AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Jeg har fått kommentarer fra venner om at det er synd på barnet fordi jeg leverer barnet barnehagen når jeg selv har fri. Jeg jobber turnus og har ofte fri på hverdager. Fikk kommentar av barnehagepersonalet om at ettåringen gjerne kan ha korte dager og ta fri noen dager. På fridag leverer jeg gjerne kl 9-10 og henter 14-14:30 ca. Ofte skjer det at barnet blir levert 07:30 og hentet 16:15 også selv om jeg har fri. Da er det far som leverer før jobb og etter jobb. En gang kom jeg i barnehagen med turklær da jeg skulle på fjelltur. I etterkant har jeg fått høre fra en forelder i barnehagen at de syns det er trist jeg ikke tar med barnet. Vi er ofte på tur med barn også, men det blir knopp helt andre premisser. Er det virkelig så galt å bruke barnehagen selv om jeg har frI 😅 Anonymkode: b678c...0cd 2
Reign Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Vel, hvis far ikke jobber turnus, så får han jo ikke fridager slik som deg. Er det rettferdig da? 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Nei det er ikke galt hvis det er dette som gir deg nok overskudd til å være en best mulig foreldre. Jeg personlig ville nok foretrukket å være mest mulig sammen med et så lite barn ettersom såpass mye formes i den alderen. Anonymkode: a50d7...e5d 18 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Reign skrev (Akkurat nå): Vel, hvis far ikke jobber turnus, så får han jo ikke fridager slik som deg. Er det rettferdig da? Hva har det med spørsmålet å gjøre? Han har ikke klaget, vi avlaster hverandre. Anonymkode: b678c...0cd 16 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 20. januar 2023 Hvis du har så mye fri i ukedagene, så betyr vel det at du jobber en del helger? Da blir det ikke mye tid til ungen. Hvis du er frisk og rask fysisk og psykisk, vil jeg si deg er trist at en 1-åring er i barnehagen når mor/far har fri. En gang innimellom, ja, men hver gang? Og noen ganger oppmot 9 timer? Trist Anonymkode: 5a8d4...7cf 54 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du har så mye fri i ukedagene, så betyr vel det at du jobber en del helger? Da blir det ikke mye tid til ungen. Hvis du er frisk og rask fysisk og psykisk, vil jeg si deg er trist at en 1-åring er i barnehagen når mor/far har fri. En gang innimellom, ja, men hver gang? Og noen ganger oppmot 9 timer? Trist Anonymkode: 5a8d4...7cf Jobber lange vakter så har en uke fri i mellom øktene. Anonymkode: b678c...0cd
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 Kommer jo helt an på situasjonen ellers. Har du dårlig helse som gjør at du ikke kan/orker ha barnet hjemme, har du flere andre barn som gjør at du såvidt strekker til i hverdagen etc. Du skriver at det er snakk om en ettåring, så jeg ville nok definitivt hatt hen hjemme så mye som mulig frem til hen ble litt eldre hvertfall. Minste vår starter i barnehagen ved 16 mnd, det syntes jeg er ganske tidlig og skulle gjerne gitt barnet kortere dager/en fridag ila uken. Vurderer å ta noe ulønnet permisjon for å få til dette. Men har du ikke mulighet/orker ikke ha barnet hjemme selv om du har fri er du jo i din fulle rett til å sende barnet i barnehagen. Alle gjør det som fungerer for sin egen familie 🙂 Anonymkode: 19533...a9b 7
Reign Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han har ikke klaget, vi avlaster hverandre. Anonymkode: b678c...0cd Har du spurt ham da? Gir du ham fridager uten barn? Rimelig spesielt å bruke fridagene på deg selv også, når du er borte fra barnet i helgen. 12
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Minste vår starter i barnehagen ved 16 mnd, det syntes jeg er ganske tidlig og skulle gjerne gitt barnet kortere dager/en fridag ila uken. Vurderer å ta noe ulønnet permisjon for å få til dette. Hvorfor skal du ta ulønnet permisjon når det er snakk om en på 16 mnd?! Vår startet når han var tolv mnd, null problem. Merker godt at de barna som var hjemme til de var to år er MYE dårligere sosialt enn vår, selv etter en stund i bhg. Anonymkode: 7a98f...008 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har fått kommentarer fra venner om at det er synd på barnet fordi jeg leverer barnet barnehagen når jeg selv har fri. Jeg jobber turnus og har ofte fri på hverdager. Fikk kommentar av barnehagepersonalet om at ettåringen gjerne kan ha korte dager og ta fri noen dager. På fridag leverer jeg gjerne kl 9-10 og henter 14-14:30 ca. Ofte skjer det at barnet blir levert 07:30 og hentet 16:15 også selv om jeg har fri. Da er det far som leverer før jobb og etter jobb. En gang kom jeg i barnehagen med turklær da jeg skulle på fjelltur. I etterkant har jeg fått høre fra en forelder i barnehagen at de syns det er trist jeg ikke tar med barnet. Vi er ofte på tur med barn også, men det blir knopp helt andre premisser. Er det virkelig så galt å bruke barnehagen selv om jeg har frI 😅 Anonymkode: b678c...0cd Oj! Som barnehage ansatt hadde aldri fått meg til å kommentere hva foreldrene gjør med fridagen sin. Noen behøver de fridagene for å hente seg inn igjen etter en hektisk turnus, noen syns det er tøft å jobbe natt, og behøver ekstra tid på å snu om døgnet igjen. Noen har sykdommer som ikke synes (det har jeg selv), og noen har rett å slett bare behov for alenetid for å takle hverdagen. Syns ikke du skal bry deg om dømmende kommentarer Levere seint / hente tidlig er mer enn bra nok. Anonymkode: d1aee...636 14 14
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 Jeg ville nok fått dårlig samvittighet av å bruke masse tid på fjellturer osv. En gang innimellom greit nok eller en kort treningsøkt, men jeg ville hatt korte dager i barnehagen når jeg hadde fri og brukt tiden barnet var der på husarbeid og handling så jeg hadde mer overskudd og tid til barnet resten av dagen Anonymkode: 302bd...dd9 5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 Reign skrev (6 minutter siden): Har du spurt ham da? Gir du ham fridager uten barn? Rimelig spesielt å bruke fridagene på deg selv også, når du er borte fra barnet i helgen. Vi kommuniserer behovene i vårt forhold ja og begge strekker seg langt for at begge skal ha det bra. Dette har ingenting med spørsmålet mitt å gjøre. Hvorfor er det spesielt? Anonymkode: b678c...0cd 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville nok fått dårlig samvittighet av å bruke masse tid på fjellturer osv. En gang innimellom greit nok eller en kort treningsøkt, men jeg ville hatt korte dager i barnehagen når jeg hadde fri og brukt tiden barnet var der på husarbeid og handling så jeg hadde mer overskudd og tid til barnet resten av dagen Anonymkode: 302bd...dd9 Jeg bruker ikke masse tid på fjellturer det har skjedd en gang! Anonymkode: b678c...0cd 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal du ta ulønnet permisjon når det er snakk om en på 16 mnd?! Vår startet når han var tolv mnd, null problem. Merker godt at de barna som var hjemme til de var to år er MYE dårligere sosialt enn vår, selv etter en stund i bhg. Anonymkode: 7a98f...008 Det er stor forskjell på 16 mnd og to år Jeg syns de som begynner i bhg ved 12 mnd virker helt klart dårligere på å regulere følelser, og er utrygge. Anekdoter er digg hva? En ettåring sover fremdeles i bhg, så dager fra 10-15 teller jo nesten ikke, men frigir mye tid for forelder. Men er enig i at -jeg- nok hadde prioritert mer tid med barnet og ikke som oftest latt pappaen levere og hente. En miks må jo være bra! Anonymkode: 94a49...252 7
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skal du ta ulønnet permisjon når det er snakk om en på 16 mnd?! Vår startet når han var tolv mnd, null problem. Merker godt at de barna som var hjemme til de var to år er MYE dårligere sosialt enn vår, selv etter en stund i bhg. Anonymkode: 7a98f...008 Her er det, som jeg skrev i innlegget mitt, snakk om å kunne gi barnet noe kortere dager og/eller eventuelt en dag fri i barnehagen i starten. Tviler sterkt på at mitt barn vil få dårligere sosiale ferdigheter av å for eksempel ha 6 timers dager fremfor 8,5 timer som barnet må ha dersom både jeg og far jobber fullt. Dersom det blir tilfelle, så får det gå altså. Du vet jo heller ikke hvordan disse barna som fungerer dårligere sosialt enn ditt eget barn, ville fungert dersom de startet tidligere. Barn er ulike, og det finnes også andre arenaer hvor barn kan sosialiseres. Anonymkode: 19533...a9b 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvis du har så mye fri i ukedagene, så betyr vel det at du jobber en del helger? Da blir det ikke mye tid til ungen. Hvis du er frisk og rask fysisk og psykisk, vil jeg si deg er trist at en 1-åring er i barnehagen når mor/far har fri. En gang innimellom, ja, men hver gang? Og noen ganger oppmot 9 timer? Trist Anonymkode: 5a8d4...7cf Enig. Jeg hadde aldri valgt det spnn Anonymkode: 6e00d...698
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #17 Skrevet 20. januar 2023 Reign skrev (18 minutter siden): Vel, hvis far ikke jobber turnus, så får han jo ikke fridager slik som deg. Er det rettferdig da? turnus er såpass slitsomt og skadelig for helsa at den fridagen fortjener meg. Når mannen hennes får økt sjanse for kreft, like kort hviletid og lignende kan vi snakkes. Men enn så lenge så er dette veldig rettferdig. Anonymkode: 10824...42b 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #18 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): turnus er såpass slitsomt og skadelig for helsa at den fridagen fortjener meg. Når mannen hennes får økt sjanse for kreft, like kort hviletid og lignende kan vi snakkes. Men enn så lenge så er dette veldig rettferdig. Anonymkode: 10824...42b Fortjener man* , autocorrect som tuller. Anonymkode: 10824...42b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #19 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): turnus er såpass slitsomt og skadelig for helsa at den fridagen fortjener meg. Når mannen hennes får økt sjanse for kreft, like kort hviletid og lignende kan vi snakkes. Men enn så lenge så er dette veldig rettferdig. Anonymkode: 10824...42b Hun har fri en uke i strekk Anonymkode: 6e00d...698 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #20 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg bruker ikke masse tid på fjellturer det har skjedd en gang! Anonymkode: b678c...0cd Men da er det jo greit :-) hvis du passer på å få nok tid med barnet ditt samtidig som du tar din andel husarbeid osv. Jeg hadde ihvertfall blitt sur hvis samboeren min fikk mye mer fritid og egentid enn meg+ så barnet veldig lite pga jobbing i helgen. Anonymkode: 302bd...dd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå