Gjest Varg-Menja Skrevet 18. desember 2005 #1 Skrevet 18. desember 2005 Hvilke rettigheter har man i forhold til barnebidrag osv dersom man får barn med en som ikke er norsk statsborger? Hvilke rettigheter har da barnefaren i forhold til å treffe barnet sitt? Feks hvis man blir gravid mens man er på ferie i utlandet?
Belit Skrevet 18. desember 2005 #2 Skrevet 18. desember 2005 Hvis far ikke bor i Norge antar jeg at du har de rettigheter overfor far som er lovfestet i hans hjemland/oppholdsland. Når det gjelder stønader som staten Norge gir enslige foreldre så har du selvsagt dine rettigheter som statsborger, hvis du bor i Norge. Vær oppmerksom på at i mange land tilfaller foreldreretten nærmest automatisk far ved opphør i samlivet mellom foreldrene (de fleste muslimske land). Hvis du vil gjennomføre samvær kan det altså få vidtrekkende konsekvenser hvis du ikke har et godt forhold med barnefar.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #3 Skrevet 18. desember 2005 Hvilke rettigheter har man i forhold til barnebidrag osv dersom man får barn med en som ikke er norsk statsborger? Hvilke rettigheter har da barnefaren i forhold til å treffe barnet sitt? Feks hvis man blir gravid mens man er på ferie i utlandet? ← ja mange som har den erfaringen. Blir gravid på ferie.Spørs jo hvilke land da.... Tror jeg husker at fedrene har svært få rettigheter. I mane tilfeller kan du se lang etter bidrag. Såfremt den far ike kommer fra en rikt land da.
Gjest Gjest_Trille_* Skrevet 18. desember 2005 #4 Skrevet 18. desember 2005 Et eks. Min venn ble gravid med en Bulgarer. Han var da i Norge,men han hadde kortvarig opphold pga jobb. Da jobbperioden var over måtte han retunere. Mos fikk ikke noe bidrag fra han. Det ar ikke noe å betale med. Han tjente svært lite på spillejobben sin. Men han ville svært gjerne komme til Norge på besøk til barn. Eneste målet han hadde med det, var å få opphold her. Tenk deg om hvem du blir gravid med.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #5 Skrevet 18. desember 2005 Pappaen min har bodd i utlandet (eller, sitt eget hjemland...) hele mitt liv, og mamma fikk barnebidrag. Nå bor han i et nordisk land, som antakelig har noenlunde like regler som Norge, så det kan kanskje være derfor?
marta Skrevet 18. desember 2005 #6 Skrevet 18. desember 2005 Dersom far bor i utlandet har du fortsatt rett på barnebidrag etter nors lov. Dere kan ikke ha private avtaler dabarnebidraget går hjenom trygdekontoret for utenlandssaker. Far vil bli bedt om å dokumentere sine inntekter og barnebidrag blir fastsett utifra dette. Dersom han ikke har inntekter får du minstebidraget. Du får bidraget utbetalt uavhenngig om far betaler bidrag eller ikke. Når det gjelder samvær er jeg ikke helt sikker på hvordan dette fungerer. Det kommer an på hvilke avtaler som er gjort/krav som har blitt stilt osv. Reisen for barnet(+ledsager dersom barnet ikke er gammelt nok til å reise alene) skal dekkes likt på begge parter. Ta det siste avsnittet med en liten klype salt for der er jeg ikke 100% sikker da jeg ikke har erfaring med det, men det med barnebidrag har jeg full kontroll på
Gjest Gjesta Skrevet 18. desember 2005 #7 Skrevet 18. desember 2005 Du får bidraget utbetalt uavhenngig om far betaler bidrag eller ikke. ← Det synes jeg er veldig rart, for hvis far bor her i landet og velger å ikke betale får man bare utbetalt minstebidraget til han betaler det han skal. Jeg vil tro at rettighetene til bidrag har med hvor barnet bor. For det er jo barnet som får tilkjent barnebidrag, ikke mor?
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2005 #8 Skrevet 18. desember 2005 Dersom far bor i utlandet har du fortsatt rett på barnebidrag etter nors lov. Dere kan ikke ha private avtaler dabarnebidraget går hjenom trygdekontoret for utenlandssaker. Far vil bli bedt om å dokumentere sine inntekter og barnebidrag blir fastsett utifra dette. Dersom han ikke har inntekter får du minstebidraget. Du får bidraget utbetalt uavhenngig om far betaler bidrag eller ikke. ← En venninne av meg har barn med en spanjol, og han gidder ikke betale for seg/oppgi inntekt e.l., så hun får minstebidrag
Gjest Gjesten Skrevet 19. desember 2005 #9 Skrevet 19. desember 2005 Dersom han ikke har inntekter får du minstebidraget. Du får bidraget utbetalt uavhenngig om far betaler bidrag eller ikke. ← Hvis far ikke betaler er det likevel ikke garantert at du får minstebidraget. Etter de nye reglene blir din inntekt vurdert. Tjener du over 120 000 brutto i året får du kun utbetalt 75 % av minstebidraget. De har flere graderinger. En jeg kjenner får dette, noe som tilsvarer ca 910 kroner pr måned. Hun får dobbel barnetrygd også, men da barnet er over 10 år har hun ingen andre rettigheter. Det er viktig å tenke langt framover når en velger å få barn med en utlenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå