Gå til innhold

Hund som bjeffer, snerrer og flekker tenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har altså hund selv. Og er i utgangspunktet ikke redd for andre hunder, men har etter erfaring respekt for hunder jeg ikke kjenner.

Men denne hunden som jeg skriver om i overskriften gjør noe jeg ikke har sett før. Den er en cocker spaniel og bor i nabolaget her. Den går på tur, i bånd, med eierne sine. De gangene jeg har truffet på den og vil gå forbi dem (hunden står og snuser til den ser meg), så stopper den, ser på meg og setter i å bjeffe, snerre og knurre mot meg. Det er bare meg, har ikke hunden min med når dette skjer.

Dette har skjedd flere ganger. De har sånt flexibånd, lar hunden gå så langt ut den kan og gjør ingenting for å holde den borte fra mine dyrebare legger. Jeg har hoppet litt unna, den har enda ikke fått tak i meg, men jeg er overbevist om at den hadde tatt seg et tygg om den fikk det til. Det går tydelig frem av hele språket dens.

Jeg har til og med kommet nedover en vei og sett dem gå 10-20 meter foran meg. Hunden stopper, ser meg og snerrer og knurrer, bjeffer og bærer seg og vil tilbake og ta meg!

Jeg har aldri opplevd noen lignende jeg. Har snakket til eierne, de bare ler litt overbærende og sier at den selvsagt er verdens snilleste.

Hvordan hadde dere reagert? En gang når jeg skal gå forbi eller kommer rundt en sving henger den vel i leggen min...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tåpelig å ikke stramme inn båndet når du kommer forbi! Spør rett ut om de ikke kan stramme inn båndet neste gang (ekkelt men)

Om den biter deg, får du sikkert ikke store sår (er ikke det ganske små hunder), men så irriterende! Du må jo til legen og få en stivkrampe uansett. DA kan du hvertfall vise at du er sint, eierne bør vel få seg en støkk da!

Om den hopper rundt deg og bjeffer og prøver å bite, kan du holde ut en fot "klar til spark" for å vise at dette finner du deg ikke i. Da vil sikkert eierne bli sint på deg fordi du kan finne på å skulle sparke den snille hunden deres, og da har du diskusjonen i gang om ikke annet.

Skrevet

Du kan jo være skikkelig ekkel og si at dersom hunden biter deg, så kommer du til å kreve den avlivet.

Skrevet (endret)
Tåpelig å ikke stramme inn båndet når du kommer forbi! Spør rett ut om de ikke kan stramme inn båndet neste gang (ekkelt men)

Om den biter deg, får du sikkert ikke store sår (er ikke det ganske små hunder), men så irriterende! Du må jo til legen og få en stivkrampe uansett. DA kan du hvertfall vise at du er sint, eierne bør vel få seg en støkk da!

Om den hopper rundt deg og bjeffer og prøver å bite, kan du holde ut en fot "klar til spark" for å vise at dette finner du deg ikke i. Da vil sikkert eierne bli sint på deg fordi du kan finne på å skulle sparke den snille hunden deres, og da har du diskusjonen i gang om ikke annet.

Jeg har allerede spurt om de ikke kan stramme inn båndet, da bare lo de litt sånn overbærende. Som om det ikke gjør noe at en forholdsvis liten hund biter. Forresten er ikke en cocker spaniel så liten heller, de kan sikkert bite nok fra seg de også.

Om den kommer for nær sparker jeg. Om hunden tar skade av det, så kanskje den lærer. Og de skal ikke se bort i fra at jeg anmelder. Uansvarlige hundeeire er roten til mye vondt for oss andre hundeeiere. :frustrert:

Endret av Violetta
Skrevet

Kjøp deg en vannpistol i leketøysbutikken. Neste gang hunden knurrer og flekker tenner, skyter du en sprut med vann mot hodet dens. Ingen hunder liker dette, og den vil oppleve det som ubehagelig og kanskje finne ut at det er bedre å plage andre enn deg...

Du kan også ha en dråpe sitron i vannet, men ikke så mye at hunden blir skadet om du treffer øynene f.eks.

Skrevet
Kjøp deg en vannpistol i leketøysbutikken. Neste gang hunden knurrer og flekker tenner, skyter du en sprut med vann mot hodet dens. Ingen hunder liker dette, og den vil oppleve det som ubehagelig og kanskje finne ut at det er bedre å plage andre enn deg...

Du kan også ha en dråpe sitron i vannet, men ikke så mye at hunden blir skadet om du treffer øynene f.eks.

Nå er det ikke så ofte jeg treffer på denne hunden, og jeg kan ikke alltid gå rundt og bære på en vannpistol. Men tanken og ideen var god, så takk for det! :)

Skrevet

jeg opplevde ofte det samme,men da hadde jeg med hunden min.en gammel mann går bestandig løs med sin hund i marka,en illsint liten spaniel.han snerret og yppet seg mot min hund,og jeg dro bestandig med meg hunden min og sprang.men en dag fikk jeg nok,da jeg så jeg møtte dem,slapp jeg min hund,og den lille illsinte hunden fikk seg en "omgang",og ble satt ordentlig på plass.

etter det har den gått omveier forbi oss.Så slipp hunden din neste gang de kommer for nærme

Skrevet
jeg opplevde ofte det samme,men da hadde jeg med hunden min.en gammel mann går bestandig løs med sin hund i marka,en illsint liten spaniel.han snerret og yppet seg mot min hund,og jeg dro bestandig med meg hunden min og sprang.men en dag fikk jeg nok,da jeg så jeg møtte dem,slapp jeg min hund,og den lille illsinte hunden fikk seg en "omgang",og ble satt ordentlig på plass.

etter det har den gått omveier forbi oss.Så slipp hunden din neste gang de kommer for nærme

Jeg har også hatt hunden min med. Men han har et så tydelig språk at han ikke en gang trenger å løfte et hårstrå. Han bare stilte seg mellom meg og denne hunden, den andre hunden stoppet momentant og bare sto der til eieren kom og tok den inn. Den hadde da klart å slite båndet ut av eierens hender.

Flinke hunden min... :)

Skrevet
Jeg har også hatt hunden min med. Men han har et så tydelig språk at han ikke en gang trenger å løfte et hårstrå. Han bare stilte seg mellom meg og denne hunden, den andre hunden stoppet momentant og bare sto der til eieren kom og tok den inn. Den hadde da klart å slite båndet ut av eierens hender.

Flinke hunden min... :)

hm...kanskje den sinte har bestemt seg for å "ta"deg da,når du er uten din hund?

Skrevet
hm...kanskje den sinte har bestemt seg for å "ta"deg da,når du er uten din hund?

Vet ikke jeg. Synes det høres litt søkt ut, tror mer det er et generelt problem med den hunden.

Bærer hunder nag på den måten, mot mennesker den egentlig ikke har noe forhold til?

Skrevet

Jeg vet ikke om de bærer nag, den kjenner deg jo ikke, men den merker kanskje at du blir usikker når du møter den, og skal ¨bøse¨ seg litt ekstra. Forøvrig ville jeg faktisk gjort det som en sa tidligere, at hvis du blir bitt av hunden, får eierne regningen for legebesøket, og et krav om avlivning. Det går faktisk ikke an å bare le overbærende over en slik situasjon. Blir så forbannet rett og slett, over at noen hundeeiere ikke skal kunne se begrensningene for sitt eget dyr, og ta de forhåndsregler som faktisk er nødvendig. Greit nok en cocker spaniel er ikke av de største rasene, men den har faktisk et ganske godt kjevetrykk... Nei, jeg synes du skal si ifra jeg, og så får de jo bare mene det de vil om det, men de eier faktisk ikke gata...

Skrevet
Jeg vet ikke om de bærer nag, den kjenner deg jo ikke, men den merker kanskje at du blir usikker når du møter den, og skal ¨bøse¨ seg litt ekstra.  Forøvrig ville jeg faktisk gjort det som en sa tidligere, at hvis du blir bitt av hunden, får eierne regningen for legebesøket, og et krav om avlivning.  Det går faktisk ikke an å bare le overbærende over en slik situasjon.  Blir så forbannet rett og slett, over at noen hundeeiere ikke skal kunne se begrensningene for sitt eget dyr, og ta de forhåndsregler som faktisk er nødvendig.  Greit nok en cocker spaniel er ikke av de største rasene, men den har faktisk et ganske godt kjevetrykk...  Nei, jeg synes du skal si ifra jeg, og så får de jo bare mene det de vil om det, men de eier faktisk ikke gata...

Vel, jeg mener det jeg sa om å sparke. Om den kommer for nær med det kroppsspråket (for et ord, skrives det sånn?) så sparker jeg så hardt jeg kan. Selvforsvar.

Klart de får legeregning og anmeldelse om den først biter, men jeg vil jo helst slippe det da. Vet ikke om det er bare meg den er slik mot, har aldri sett den møte på andre mennesker.

Jeg oppførte meg ikke på noen måte usikkert før jeg ble obs på denne hunden, skvatt imidlertid første gangen fordi jeg hadde gått forbi hund og eier, da hørte jeg knurring bak meg. Så etter, da var den ca. 10 cm. fra leggene mine. Jeg hoppet unna, hunden hadde strukket ut båndet så langt det gikk, eieren sto og flirte fordi jeg skvatt! Jeg sa fra at han fikk ta hunden til seg og gikk videre, nokså sjokkert. Har senere sagt fra om det samme når det har skjedd.

Skrevet

Huff, skjønner hvordan det føles. Jeg har ikke hund selv, men er veldig redd ukjente hunder - særlig de som flyr løse. Jeg får panikk og stivner totalt eller blir svimmel og kvalm når det kommer løse hunder i nærheten av meg, så redd er jeg.

Her i nabolaget er det spesielt en familie som går tur med hunden sin løs. Og jada, når det ikke er andre i nærheten så gjør det jo ingenting, den lusker bak eller foran dem og snuser i grøften, - men så snart noen kommer gående så løper den avgårde. Og den bjeffer og hopper og er "tulling". Så denne hunder er jeg ekstra redd. En gang jeg skulle rekke en buss og var sent ute, så var disse ute og gikk med hunden. Da gikk menneskene iallfall 10 meter foran hunden, mens den svinset bak. Jeg ble naturlig nok livredd og stivnet totalt. Turte ikke gå nærmere siden hunden sto og sto mens eierne bare gikk. Så oppdaget hunden meg, og satte i å gjø til de grader og kom mot meg. Da fikk jeg panikk og ropte ut så høyt jeg kunne "ta den jævla bikkja deres i bånd, for hælvete!" Klikka litt, fikk totalt hetta og var overbevist om at den kom til å angripe meg. Dette er dessuten en DIGER hund, vet ikke hva slags rase, men stor er den iallfall. Høy og tynn, ikke noe tykk.

Eierne snudde seg og plystrert på hunden. Den stoppet et øyeblikk før den kikket på meg og fortsatte mot meg igjen. Jeg hadde gråten i halsen og var sikker på jeg kom til å dø der og da. (Ja, jeg har angst for løse hunder..) Flaks for meg, vil jeg si, så kom det akkurat bak meg en nabo med sin hund - i bånd. Så da ble denne hunden mer opptatt av den andre hunden, sånn at jeg fikk "slippe unna". Naboen stoppet og lot de to hundene snuse på hverandre, og da kom hun dama som eide den løse hunden og tok på ham bånd. Jeg skal love dere at hun ble både konfirmert og fikk vite hva hun het og hvor hun bodde - jeg sto der dritredd og rasende og hadde det drittravelt for å rekke bussen. Jeg tror at den gangen skjønte naboen alvoret og skjønte at jeg ikke tok lett på det, siden jeg eksploderte totalt. Etter dette har jeg ikke sett hunden gå løs en eneste gang... (ER en uting å la hunden gå løs i boligfelt!!)

Så det kan være lurt å si fra skikkelig, jeg har oppdaget at det ikke alltid hjelper om man sier fra på en fin måte, det funket først da jeg virkelig eksploderte på denne naboen iallfall. Så hadde jeg vært deg så ville jeg nok sagt fra i ganske klartekst neste gang at de får værsågod å trekke inn båndet når du kommer siden du ikke ønsker den hunden i nærheten av deg.

Lykke til!

Skrevet

Det må da være noe ruskandes gale med den eieren da,om han bare står å flirer når hunden er så sint!

Han må da for i svarte reagere, å passe på hunden sin da.

:frustrert:

Ta ham for deg,og det kan jo være at andre har sparket til hunden,og derfor er den agressiv.

Skrevet

Så irriterende! :frustrert: sånne hundeeiere ødelegger for alle oss andre som prøver så godt vi kan å ikke la hundeholdet vårt gå utover andre. Jeg hadde kontaktet politiet så eierne fikk seg en advarsel. De klarer jo ikke ta det alvorlig, kan hende det synker inn når onkel blå står på døra. Hjelper ikke mye at bikkja er i bånd når det er 10 meter langt.

Skrevet

Ikke spark bikkja! Men spark gjerne eieren istedet!

Skrevet
Så irriterende!  :frustrert: sånne hundeeiere ødelegger for alle oss andre som prøver så godt vi kan å ikke la hundeholdet vårt gå utover andre. Jeg hadde kontaktet politiet så eierne fikk seg en advarsel. De klarer jo ikke ta det alvorlig, kan hende det synker inn når onkel blå står på døra. Hjelper ikke mye at bikkja er i bånd når det er 10 meter langt.

Riktig. Men jeg vet hverken hvor de bor eller hva de heter, bare at de går tur her i nabolaget i blant. Vanskelig å anmelde da...

Ikke spark bikkja! Men spark gjerne eieren istedet!

Sparker om jeg må. I selvforsvar. Heller det enn å bli bitt.

Skrevet
Vel, jeg mener det jeg sa om å sparke. Om den kommer for nær med det kroppsspråket (for et ord, skrives det sånn?) så sparker jeg så hardt jeg kan. Selvforsvar.

Klart de får legeregning og anmeldelse om den først biter, men jeg vil jo helst slippe det da. Vet ikke om det er bare meg den er slik mot, har aldri sett den møte på andre mennesker.

Jeg oppførte meg ikke på noen måte usikkert før jeg ble obs på denne hunden, skvatt imidlertid første gangen fordi jeg hadde gått forbi hund og eier, da hørte jeg knurring bak meg. Så etter, da var den ca. 10 cm. fra leggene mine. Jeg hoppet unna, hunden hadde strukket ut båndet så langt det gikk, eieren sto og flirte fordi jeg skvatt! Jeg sa fra at han fikk ta hunden til seg og gikk videre, nokså sjokkert. Har senere sagt fra om det samme når det har skjedd.

:overrasket: Nei fy pine for noen eiere :frustrert: Det går ærlig talt ikke an!! Men, jo, jeg hadde nok sendt avgårde et spark eller tre jeg, det er det ikke tvil om, det er synd for hunden, men...

Er absolutt helt enig med deg, men ser aspektet ved at eieren faktisk kan reagere kraftig på at du sparker... Hvem vet liksom, når de ler av at du føler et ubehag av hunden deres, hvordan de ellers reagerer på andre ting...

Men egentlig så var den ikke så dum Teddy`s ide med å kontakte politiet heller, og gi en advarsel, vet ikke om de gjør det, men det er jo verd et forsøk? Og det går vel an å forhøre seg litt i nabolaget om det er andre som reagerer på hunden?

Skrevet

Cocker Spanieler er ikke til aa spoeke med, en slik hund angrep mine foreldres hund en gang...stakkars vofs fikk et saar, men det gikk bra heldigvis.

Skrevet
Cocker Spanieler er ikke til aa spoeke med, en slik hund angrep mine foreldres hund en gang...stakkars vofs fikk et saar, men det gikk bra heldigvis.

Jeg mener å ha lært en gang at cocker spanieler kan være arvelig belastet når det gjelder aggresivitet eller "galskap" av et eller annet slag.

http://nsbkoa.org/problemhunden.htm

Men det trenger ikke være annet enn dårlig oppdragelse i dette tilfellet - når eierne brur seg så lite om at hunden deres er et problem for andre er det vel mye som peker i den retningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...