Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder den Norske kronen på å bli verdiløs?

Norge begynner å ligge bak resten av verden på rentenivået, og kronen har ikke vært svakere på over 20 år. Er lønnsmottakere i NOK i ferd med å bli veldig fattig?

I løpet av de 10 siste årene har kronen falt 46% mot dollar. Kommer den til å fortsette nedover? (USA skal videre opp med renten mens Norge slakker av allerede på under 3%)

Anonymkode: 576c3...2eb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skrevet

Jeg er bekymret over en svak krone. For ti år siden ville jeg tjent «six figures» i amerikanske dollar - etter at krona har gått ad undas er jeg ikke engang i nærheten. 

Anonymkode: 95093...1ce

• Liker 3
Skrevet

Hjelper i hvert fall ikke på inflasjonen. Norge er en import nasjon, så nå vil prisen gå opp enda mer. De burde bare følge rentene til andre land, blir tvunget opp før eller senere uansett. 

Anonymkode: 84f4a...14a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Den norske kronen er lik russiske rubler på den måten at vi har mye eksport av olje og gass. Derfor har vi rikelig med tilgang på utenlandsk valuta til å importere luksusproduktene vi ønsker oss.

Så lenge Norge har olje og gass vil det gå bra med oss, men når vi er ferdig med det så går det ikke bra. Slik som det går med Russland nå etter sanksjoner o.l.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hjelper i hvert fall ikke på inflasjonen. Norge er en import nasjon, så nå vil prisen gå opp enda mer. De burde bare følge rentene til andre land, blir tvunget opp før eller senere uansett. 

Anonymkode: 84f4a...14a

Rentebanen sier at det kommer et hopp i mars. De bare bestemte seg for å utsette den.

Skrevet

Kronen var vel heller unormalt sterk da det var 5:1 mot dollar, takket være finanskrisen i 2008. Ser overhodet ikke argumentet. Men i en ny krise vil selvfølgelig kronen stupe midlertidig fordi vi er et lite land, jf. mars/april 2020.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Norge begynner å ligge bak resten av verden på rentenivået, og kronen har ikke vært svakere på over 20 år. Er lønnsmottakere i NOK i ferd med å bli veldig fattig?

I løpet av de 10 siste årene har kronen falt 46% mot dollar. Kommer den til å fortsette nedover? (USA skal videre opp med renten mens Norge slakker av allerede på under 3%)

Du kan selvsagt ikke sammenligne USA og Norges valuta... :paff:

Om du tror renter har veldig mye å si (eller det som avgjør) så burde du jo investere Zimbawe$, Argentinske pezozzz, eller bållivarz.

Murica-daler MÅ ned, og det kommer til å skje også. :opplyser: 

Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (5 minutter siden):

Du kan selvsagt ikke sammenligne USA og Norges valuta... :paff:

Om du tror renter har veldig mye å si (eller det som avgjør) så burde du jo investere Zimbawe$, Argentinske pezozzz, eller bållivarz.

Murica-daler MÅ ned, og det kommer til å skje også. :opplyser: 

USA er verdens reservevalutta og Norsk import veksles derfor i dollar....

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

USA er verdens reservevalutta og Norsk import veksles derfor i dollar....

Norsk import veksles inn i daler? Dette må du forklare. Her er det åpenbart noe jeg ikke forstår?

Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nok. blir ganske sikkert nært verdiløst når oljealderen er over og vi har et globalt embargo mot olje til forbrenning...la oss si ca. 2028..

Skrevet

Renta må opp NÅ! Utrolig at norge forsøker å berge idioter som har for mye i lån over framtiden til landet.

Anonymkode: 4cb8b...35c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Krona blir ikke verdiløs, den er svak nå historisk sett, noe kan forklares med høyere renter utenlands, og en litt fallende trend i oljeprisen, og krigsuro.  Norge har gode statsfinanser, Handelsoverskuddet i 2022 var i overkant av 1500 milliarder, vi har god BNP vekst sammenlignet med resten av Europa.  Så lenge vi eksporterer olje og gass, som er våre største rikdommer, så blir det mer påfyll i oljefondet også.  Fondet er på i overkant av 13.000 MRD kroner.  Norge har lav gjeldsgrad i fht. BNP. Totaliteten av dette tilsier at Norge og krona er langt unna å bli verdiløs...... i typisk urolige tider tenderer krona svakt, fordi det er en "liten" valuta i verdens målestokk, og andre valutaer er erkjent som mer "trygge havner" som f.eks dollar og sveitsiske franc.  Andre aktiva klasser blir også foretrukket fremfor investeringer i Norge og norske kroner da.  En høy oljepris og høyere norsk rentenivå (enn internasjonalt) gir vanligvis et løft for krona.   Vi får dog mer igjen for olje og gass som eksporteres (prises i USD) når krona er svak.  Det er ingen grunn for å miste tilliten til vår egen valuta pr nå ihvertfall, ingenting som tyder på det. Over tiår må man regne med store fluktuasjoner i norske kroner uansett (igjen fordi vi har en liten valuta internasjonalt).

Skrevet (endret)

Dette har jeg ment lenge nå. Krona har falt veldig i verdi kun på ett år faktisk, ikke bare sammenlignet mot dollar og euro, men mot langt svakere valutaer også. Jeg bor i utlandet, og må nå ut med cirka 1500-2500 norske kroner (omtrentlig omregnet, og kursen varierer) mer i husleie per måned nå i forhold til samme tid forrige år, for ikke å snakke om alle de andre prisøkningene som følge av inflasjonen etc. Det jeg forstår aller minst er at nesten ingen i Norge snakker om den svake norske krona når de snakker om økte priser! Hva er greia med det? Jo svakere krone, jo dyrere import, duh. Norge importerer nesten like mye som vi eksporterer, allikevel har Norges Bank og det mektige norske næringslivet valgt bevisst å svekke krona for å booste eksportnæringen som gir kroner inn til statskassa, mens gjennomsnittsnordmannen må slite med økte matvarepriser og økte strømpriser etc. Hvorfor godtar nordmenn flest dette? 

Jeg er rimelig enig med hen over her som skrev: "Norge er en import nasjon, så nå vil prisen gå opp enda mer. De burde bare følge rentene til andre land, blir tvunget opp før eller senere uansett." 

- Dessuten vil det hjelpe oss som ikke har gravd oss ned i et gjeldshelvete. 

Endret av Barbareren
  • Liker 1
Skrevet

Da euro kom var kursen ca 8-1.

Det er nå ganske mange år siden, stort sett er det 10-1. Nærmer seg 11 igjen.

Nei, svak kronekurs er enda et ran på norske folk. Vi importerer mye og må betale blodpris for det.

Anonymkode: 2fcf4...189

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi importerer mye og må betale blodpris for det.

Nettopp! Det er akkurat derfor jeg ikke forstår hvorfor økonomer flest ikke snakker om kronekursen i forbindelse med økte priser/kostnader... Ikke for å bli for konspiratorisk, men det kan virke på meg som om disse økonomene er litt vel tilknyttet de store bankene. Det var for øvrig forfriskende å se på den siste Debatten på NRK der økonomer faktisk talte Staten (Norges bank) rett imot. 

Endret av Barbareren
  • 3 uker senere...
Skrevet
Barbareren skrev (På 21.1.2023 den 2.49):

Nettopp! Det er akkurat derfor jeg ikke forstår hvorfor økonomer flest ikke snakker om kronekursen i forbindelse med økte priser/kostnader... Ikke for å bli for konspiratorisk, men det kan virke på meg som om disse økonomene er litt vel tilknyttet de store bankene. Det var for øvrig forfriskende å se på den siste Debatten på NRK der økonomer faktisk talte Staten (Norges bank) rett imot. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/svakeste-krone-pa-to-ar-alt-blir-dyrere/s/5-95-900532 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...