Gå til innhold

Krypkjeller med muggsopp. Tiltak og kostnader på det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hytte med krypkjeller der det ikke er satt inn ventiler. For cirka ti år siden ble hytta pusset opp, ventilasjon, nye gulv m.m. Vi bor et stykke unna, og drar ikke dit før til våren. Varmen er på i selve hytta, satt på femten grader. Det lukter ingenting, og fuktmåler i krypkjeller ga ingen negative utslag. Likevel ser det ut som på bildet under. Det var noen andre som tok bildet i forbindelse med en jobb på hytta. 

Noen her som har erfaring med dette, og kan det være hussopp som jeg har hørt er verre enn muggsopp? Hvem kan jeg kontakte for å få det utbedret og til hvilken pris? Hytta er på 53 kvm. Etter at vi kjøpte hytta ble jeg uføretrygdet, så økonomien er ikke på topp. Å selge er heller ikke lett hvis kjeller ikke er utbedret.

320827793_842120656862705_71772925168506013_n.jpg

Anonymkode: 2ef62...8b8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det der ser ut som hussopp. Ta kontakt med et saneringsfirma for en befaring, da får du et overslag på hva som må gjøres og hva det eventuelt vil koste.
Jeg vet ikke om Anticimex gjør befaringer for hussopp, de jobber i hovedsak med skadedyr, men du kan jo alltids ringe dem og spørre, evt høre om de vet hvem du skal ringe for befaring av hussopp.

• Liker 1
Skrevet

Enig at det ser ut som hussopp. 

Vi hadde det i bygården der jeg bodde for noen år siden. Fikk god hjelp av Mycoteam. 

Anonymkode: 47b60...56a

• Liker 2
Skrevet

dyrt og jævlig med sopp. Du må lage ventiler rundt hele greia, sørge for at de ikke blir tett av snø om vinteren for å lufte. Det skal legges plast på gulvet hvis det er krypkjeller mot jord for å hindre fordamping. Det må legges skikkelig drenering for å få bort vann fra krypkjelleren. DU må trolig bytte alt av plater som er sopp på. Har isolasjonen falt ned der? Er det det jeg ser? Da er det fordi den er så fuktig at den ble så tung at den datt ned. Det er ofte tegn på total krise på nivå at du kanskje må bytte gulvet... Når jeg hadde sanering mente det var nok å bare vaske platene med antisopp, men jeg turte ikke.  Jeg ordnet alt helt nytt! Gjorde alt jeg måtte og la ny isolasjon, plater, drenering, ventiler overalt, plastsperre på gulvet osv. Aldri problemer siden den gang på 20 år.

Anonymkode: e317d...f6f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

dyrt og jævlig med sopp. Du må lage ventiler rundt hele greia, sørge for at de ikke blir tett av snø om vinteren for å lufte. Det skal legges plast på gulvet hvis det er krypkjeller mot jord for å hindre fordamping. Det må legges skikkelig drenering for å få bort vann fra krypkjelleren. DU må trolig bytte alt av plater som er sopp på. Har isolasjonen falt ned der? Er det det jeg ser? Da er det fordi den er så fuktig at den ble så tung at den datt ned. Det er ofte tegn på total krise på nivå at du kanskje må bytte gulvet... Når jeg hadde sanering mente det var nok å bare vaske platene med antisopp, men jeg turte ikke.  Jeg ordnet alt helt nytt! Gjorde alt jeg måtte og la ny isolasjon, plater, drenering, ventiler overalt, plastsperre på gulvet osv. Aldri problemer siden den gang på 20 år.

Da må vi kanskje selge hvis noen er villige til å kjøpe til lav pris. Det er den gamle delen av bygningen som er rammet. Vi er eldre og har ikke vært og sett selv på grunn av helsa. 

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da må vi kanskje selge hvis noen er villige til å kjøpe til lav pris. Det er den gamle delen av bygningen som er rammet. Vi er eldre og har ikke vært og sett selv på grunn av helsa. 

ts

Husk at takst vil vise TG-3: fare for liv og helse. Det er krav å foreta grunndig takst før du selger og ofte vil noe sånt trekke veldig ned på verdien. Men hvis det er tørt ellers i kjelleren og dette er et begrenset problem til den gamle delen, så kan det hende dere / kjøper slipper billig unna med å bare bytte platene og isolasjon, hvis soppen ikke har nått gulvet. Ellers må kanskje gulvet byttes i den gamle delen. Jeg håper for din del at situasjonen ikke er så ille.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Husk at takst vil vise TG-3: fare for liv og helse. Det er krav å foreta grunndig takst før du selger og ofte vil noe sånt trekke veldig ned på verdien. Men hvis det er tørt ellers i kjelleren og dette er et begrenset problem til den gamle delen, så kan det hende dere / kjøper slipper billig unna med å bare bytte platene og isolasjon, hvis soppen ikke har nått gulvet. Ellers må kanskje gulvet byttes i den gamle delen. Jeg håper for din del at situasjonen ikke er så ille.

Altså i tillegg til sanering av det utsatte området, som vil si grundig spraying med antisoppmiddel og fjerning av materiale. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi kjøpte i vår. Skulle ikke takstrapporten beskrevet TG3?

Vi har ikke lyst å selge, og får se på dette til våren. Håper det er som du sier. En i familien som er takstmann fant ikke fukt med fuktmåler, men han var på ferietur med familien og hadde dårlig tid og måtte dra videre. 

Hvis det viser seg at det er hus-sopp og ikke mugg, kan vi kreve kjøpet hevet? Vi har bare 300K til å utbedre dette. 

ts

Skrevet

Hytta er ikke belånt, men er 300K nok til å utbedre? Det første vi må gjøre er kanskje å ta prøver av soppen og sende inn, men hvor?  

Noen ganger har jeg bare lyst å få brannvesenet til å tenne fyr på hytta som en øvelse. Det er egentlig samboers hytte, men vi har felles økonomi i det daglige. Hvis hen velger å selge, hvor mye ned i pris må hen gå? 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...