AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #121 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan du vise til kilder på dette? Dette er ikke det som står i barnevernsloven paragraf 13-2 om opplysningsplikt til barnevernet. Det er klart at man ikke automatisk skal melde til barnevernet med en gang man har en liten mistanke om adhd, men vi vet jo ingenting om atferden til barnet i denne situasjonen. Vi har ikke nok opplysninger til å si at det ikke er grunnlag for å melde til barnevernet. Det kan godt hende det ikke er noe grunnlag, men det kan også hende at det er det. Jeg finner ingenting om at det må foreligge diagnose. Anonymkode: 870b9...a56 Nei, ikke i 13-2. Det er 3-7 og 3-8 som blir relevante her. Skolen kan melde uten samtykke ved grunn til å tro at barnet utsettes for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. Å ikke utrede for ADHD er selvsagt ingen av delene. Terskelen for hva som utgjør alvorlig omsorgssvikt defineres av terskelen for tvangsinngripen (dermed er de to andre paragrafene relevante). Anonymkode: cf9ec...3b4 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #122 Skrevet 21. januar 2023 Blir dere enige i om jeg skal anmeldes for omsorgssvikt eller ikke? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke i 13-2. Det er 3-7 og 3-8 som blir relevante her. Skolen kan melde uten samtykke ved grunn til å tro at barnet utsettes for mishandling eller annen alvorlig omsorgssvikt. Å ikke utrede for ADHD er selvsagt ingen av delene. Terskelen for hva som utgjør alvorlig omsorgssvikt defineres av terskelen for tvangsinngripen (dermed er de to andre paragrafene relevante). Anonymkode: cf9ec...3b4 Anonymkode: 2d5fc...f38
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #123 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Blir dere enige i om jeg skal anmeldes for omsorgssvikt eller ikke? Anonymkode: 2d5fc...f38 Anmeldelser er det politiet som ivaretar. De er nok ikke interessert. Bekymringsmeldinger om barns omsorgssituasjon håndteres av barnevernet. Det er som sagt ikke helt usannsynlig at noen sender en slik om foreldre takker nei til utredning. Det er, som også sagt, like fullt et ulovlig brudd på taushetsplikten. Det kan jo være greit å være kjent med dersom noen begynner å antyde at de er nødt å melde. Anonymkode: cf9ec...3b4 4 2
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. januar 2023 #124 Skrevet 21. januar 2023 Du vil ikke at barnet ditt evt skal få utelukket en diagnose/få en diagnose og da videre oppfølging som kan bedre skolehverdagen hans? Istedenfor ønsker du at han skal bli mer og mer frustrert fordi han ikke takler skolen og faller mer og mer ut? 🤔
Heisann12345 Skrevet 21. januar 2023 #125 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Skjønner godt du ikke vil, dersom det er for å hindre at han skal begynne på medisiner. Det gjorde jeg selv i tenårene, og lang historie, men skulle ønske jeg aldri begynte. Man får toleranse for medisinene og jeg ble dødssliten av å ikke ta de i helgene, fordi de rotet med systemet. Og mye mye mer. Anonymkode: 08f99...e8b Selvom man utredes er det ingen krav om å starte på medisiner, det vet du vell? 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #126 Skrevet 21. januar 2023 Håper ikke du er som foreldrene mine, som rett og slett ikke trodde deres barn kunne ha noen feil - og nektet utredning. Jeg slet i 20 år før jeg ble utredet som voksen, og fikk diagnosen ADHD. Det har kostet meg mye, både akademisk, profesjonelt, og på samlivet. Ikke være en slik egoistisk dritt. Gjør hva som er best for barnet. Anonymkode: cb4ec...862 2 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #127 Skrevet 21. januar 2023 Skolen er pliktig å gi tilrettelagt undervisning der det er behov for det. Ingen som kan forlange at du skal ta barnet ditt igjennom en lang psykiatrisk utredning. Skolen skyver ofte dette foran seg. Anonymkode: f6e16...f1b 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #128 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Skolen er pliktig å gi tilrettelagt undervisning der det er behov for det. Ingen som kan forlange at du skal ta barnet ditt igjennom en lang psykiatrisk utredning. Skolen skyver ofte dette foran seg. Anonymkode: f6e16...f1b Men de må ha et vedtak på tilrettelagt undervisning, da må det gjerne være en utredning i bunn, ellers så følger det ikke med noen midler til tilrettelagt undervisning Anonymkode: 3723f...39f 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #129 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Støtter denne så innmari! Er selv lærer og ser at flere og flere får diagnoser UTEN at det medfører ekstra ressurser likevel. Hva er da vitsen med en diagnose hbis det ikke utløser nødvendige ressurser?? Og barnet til TS er 9 år. Det er ungt for å diagnostiseres. Mye kan endres med alderen. Men jeg garanterer at dersom dere henviser for ADHD-utredning er diagnosen nærmest satt før utredningen starter, ihvertfall når skolen står i bresjen for utredningen. Og så kan man diskutere nytten i det å få en diagnose versus de utfordringer det gir. Hva hvis barnet drømmer om en yrkeskarriere innen militæret som voksen? Da er denne drømmen knust idet ADHD-diagnosen er stilt. Vær så snill og vent ihvertfall til barnet selv er stort nok til å si noe selv rundt dette. Sånn jeg forstår det er dette noe skolen sliter med fremfor dere foreldre, og da tenker jeg helt klart jeg ville droppet utredning per nå. Mulig jeg ville vurdert skolebytte istedenfor 😉 Anonymkode: d77dd...5dd Nei dette stemmer ikke, diagnoser er ikke satt før utredning starter Anonymkode: 4165d...37a
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #130 Skrevet 21. januar 2023 Hvis du mistenker at bremsene på bilen din er dårlige, går du da til verkstedet for "utredning"? Eller bare "forstår" du bilen din, som er veldig kjekk og fin, og unik, og så passer du heller på å kjøre saktere, og det har gått kjempefint? For alle biler er forskjellige og du ønsker ikke "ødelagte bremser"-stempelet på bilen din. Anonymkode: ed3b7...baf 10 1 6
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #131 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ts her: Jeg opplever at han er energisk og glad i å være aktiv og ute! Han er vimsete og ikke alltid lett å få med seg beskjeder. Jeg har funnet ut at viktige beskjeder må snakkes om og gjerne få han til å gjenfortelle hva som ble sagt da går det fint. Ellers gjør han det greit i alle fag på skolen når jeg spør. Spesielt kroppsøving og matte. jeg vil ikke at han skal utredes bare fordi han ikke helt passer inn i sitte rolig og konsentrere seg opplegget. Han kan konsentrere seg, sitte rolig på en stol men gjerne med klare forventninger om hvor lenge og når det er pause. Gjerne visualisert ved å skrive det på tavla, en klokke han kan stille inn selv på 45 minutter feks. Så jeg føler vi har gjort en del tilrettelegginger for at han skal ha det bra. Som fungerer. Anonymkode: 2d5fc...f38 Tenker du at han er helt i stand til å følge undervisningen og nå kompetansemålene i læreplanen, uten noe spesiell tilrettelegging? Eller tenker du at det er, eller kan komme til å bli, behov spesiell tilrettelegging på skolen? Hvis ja, er det ikke da lurt å finne ut hvorfor han trenger det? Hva han får til og ikke får til? Slik at tiltakene som skolen setter inn vil bli bedt mulig spisset mot akkurat din sønns behov? For å finne ut det trengs utredning. Utredning handler ikke bare om å få en diagnose, men å kartlegge ulike områder for å finne styrker og utfordringer hos den som utredes. Det er ikke sikkert det er adhd bare pga uro og litt varierende konsentrasjonsevne. Det kan være andre ting. Det for eksempel dreie seg om språkvansker. En utredning kunne avdekke dette, og akkurat hvilke områder av språk som er vanskelig. Oppfatte, forstå, lagre, gjenkalle, bruke, det fonologiske.. Eller det kan være noe helt annet. Hørsel for eksempel. Eller epilepsi, med såkalte abcenser (google det). Eller det kan være noe annet. Lærerne på skolen har åpenbart en oppfatning av at det er noe i hvertfall. Vil du ta ansvar for at noe slikt ikke avdekkes fordi du ikke vil at han utredes? Og dermed hindre at han får akkurat den hjelpen han trenger? Kanskje er det ingenting, bare litt umodenhet, men da vet dere det. Hvorfor ta sjansen på å nekte å finne det ut? Anonymkode: 831d1...4f3 5
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #132 Skrevet 21. januar 2023 Er det slik at barn som sliter på skolen må ha en diagnose nå? Noen vil lære seinere og dårligere, på samme måte som noen bare trenger å lese en gang og så sitter alt. Skjønner godt at mange setter foten ned. Det er eksplosjon i diagnoser nå, jeg tror ikke alle er reelle dessverre. Anonymkode: 63f53...27d 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #133 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er det slik at barn som sliter på skolen må ha en diagnose nå? Noen vil lære seinere og dårligere, på samme måte som noen bare trenger å lese en gang og så sitter alt. Skjønner godt at mange setter foten ned. Det er eksplosjon i diagnoser nå, jeg tror ikke alle er reelle dessverre. Anonymkode: 63f53...27d Samtidig er det mange som sliter uforholdsmessig mye fordi utfordringene deres ikke blir forstått. Da jeg var liten ble dyslektikere ansett som litt dumme. Nå får de hjelp og forståelse, og etter en grundig kartlegging kan det settes inn tiltak som matcher utfordringene til den enkelte. Alle dyslektikere sliter ikke med akkurat de samme områdene av lese- og skriveprosessen. Alle med adhd har ikke de samme utfordringene og alle med språkvansker sliter ikke med akkurat de samme områdene innen språkutvikling. Osv osv. Utredning handler ikke bare om å sette en diagnose, men å kartlegge den enkeltes utfordringer slik at hjelpetiltakene kan spisses bedre. For noen sliter mer enn at de bare lærer litt senere. Noen sliter i så stor grad at gapet mellom dem og de andre i klassen blir større for hvert år. Og hvis dette kan unngås så er vel det bra? Jeg vet hva jeg hadde valgt for eget barn i hvertfall. Anonymkode: 831d1...4f3 3 1
Grüner Skrevet 21. januar 2023 #134 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.07): Jeg har en 9-åring. Tilbakemelding fra helsesøster og skole er at han sliter med konsentrasjon , er motorisk urolig og trenger ekstra hjelp med rutiner. Komme til rett tid, blir lett distrahert og må ha tydelige beskjeder og ting må skje når det er planlagt at det skal skje hvis ikke blir det vanskelig. De vil han skal utredes for ADHD først og fremst. Kan jeg som forelder si at jeg ikke ønsker noen utredning? Anonymkode: 2d5fc...f38 Hvis både helsesøster og skole, som er to ulike etater mener det, bør du gjøre det. Hvorfor vil du ikke det? Du kan gjøre livet vanskeligere enn nødvendig for barnet ditt ved å nekte, og skolen/helsesøster kan også melde deg til barnevernet for å nekte barnet ditt nødvendig helsehjelp. 3
Sofie Maria Skrevet 21. januar 2023 #135 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.14): Det klarer jeg fint, takk! Anonymkode: 2d5fc...f38 Med all respekt, men virker ikke sånn🥺. Diagnosen kommer nok på bordet før eller senere, skal gudene vite at livet mitt hadde sett annerledes ut om jeg fikk vite det tidlig og fått den rette støtten og hjelpen. Er nå ung ufør (ikke ved valg) og får hjelp av psykolog, ønsker du den veien for barnet ditt? Barnet forstår hundre prosent at h*n er annerledes og det er supertungt når man ikke vet hvorfor. Støtter dessuten hva fler nevner angående skole - de vil nok anse dette som et veldig rart valg. 🥺 Kan jeg spørre hva du er redd for/bekymrer deg med utredning? 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #136 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg ønsker ikke å utrede. Ferdig snakka. Anonymkode: 2d5fc...f38 Da ønsker du ikke det beste for barnet ditt dessverre. Og det sier mye om deg synes jeg. Er det virkelig så ille at han vil få rett hjelp på skolen etter en utredning ? Hjelp som kan gi barnet ditt en mye bedre hverdag på skolen ? Jeg rister på hodet her. Anonymkode: 3ad26...228 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #137 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da ønsker du ikke det beste for barnet ditt dessverre. Og det sier mye om deg synes jeg. Er det virkelig så ille at han vil få rett hjelp på skolen etter en utredning ? Hjelp som kan gi barnet ditt en mye bedre hverdag på skolen ? Jeg rister på hodet her. Anonymkode: 3ad26...228 Men ser du ingen grunn til å være skeptisk? Tenker du ikke på flere aspekter her? Du stoler 100% på systemet og menneskene som jobber der, om at de klarer å vurdere det riktig. At de klarer å utrede barn korrekt og gi dem riktig diagnose. Det er fullt av tilfeller i Norge der diagnosene er feil, men det er utrolig vanskelig å få rettet dette opp i ettertid når det ligger inne i systemet. Flere som ikke har vært psykisk utviklingshemmet, får ikke korrigert en feilaktig diagnose,og lever flere år som psykisk utviklingshemmet, til tross for at de ikke er det. Se på alle andre skandaler i Norge, baneheiasaken, politiskandalene, navskandalene etc. Det skjer feil hele tiden. Om man som forelder ikke tror sitt eget barn har en diagnose,og er frisk, så støtter jeg opp om å være kritisk! Vil man virkelig at barnet skal få en diagnose, som i verste tilfelle er feil? Konsekvensene kan være store. Og det er fullt mulig å vente ett år, og forelder kan ta en ny vurdering til neste år. Det er fortsatt mange år til barnet er 14 år. Anonymkode: 63f53...27d 5
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2023 #138 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.07): Jeg har en 9-åring. Tilbakemelding fra helsesøster og skole er at han sliter med konsentrasjon , er motorisk urolig og trenger ekstra hjelp med rutiner. Komme til rett tid, blir lett distrahert og må ha tydelige beskjeder og ting må skje når det er planlagt at det skal skje hvis ikke blir det vanskelig. De vil han skal utredes for ADHD først og fremst. Kan jeg som forelder si at jeg ikke ønsker noen utredning? Anonymkode: 2d5fc...f38 Selvfølgelig kan du si nei men hvorfor ønsker du ikke utredning? 1
Curiousine Skrevet 22. januar 2023 #139 Skrevet 22. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 22.07): Jeg har en 9-åring. Tilbakemelding fra helsesøster og skole er at han sliter med konsentrasjon , er motorisk urolig og trenger ekstra hjelp med rutiner. Komme til rett tid, blir lett distrahert og må ha tydelige beskjeder og ting må skje når det er planlagt at det skal skje hvis ikke blir det vanskelig. De vil han skal utredes for ADHD først og fremst. Kan jeg som forelder si at jeg ikke ønsker noen utredning? Anonymkode: 2d5fc...f38 Det kan du vel, men han kommer nok ikke til å få den hjelpen han trenger om han ikke blir utredet. Endret 22. januar 2023 av Curiousine 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #140 Skrevet 22. januar 2023 I praksis er det bare å nekte barnet ditt nødvendig tilrettelegging for at han skal trives og gjøre det bra på skolen. Jeg forstår det med skepsis til stempler, men her er det å gjøre han en bjørnetjeneste. Anonymkode: 2df0a...ec1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå