AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Hei, Jeg har lånt penger til en annen som nå ikke kan betale kravet. Vi har skrevet et gjeldsbrev som inkluderer total beløp, underskrift, forfallsdato for innbetaling hver mnd og gjeldsbrevet er bekreftet av av to myndige vitner. Er det nok for å få hjelp av namsmannen til å kreve dette kravet inn for meg? TS Anonymkode: 58f20...99c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, Jeg har lånt penger til en annen som nå ikke kan betale kravet. Vi har skrevet et gjeldsbrev som inkluderer total beløp, underskrift, forfallsdato for innbetaling hver mnd og gjeldsbrevet er bekreftet av av to myndige vitner. Er det nok for å få hjelp av namsmannen til å kreve dette kravet inn for meg? TS Anonymkode: 58f20...99c Hvorfor ikke bare ringe til namsmannen å høre? Kravet havner nok uansett bakerst i køen hvis personen har flere krav liggende hos namsmannen. Private krav havner bakerst. Anonymkode: 83ec6...f49
aksase Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Det bør holde med det gjeldsbrevet du beskriver. Hvis du vil gå videre med det, er det bare å kontakte namsmannen og be om hjelp. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor ikke bare ringe til namsmannen å høre? Kravet havner nok uansett bakerst i køen hvis personen har flere krav liggende hos namsmannen. Private krav havner bakerst. Anonymkode: 83ec6...f49 Nei, det som avgjør rekkefølgen er dokument dato. Foruten gjeld til stat, bidrag o.l som har høyere prioriteringer, men er det rom kan man gjerne kjøre et slikt krav samtidig som et vanlig 7-2f eller 4-1a ( som et gjeldsbrev er) krav. Til Ts ; husk at kravet og inndrivingen før det sendes til namsmannen skal oppfylle visse krav https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/ Her kan du lese mere om det, det finnes også gode standardiserte skjema osv på politiets sider. Anonymkode: 09481...288 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Det bør holde ja! Ellers er jo ikke gjeldsbrev noe poeng i! Lykke til! Oppdater gjerne Anonymkode: 2e6eb...b70
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, det som avgjør rekkefølgen er dokument dato. Foruten gjeld til stat, bidrag o.l som har høyere prioriteringer, men er det rom kan man gjerne kjøre et slikt krav samtidig som et vanlig 7-2f eller 4-1 ( som et gjeldsbrev er) krav. Til Ts ; husk at kravet og inndrivingen før det sendes til namsmannen skal oppfylle visse krav https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/ Her kan du lese mere om det, det finnes også gode standardiserte skjema osv på politiets sider. Anonymkode: 09481...288 * Rettelse Anonymkode: 09481...288
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, det som avgjør rekkefølgen er dokument dato. Foruten gjeld til stat, bidrag o.l som har høyere prioriteringer, men er det rom kan man gjerne kjøre et slikt krav samtidig som et vanlig 7-2f eller 4-1a ( som et gjeldsbrev er) krav. Til Ts ; husk at kravet og inndrivingen før det sendes til namsmannen skal oppfylle visse krav https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/ Her kan du lese mere om det, det finnes også gode standardiserte skjema osv på politiets sider. Anonymkode: 09481...288 Det står her hos https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/utleggsforretning/begjare-utleggsforretning/gjeldsbrev/: I gjeldsbrevet må det stå at kravet kan bli drevet inn uten søksmål. Dette kalles en inndrivelsesklausul. For gjeldsbrev som er inngått etter 18. april 2017, gjelder klausulen også for inndrivelseskostnader, og renter av disse kostnadene. Disse kravene kan drives inn uten søksmål selv om de ikke er oppgitt i gjeldsbrevet. For gjeldsbrev som er inngått før 18. april 2017, må det være oppgitt i gjeldsbrevet at også disse kravene kan bli drevet inn uten søksmål. Dette har ikke gjeldsbrevet mitt.. Er det da ikke gyldig? Jeg skal varsle skyldner, og deretter vente 14 dager før jeg må kontakte namsmann og sende skjema for begjæring om utlegg. Anonymkode: 58f20...99c
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #8 Skrevet 21. januar 2023 Gjeldsbrevet er gyldig, men uten inndrivelsesklausul må du innom forliksrådet før det kan begjæres utlegg. Anonymkode: 8a993...b26
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 18 minutter siden, AnonymBruker said: Gjeldsbrevet er gyldig, men uten inndrivelsesklausul må du innom forliksrådet før det kan begjæres utlegg. Anonymkode: 8a993...b26 Hvordan gjør jeg det? Må jeg gjøre det før jeg sender utleggsbegjæring hos namsmannen? TS Anonymkode: 58f20...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå