AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Hei! Jeg er i et nytt forhold med en mann som har en sønn på 2,5 år. Sønnen viser svært mange tegn på autisme og både helsestasjon og bhg har reagert på dette. Foreldrene syns bhg overdriver og at han kun er forsinket i språket. Jeg jobber med barn med blant annet autisme og ser veldig tydelige tegn hos dette barnet. Skal jeg si noe til kjæresten min eller la det være? Barnet trenger å få oppfølging og jeg har lært at man bør komme igang tidlig. Men det er et svært følsomt tema å ta opp.... Jeg er jo heller ikke 100% sikker, og vil ikke opprøre han hvis det ikke er grunn for det. Hvis sønnen har autisme vil jeg tro han får utredning ganske snart uansett. Bør jeg si noe eller ikke? Anonymkode: d373c...955
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Ikke gå rundt og sett diagnose på folk. Herlighet. Annen hver unge har jo autisme, kan det virke som. Anonymkode: 1e97f...da5 2
ALB Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hei! Jeg er i et nytt forhold med en mann som har en sønn på 2,5 år. Sønnen viser svært mange tegn på autisme og både helsestasjon og bhg har reagert på dette. Foreldrene syns bhg overdriver og at han kun er forsinket i språket. Jeg jobber med barn med blant annet autisme og ser veldig tydelige tegn hos dette barnet. Skal jeg si noe til kjæresten min eller la det være? Barnet trenger å få oppfølging og jeg har lært at man bør komme igang tidlig. Men det er et svært følsomt tema å ta opp.... Jeg er jo heller ikke 100% sikker, og vil ikke opprøre han hvis det ikke er grunn for det. Hvis sønnen har autisme vil jeg tro han får utredning ganske snart uansett. Bør jeg si noe eller ikke? Anonymkode: d373c...955 Hvis helsestasjon og barnehage har reagert, så settes det i gang prosesser, vil jeg tro. Hvilke tegn er det du mener du ser hos barnet? 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 ALB skrev (7 minutter siden): Hvis helsestasjon og barnehage har reagert, så settes det i gang prosesser, vil jeg tro. Hvilke tegn er det du mener du ser hos barnet? Ja det settes nok snart igang. Forsinket språk, tågange, mangel på felles oppmerksomhet, sortering av gjenstander, veldig aktiv, lite interaksjon med andre barn. Anonymkode: d373c...955
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ikke gå rundt og sett diagnose på folk. Herlighet. Annen hver unge har jo autisme, kan det virke som. Anonymkode: 1e97f...da5 Ja hvorfor skal folk bry seg om andre får den hjelpen de burde få? Anonymkode: c14e3...f57 3
Daria Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Helsestasjon og barnehage er på saken. La det ligge, med mindre han spør deg direkte - han vet vel hva du jobber med.
Gjest kruspersilletaco Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hei! Jeg er i et nytt forhold med en mann som har en sønn på 2,5 år. Sønnen viser svært mange tegn på autisme og både helsestasjon og bhg har reagert på dette. Foreldrene syns bhg overdriver og at han kun er forsinket i språket. Jeg jobber med barn med blant annet autisme og ser veldig tydelige tegn hos dette barnet. Skal jeg si noe til kjæresten min eller la det være? Barnet trenger å få oppfølging og jeg har lært at man bør komme igang tidlig. Men det er et svært følsomt tema å ta opp.... Jeg er jo heller ikke 100% sikker, og vil ikke opprøre han hvis det ikke er grunn for det. Hvis sønnen har autisme vil jeg tro han får utredning ganske snart uansett. Bør jeg si noe eller ikke? Anonymkode: d373c...955 Du kan fort bli upopulær hvis du sier noe - siden foreldrene til barnet mener du tar feil. Støtt ham heller, og still heller spørsmålet; hva er det værste som kan skje om dere utreder..?
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det settes nok snart igang. Forsinket språk, tågange, mangel på felles oppmerksomhet, sortering av gjenstander, veldig aktiv, lite interaksjon med andre barn. Anonymkode: d373c...955 Ok. Skjønner at du har litt erfaring på området, ja. Jeg har også litt erfaring med autisme, og også forsinket språk, og hvis man har litt erfaring ser man ganske kjapt forskjell på "bare" forsinket språk og autisme. Meget mulig det er noe basert på det du fremhever av tegn. Den kombinasjonen av ting du nevner er ganske spesifikk for autisme - hvis alle tegnene er svært tydelig til stede over tid. Men jeg må allikevel si meg enig med de andre - la dette ligge med mindre du føler at ingenting har skjedd fra barnehagens side på et halvår. Men svar ærlig hvis foreldrene spør. Og: Hvis de spør må du trygge dem på at det er så mye god hjelp å få, at det er bare å hanke inn alle instanser først som sist, de er kjempeflinke! Vi har hatt fagteam inne i forbindelse med språkforsinkelse og språklydvansker på vår sønn - når han var to var jeg overbevist om at han hadde autisme, siden han knapt sa et ord (ellers bare uforståelig babling - riktig nok mye av det, men absolutt ikke forståelig). Barnehage, logoped og fagteam var tydelig på at det tvilte de sterkt på (hadde ekstremt god forståelse og svært gode sosiale ferdighet). Jeg var hysterisk allikevel - høsten han var 2.5 begynte det en gutt i barnehagen som fikk autismediagnosen året etter. Etter at han hadde gått en uke sammen med min sønn skjønte jeg at "ah, det er SÅNN det kan se ut når man viser tydelig tegn på barneautisme" (barnet enset ikke andre barn, null kommunikasjon og samhandling, kun stereotyp og repeterende atferd, tågange, ingen delt oppmerksomhet). Hvis det er sånn at han "bare" har forsinket språk, så bør foreldrene be om hjelp til det, da? Her er jeg sikker på at hjelpen sønnen min har fått har bidratt sterkt til at han nå er "normal" i en alder av snart fem Ingenting å være redd for! Anonymkode: 288fc...57a 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Takk for svar, dere ☺️ Jeg lar det nok ligge en liten stund, så får vi se hva som skjer. Han har begynt såvidt å snakke den siste tiden, så har noen enkeltord nå. Erfaring fra mine egne barn er at det plutselig eksploderer med ord, så kanskje situasjonen er helt forandret om et par mnd. Ts Anonymkode: d373c...955 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå