AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Vil en veterinær bry seg om jeg tar en pitbull eller en pitbull mix for helsesjekk og vaksiner og har veterinær meldeplikt når de har taushetsplikt? Anonymkode: 6eb08...15e
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Veterinærer har vel ikke taushetsplikt? Anonymkode: ce431...f22 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Vil heller tro at de har meldeplikt i slike tilfeller..🤔 Anonymkode: 70645...e16
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Veterinærer har vel ikke taushetsplikt? Anonymkode: ce431...f22 Klinikken jeg bruker har det ihvertfall Anonymkode: 71428...ec4 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Vil en veterinær bry seg om jeg tar en pitbull eller en pitbull mix for helsesjekk og vaksiner og har veterinær meldeplikt når de har taushetsplikt? Anonymkode: 6eb08...15e Vi har gått igjennom dette internt i fagmiljøet så jeg svarer utifra det; dyrevelferdsloven trumfer alt i vår verden, og vi har ingen meldeplikt til noen. Så lenge dyret får veterinærhjelpen det behøver er det det vi som jobber klinisk er opptatte av. Den registreres i systemet som blandingshund. ingen grunn til bekymring. mvh dyrlege Anonymkode: f9f09...325 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Veterinærer har vel ikke taushetsplikt? Anonymkode: ce431...f22 Klart vi har taushetsplikt. Dette er også en av årsakene til at vi trekkes inn i veldig mye som ikke omhandler eiers dyr, men også saker der det dreier deg om vold i nære relasjoner osv osv. Anonymkode: f9f09...325 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har gått igjennom dette internt i fagmiljøet så jeg svarer utifra det; dyrevelferdsloven trumfer alt i vår verden, og vi har ingen meldeplikt til noen. Så lenge dyret får veterinærhjelpen det behøver er det det vi som jobber klinisk er opptatte av. Den registreres i systemet som blandingshund. ingen grunn til bekymring. mvh dyrlege Anonymkode: f9f09...325 Takk for svar! Anonymkode: 6eb08...15e 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veterinærer har vel ikke taushetsplikt? Anonymkode: ce431...f22 Selvfølgelig har de taushetsplikt! Nå jobber jeg på en litt større dyreklinikk og er ikke veterinær men selv jeg har skrevet under taushetsplikt. Det er ganske strengt på vår klinikk iallefall. De fleste dyr har en eier og vi får vite ganske mye som ikke skal eller bør deles med andre Anonymkode: 4b1a8...805 3
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #9 Skrevet 21. januar 2023 Jeg mener veterinærer har meldeplikt på sånt, men de er mennesker som alle andre og dermed er det nok opp til hver enkelt. Anonymkode: 65ee8...3ef 1
Svisle Skrevet 21. januar 2023 #10 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har gått igjennom dette internt i fagmiljøet så jeg svarer utifra det; dyrevelferdsloven trumfer alt i vår verden, og vi har ingen meldeplikt til noen. Så lenge dyret får veterinærhjelpen det behøver er det det vi som jobber klinisk er opptatte av. Den registreres i systemet som blandingshund. ingen grunn til bekymring. mvh dyrlege Anonymkode: f9f09...325 Faktisk ikke greit at fagmiljøet ser bort fra raser som faktisk er forbudt å ha i landet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #11 Skrevet 21. januar 2023 Bare si at det er en blanding, og hvis de spør hva den er blanding av, sier du noen lovlige raser som ligner. Jeg ville ikke klart å si sikkert at en hund er pitbullmix, i alle fall (dyrlege her). 🤪 Så lenge hunden er godt ivaretatt, ikke er aggressiv og ikke kommer inn med bittsår og lignende som gjør at dyrlegen tenker at hunden er brukt til hundekamper, tenker jeg det vil gå fint. Men det er ditt ansvar som eier å sørge for at hunden din får veterinærbehandlingen den trenger. Det trumfer at du er redd for å bli anmeldt. Og så kjøper du en lovlig rase neste gang! Anonymkode: 9eddb...1df 4
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #12 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Vi har gått igjennom dette internt i fagmiljøet så jeg svarer utifra det; dyrevelferdsloven trumfer alt i vår verden, og vi har ingen meldeplikt til noen. Så lenge dyret får veterinærhjelpen det behøver er det det vi som jobber klinisk er opptatte av. Den registreres i systemet som blandingshund. ingen grunn til bekymring. mvh dyrlege Anonymkode: f9f09...325 Jeg er ikke enig i at dyrevelferdsloven trumfer alt. Ikke hvis det er snakk om mistanke om vold i nære relasjoner, mishandling av barn, og hvis dyret er farlig. Hvis jeg mener at det bør sendes en bekymringsmelding til barnevernet, trumfer hensynet til barnet hensynet til hunden/katten/andre dyr. Anonymkode: 9eddb...1df
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #13 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Vil en veterinær bry seg om jeg tar en pitbull eller en pitbull mix for helsesjekk og vaksiner og har veterinær meldeplikt når de har taushetsplikt? Anonymkode: 6eb08...15e Hvorfor har du en hund det ikke er lovlig å ha i Norge? Anonymkode: 8a294...7ac 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #14 Skrevet 21. januar 2023 Meldeplikt trumfer taushetsplikt, dette gjelder alle instanser Anonymkode: 9a529...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvorfor har du en hund det ikke er lovlig å ha i Norge? Anonymkode: 8a294...7ac Mange som ikke respekterer det siden det ikke fantes grunnlag,dokumentasjon eller studier som støttet forbudet, men er nok ikke veldig lurt. Om de melder fra eller ikke kommer helt ann på personen og praksis ved klinikken. Jeg har hørt om flere som har sagt de ikke legger seg opp i det. Anonymkode: ded1f...80a 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 14 hours ago, Svisle said: Faktisk ikke greit at fagmiljøet ser bort fra raser som faktisk er forbudt å ha i landet. Hva skjer tror du hvis de eneste som kan ute hjelp til dyr skulle vært de som anmelde disse eierne da? Hva hadde konsekvensene blitt målt i lidelse og sykdom hos disse dyrene? Anonymkode: f9f09...325 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke enig i at dyrevelferdsloven trumfer alt. Ikke hvis det er snakk om mistanke om vold i nære relasjoner, mishandling av barn, og hvis dyret er farlig. Hvis jeg mener at det bør sendes en bekymringsmelding til barnevernet, trumfer hensynet til barnet hensynet til hunden/katten/andre dyr. Anonymkode: 9eddb...1df Ja, men det er det ingen som er uenig med deg i. Og hensynet til barn og hunder går stort sett hånd i hånd i slike tilfeller. Anonymkode: f9f09...325
Svisle Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 7.55): Hva skjer tror du hvis de eneste som kan ute hjelp til dyr skulle vært de som anmelde disse eierne da? Hva hadde konsekvensene blitt målt i lidelse og sykdom hos disse dyrene? Anonymkode: f9f09...325 Vel, når rasen da faktisk er forbudt å ha i landet ved lov så er det da faktisk eier selv som har tatt et aktivt valg om den risikoen. Altså risikoen for å bli anmeldt.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 21.1.2023 den 17.05): Meldeplikt trumfer taushetsplikt, dette gjelder alle instanser Anonymkode: 9a529...a5b Nei, dette blir som regel regulert via forskrift. Det er først nylig det har blitt spesifert at leger skal melde om rus, i forbindelse med førerkort feks, før gikk taushetsplikt foran. Svisle skrev (På 21.1.2023 den 16.56): Faktisk ikke greit at fagmiljøet ser bort fra raser som faktisk er forbudt å ha i landet. Et samlet fagmiljø var mor hundeloven da den kom, så dette er resultatet av dårlig og tilfeldig lovverk. Anonymkode: 9922c...762 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 On 1/21/2023 at 5:05 PM, AnonymBruker said: Meldeplikt trumfer taushetsplikt, dette gjelder alle instanser Anonymkode: Ha dream on! selvfølgelig vil en veterinær ha hundens og eierens beste i minne. Og du- det er UMULIG å se på hunder om de har "ulovlige " hunder i seg eller ikke!!! Det er uansett en idiotlov. Og INN MED TESKJE til alle pithatere: De er DEN MEST MISHANDLEDE hunden i VERDEN!! Sier seg selv at torturerte hunder KAN utagere. 99.99 hunder er rolige og flotte 2 . Fortsatt inn med teskje: på temperament tester tester de MYE bedre enn gjennomsnittet. Anonymkode: f8be3...9d9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå