Gå til innhold

Jeg vil ikke utrede 9 åringen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 9-åring. Tilbakemelding fra helsesøster og skole er at han sliter med konsentrasjon , er motorisk urolig og trenger ekstra hjelp med rutiner. Komme til rett tid, blir lett distrahert og må ha tydelige beskjeder og ting må skje når det er planlagt at det skal skje hvis ikke blir det vanskelig. 
 De vil han skal utredes for ADHD først og fremst. 
Kan jeg som forelder si at jeg ikke ønsker noen utredning? 

Anonymkode: 2d5fc...f38

• Hjerte 1
Skrevet

Hvorfor vil du som forelder forhindre at han får den hjelpen han trenger? 

• Liker 33
  • Nyttig 16
Skrevet

Vil du ikke det beste for barnet ditt da? Hvis barnet trenger ekstra støtte, vil du nekte barnet det? Er du da en god forelder? 

Anonymkode: 9adc6...774

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har en 9-åring. Tilbakemelding fra helsesøster og skole er at han sliter med konsentrasjon , er motorisk urolig og trenger ekstra hjelp med rutiner. Komme til rett tid, blir lett distrahert og må ha tydelige beskjeder og ting må skje når det er planlagt at det skal skje hvis ikke blir det vanskelig. 

Ja. Men om barnet sjølv kjenner på at det ikkje får til det som er venta av han på skulen, kan det vere ein lettelse å få vite at det er ein grunn til det. 

Eg hadde gått for utredning.

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
1 minutt siden, Kratt_ said:

Hvorfor vil du som forelder forhindre at han får den hjelpen han trenger? 

👆

Og det er riktig som en person over her sier: De kan kontakte barnevernet. Med god grunn. Når fagfolk anbefaler utredning og mor nekter er det grunn til å tro at hun ikke klarer å vurdere eget barns beste. 

Anonymkode: 0a9a8...234

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Det kan du, men stakkars barn og stakkars de som må forholde seg til han på skolen. Både ansatte og medelever. Når de sier det slik så har de pakket det godt inn hvordan det virkelig er. Du skulle visst hva ansatte i skolen tenker når foreldre velger å ikke utrede. Tror du de finner det på for moro skyld? De har gjerne først prøvd å jobbe med eleven det gjelder med de midler man har på skolen, men når dette ikke er nok trenger de hjelp fra andre instanser.

Anonymkode: 9e751...fe1

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

👆

Og det er riktig som en person over her sier: De kan kontakte barnevernet. Med god grunn. Når fagfolk anbefaler utredning og mor nekter er det grunn til å tro at hun ikke klarer å vurdere eget barns beste. 

Det klarer jeg fint, takk! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår at du syns en utredning kan være "skummel " og kanskje er redd for at det skal settes "merkelapp " på ditt barn. Barnet vil ha akkurat de samme utfordringene om diagnosen blir adhd eller ikke. Det som er forskjellen med at denne diagnosen kommer på plass er at barnet får bedre ressurser i skolesituasjonen. Det burde ikke være slik, men sånn er det nå engang. Det du burde være skeptisk til er hvis diagnosen kommer på plass og de anbefaler deg medisinering for ADHDen. Mange med ADHD diagnosen ender opp som rusmisbrukere fordi disse medisinene er vanedannende.

Anonymkode: 981f8...171

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Skjønner godt du ikke vil, dersom det er for å hindre at han skal begynne på medisiner.

Det gjorde jeg selv i tenårene, og lang historie, men skulle ønske jeg aldri begynte. Man får toleranse for medisinene og jeg ble dødssliten av å ikke ta de i helgene, fordi de rotet med systemet. Og mye mye mer.

Anonymkode: 08f99...e8b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du er barnets beste da?

Dersom dette dreier seg (også) om autismespekter, som det kan gjøre - og forsåvidt adhd - så fratar du barnet ganske viktige verktøy som er nyttig livet ut. 

Men ja - hva tenker du? Og hvorfor ønsker du ikke? 

• Liker 13
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det kan du si. Men: Du kan risikere at de melder til barnevertjenesten pga. at du unndrar barnet nødvendig helsehjelp

Anonymkode: 5b472...5ad

Jeg jobber på skole og dette ville vi aldri brukt som begrunnelse for å melde til barnevernet. Å ikke ønske diagnose er ikke omsorgssvikt, med mindre det er et barn som trenger medisinsk hjelp. Skolen kan henvise til PPT for å få en sakkyndig vurdering. Det kan gi barnet rett til spesialundervisning. Det er absolutt ikke et krav å få en diagnose for å få ekstra tilrettelegging. Lovverket er helt klart på dette området. TS: om du ikke ønsker diagnose på ditt barn er det i orden, men du bør sterkt vurdere å møte skolen om de ønsker henvisning til PPT. Skolen trenger hjelp til å møte barnets behov best mulig. 

Anonymkode: e6beb...900

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, da lurer jeg veldig på hva som ligger bak vurderingen om å nekte utredning? På hvilken måte er det det beste for barnet?

• Liker 17
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner godt du ikke vil, dersom det er for å hindre at han skal begynne på medisiner.

Det gjorde jeg selv i tenårene, og lang historie, men skulle ønske jeg aldri begynte. Man får toleranse for medisinene og jeg ble dødssliten av å ikke ta de i helgene, fordi de rotet med systemet. Og mye mye mer.

Anonymkode: 08f99...e8b

Man trenger absolutt ikke begynne på medisiner. 

Det viktige er at barnet blir møtt adekvat på sine utfordringer, at de rundt barnet får en større forståelse for hvordan barnet virker og hvordan man kan møte barnet, at barnet selv får en forståelse av seg selv og det han strever med, at både hjem og skole kan få veiledning fra BUP mm.

Det kan også utløse rettigheter som tilrettelegging, ekstra assistanse, stønad til utgifter osv. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår at du syns en utredning kan være "skummel " og kanskje er redd for at det skal settes "merkelapp " på ditt barn. Barnet vil ha akkurat de samme utfordringene om diagnosen blir adhd eller ikke. Det som er forskjellen med at denne diagnosen kommer på plass er at barnet får bedre ressurser i skolesituasjonen. Det burde ikke være slik, men sånn er det nå engang. Det du burde være skeptisk til er hvis diagnosen kommer på plass og de anbefaler deg medisinering for ADHDen. Mange med ADHD diagnosen ender opp som rusmisbrukere fordi disse medisinene er vanedannende.

Anonymkode: 981f8...171

Enig,kanskje litt for liten da sånne medisiner har bivirkninger og de ikke klarer å forstå bivirkningene for å så fortelle om de pluss det du skriver at de er vanedannende 

Anonymkode: 78a29...264

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber på skole og dette ville vi aldri brukt som begrunnelse for å melde til barnevernet. Å ikke ønske diagnose er ikke omsorgssvikt, med mindre det er et barn som trenger medisinsk hjelp. Skolen kan henvise til PPT for å få en sakkyndig vurdering. Det kan gi barnet rett til spesialundervisning. Det er absolutt ikke et krav å få en diagnose for å få ekstra tilrettelegging. Lovverket er helt klart på dette området. TS: om du ikke ønsker diagnose på ditt barn er det i orden, men du bør sterkt vurdere å møte skolen om de ønsker henvisning til PPT. Skolen trenger hjelp til å møte barnets behov best mulig. 

Anonymkode: e6beb...900

Utredning er medisinsk hjelp. 

Ville du sagt det samme om et barn hadde gjentatte fysiske plager og foreldrene ikke ville oppsøke helsehjelp? Det å skaffe barnet nødvendig helsehjelp, om det er fysisk eller psykisk, omfattes av det å gi nok nok omsorg. 

• Liker 22
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det å ikke utrede barnet anser jeg som overgrep på barnets ve og vel. Min mann nektet utredning her, og ungen slet sykt mye sosialt og på skolen. Til slutt ble ungen utslitt av å slite sp mye,  og utviklet angst bla. Pga 16 år, så hadde ikke far lenger så mye å si, og det ble utredning.  Men har avsluttet uferdig vgs. Ungen fikk et nytt liv, ned medisiner og tilpasning.  Så håper det kan bli skole igjen.  Så unnskyld meg. Å nekte ungen din utredning er bare dumskap, basert på ting du vet veldig lite om. Ikke sikkert ungen behøver medisiner heller.  Og mange trenger det bare et års tid, nok til å få samlet hade og kropp til gode medtrings rutiner. Med diagnosen har også barnet rett til tilrettelegging på skolen , slik at ungen din faktisk kan komne seg ut av ungdomskolen med mer enn stryk i alle fag. Tro meg det blir bare værre,  jo lengre du venter. 

Anonymkode: 09b97...7eb

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet

Ja, foresatte avgjør til syvende og sist om barn skal utredes.

Det er ikke et lovlig grunnlag å melde til barnevernet på, men kan selvsagt skje likevel.

Hvorfor tenker du en utredning vil være negativt?

Anonymkode: cf9ec...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...