Gå til innhold

Rasisme - kun forbeholdt de med mørkere hud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er rasisme noe som kun er forbeholdt mennesker med mørkere hudtone enn andre, eller gjelder rasisme begge veier? Hvem, eller hva, er det som skaper skillet mellom «hvite» og «mørke» mennesker? «Dem» eller «oss». Hvorfor ikke bare et stort «VI»?

Det som fikk meg til å undre, var da jeg så TV 2-programmet «Sofa», hvor et knippe mer eller mindre kjente mennesker blir filmet mens de ser på forskjellige tv-programmer. To av deltakerne i årets sesong er Abubakar Hussein (skuespiller, komiker og programleder), og hans kamerat Mayoo Indiran (Tv-personlighet). De sitter og ser på tv 2-programmet «Reddet», hvor vi får se klipp av at en mann er ute og klatrer i fjellet på ganske ustødig grunn da Abu uttaler: «Hvite folk tør ikke å sitte ved en utlending på bussen, men det der tør de», hvorpå Mayoo ler og sier: «Godt poeng.» Men er dette egentlig et godt poeng? Her det faktisk Abubakar som lager skillet «hvite vs mørke» og «oss vs dem». I tillegg skjærer han alle «hvite» folk over én kam, og blir vel egentlig stemplet som rasister hele gjengen. Hvis dette var et forsøk på humor, må jeg si at det er like lite morsomt som da Atle Antonsen skulle være morsom på bekostning av hudfargen til Sumaya Jirde Ali. Men går rasisme egentlig begge veier, eller er rasisme kun forbeholdt mennesker med mer melaninrik hud?

Sjaman Durek har jo også gjentatte ganger gått ut og sagt at han mottar rasistiske meldinger i innboksen, samt drapstrusler, og det er på ingen måte greit! I en sak VG publiserte 13. juni 2022, referer VG om en livesending fra IG hvor Sjamanen og Prinsessen fortalte om blant annet rasisme. Durek sier: «For det første vil de ikke ha en svart mann i kongefamilien…» og «… Men at en prinsesse velger en farget mann har ikke skjedd før og det er vanskelig for folk å håndtere.»

Jeg tviler ikke på at Durek og Märtha har mottatt hets, drapstrusler og rasistisk dritt i sine innbokser, men jeg nekter å tro at det gjelder nordmenn flest! Her lager også Durek et skille mellom «hvite vs mørke» og «oss vs dem», ved å si at «de ikke vil ha en svart mann i kongefamilien». Hvem er «de» som han referer til? Og hvem er de han mener har vanskelig å håndtere at Märtha har valgt en farget mann? Det er ikke hudfargen folk reagerer på, men snarere hva slags uttalelser Verrett har hatt i media. Uttalelser som at kreft er selvforskyldt, at han er en hybrid av et reptil og andromeda, og at kvinner som har hatt x antall sexpartnere har avtrykk i vaginaen som han kan rense vekk. Det er DISSE tingene folk flest reagerer på. Hvilken hudfarge mannen har er for de aller fleste av oss revnede likegyldig!

https://www.vg.no/rampelys/i/bG0XpB/durek-verrett-folk-vil-ikke-se-en-svart-mann-i-kongefamilien

Anonymkode: ebb30...ab9

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rasisme er rasisme. 

• Liker 3
Skrevet

Hører jo stadig at etniske norske blir mobbet. Det skjer fra barnehagealder og til voksen alder. Det er mye av det på Oslo øst men det er vel ingen som tør anmelde. Både pga represalier men mest fordi det ikke ville blitt tatt alvorlig av politiet eller rettssystemet. 

Anonymkode: d4e19...c91

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Agent smith
Skrevet
svartkatt skrev (15 timer siden):

Rasisme er rasisme. 

Opplever du mye fordi du er en svart katt?

Skrevet
Agent smith skrev (2 minutter siden):

Opplever du mye fordi du er en svart katt?

Nei, de tørr vel ikke si noe, i frykt for at jeg skal klore øynene deres.

Skrevet

Ja helt klart!

Det hele baserer seg på noe svært enkelt: offerrollen. Det er utrolig behagelig å være den undertrykte stakkars traumatiserte, som får jevn støtte og som blir båret frem av medlidenhet. Da slipper man å ta ansvar for sin egenverdi og sitt eget liv.

Ingen av de som idag hyler og skriker om slaveri og undertrykkelse, kjenner noen som har vært utsatt for det. På tide å ta ansvar for eget liv og komme seg videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...