Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har endelig fått tak i nedbetalingsplan fra banken og skal nå gå i gang med å rette skattekortet. Er første gang jeg gjør dette (fått ny bolig og jobb ++) så har noen spørsmål :sjenert:

Gjelden som står oppført tror jeg kun er lånekasse gjelden min,. Deler boliglån med kjæresten og dette er jo betydelig høyere enn det som står der. (står et avsnitt om gjeld i boligselskap/sameie men dette ser ut til å stemme. Har ellers ingen gjeld).  Skal jeg ta min andel boliglån + andre lån og føre dette som gjelden min? 

Hvordan regner jeg ut gjeldsrenter /rentekostnader på lånet? 

Anonymkode: caeb8...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du legger inn din andel av gjelden på boligen i skattekortet. Rentene dere skal betale i år er spesifisert på nedbetalingsplanen. Bare legg sammen disse. Dersom din andel er 50 %, deler du dette på to og legger inn dette beløpet.

Når skattemeldingen deres for 2023 kommer til neste år, vil denne stå på den av dere som står som hovedlåntaker. Da må dere begge endre dette tallet slik at det blir riktig.

Skrevet
23 minutter siden, CQM80 said:

Du legger inn din andel av gjelden på boligen i skattekortet. Rentene dere skal betale i år er spesifisert på nedbetalingsplanen. Bare legg sammen disse. Dersom din andel er 50 %, deler du dette på to og legger inn dette beløpet.

Når skattemeldingen deres for 2023 kommer til neste år, vil denne stå på den av dere som står som hovedlåntaker. Da må dere begge endre dette tallet slik at det blir riktig. 

Så både lånekasselånog boliglån kombinert altså, hvordan har de glemt å legge dette til på skattekortet mitt? Summen blir ganske mye større.. 
Summen under "rente" eller "avdrag" i nedbetalingsplanen? Uansett om jeg deler begge disse summene på 2 så blir svaret fremdeles høyere enn summen skatteetaten har lagt in som estimat under "gjeldsrente" fanen. Kan de ha regnet summen ut ifra gjelden de har lagt inn som kun er lånekasse gjeld? Viss jeg oppjusterer gjelden til å også inkludere min andel av boliglånet hvordan skal jeg da finne ut riktig sum?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så både lånekasselånog boliglån kombinert altså, hvordan har de glemt å legge dette til på skattekortet mitt? Summen blir ganske mye større.. 
Summen under "rente" eller "avdrag" i nedbetalingsplanen? Uansett om jeg deler begge disse summene på 2 så blir svaret fremdeles høyere enn summen skatteetaten har lagt in som estimat under "gjeldsrente" fanen. Kan de ha regnet summen ut ifra gjelden de har lagt inn som kun er lånekasse gjeld? Viss jeg oppjusterer gjelden til å også inkludere min andel av boliglånet hvordan skal jeg da finne ut riktig sum?

Summen av begge lånene, ja. Det er kun rentene fra nedbetalingsplanen du skal legge inn under gjeldsrenter, ikke avdragene. Sjekk også nedbetalingsplanen din fra Lånekassen, og legg sammen rentene der og.

Det har vært mye feil med tallene som Skatteetaten automatisk har lagt inn, så jeg ville ikke hengt meg opp i hva som står der fra før. Det som betyr noe er at du nå endrer det slik at det blir riktig.

Riktig sum for din andel av boliglånet er det dere har i lån delt på to, dersom dere eier 50 % hver. Du legger inn summen av din andel av dette + studielånet i feltet hvor det står gjeld.

Sjekk også at du har fått inn verdien av din andel av boligen i feltet som heter Primærbolig. Formuesverdien din av denne er 25 % av din andel.

Skrevet

De opererer med tall fra 2021, så hvis du ikke eide bolig da, så vet de det ikke. Uansett blir boliglån satt på en av dere og dere må begge endre på selvangivelsen at dere deler på dette (dersom dere begge eier 50%).

Anonymkode: bc088...6d3

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...