Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søker litt råd her.. saken er: samboeren min tjener dobbelt av meg. Men ønsker vi skal betale alt 50/50, noe som for seg er ok men nå som prisene har økt gjør dette ting vanskelig for meg. Jeg sitter omtrent igjen med minus på konto når alt er betalt/før ny lønn mens han sitter igjen med 12.000-15.000kr som han kan bruke på hva han vil/eller spare. Jeg var ung uten egenkapital når vi flyttet sammen, står som medeier/låner men hadde aldri fått lån alene. Jeg klarte betale halvparten men renta har gått mye opp og strømmen stiger så dette gjør at jeg har 0kr i slutten av mnd og har måttet tatt fra sparekontoen min som snart også er tom. Han mener dette er mitt problem og jeg bare må få meg ny utdanning/jobb som gir bedre lønn. Jeg får null hjelp fra han, og vurderer nesten gå i fra han da jeg ikke kan leve slik som dette. Jeg taper masse på dette. Han mener det er urettferdig om han skal betale mer enn meg på lån/utgifter bare fordi han tjener mye mer enn meg. Hva mener dere er rett her? 

Anonymkode: dcb3a...2cf

• Hjerte 4
Skrevet (endret)

I et samboerskap skal man gi og ta og ikke være petimeter. Det er på INGEN måte urettferdig at han skal betale mer når han har mer å rutte med. Synes han virkelig det er rettferdig at du skal gå i minus, mens han skal kunne spare mange tusen hver måned?

Når man har så stor forskjell i lønn, er det mest rettferdige å bidra etter evne; dvs at dere betaler en gitt prosentandel av den totale summen, basert på hvor mye lønn dere har hver. Det mest rettferdige er jo selvfølgelig at også du sitter igjen med noe etter at alt er betalt. IKKE gå i kvinnefella!! Målet bør være at dere begge sitter igjen med samme prosentandel av lønna etter at dere har betalt alt dere skal, som for han vil være mye mer enn for deg fordi han har høyere lønn, men da skal han også betale mer av utgiftene! 

Hvis han ikke går med på dette, så hadde jeg faktisk på alvor vurdert partneren min. 

Endret av Lacuna
  • Liker 9
  • Nyttig 6
Skrevet

Ville ikke vært sammen med en så usympatisk mann.

Skal man dele 50/50 må levestandard og utgifter tilpasses den med lavest inntekt. 

Anonymkode: 90c89...9d9

• Liker 22
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo litt tricky det der da når det er så stor forskjell i inntektene. Hvis dere har barn tenker jeg at det er veldig opplagt at man betaler etter evne når det er stor forskjell i lønn, og det er jo litt rart at han ikke vil hjelpe deg og dra en større del av lasset spesielt hvis dere har vært sammen lenge. Med meg og samboer tjener jeg en del mer enn han (ikke dobbelt så mye da), og jeg har sponset ferie for eksempel og kjøper mye felles ting uten å kreve noe av han. Hadde samboeren min hatt problemer med å betale sin del av strømregninga for eksempel så hadde jo jeg tatt den. 

Anonymkode: 5bc7f...8f1

Skrevet

Selg bolig og kjøp noe som er tilpasset din økonomi. 

Anonymkode: 944fa...13e

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har det litt på samme viset som dere, bare at det er jeg som har høyest inntekt. Jeg er enig med din samboer, hvorfor skal jeg sponse min mann? Her måtte han innse at han ikke hadde råd til å eie 50% av huset, så jeg «kjøpte» ytterligere 15%, og vi eier nå 35-65%. Det er et relativt dyrt hus, så de prosentene hjalp veldig på hans økonomi. Gjøre noe slikt dere også, fremfor å gå fra hverandre? 

Anonymkode: d59c7...da7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi har det litt på samme viset som dere, bare at det er jeg som har høyest inntekt. Jeg er enig med din samboer, hvorfor skal jeg sponse min mann? Her måtte han innse at han ikke hadde råd til å eie 50% av huset, så jeg «kjøpte» ytterligere 15%, og vi eier nå 35-65%. Det er et relativt dyrt hus, så de prosentene hjalp veldig på hans økonomi. Gjøre noe slikt dere også, fremfor å gå fra hverandre? 

…dette gjør at min mann bor i et hus som er mye flottere enn han har råd til på egen hånd. Jeg har råd til å sitte med huset alene, men velger å la ham eie en prosentandel, slik at også han er med på verdistigningen (eventuell stigning..)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Og; skriv samboerkontrakt! Folk undervurderer viktigheten av dette. Da har man faktisk svart på hvitt hvordan fordelingen er. 

Jeg tjener litt mer enn min samboer, men har valgt å dele alt 50/50 likevel fordi det forventes at dette vil jevnes ut over de nærmeste årene. En av grunnene til det er fordi det har vært perioder tidligere hvor jeg var i jobb og min samboer var student. Da ble vi enige om å dele husleien 50/50, mens alt av  andre utgifter betalte jeg 4/5 av, og han betalte 1/5. Vi førte alt av disse felles utgiftene på en felleskonto, slik at vi i ettertid kunne ta vare på kontoutskriften som bevis på hvor mye mer enn han jeg faktisk bidro med det året, vedlagt daværende samboerkontrakt. Vi er økonomer, så vi er kanskje litt ekstra opptatt og interessert i dette, men vi ser nytten av det. Det handler ikke om at han noen gang skal tilbakebetale det jeg betalte ekstra det året, men for å ha som bevis og dokumentasjon. Det samme vil vi selvsagt gjøre om behovet i fremtiden er motsatt, hvor han bidrar mer. Da vi kjøpte leilighet, tok han en større andel av kaka på oppussingsprosjektet, da han hadde mer egenkapital enn meg. Dette er også vedlagt dokumentasjon på nåværende samboerkontrakt. Det er også rettferdig, fordi han eier en litt større prosentandel enn meg. 

Igjen; man skal gi og ta ved behov. 

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Er dere ikke en og samme Familie AS? Eller er dere 2 familier under samme tak? Jeg er uenig, fordi et samboerskap også er et fellesskap. Å eie ulik prosent er jo helt innafor! Her eies det 46% og 54%, men vi har delt lånet i 50/50. Bolig er en ting, men det bør absolutt være mulig å bidra etter evne på andre løpende utgifter uten at man skal se på det som sponsing.....

Endret av Lacuna
  • Liker 1
Skrevet

Han skal betale den andel prosenten han tjener mer enn deg. Noe annet er utnytting av deg og urettferdig!

Anonymkode: 6839a...6c4

• Liker 2
Skrevet

Hvis man tjener like mye kan man dele 50/50. Det gjør jeg og mannen. 
Min datter tjener en del mindre enn samboeren, de har regnet ut at hun skal betale en prosentvis mindre sum enn han i faste utgifter. 
Noen (viktige) jobber er dårligere lønnet enn andre, typisk kvinneyrker i offentlig sektor. Min datter jobber minst like hardt som kjæresten, i tillegg til høy lønn, bonuser ol får han påspandert telefon, gratis luncher og slikt av firmaet. 
Alle kan ikke ha kremjobber i privat næringsliv, skulle tatt seg ut. Er ikke bare å skifte jobb, omskolere seg heller. Det koster tid og penger.

Ts, samboeren din er en egoist hvis han synes det er greit at du går i minus og må ta av sparekontoen(!) hver måned. Hvis han insisterer på dette drar du. Får være måte på. 

• Liker 3
Skrevet

Lignende her, syns også det er litt vanskelig. Tjener 200 000 mer i året enn sambo, har all egenkapital, men også et barn fra før. Vi setter alt av til felleskontoen, endelig opprettet sparing til hen og overfører likt beløp i lommepenger tilbake til oss begge. Det skal dekke meg og mitt barn. Føler innimellom at jeg er for raus, så vi må nok endre dette etterhvert. 

Anonymkode: 005b1...862

Skrevet

Jeg og min mann gjorde det slik: vi delte alt 50/50

Alt mitt er ditt filosofien. Sånn har vil alltid hart det. 

han tjener mye mer enn meg

• Nyttig 1
Skrevet

Dere har ikke felles økonomi, dere har delt økonomi. Hadde dere hatt felles økonomi hadde dere ikke hatt dette problemet - da hadde dere delt på alle pengene. 

Du må si til han idioten at hvis dere skal ha delt økonomi med 50/50 så må dere selge huset og kjøpe et billigere hus der du har råd til å betale 50% og ha penger til overs. Med 50/50 må man ha levestandard etter den minste inntekten. 

Hvis han ikke vil selge og kjøpe noe billig du har råd til (eller leie), så må han enten gå med på felles økonomi eller at du betaler en mindre prosent, eller så må du gå fra ham. Personlig synes jeg han høres ut som en dritt og ville ikke funnet meg i det. 

Anonymkode: 17c01...bdf

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi har felles økonomi og all lønn går inn på samme konto og blir fordelt videre til matkonto, regningskonto, sparekonto osv. Alt mitt er ditt filosofi her også. Vi eier både hus og biler 50/50. Mannen min tjener mye mer enn meg, men vi har på kontrakt at sparepengene osv blir delt 50/50 om vi skulle gå fra hverandre. Jeg henter ut penger fra vår felleskonto om jeg skal på cafe og shoppe og han henter ut fra samme om han skal ut med gutta. 

Det er en løsning vi har hatt siden vi ble samboere for 7 år siden og vi er veldig fornøyd med den. 🙂 I teorien ikke rettferdig, da han tjener mer, men vi er en familie og har to barn. Han er såpas raus at han lot meg spare ekstra til pensjon dem 3 årene jeg tok etterutdanning og ikke kunne jobbe noe særlig på siden. 

• Liker 5
Skrevet

Dere skal betale % av deres utgifter!!!!

Anonymkode: 72029...dbf

• Liker 1
Skrevet

Min mann tjener 700 000 mere enn meg, jeg har to barn som er hos oss annenhver uke. Barna er store og har jobb. Vi deler alt. Barna sparer til bolig og sertifikat. Det første året vi bodde sammen delte vi 50/50 hvor jeg betalte litt mere for mat (pga barna) og holdt barna med det de trengte. Jeg satt igjen med 0 kroner. Min mann trivdes ikke med at jeg hadde det slik så siden da har alt gått i en pott. Vi skal være gift til vi dør, han støtter meg i tunge tider og jeg støtter han. Ingen av oss skal ha noe med i graven.

Anonymkode: aac95...e34

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Søker litt råd her.. saken er: samboeren min tjener dobbelt av meg. Men ønsker vi skal betale alt 50/50, noe som for seg er ok men nå som prisene har økt gjør dette ting vanskelig for meg. Jeg sitter omtrent igjen med minus på konto når alt er betalt/før ny lønn mens han sitter igjen med 12.000-15.000kr som han kan bruke på hva han vil/eller spare. Jeg var ung uten egenkapital når vi flyttet sammen, står som medeier/låner men hadde aldri fått lån alene. Jeg klarte betale halvparten men renta har gått mye opp og strømmen stiger så dette gjør at jeg har 0kr i slutten av mnd og har måttet tatt fra sparekontoen min som snart også er tom. Han mener dette er mitt problem og jeg bare må få meg ny utdanning/jobb som gir bedre lønn. Jeg får null hjelp fra han, og vurderer nesten gå i fra han da jeg ikke kan leve slik som dette. Jeg taper masse på dette. Han mener det er urettferdig om han skal betale mer enn meg på lån/utgifter bare fordi han tjener mye mer enn meg. Hva mener dere er rett her? 

Anonymkode: dcb3a...2cf

Hva mener du med at du "taper masse på dette"? Du gjør jo ikke det, dere betaler 50/50. Du kan jo eventuelt foreslå at samboer kjøper ut deler av ditt lån, slik at han eier mer av boligen. Men er ikke hans feil at renter og strømpriser stiger. Og feil å si at du taper på dette, så sant du ikke mener at du kunne bodd mye billigere om du var alene... Noe som sjelden pleier å være realiteten.

Ut over det høres dog sambo ut som en gneten jævel. 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 2
Skrevet

TS taper masse på å bo og leve dyrere enn hun har råd til.

I praksis er det nå TS som sponser mannens dyrere livsstil utfra sin egen mye mindre lønn.

Insisterer han på å dele 50-50, så må du insistere på at huset selges og dere går ned i levestandard etter din lommebok.

Så enkelt er det.

Du kan ikke gå i økonomisk ruin 

Anonymkode: a99f8...860

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

…og bygge deg opp gjeld for å bo i et hus som er for dyrt for deg, med for høye strømutgifter og antakelig for dyr mat 

Anonymkode: a99f8...860

• Liker 3
Skrevet

For en usympatisk mann... jeg tjener ca 50% mer enn mannen min, i perioder har jeg tjent dobbelt så mye. Vi betaler faste utgifter etter evne, slik at vi har ca samme sum igjen til eget forbruk hver måned. Resten går til felles sparing, buffer og barna. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...