AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #21 Skrevet 21. januar 2023 Greia er når vi flyttet sammen, så sa han jeg kunne betale etter evne. Lenge gikk det med 50% men så fikk vi barn, og ting endret seg økonomisk for meg. Jeg har sagt han kan «kjøpe meg ut» slik jeg betaler en mindre andel men han mener dette er urettferdig for da sitter han igjen med mindre penger til eget bruk. Vi har ikke felles konto så det er vel egentlig ikke felles økonomi. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn at jeg må flytte ut, jeg er i mamma permisjon med barnet vårt og han forventer jeg skal ha ulønnet perm også. Han mener dog jeg må finne ut av det økonomisk slik jeg kan betale 50% tross ulønnet permisjon, han viser lite forståelse for at dette ikke vil gå. Setter pris på alle svar og synspunkter, og vil egentlig selv dele det 50/50 men ting har som sagt endret seg underveis som gjør det vanskelig for meg med mye mindre lønn enn han.. Anonymkode: dcb3a...2cf 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #22 Skrevet 21. januar 2023 Anonym90059005 skrev (15 minutter siden): Hva mener du med at du "taper masse på dette"? Du gjør jo ikke det, dere betaler 50/50. Du kan jo eventuelt foreslå at samboer kjøper ut deler av ditt lån, slik at han eier mer av boligen. Men er ikke hans feil at renter og strømpriser stiger. Og feil å si at du taper på dette, så sant du ikke mener at du kunne bodd mye billigere om du var alene... Noe som sjelden pleier å være realiteten. Ut over det høres dog sambo ut som en gneten jævel. Jeg kunne nok bodd billigere alene ved å feks leie leilighet hos et familie medlem jo. Så jeg føler jeg taper når jeg betaler mer enn hva jeg har råd til per mnd, og han ikke er villig til å se mitt synspunkt på det. Forstår det ikke er hans feil. -ts Anonymkode: dcb3a...2cf 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #23 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har det litt på samme viset som dere, bare at det er jeg som har høyest inntekt. Jeg er enig med din samboer, hvorfor skal jeg sponse min mann? Her måtte han innse at han ikke hadde råd til å eie 50% av huset, så jeg «kjøpte» ytterligere 15%, og vi eier nå 35-65%. Det er et relativt dyrt hus, så de prosentene hjalp veldig på hans økonomi. Gjøre noe slikt dere også, fremfor å gå fra hverandre? Anonymkode: d59c7...da7 Jeg har foreslått dette, men han ønsker ikke det. -ts Anonymkode: dcb3a...2cf
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #24 Skrevet 21. januar 2023 Her deler vi alt uavhengig av hva den andre tjener. Vi er et team og støtter hverandre i medgang og motgang. Anonymkode: f9a64...cde 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #25 Skrevet 21. januar 2023 Milli94 skrev (33 minutter siden): Vi har felles økonomi og all lønn går inn på samme konto og blir fordelt videre til matkonto, regningskonto, sparekonto osv. Alt mitt er ditt filosofi her også. Vi eier både hus og biler 50/50. Mannen min tjener mye mer enn meg, men vi har på kontrakt at sparepengene osv blir delt 50/50 om vi skulle gå fra hverandre. Jeg henter ut penger fra vår felleskonto om jeg skal på cafe og shoppe og han henter ut fra samme om han skal ut med gutta. Det er en løsning vi har hatt siden vi ble samboere for 7 år siden og vi er veldig fornøyd med den. 🙂 I teorien ikke rettferdig, da han tjener mer, men vi er en familie og har to barn. Han er såpas raus at han lot meg spare ekstra til pensjon dem 3 årene jeg tok etterutdanning og ikke kunne jobbe noe særlig på siden. Slik gjør jeg og mannen det også:) han tjener over 1 mill mer enn meg i året, og om vi skulle hatt delt økonomi, kunne vi ikke gjort noe sammen. Anonymkode: 11223...932 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #26 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Alle kan være enige om at menn og kvinner flest er nokså ulike når det kommer til adferd rundt sjekking og hvilke egenskaper man ser etter. Slik har det alltid vært og det kommer ikke til å eldre seg. Spørsmålet er om det er noe spesielt med dette i dag i forhold til før? Jeg tenker at om noe er forskjellig så er det en åpenbar grunn som har kommet for fullt og mer og mer: PREVENSJON og utdanning Jeg tror ikke vi helt «vil» ta innover oss konsekvensene det har for våre livsvalg på dette området. Men om noen spør meg anonymt ville jeg svart: - Min kone ble gravid på første forsøk hver gang. Det hadde altså vært store konsekvenser for våre liv å ha sex for noen tiår siden. Fokus hadde vært på å få barna til overleve (nok mat og ikke fryse). Ikke på sex og «tilfredshet i parforholdet»… - Når alle kan ha sex med hvem man vil uten konsekvenser pga prevensjon fører de ulikhetene som er i partnervalg mellom kjønnene at det alltid er en mulighet til sex for kvinner om man ønsker, men sjelden for de aller fleste menn. En kvinne kan egentlig bare legge hånda på låret til en mann og så er den karusellen i gang…. En mann får seg fort en «på trynet»… - En mann i dag må «please» sin kone for å ikke miste henne. Fordi hun i de fleste land med litt hjelp fra «fellesskapet»/staten gjennom skolevesen og evt andre ordninger kan livnære både seg selv og evt barn. Og hun kan ha sex uten frykt for å bli gravid om hun føler for det, eller rett og slett være enslig med/uten barn. - I dag kan en kvinne bli gravid, bli forsørget av barnefaren og ha sex med hvem hun ønsker uten å være i et forhold med barnefaren. Det ble ansett som ondskapsfullt før og man fikk defor ikke så mye hjelp. I dag får alle hjelp uansett, men de fleste tenker fortsatt at det er «slemt», men ingen gjør noe for å stoppe det… Slike valg blir ofte gjort i affekt, men i dag er det ingen reell frykt som kan stoppe begjæret…. Anonymkode: a6d0b...147 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Greia er når vi flyttet sammen, så sa han jeg kunne betale etter evne. Lenge gikk det med 50% men så fikk vi barn, og ting endret seg økonomisk for meg. Jeg har sagt han kan «kjøpe meg ut» slik jeg betaler en mindre andel men han mener dette er urettferdig for da sitter han igjen med mindre penger til eget bruk. Vi har ikke felles konto så det er vel egentlig ikke felles økonomi. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn at jeg må flytte ut, jeg er i mamma permisjon med barnet vårt og han forventer jeg skal ha ulønnet perm også. Han mener dog jeg må finne ut av det økonomisk slik jeg kan betale 50% tross ulønnet permisjon, han viser lite forståelse for at dette ikke vil gå. Setter pris på alle svar og synspunkter, og vil egentlig selv dele det 50/50 men ting har som sagt endret seg underveis som gjør det vanskelig for meg med mye mindre lønn enn han.. Anonymkode: dcb3a...2cf Høres ut som en skikkelig vinner, denne mannen her! Anonymkode: 11223...932 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #27 Skrevet 21. januar 2023 Om han absolutt skal gni så mye på egen inntekt og alt skal være rettferdig, bør du begynne med matbudsjettet. Sett opp et regnestykke basert på at han muligens spiser noe mer enn deg. Kjøp din del av rimelig pålegg og kjør en skikkelig fornuftig og næringsrik økonomisk linje. Så får han betale for tomme kalorier selv. Fredagskosen dropper du for egen del og lar ham styre med sitt. Vis ham konsekvensen av at du er «fattig». Dette er den stusseligste typen jeg har hørt om. Anonymkode: 26b22...eed 10 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #28 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres ut som en skikkelig vinner, denne mannen her! Anonymkode: 11223...932 Okei, jeg aner ikke hvordan det øverste innlegget lurte seg inn her 😂 Anonymkode: 11223...932 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #29 Skrevet 21. januar 2023 Kan ingen av dere prosentregning? Anonymkode: fd76e...2d8 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #30 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan ingen av dere prosentregning? Anonymkode: fd76e...2d8 Haha jo, men han ønsker jo ikke å betale mer enn meg prosentvis, han ønsker 50/50. Anonymkode: dcb3a...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #31 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): TS taper masse på å bo og leve dyrere enn hun har råd til. I praksis er det nå TS som sponser mannens dyrere livsstil utfra sin egen mye mindre lønn. Insisterer han på å dele 50-50, så må du insistere på at huset selges og dere går ned i levestandard etter din lommebok. Så enkelt er det. Du kan ikke gå i økonomisk ruin Anonymkode: a99f8...860 Ja så enkelt er det. Hvis ikke han evner å prioritere samlivet så er han ikke noe å spare på. Anonymkode: aac95...e34 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #32 Skrevet 21. januar 2023 Gjerrigknarker er så lite sympatiske, at jeg har knapt ord... Dessverre har du fått barn med ham, men du bør vurdere om dette er noe du orker å fortsette. Anonymkode: d1dc9...f46 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #33 Skrevet 21. januar 2023 Her tjener jeg mye mere enn mannen. Vi bare sørger for at begge sitter igjen med like mye etter alt er betalt. Selvfølgelig tenker jeg.. Har feks svigerforeldre som ikke har felles økonomi. Der har den ene i alle år hatt god råd, den andre derimot.. Feks den ene har råd til Syden, den andre ikke.. Slik kan man jo ikke leve når man bygger ett liv sammen. Felles økonomi er tingen synes jeg. Hva den andre tjener er ikke så viktig, men heller hvordan man bruker det man har tilsammen best mulig. Anonymkode: 1be86...992 6
Heisann12345 Skrevet 21. januar 2023 #34 Skrevet 21. januar 2023 Hvis han skal være så petimeter, kan jo du prøve litt samme taktikk. Han er mann, spiser kanskje mer enn deg. Da får han betale for det også. Og/eller hvis du gjør all husvask, handel, rydding, er det vell fortjent at han legger ut penger for det og. Det er vanskelig å diskutere på om dere skal betale 50/50 eller prosentandel, men de to overnevnte tingene er hvertfall gode argumenterer. Siste tanke jeg har er vell å komme med et ultimatum- kjøpe billigere bolig eller flytte fra hverandre for sånn her har du ikke råd til å fortsette med. 5
Fremmed fugl Skrevet 21. januar 2023 #35 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Greia er når vi flyttet sammen, så sa han jeg kunne betale etter evne. Lenge gikk det med 50% men så fikk vi barn, og ting endret seg økonomisk for meg. Jeg har sagt han kan «kjøpe meg ut» slik jeg betaler en mindre andel men han mener dette er urettferdig for da sitter han igjen med mindre penger til eget bruk. Vi har ikke felles konto så det er vel egentlig ikke felles økonomi. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn at jeg må flytte ut, jeg er i mamma permisjon med barnet vårt og han forventer jeg skal ha ulønnet perm også. Han mener dog jeg må finne ut av det økonomisk slik jeg kan betale 50% tross ulønnet permisjon, han viser lite forståelse for at dette ikke vil gå. Setter pris på alle svar og synspunkter, og vil egentlig selv dele det 50/50 men ting har som sagt endret seg underveis som gjør det vanskelig for meg med mye mindre lønn enn han.. Anonymkode: dcb3a...2cf TS, Hvorfor er du sammen med han? Hvorfor er han sammen med deg? Det du beskriver høres ut som et transaksjonsforhold. Der økonomi i forholdet kan er et symptom. Så da er vel spørsmålet ditt: - Hva vil gi meg mest av samlet verdi... ... hvis jeg fortsatt er sammen med han med dagens avtale ... hvis vi gjør det slutt Lag enn pro et kontra liste. Hvis gjøre det slutt kommer best ut... da stiller du spørsmålet om det er mulig å endre avtalen med han slik at deres transaksjonsforhold blir mer verdiskapende for deg enn å gjøre det slutt. Så går du inn i forhandlinger med han med det som grunnlag. Høres kjipt og kynisk ut å gjøre det. Men i hvert fall for han er deres relasjon en ren transaksjon. 4 1
PM75 Skrevet 21. januar 2023 #36 Skrevet 21. januar 2023 Jeg fatter ikke at man velger å dele livet sammen, få barn sammen & skulle stå sammen i tykt og tynt.. «men pengene mine får du aldri??» Helt ubegripelig! 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #37 Skrevet 21. januar 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg kunne nok bodd billigere alene ved å feks leie leilighet hos et familie medlem jo. Så jeg føler jeg taper når jeg betaler mer enn hva jeg har råd til per mnd, og han ikke er villig til å se mitt synspunkt på det. Forstår det ikke er hans feil. -ts Anonymkode: dcb3a...2cf Hvis det eneste alternativet til å bo billigere er vennepriser hos familie, så vil jeg si inntekten din er for lav og at han har et poeng med at du bør bidra mer til husholdningen. Det er å forvente at en samboer bidrar med halvparten, spesielt når kosten er så lav at det eneste billigere hadde vært under markedspris. Anonymkode: 13e23...0e2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #38 Skrevet 21. januar 2023 hva betaler dere felles? er det noe din man bør dekke helt selv som nå blir dekket av felles? Jeg og min mann har delt økonomi, men felleskort på mat og felles ting, men han spiser mye proteinbarer og redbull, og dette kjøper han selv, vi skal fokusere på å spare, og unødvendige luksusvarer får man dekke selv. Gå igjennom hva dere kjøper felles, og luk ut all luksus produkter, dette får man betale selv. Anonymkode: cc24c...561 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #39 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Greia er når vi flyttet sammen, så sa han jeg kunne betale etter evne. Lenge gikk det med 50% men så fikk vi barn, og ting endret seg økonomisk for meg. Jeg har sagt han kan «kjøpe meg ut» slik jeg betaler en mindre andel men han mener dette er urettferdig for da sitter han igjen med mindre penger til eget bruk. Vi har ikke felles konto så det er vel egentlig ikke felles økonomi. Jeg ser ikke så mange andre løsninger enn at jeg må flytte ut, jeg er i mamma permisjon med barnet vårt og han forventer jeg skal ha ulønnet perm også. Han mener dog jeg må finne ut av det økonomisk slik jeg kan betale 50% tross ulønnet permisjon, han viser lite forståelse for at dette ikke vil gå. Setter pris på alle svar og synspunkter, og vil egentlig selv dele det 50/50 men ting har som sagt endret seg underveis som gjør det vanskelig for meg med mye mindre lønn enn han.. Anonymkode: dcb3a...2cf Det er vel også hans barn? Du sliter med å betale regninger nå mens du har inntekt og så skal du fikse ulønnet perm? Det er som flere sier, hvis man insisterer på 50/50 deling av utgifter ved ulik inntekt, da må hele livsstilen tilpasses den med lavest inntekt. Da kan den med høy inntekt spare seg til fant hvis det er så viktig. Æsj, dette en mann som ikke har samvittighetsplager med å se moren til sitt barn og den som han angivelig elsker slite økonomisk. Hva feiler det ham? Mener han du er en sløser og trenger en lekse? Gjerrighet er på min topp 3 liste over dårligst egenskaper. Og det er i dårlige tider man ser hvor mye manenn er verdt. Som menneske, som kjæreste, som far. Anonymkode: 51a0f...c06 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #40 Skrevet 21. januar 2023 Dere har ikke felles økonomi om dere betaler 50/50 og han sitter igjen med masse han ikke deler med deg. Vi har felles økonomi. Alt inn på samme konto og begge har tilgang på den uten begrensninger. Jeg tjener over 200 000 mer enn min mann og han ville derfor ikke hatt penger igjen hvis han skulle betalt 50% av utgiftene. Anonymkode: bd4cc...eb2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå