Usikker Skrevet 12. mars 2002 #1 Del Skrevet 12. mars 2002 Rema og Rimi og Prix og Coop og all verdens butikker. I en annen tråd her på KG så ble det sagt at Rema og Rimi har et såååå dårlig tilbud! Han godeste Sponheim kalte det til og med Sovjettilstader!!! Jeg handler på Rema og Rimi (litt ettersom). Er fornøyd. Skal jeg ha noe ekstra (ferskvarer f.eks) så tar jeg turen innom en forretning som fører dette. Men til daglig fungerer Rema og Rimi for meg. Det har jo også litt med økonomi å gjøre. Det er ikke alle som har like god råd som Sponheim! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. mars 2002 #2 Del Skrevet 12. mars 2002 Jeg er en ivrig Kiwi-handler jeg! Kommer veldig an på den enkelte butikk, men jeg har funnet en super Kiwi-butikk der det er stor parkeringsplass. Butikken er ryddig og det er godt utvalg. Betjeningen er koselig og hjelpsom, nesten som en lokalbutikk midt i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 13. mars 2002 #3 Del Skrevet 13. mars 2002 Jeg synes mange av butikkkjedene er for dårlige og har for lite utvalg. Særlig er dette et 'problem' på mindre steder. Selvfølgelig er det nok med Rimi til vanlig, men hvis man skal ha noe ekstra, så sitter man der. Selv synes jeg Meny er bedre enn de andre, det samme gjelder Ica. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 13. mars 2002 #4 Del Skrevet 13. mars 2002 Jeg må le igjen. Utsagnet til Sponheim sier ikke så mye om Rimi og Rema butikker, men det sier to ting om Sponheim!; 1) Han har en dårlig formuleringsevne (politisk evne mangler han, osv) og 2) han er utrolig dårlig til å lage mat. Greit nok at Rimi og Rema butikker ikke ser så lekre ut men det har jo en sammenheng med at "alle" skal ha billigere mat. Og så til hun som sa at Norge ikke var kjent for god mat. Nei vel, men mat er kultur så jeg vil tippe at samtlige av norges befolkning er fornøyd med norsk mat. ¨Jeg må si meg enig med SS, og synes synd på alle som ikke klarer å lage gode matretter fra råvarere i disse butikkene. Det evnen og fantasien det kommer ann på, ikke hvordan hyllene ser ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klara Skrevet 13. mars 2002 #5 Del Skrevet 13. mars 2002 du verden så mange som er bedrevitere her nå da... hva med å løfte blikket en smule og innse at det faktisk finnes områder der ute i verden der Norge IKKE er best? Sjekk en av dagens kommentar "En pølse har sin pris" av Jan E. Hansen i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/meninger/komment...rticleID=292377 Der står det blant annet: Bjarne Håkon Hanssen har også antydet dette: Norske matvarer blir hverken bedre eller billigere av at bondenæringen opererer så monopolistisk. Han sier det ikke med rene ord, men han synes å vite at billige matvarer kan være gode, hvis man understøtter produksjonen av de gode. Men da må noen våge å fastslå hvilke produkter som ikke er gode nok. Denne rettesnoren behøver ikke Sponheim reise tilbake til sovjet-republikkenes tid for å få tak i, det er nok å reise rundt i EU-land, hvor han vil finne mat fra storindustri eller småbruk i form av hundre sorter fjærkre og storfe av utsøkt kvalitet, tilgjengelig over dagligvaredisk for halve prisen av norsk kjøtt i Norge. Men bare tankegangen vil møte motstand blant makthaverne i det systemet som tviholder på norsk landbrukspolitikk av i går, og som av sosiologiske og demografiske grunner påtvinger norske kunder både dårligere og dyrere kjøtt enn vi kan få fra Italia, Frankrike, Spania eller Danmark. For ikke å snakke om de pølsene Bjarne Håkon Hanssen er så glad i: Norske pølser er blant de tarveligste i verden, hva enten de selges under tyske navn i lompe eller som pålegg på brødskiver. All norsk pølse- og skinkemat kommer til kort i forhold til lignende produkter sørfra. Hvis norske kunder på handletur i verden oppdager dette, er det deres kvalitetskrav som omsider vil sprenge prisregimet. Jeg kan ikke annet enn underskrive på dette her.... Min motivasjon for å skrive flere innlegg her, er ikke å sutre over "hvor dårlig mat jeg blir tilbudt". Det er noe med å se hvordan den politiske situasjonen og tradisjonen her i landet faktisk skaper konsekvenser vi som velgere BØR ha et bevisst forhold til. Dette er ren og skjær politikk, folkens! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2002 #6 Del Skrevet 13. mars 2002 Helt kort - har ikke tid til mere nå. Som vanlig bra fra Klara, artikkelen i Aftenposten du refererer til forklarer veldig bra hva utfordringen er. Dere som sier at utvalget i Norge er bra nok: Sorry, men dere vet ikke hva dere snakker om. Det gjorde ikke jeg heller for noen år siden. Nå bor jeg et stykke sør i Europa, og kan bare skrive under på det artikkelen sier. Ett enkelt eksempel: Egg. Holdbarhetsdatoen på eggekartongen er ca 3 måneder etter verpedato (trust me...). Kikk på kartongen neste gang du er i butikken, og regn ut hvor gamle de er (oftest 1-2 mnd). Hvorfor skal dere finne dere i det? Friske matvarer HAR mye bedre kvalitet og smak. Her har jeg valget mellom 8-10 ulike leverandører. Alle er få dager gamle når de selges. Noen merker stempler hvert enkelt egg er stemplet med verpedato, de er gjerne 1-3 dager gamle når jeg kjøper de. Jeg kan også velge mellom egg fra høns som har gått utendørs (noe dyrere) eller innendørs. I tillegg har eggeplommene FARGE og SMAK. Dyp gul farge...mmm... På ferie i Norge er det flaut å knekke et egg i stekepanna. Man merker straks at det er "gammelt": hvitten er helt "rennende". Eggeplommen er helt blek. Det smaker lite. OG: Prisen er omtrent det doble. Alt dette kommer av èn ting: I praksis omsetningsmonopol / kartell, dermed har dere som forbrukere ikke noe reellt valg. OG: Dette monopolsystemet støttes av næringen (selvsagt) og politikere. Som Klara sier: Dette er resultat av politiske valg. Face it! Hvorfor tror dere at dere blir "avspist" med "gamle" egg? De skal innom flere mellomledd som hver skal tjene sitt. Resultatet er høy pris og laber kvalitet. Dette var kun ett eksempel - slik er det over "hele fjøla".12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 13. mars 2002 #7 Del Skrevet 13. mars 2002 Greit nok det som blir sagt her. Egentlig utolig teit av meg å engasjere meg i en slik teit debatt når man vet hvilke store utfordringer det er i verden(krig, sult, terror, undertrykkelse, anarki, militærregime, henrettelse) men ok. Jeg håper dette ikke er dere nærmeste hjertesak, det blir liksom like dumt som å diskutere brylluppsfargene til Märta og Ari. Men kvalitet er dyrt, og nordmenn er gjerrige så jeg skjønner ikke helt hvordan vi noen gang skal klare å bli fornøyde, kanskje vi aldri blir det. Jo rikere man er jo mer misfornøyd blir man. Dere som er veldig missfornøyde med Norske butikker bør gjør dette til en kampsak, i likhet med Sponheim . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 13. mars 2002 #8 Del Skrevet 13. mars 2002 Når det gjelder egg er det helt rett at holdbarheten er tre måneder. Nå har det seg slik at EU ønsker at egg ikke skal være mer enn tre uker når de selges på butikken. Grunnlaget for dette er selvfølgelig at en del land har problemer med salmonella-smitte. Man skal ikke lenger enn til Danmark før man bør koke eggene harde før man spiser dem -og i "Syden" er jo dette et must for å forsikre seg mot ødelagt ferie. Her i Norge er salmonella ennå ikke et stort problem -det har dukket opp i noen besetninger, men det er sjelden! Det som er cluet med egg er at de endrer egenskaper med tiden. Bakeegenskapene (dvs at eggene hever f.eks. en deig) er ikke best når de er ferske! Når det gjelder husdyrproduksjon i Europa og Nord-Amerika, har jeg dessverre ikke mye pent å si. Det er ikke en overdrivelse å si at dyr i Norge generelt sett har det mye bedre! Eksempler på dette er bl.a.: * Storferasen belgisk blå som gir et himmelsk mørt kjøtt, men som pga sin doble muskelatur ikke kan bevege seg eller føde på en normal måte -regelrett dyreplageri! * Lange transportavstander. Dette stresser dyrene, og i bestefall får de vann på turen! Her er det klart bedre å være et lite land. I EU sendes dyr på tvers av grensene. Visste dere at kravet for å bli sertifisert som svenskt kjøtt er at dyret har oppholdt seg i Sverige i 14 dager. Dette fører selvfølgelig til at levende dyr sendes på lange turer før de slakte. Tenk litt på det før dere kjøper kjøtt i Sverige! Sverige var kun et eksempel -dette gjelder alle EU-land. Men det er viktig å huske at i Norge er det også mye som kan bli bedre. * For å produsere billig kjøtt er husdyrbesetningene i EU enorme i forhold til her i landet. Mye er automatisert og det hele likner mer en fabrikk enn et fjøs! De som steller dyr veit hvor viktig det er å følge oppå dyrene for f.eks. å finne ut om dyret er sjukt og trenger behandling. Dette gjøres enklest ved å observere dyrene når de spiser, og aller enklest er dette når en fôrer dyrene selv. Min påstand er at sjuke dyr i en enorm besetning er vanskeligere å oppdage. Før man angriper bøndene i Norge fordi matvareprisene her er så høye, tror jeg både den ene og den andre kunne ha godt av å tenke litt på hvordan dyret man spiser hadde/ har det før man stapper det eller dets produkter i munnen. Dyrevelferden blir ikke bedre av større enheter -heller tvert i mot! Større enheter er ofte mer økonomisk driftsmessig, men så lenge vi skal ha et landbruk i dette landet må vi ta innover oss at Norge reint geografisk sett ALDRI kan konkurrere med Europas eller Nord-Amerikas flate sletter. En stor produksjon krever store arealer som vi ikke har her i landet! Dessuten folkens, vi nordmenne er blant de som jobber minst for vår dagelige brød. Dvs vi må jobbe mye mindre (i timer) for en handlekurv enn det andre europeere må. Se her! Mange hilsner en engasjert Astra som ikke får opp signaturen sin 1212[ Dette Innlegg er endret av: Astra den 2002-03-13 11:02 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 13. mars 2002 #9 Del Skrevet 13. mars 2002 Dette er absolutt ikke min hjertesak, men det går an å ha en mening om det allikevel... Enig med Klara og Arnie (og Aftenpostens artikkelforfatter); gå på matbutikker i Danmark, Frankrike, Nederland eller Italia. Maten er billigere og utvalget er mye større. Jeg går gjerne i matbutikker når jeg er i utlandet bare for å se hva som finnes og hva jeg går glipp av. Folk som flytter til Norge er sjokkerte over dårlig utvalg og høye priser. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2002 #10 Del Skrevet 13. mars 2002 Re Gurimalla: Og ikke glem Kvaliteten, som så mange hevder er så fantastisk i Norge. Tull. har allerede nevnt eggene ovenfor. Kjøpte et stykke ridderost sist jeg var i Norge: Den surnet etter en uke i kjøleskapet. Det samme skjer med Norvegiaen. Dette har jeg til gode å oppleve her. Der ER ingen fundamental motsetning mellom lavere priser og høyere kvalitet!12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gurimalla Skrevet 13. mars 2002 #11 Del Skrevet 13. mars 2002 Ja, jeg glemte kvaliteten. Er enig i at den også er bedre. Ost er et område og kjøtt et annet, den kyllingen du får i Norge er helt tragisk. Det er ikke bare elende; du får imidlertid veldig god fisk og sjømat i Norge (iallefall hvis du bor langs kysten) 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 13. mars 2002 #12 Del Skrevet 13. mars 2002 (endret) * Endret 30. april 2008 av Fakse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2002 #13 Del Skrevet 13. mars 2002 Re: Ragnhild Mye enig i det du sier, ja! Det stemmer at fargen på eggeplommen ikke har noe med alderen på egget åp gjøre. Dersom jeg ble oppfattet annerledes beklager jeg. Det du ser alderen på, er den "vassne, rennende" eggehvitten. Fôringen bestemmer fargen på eggeplommen. Grønt og mais gir fin farge, men jeg er helt uenig i at mais er "juks". Mais gir bedre smak, bedre farge, men er dyrere enn standard kraftfor, som bl.a. er oppblandet med benmel. Grunnen til at dere alle der oppe er så opptatt av kun prisen på matvarene tror jeg bunner i to fenomener: 1) Alle alternativer er "like" (samme kvalitet) - derfor er prisen eneste eventuelle forskjell 2) Man mangler en kultur for å vurdere matvarenes kvalitet. Man er på en måte litt "glad for å ha mat i det hale tatt". mange av oss har foreldre / besteforeldre som "opplevde krigen", da det var matmangel. Denne litt misforståtte nøysomheten tror jeg har noe av skylda.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. mars 2002 #14 Del Skrevet 13. mars 2002 Enig med mange her, gidder ikke å gjenta alt det... MEN jeg vil si noe om ferske egg. Har noen jeg kjenner som har høner, og jeg får av og til dagferske egg. Den tiden det tar for et egg å komme seg til butikken og inn i mitt kjøleskap, er den tiden du likevel må bruke fx på å vispe et dagferskt egg. De er helt uhåndterlige, stivner ikke og de ferske eggene jeg får, legger jeg faktisk til lagring i minst tre uker. Og nå er det snart påske og vi skal spise marsipaneggg som har vært lagret siden jul... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2002 #15 Del Skrevet 13. mars 2002 Sorry, Tusenfryd: det argumentet forstod jeg ikke. Kunne du forsøke å forklare en gang til, kanskje på en annen måte, hva som evt. er problemet med ferske egg, som du ikke har med "gamle" egg? Beklager at jeg ikke forstod.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Astra Skrevet 13. mars 2002 #16 Del Skrevet 13. mars 2002 Det er helt sant det Tusenfryd skriver (og som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg) -ferske egg har ikke de samme egenskapene som litt eldre egg. Dette fordi eggehviten endrer seg over tid. Skal du piske egg/ eggehviter er det viktig at de ikke er for ferske -da er de nesten umulig å piske stive! Grunnen til dette er at proteinene i hviten endrer egenskaper med eggets alder! Skal du kun steike/koke egg har det ikke alderen så mye å si, men skal du bake -så styr unna ferske egg! Svigermor driver med høner/ eggproduksjon -så jeg kan heldigvis velge og vrake i egg, men bruker stort sett de som er noen uker gamle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arnie Skrevet 13. mars 2002 #17 Del Skrevet 13. mars 2002 OK, det var nytt for meg - får stikke hjem og teste det der... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. mars 2002 #18 Del Skrevet 13. mars 2002 Takk Astra, sorry jeg ikke så motspørsmålet ditt før Arnie... 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sexysadie Skrevet 15. mars 2002 #19 Del Skrevet 15. mars 2002 Hvis dere ikke klarer å lage god og næringsrik mat på de varene dere finner i REMA/RIMI så er d dere d er noe galt m og ikke dagligvarekjedene.Dessuten:Jeg takker gud for den norske bonden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå