Gå til innhold

Dine beste oppskrifter for Le Creuset (og lignende) gryter

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har investert i en sånn klassisk emaljert støpejernsgryte med lokk. Har ikke innviet den enda, usikker på hva jeg skal prøve meg på først.

Ønsker gjerne å høre dine praktiske erfaringer og tips med tanke på matlaging i akkurat denne type gryter, og gjerne dine beste oppskrifter og hva du bruker den mest til.

På forhånd takk!

Anonymkode: 9f0af...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo en gryte til å lage mat i, så noen spesielle oppskrifter for å bruke gryta trenger man jo ikke... men om du er ute etter inspirasjon til middager (eller andre måltider) så er jo det fint. Jeg bruker støpejernsgryta vår til all slags mulige gryter som lages fra bunn eks. One-pot-pasta, Stroganoff. Grunnen til at jeg sjelden bruker den til "Toro-gryter" er fordi at min støpejernsgryte da blir litt i overkant stor da vi sjelden er over 3 mennesker som da spiser. Jeg bruker den også mye til supper og når jeg lager bolognesesaus. Tenkte å prøve å bake brød med gryta en dag snart! 

Anonymkode: 9863f...8cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si det er en vanlig gryte nei. Hele poenger er jo at de kan gå i ovnen med lokk, og sånn sett en manuell slow cooker. I tillegg til å kunne brukes på kokeplate. Og såvidt jeg har skjønt må bunnen alltid være dekket med vann eller olje (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker min til bolognesesaus og pulled beef. 

Anonymkode: 6572a...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker vår mest til brød, gryteretter (f.eks. boeuf bourguignon) og bacalao.

Anonymkode: e043a...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beef and Ale pie

Oksekjøtt, gjerne høyrygg. Løk, gulrot, laubærblad, 1 boks/flaske fatøl eller engelsk bitterøl, salt og pepper. Kjør i ovn på 200 til kjøttet faller fra hverandre. Legg på butterdeig og bak videre I ca 20 minutter. 

Endret av Tomas77
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker gryten til supper og til gryteretter som kan stå og godgjøre seg i ovnen i mange timer som osso bucco, oksehaleragu eller boef bourguignon.

Min gryte er ganske stor, så jeg har en litt mindre som jeg bare bruker til brød.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har lyst til å også dele hvordan? Hvordan lager dere brød i den f eks? Jeg trenger all hjelp jeg kan få, er ikke god på kjøkkenet. :thankyou:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen som har lyst til å også dele hvordan? Hvordan lager dere brød i den f eks? Jeg trenger all hjelp jeg kan få, er ikke god på kjøkkenet. :thankyou:

Her er en ok oppskrift på eltefritt grytebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker den til alt, hatt den i mange år. Holder seg fint! 

Vi er mange i familien, den er stor nok til gryter og supper til alle. Langtidskokte gryter er den kanskje brukt mest til.

Anonymkode: d91c1...7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker de både til supper, gryteretter, stek, brød. Ja, de kan brukes til det meste.

Anonymkode: a42c7...0ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...