Gå til innhold

Lei av løgner fra offentlig etat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallooooo, nå er jeg drittlei.

Ringer trygdekontoret for å få svar på et spørsmål vedr. pleiepenger til kronisk sykt barn, får et svar som sier at barnet må være sengeliggende og ikke i stand til å gå på skolen for å få det. Hører annet andre steder, ringer igjen til trygdeetaten og får et annet svar :sur:

Ringer Fylkestrygdekontoret og får nok et forskjellig svar, hva i alle dager må man være for å vite hva som er riktig informasjon? Advokat?

Sånn er det med alle ting vedr. trygdeetaten, har etter diverse år med krangling forstått at det er ikke på trygdeetaten man innhenter svar på spørsmålene sine, ikke skatteetaten heller, der har vi også opplevd at de gir ut uriktig informasjon.

Noen andre med erfaring herfra?

:sur::sur::sur:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send et brev. Det er lettere å forholde seg til det som er skriftlig enn det som er muntlig. Da kan de også henvise til hvilke regler som gjelder, og legge ved kopi.

Ellers har jusstudentene i hvert fall i Oslo og Bergen en tjeneste som kan hjelpe folk med juridiske spørsmål.

Skrevet

Fant en link til deg også, kanskje du får svar på spørsmålene dine der. Lykke til! :)

Skrevet

Du burde skrive en søknad! Der skriver du meget utfyllende om hva du har som ekstraarbeid i forhold til vanlige barn.

Skriv gjerne alle gjøremål gjennom et helt døgn. Fra dere står opp til dere legger dere. Ta med absolutt alle detaljer. Jeg vet at de som gjør dette oftere får gjennomslag.

Søknadsskjema finner du på trygdeetatens sider. Så legger du ved det du skriver om din hverdag ved siden av søknaden.

Lykke til!

Skrevet

Takker så mye til begge to. Jeg har litt erfaring med trygdeetaten da min sønn er muskelsyk og vi har hatt diagnose i noen år. Problemet mitt er vel at de som sitter på trygdeetaten tolker reglene litt på sin egen måte, derfor så forskjellige svar. Har ENDELIG forstått at jeg må gå direkte til en advokat eller rett og slett få det skriftlig fra fylkestrygdekontoret. I min naive, godtroende verden trodde jeg de kunne det de jobbet med på vårt lokale trygdekontor.

Men takker for hjelpen i allefall :)

Skrevet

Har jobbet litt med trygderett og det er helt klart mange merkelige tolkninger av regelverket. Neppe tilsiktet, men i mange tilfeller har opplæringen helt klart vært for dårlig.

Generellt kan jeg si at det alltid finnes en forskrift til den aktuelle paragrafen i Trygdeloven. Til denne forskriften finnes det igjen en veiledning utarbeidet av Rikstrygdeverket som trygdekontorene bruker. Ofte tolkes denne veiledningen feil og da kan man få mange merkelige vedtak.

Finn frem til den aktuelle veiledningen og ta en telefon til Rikstrygdeverket. Ofte vil du da faktisk få snakke med den/de som har utarbeidet veiledningen og få svar på tolkninger osv. Det kan være til svært stor hjelp!

Skrevet

Takk for flott svar, det er jammen en jungel vi skal forholde oss til, og det kan være vanskelig å finne fram. Tror at jeg skal helt rått følge ditt råd og bruke det heretter.

Skal også prøve å svelge at jeg må ha svaret klart på forhånd før jeg ringer mitt lokale trygdekontor og forklarer de hvordan regelverket egentlig er :)

Det hadde også vært deilig å slippe dette byråkratiet, hverdagen min er såpass full av møter med skole, leger, planlegging, tilrettelegging og selvfølgelig barna mine.

:kose:

Skrevet

Har du fått hjelpestønad og grunnstønad? mamma og pappa fikk det da jeg var liten (jeg er kronisk syk)

Gjest Olga i.i.
Skrevet

Send en mail til Sosial- og helsedirektoratet. Der sitter ansatte som kan sende deg forskrifter/tillegg til regelverket og svare deg på spørsmålene dine.

http://www.shdir.no/

Det jobber minst 2000 i de forskjellige dirketoratene, og de er der også for å svare på spørsmål. I tillegg kan de kontakte ditt trygdekontor direkte, og høre hva "som skjer"...

Du bør også kjøpe boka "Lov om Trygerett" (tror den heter det). Der finnes de fleste svar, men Direktoratet har oversikt over alle tillegg som finnes.

Skrevet

Vi får både hjelpe og grunnstønad, og en morsom liten ting som heter omsorgslønn. Det er en stønad kommunen gir til foreldre til barn som trenger ekstra omsorg, kommunen selv bestemmer hvor mange timer det tar pr. dag å stelle barnet ditt i forhold til normalt friske barn. Derfor er det store forskjeller i kommunene hvor mye de utbetaler. Selv får jeg den nette sum av 1000 kroner.

Jeg er skilt og har delt omsorg, det er ingen lur økonomisk løsning, men det gir ungene våre samvær med både mor og far, jeg kan derfor jobbe hver annen uke mens ungene mine er hos far. Slik får vi også litt fri for å komme oss til hektene etter en stri uke med barn, for det skal ikke stikkes under en stol at det å ha et sterkt funksjonshemmet barn stjeler krefter.

Jeg har også måtte bygge om huset og har derfor lånt meg over pipa, resten er tilskudd fra kommunen. Jeg klager egentlig ikke på hjelpen jeg får, bare på at den informasjonen jeg får hele tiden er forskjellig.

:)

Skrevet

Du får holde deg til den saksbehandleren som gir deg det mest positive svaret da ;)

nei, det er ikke lett. å få penger fra det offentlige er en heltidsjobb. lykke til!

Skrevet
Det hadde også vært deilig å slippe dette byråkratiet, hverdagen min er såpass full av møter med skole, leger, planlegging, tilrettelegging og selvfølgelig barna mine.

Nå må du huske på at store deler av befolkningen får moralsk panikk dersom de ikke er helt sikre på at de som får trygd er verdig trengende. Derfor har store deler av befolkningen gjennom stemmeseddelen skapt et byråkratisk monster, som holder seg med en hel hær viss eneste oppgave er å påse at akkurat du er en slik verdig trengende.

Så når går deg vill i trygdebyråkratijungelen, og frustrasjonen er på sitt største, skal du skjenke en tanke til politikere og alle andre som syter og klager over at det er så mange som mottar stønad fra det offentlige i dette landet.

Skrevet

Regel nr. 1: sørg for alltid å spørre om og skrive ned navnet (fullt navn ja) på den du snakker med i telefonen.

Regel nr. 2: sørg for at mest mulig av kommunikasjonen mellom deg og offentlige etater er skriftlig.

Regel nr 3: husk at grunnen til at du får forskjellige svar når du ringer rund er følgende:

- Ulikt kompetanse - og erfaringsnivå på de ansatte

- Ulik tolkning av reglene

- Avhengig av personlig kjemi med den du snakker med kan du risikere ulik behandling...urettferdig men slik er det alle steder der en har å gjøre med mennesker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...