AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Hva gjør man når tenåringen ikke virker til å bry seg om dårlige karakterer, og ikke greier å ta innover seg konsekvensene? Straff, belønning .. hva? Hjelp. Han er en avslappet type, «skal jo bli rik uansett så trenger ikke utdannelse». Ellers er han er fin gutt, gode venner, hjelpsom og snill. Anonymkode: d2b48...491
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Ingenting, motivasjonen må de finne selc Anonymkode: 1d695...abb 2
Gjest Raptuss Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Sikker på at gutten ikke bryr seg? Kan hende han synes det er veldig vanskelig, men heller gir inntrykk av at han ikke bryr seg? Har du spurt hvordan han tenker å bli rik?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Raptuss skrev (Akkurat nå): Sikker på at gutten ikke bryr seg? Kan hende han synes det er veldig vanskelig, men heller gir inntrykk av at han ikke bryr seg? Har du spurt hvordan han tenker å bli rik? Han skal bli rik på å starte sin egen bedrift. Når jeg spør hva det er så vet han ikke. Han er så smart, derfor blir jeg så lei meg når jeg kun ser 3’ere og 2’ere. Til og med 1’ere. Anonymkode: d2b48...491
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Be han sette i gang med "å bli rik" da. Enten fokusere på å gjøre det best mulig på skolen, eller på hva det enn er som skal gjøre han rik. Be han sette seg ned og lage en plan over hvordan han ser for seg løpet mot å bli rik, steg for steg. Gjerne en fem- eller tiårsplan. Også kan dere gå igjennom den sammen. En av dere vil nok få en oppvåkning. Anonymkode: aa876...966 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Verken straff eller belønning tenker jeg. Si: du er voksne nok til å ta ansvar for å legge opp livet ditt på best mulig måte nå, men jeg ber deg tenke over om der ikke lønner seg å legge ned innsats på skolen. Da lukker du ingen dører nå, men har mulighet til å utdannede til mye forskjellig senere. Selv om du skal bli rik på egne bedrift kan det gå galt og da er det bra å ha andre bein å stå på, og dessuten vil det hjelpe med kunnskap når du skal starte egen bedrift. Men, har du lyst til å leve resten av livet som en taper så kan jeg dessverre ikke hindre deg deg fra det. Anonymkode: 5bcc7...1fa 1 1
Gjest Raptuss Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han skal bli rik på å starte sin egen bedrift. Når jeg spør hva det er så vet han ikke. Han er så smart, derfor blir jeg så lei meg når jeg kun ser 3’ere og 2’ere. Til og med 1’ere. Anonymkode: d2b48...491 Jeg tror det må ligge noe mer bak dette, annet enn arroganse og at han får dårlige karakter med vilje, men det er ikke godt å si hva det er uten å ha snakket med gutten. Er ellers enig med anonym over her, han er ansvarlig for egen læring nå og må jo selv ta konsekvensene for sin egen unnasluntring senere.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 Min far var engasjert i fagene da jeg gikk på vgs. og spurte; « hva har du lært i dag?» Vi drøftet og diskuterte. Følte aldri at han maste, men han stimulerte og gav meg perspektiv. Han var ufaglært arbeider, så akademiker kan man trygt si ikke var rammen rundt min oppvekst. De gangene jeg ikke gadd, fikk jeg er realitycheck av ham. Både med lønnsnivå som ansatt og reelle utgifter i egen business. Skremte vettet av meg på en måte som gjorde meg mer fokusert på fremtiden. Hadde mange venner og sosial av natur, men også mye usikkerhet og latskap i fagene første året. Ble litt satt ut av det store ansvaret som jeg fikk etter grunnskolen og ingen lærere som gav meg anmerkninger. Jeg trengte denne masingen hjemmefra disse tre årene. Var langt fra moden nok til å ta ansvaret selv. Anonymkode: 7f540...e67 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Hadde en sønn som kuttet ut fra ungdomsskolen, var vel 50 dager på skolen i løpet av ungdomsskolen. Ble mobbet fra barneskole. Han ble 'fraskrevet' en utdannelse fra vg, kom aldri til å bli noe. Han tok yrkesfag, fikk lærlingplass. Han begynte omigjen, tok 3 nye år på studiespess, så over på universitetet, Bachelor. Kun A og B. Hadde han ikke stolt på seg selv, hadde det aldri gått.Ferdig til sommeren. Fikk jobb som han begynner i etter sommeren. Så de finner ut av det, selv. Anonymkode: 82901...ef1 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 Har en slik sønn selv. De klarer ikke helt se konsekvenser og reflektere like godt enda. Men så får de bare finne ut av det, da. Lite vi får gjort, egentlig. Så lenge han også er en fin gutt, har gode venner og er hjelpsom og snill, ville jeg tillatt meg å være litt avslappet. Om han bruker noen flere år på å sette inn støte når det gjelder jobb og utdannelse, er vel ikke det verdens undergang? Hvilken linje tar han? Anonymkode: ccd1c...652 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 Noen ganger må man faktisk la ungdommene møte seg selv litt i døra. Straff/belønning fungerer som regel ikke. De må finne sin indre motivasjon. Har dere hatt møte med skolen, er dette riktig valg for ungdommen, finnes det andre muligheter osv. Har gutten det bra på skolen. Hvis han er fornøyd, kanskje de rundt han skal senke kravene sine. Karakterene definerer ikke han som menneske, de sier ei heller noe om hans kvaliteter. Men karakteren 1 er jo litt kjedelig, da han før eller siden vil møte seg selv i døra med den. Men det trenger ikke nødvendigvis å være negativt. Det kan hjelpe han/dere til å finne en ny kurs. Anonymkode: 52c9e...a2f
RockyRose Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 Eg gjekk på vgs rett etter ungdomsskule, på idrettslinja. Mykje fråvær og dårlege karaktera. Droppa ut i 3.klasse for då orka eg ikkje meir. Gjekk 1. og 3. vekke og mistrivdes veldig. Fekk meg jobb og jobba 1.5år før eg byrja på nytt på vgs helsefag. Fekk då kun 5 og 6. Rett på høgskule og fekk kun A og B. Kanskje sonen din ikkje er klar enda? Uansett - straff vil ikkje fungere! 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en slik sønn selv. De klarer ikke helt se konsekvenser og reflektere like godt enda. Men så får de bare finne ut av det, da. Lite vi får gjort, egentlig. Så lenge han også er en fin gutt, har gode venner og er hjelpsom og snill, ville jeg tillatt meg å være litt avslappet. Om han bruker noen flere år på å sette inn støte når det gjelder jobb og utdannelse, er vel ikke det verdens undergang? Hvilken linje tar han? Anonymkode: ccd1c...652 Nei er ikke verdens undergang, han er et fint menneske. Skjønner jo at han ikke ser konsekvensene, selv om vi som foreldre prøver så godt vi kan. Tror han syns fagene er kjedelige. Han har aldri vært god i realfag. Prøvde å få han til å begynne på yrkesrettet, men ingenting interesserte han der heller. Han går på idrett, men det tror jeg er mest fordi alle vennene han ville det. Anonymkode: d2b48...491
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en slik sønn selv. De klarer ikke helt se konsekvenser og reflektere like godt enda. Men så får de bare finne ut av det, da. Lite vi får gjort, egentlig. Så lenge han også er en fin gutt, har gode venner og er hjelpsom og snill, ville jeg tillatt meg å være litt avslappet. Om han bruker noen flere år på å sette inn støte når det gjelder jobb og utdannelse, er vel ikke det verdens undergang? Hvilken linje tar han? Anonymkode: ccd1c...652 Det er så viktig det du skriver her! Jeg har en sønn på 16 år. Ikke vet han hva han vil, ikke vet han om han er på rett sted osv. Det vanskelig å være ungdom, mye som skjer. Jeg er veldig lite opptatt av karakterer. Fint om han står i alle fag, det gjør det jo lettere og åpner nye veier. Men for meg er mestring og sosialisering mye viktigere. Veien blir til mens vi går! Anonymkode: 52c9e...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 Motivasjon er ikke alltid noe som kommer av seg selv, det er noe som kan backes frem av sine foreldre. Det samme gjelder for øvrig disiplin. Fravær av tilstedeværelse fra foreldre er hovedårsaken til manglende motivasjon og disiplin. Trist at så mange foreldre legger ansvar over barna for manglende motivasjon og disiplin når årsaken tydelig er foreldrenes ansvar. Anonymkode: 8def3...1ca 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Skrevet 20. januar 2023 Merker jeg blir forundret over hvor lite foreldrene i denne tråden bryr seg over sønner som stryker i fag og åpenbart gir blanke f i skolen. Hvor lenge har dere tenkt å ha dem boende hjemme egentlig? Hvor mye senere modner tenåringer nå ifht for 20 år siden? Få dem inn på yrkesskoler dersom de ikke fikser å sitte og lese i timevis. Altså, velkommen til verden, man må faktisk brette opp ermene og få seg en jobb! De kan da ikke leve av å sitte på promperommet hos mor og se på youtube mens 1'erne og 2'erne strømmer inn? Eller er planen å få dem inn på Ung Ufør? Anonymkode: 411d4...43a 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #17 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Motivasjon er ikke alltid noe som kommer av seg selv, det er noe som kan backes frem av sine foreldre. Det samme gjelder for øvrig disiplin. Fravær av tilstedeværelse fra foreldre er hovedårsaken til manglende motivasjon og disiplin. Trist at så mange foreldre legger ansvar over barna for manglende motivasjon og disiplin når årsaken tydelig er foreldrenes ansvar. Anonymkode: 8def3...1ca Jeg er enig. Vi har en 10. klassing som det har tatt tid til å motivere til skolearbeid. Han vet riktignok ikke hva slags vgs han vil gå eller hva han vil bli, men vi har jobbet med han for å se muligheter. På egenhånd har han ikke hatt noe motivasjon, men ved å bruke kveld 1-2 timer hver kveld med han en uke før prøve har vi lært han hvordan han tar prøver og at det kan være gøy å få litt gode karakterer. Han gjør null lekser, gjør alt i timene så motivasjon til å få 6ere er ikke der, men han fikk karakterkortet idag og fikk to 4 og resten 5ere, så han ser at det hjelper å jobbe. Hadde vi sagt at han er stor nok til å klare seg selv hadde han nok ikke vært der. Prøver er bare en del av karakterene, men ved å vise lærerne at han kan mye på prøvene så er det enklere å gå gode karakterer, lærerne har godt inntrykk. Ikke alle ungdommer vil ta imot hjelp, men jeg ville gjort alt jeg kunne for å hjelpe å få struktur på skolesrbeidet. Ikke alle er like modne tidlig. Jeg synes min 10.klassing har mye modning igjen for å bli enda mer selvstendig, men han har i det minste sett at han kan få hjelp for å komme igang. Vi er heldige nok å ha høyere utdanning i flere disipliner så det er lite vi ikke kan hjelp til med. Anonymkode: e1913...972 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #18 Skrevet 20. januar 2023 Og siden han bare skal bli rik uten en plan, da regner jeg med at dere foreldre aldri har lært han hvordan man tjener penger heller? Og hva gjør du for å følge opp guttens skolearbeid? Motiverer du, tilbyr å hjelpe, skrur av internett under tidsrom x til z slik at han kan komme igang?? Eller er det slik at du bare glanser over karakterene og thats it? Her har du en jobb å gjøre. Anonymkode: 31bde...67c 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #19 Skrevet 20. januar 2023 Tenker også at det er helt normalt og greit, å ikke ha motivasjon, men cluet er å ha disiplin til å likevel gjennomføre. Anonymkode: 31bde...67c 1
Gjest CatPerson123 Skrevet 20. januar 2023 #20 Skrevet 20. januar 2023 Hva ønsker han å gjøre, sånn bedrift? Å tenke jeg skal bli rik, er ikke så veldig modent. Kanskje han ikke vet så mye om å studere osv, du kan jo sette deg ned med han, og google hva han kan gjøre i framtiden, studier osv. Da kan man ofte se karakterene som er nødvendige for disse studiene og sånt? Vet ikke om det hadde fungert, men viktig uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå