Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dere har ikke felles økonomi om dere betaler 50/50 og han sitter igjen med masse han ikke deler med deg. Vi har felles økonomi. Alt inn på samme konto og begge har tilgang på den uten begrensninger. Jeg tjener over 200 000 mer enn min mann og han ville derfor ikke hatt penger igjen hvis han skulle betalt 50% av utgiftene.

Anonymkode: bd4cc...eb2

Han sitter igjen med masse fordi han tjener mer. Er ikke det logisk? 

PM75 skrev (2 timer siden):

Jeg fatter ikke at man velger å dele livet sammen, få barn sammen & skulle stå sammen i tykt og tynt.. «men pengene mine får du aldri??» Helt ubegripelig!   

Han skal altså sponse ts? 

Anonymkode: 1fae3...320

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Han skal altså sponse ts? 

Ja. Ektefeller har faktisk plikt til det. Selv om de ikke er gift så vil jo de fleste regne seg som en familie og da «sponser» man hverandre.

Anonymkode: b6bcf...b88

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han sitter igjen med masse fordi han tjener mer. Er ikke det logisk? 

Det er logisk, men det er ikke felles økonomi om han holder dem for seg selv. Felles økonomi innebærer å dele på alle midlene man har. Selvfølgelig skal han dele, hvem ønsker sin partner så vondt at de skal sitte uten en krone til noe som helst utover absolutt nødvendigheter mens man selv brenner av tusener på egen moro? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er logisk, men det er ikke felles økonomi om han holder dem for seg selv. Felles økonomi innebærer å dele på alle midlene man har. Selvfølgelig skal han dele, hvem ønsker sin partner så vondt at de skal sitte uten en krone til noe som helst utover absolutt nødvendigheter mens man selv brenner av tusener på egen moro? 

Men han har jo tjent disse pengene! Skal han «straffes» for det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Poenget er vel at da kan de ikke bo slik de gjør nå.

Hvis de skal bo sammen må mannen enten godta at de har en levestandard tilpasset Ts økonomiske situasjon, eller så må han dele med det han har.

Kan han ikke godta dette kan de rett og slett ikke bo sammen.

Anonymkode: 8c2aa...e18

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis det eneste alternativet til å bo billigere er vennepriser hos familie, så vil jeg si inntekten din er for lav og at han har et poeng med at du bør bidra mer til husholdningen.

Det er å forvente at en samboer bidrar med halvparten, spesielt når kosten er så lav at det eneste billigere hadde vært under markedspris.

Anonymkode: 13e23...0e2

Eneste alternativ er ikke å leie leilighet hos familie, men det er en mulighet som ville gjort at jeg kunne spart mer per måned. Jeg jobber 100% og har utdanning, men det er ikke et yrke med høy lønn i motsetning til han. Jeg ønsket selv å betale 50% når vi flyttet sammen, med forbehold om at det kanskje måtte endres dersom det viste seg å ikke gå opp for meg økonomisk i lengden (som ved feks renteøkning). Dette var han den gang veldig positiv til, sa jeg kunne betale så lite som 10% om jeg ønsket. Men nå har pipa fått en annen tone og han nekter betale mer enn meg. 
Jeg skulle selvsagt ønske jeg kunne betalt like mye, men når jeg skal betale 50% av mat, strøm, lån og andre utgifter så blir det vanskelig. Jeg betaler feks 50% av bil utgifter selv om jeg ikke har lappen og kan kjøre bil, fordi han mener jeg sitter på med han inni mellom og derfor må betale for det. Så er ikke kun lånet som gjør jeg føler jeg taper masse på dette, det gjelder alle andre utgifter også

ts

Anonymkode: dcb3a...2cf

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er for så vidt enig med deg, jeg ønsker ikke han skal straffes for det. Men føler han også må forstå det er for dyrt for meg, jeg har ikke råd og kan derfor ikke bo her om ting ikke endres. Så da blir jo familien vi er splittet, men det er kanskje det beste. 
ts

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er ikke en straff å dele med sin livspartner. Jeg tjener også langt mer enn min mann, men jeg ønsker ikke å se han leve uten penger mens jeg bruker penger på meg selv. Såpass unner man hverandre. Hvis vi skal leve etter hans lønn må vi flytte på oss, barna må bytte barnehage og skole og venner. Jeg mener man må finne seg bosted og velge livsstil etter begges inntekt eller dele på alt.

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Enten må dere bidra etter evne, eller så må dere begge redusere forbruket og levestandarden slik at dere kan betale 50/50. For meg ringer det mange varselsbjeller her, TS, med det han sier til deg og krever av deg. Her må dere vurdere å få hjelp utenfra til å ordne opp, evt bør du revurdere hele forholdet. 
Mannen min tjener dobbelt så mye som meg, men til gjengjeld er det jeg som tar det meste av ansvaret for barn/hus/bil etc. Vi giftet oss for at det ikke skulle være dine/mine penger, og at jeg ikke skulle bli sittende med skjegget i postkassa ved et brudd - at han hadde tjent masse penger på overtidsjobbing kan kun kunne gjøre fordi JEG tok ungene. 

Anonymkode: 5db20...0d7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Søker litt råd her.. saken er: samboeren min tjener dobbelt av meg. Men ønsker vi skal betale alt 50/50, noe som for seg er ok men nå som prisene har økt gjør dette ting vanskelig for meg. Jeg sitter omtrent igjen med minus på konto når alt er betalt/før ny lønn mens han sitter igjen med 12.000-15.000kr som han kan bruke på hva han vil/eller spare. Jeg var ung uten egenkapital når vi flyttet sammen, står som medeier/låner men hadde aldri fått lån alene. Jeg klarte betale halvparten men renta har gått mye opp og strømmen stiger så dette gjør at jeg har 0kr i slutten av mnd og har måttet tatt fra sparekontoen min som snart også er tom. Han mener dette er mitt problem og jeg bare må få meg ny utdanning/jobb som gir bedre lønn. Jeg får null hjelp fra han, og vurderer nesten gå i fra han da jeg ikke kan leve slik som dette. Jeg taper masse på dette. Han mener det er urettferdig om han skal betale mer enn meg på lån/utgifter bare fordi han tjener mye mer enn meg. Hva mener dere er rett her? 

Er han villig til å støtte deg økonomisk mens du tar my utdanning? Mannen din høres gjerrig ut.

Jeg hadde tenkt at en forholdsmessig fordeling ble rettferdig. Alternativt kan begge gå ned i levestandard. Der funker også.

Anonymkode: 37d0b...b3c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det er jo ingen straff å bidra til familien sin.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Greia er når vi flyttet sammen, så sa han jeg kunne betale etter evne. Lenge gikk det med 50% men så fikk vi barn, og ting endret seg økonomisk for meg. Jeg har sagt han kan «kjøpe meg ut» slik jeg betaler en mindre andel men han mener dette er urettferdig for da sitter han igjen med mindre penger til eget bruk. Vi har ikke felles konto så det er vel egentlig ikke felles økonomi. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn at jeg må flytte ut, jeg er i mamma permisjon med barnet vårt og han forventer jeg skal ha ulønnet perm også. Han mener dog jeg må finne ut av det økonomisk slik jeg kan betale 50% tross ulønnet permisjon, han viser lite forståelse for at dette ikke vil gå. Setter pris på alle svar og synspunkter, og vil egentlig selv dele det 50/50 men ting har som sagt endret seg underveis som gjør det vanskelig for meg med mye mindre lønn enn han..

Å, fy FAEN. Du er i permisjon med  barnet deres, deres felles barn, og han prestere i det hele tatt å ytre noe sånt? Fy faen, jeg hadde blitt så rasende! 

Hva ER det med slike menn? Hvor er det blitt av forsørgerevnene til dagens generasjon av fedre? Dette er bare nitrist å lese, virkelig. 

Du har gått svanger, født deres felles barn, og far behandler deg slik? Når alt han skal være opptatt av, er å sikre deg, deres barn og dere som familie.

Hjertet mitt blør av å lese sånt som dette. Virkelig. Det er ikke rart mange forhold går til helvete i dag, når så mange (i hovedsak menn), har slike holdninger. 

Anonymkode: f9028...e25

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke en straff å dele med sin livspartner. Jeg tjener også langt mer enn min mann, men jeg ønsker ikke å se han leve uten penger mens jeg bruker penger på meg selv. Såpass unner man hverandre. Hvis vi skal leve etter hans lønn må vi flytte på oss, barna må bytte barnehage og skole og venner. Jeg mener man må finne seg bosted og velge livsstil etter begges inntekt eller dele på alt.

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er jo ingen straff å bidra til familien sin.

Familien? De er ikke gift engang. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er for så vidt enig med deg, jeg ønsker ikke han skal straffes for det. Men føler han også må forstå det er for dyrt for meg, jeg har ikke råd og kan derfor ikke bo her om ting ikke endres. Så da blir jo familien vi er splittet, men det er kanskje det beste. 
ts

TS, det at du ikke har råd er jo ikke hans feil. 

Skrevet

50/50 er ikke alltid 50/50 :) dette skulle vært regnet utifra prosent, da hadde det vært mye mer rettferdig. (Feks: 30% av det du har i inntekt og 30% av det han har inntekt osv)

For meg er det faktisk legitim dumpegrunn. Ingen god ide å leve over evne.

• Liker 1
Skrevet
Bacteria skrev (10 timer siden):

Hvis man tjener like mye kan man dele 50/50. Det gjør jeg og mannen. 
Min datter tjener en del mindre enn samboeren, de har regnet ut at hun skal betale en prosentvis mindre sum enn han i faste utgifter. 
Noen (viktige) jobber er dårligere lønnet enn andre, typisk kvinneyrker i offentlig sektor. Min datter jobber minst like hardt som kjæresten, i tillegg til høy lønn, bonuser ol får han påspandert telefon, gratis luncher og slikt av firmaet. 
Alle kan ikke ha kremjobber i privat næringsliv, skulle tatt seg ut. Er ikke bare å skifte jobb, omskolere seg heller. Det koster tid og penger.

Ts, samboeren din er en egoist hvis han synes det er greit at du går i minus og må ta av sparekontoen(!) hver måned. Hvis han insisterer på dette drar du. Får være måte på. 

Enig der. Gjør han en tjeneste å dra. Finn noen på ditt eget lønnsnivå i stedet for å dra andre ned.

Anonymkode: f9d6c...a18

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er en mye større forpliktelse å få barn sammen. Men at de bør gifte seg, er helt klart. 

Å gifte seg og stifte familie, er et livslangt prosjekt. Hvorfor i ALLE DAGER går en mann hen å stifter familie, dersom han har planer om å leve som før, singlemann? 

Det har skjedd noe ekkelt og vondt på veien i norske forhold. Å kunne være så kald at du sitter å ser på mens din partner sliter, og du selv lever livets glade dager - det er til å spy av. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS, det at du ikke har råd er jo ikke hans feil. 

Han har selv valgt å gå inn i ett forhold og få barn med en som tjener mindre enn han. Hvis ikke han tåler det burde han valgt anderledes.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en mye større forpliktelse å få barn sammen. Men at de bør gifte seg, er helt klart. 

Å gifte seg og stifte familie, er et livslangt prosjekt. Hvorfor i ALLE DAGER går en mann hen å stifter familie, dersom han har planer om å leve som før, singlemann? 

Det har skjedd noe ekkelt og vondt på veien i norske forhold. Å kunne være så kald at du sitter å ser på mens din partner sliter, og du selv lever livets glade dager - det er til å spy av. 

Er jo ikke sikkert mannen ville stifte familie - ville bare ha sex sikkert. Så ble dama smelt på tjukken, fylt av hormoner som gjorde at hun trodde abort var en dårlig ide og vipps; så har man barn.

Hvis du sliter, hvorfor i all verden blir du gravid. Er jo idioti.

Skrevet
Duff skrev (Akkurat nå):

Han har selv valgt å gå inn i ett forhold og få barn med en som tjener mindre enn han. Hvis ikke han tåler det burde han valgt anderledes.

Ingenting som stopper henne fra å ta seg sammen og øke inntekten sin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...