men kom ut igjen med en autismediagnose. Du må huske spekteret er svært stort og ingen har de samme trekkene. Etter barnet mitt fikk diagnosen sin så lurer jeg på om jeg har det selv fordi jeg kjenner igjen alle utfordringene hun har fra min barndom. Jeg var alltid veldig sosial, men det tapper meg totalt og gir mental burnout. På videregående så var jeg populær, men samtidig satt jeg ofte på do alene i friminuttene for å kunne roe ned hodet. Austime er så mye mer enn hva folk tror. Anonymkode: adb08...783 Jeg har selv ett barn med diagnosen han er veldig lite sosial. Beste kameraten har samme diagnose og er super sosial. Anonymkode: e66cf...502 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #18 Skrevet 21. januar 2023 Må spørre her, dere som har barn med autisme har de epilepsi også? Hører at de henger mange ganger sammen, og gutten min har begge. Anonymkode: e66cf...502
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #19 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snakket sent og dårlig, strever med å forstå språk. Har funksjonelt talespråk, men med mindre vokabular og svakere grammatikk enn jevnaldrende. Bruker mye ressurser på å finne ord, kan ofte ikke orke å formulere seg. Glemmer innlærte ord og begreper, kan glemme navnet til personer han kjenner godt. Ikke i nærheten av å lese (fjerdeklassing). Mye sosialt strev som kan handle om den manglende evnen til å forstå språk og at han blir sliten av å fortolke og formulere, men som også kan være autistisk. Det skilles mellom impressive, ekspressive og rent fonologiske språkvansker. Min har en alvorlig grad av impressive vansker, men det medfører jo også vansker med det ekspressive. God uttale. Tester fastslår normal intelligens, vi opplever svært svingende både kognitiv fungering og refleksjonsevne fra dag til dag. BUP tilbyr ingen oppfølging etter diagnostisering. Har assistent på skolen og en del timer med spesialpedagog, avvik fra læreplanen i alle fag. Spesialpedagog jobber med bl.a Stenbråtenmetodikk for lesetrening. Anonymkode: e7a15...65a Høres nesten helt likt ut som vår. PPT testet også at han har dårlig arbeidsminne. Vår har også trøbbel med å huske navn, tom navn på søsken til tider….! Anonymkode: d6906...acd
AprilLudgate Skrevet 21. januar 2023 #20 Skrevet 21. januar 2023 Du kan absolutt lufte det Utredning på BUP er grundig også på det språklige. Så dette vil de nok fange opp. Men, endel på spekter elelr med adhd passer ikke inn i en mal. Det er store variasjoner. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå