Gå til innhold

Det referes ofte at menn får ikke være menn. Hva menes det egentlig med den setningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja som overskriften spør.er det ikke viktigste å være seg selv fremfor å være et kjønn. Jeg skjønner ikke helt hva setningen menn må få være menn egentlig betyr.

Er det å jakte med kompiser,  drikke øl, være gentleman osv.  Jeg skjønner virkelig ikke innholdet 

Anonymkode: 3a2f5...d96

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tipper det handler om sexistisk oppførsel som å objektifisere og snakke nedsettende om kvinner, ta på kvinner mot deres vilje, kysse kvinner mot deres vilje og alt som hører med der. 

Anonymkode: e3179...654

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

Jeg har hørt det blitt brukt i forbindelse med de stakkars mennene som ikke får lov til å voldta kvinner på fest. 

Anonymkode: 628cb...b66

• Liker 13
Skrevet

Det er de samme type folka som klager over at det ikke lenger er lov å si n-ordet. Dette er mennesker som savner tiden der man kunne ta mindre hensyn til andre, og der de hadde lov til å overkjøre spesielt kvinner uten frykt for konsekvenser.

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Som oftest er det ren furting fra menn som er snurt fordi kvinner av i dag er økonomisk uavhengige av menn og ikke må finne seg en mann for enhver pris. Dette fører til at menn som insisterer på antisosial oppførsel ikke finner seg kjæreste, og det er selvsagt ikke deres egen feil. Feilen ligger hos kvinner, eller hos samfunnet.

Anonymkode: 28e53...3ef

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tipper det handler om sexistisk oppførsel som å objektifisere og snakke nedsettende om kvinner, ta på kvinner mot deres vilje, kysse kvinner mot deres vilje og alt som hører med der. 

Anonymkode: e3179...654

Og at de ikke kan slippe å "slite seg ut" på husarbeid, altså å rydde etter seg selv.

Anonymkode: edd2e...53c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Som oftest er det ren furting fra menn som er snurt fordi kvinner av i dag er økonomisk uavhengige av menn og ikke må finne seg en mann for enhver pris. Dette fører til at menn som insisterer på antisosial oppførsel ikke finner seg kjæreste, og det er selvsagt ikke deres egen feil. Feilen ligger hos kvinner, eller hos samfunnet.

Anonymkode: 28e53...3ef

Det blir selvoppfyllende profeti. Når slike menn snakker sammen om hvor lite mandig det er å ta vare på hus og hjem, om Chads og simps, at kvinner er for å pules osv, så blir adferden og holdningene forsterket ytterligere.

• Liker 5
Skrevet

Det går vel ofte på forventinger om å bidra med husarbeid og passe på egne små barn. De vil ha ei husmor eller ei som jobber bare litt. Men de tjener ofte ikke nok til å forsørge en familie aleine.

• Liker 5
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (12 minutter siden):

Det går vel ofte på forventinger om å bidra med husarbeid og passe på egne små barn. De vil ha ei husmor eller ei som jobber bare litt. Men de tjener ofte ikke nok til å forsørge en familie aleine.

Og etter bruddet hyler de om hvor urettferdig det er at de ikke får 50/50-fordeling. Vel, for at det skal bli rettferdig, må det først bli 50/50-fordeling mens de fortsatt er sammen med barnas mor. Vips, så unngår de plutselig selve bruddet når de bidrar. Da kan de ha ungene 100 prosent, sammen med mor.

• Liker 7
Skrevet

Dere kaklehøner som bruker tråden som nok et sted å angripe deres fedre, menn, sønner og brødre får si ifra når dere er oppriktig nysgjerrige.

Anonymkode: af2df...52f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere kaklehøner som bruker tråden som nok et sted å angripe deres fedre, menn, sønner og brødre får si ifra når dere er oppriktig nysgjerrige.

Jeg angriper ikke min far. Han jobbet på 1980-tallet full stilling i tillegg til å bidra mye hjemme med oss etterhvert 4 barn. Den gangen fantes ikke permisjon og barnetrygd som i dag. Men det var billigere å leve og vi hadde sponset bolig via pappas jobb. I dag er alt dyrt; bolig, strøm, mat, bensin etc. Det er umulig for en mann å gjøre det faren hans gjorde. Et par må dele på omsorg for hus og barn med mindre mannen tjener svært mye. 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Virrevirrevapp said:

Jeg angriper ikke min far. Han jobbet på 1980-tallet full stilling i tillegg til å bidra mye hjemme med oss etterhvert 4 barn. Den gangen fantes ikke permisjon og barnetrygd som i dag. Men det var billigere å leve og vi hadde sponset bolig via pappas jobb. I dag er alt dyrt; bolig, strøm, mat, bensin etc. Det er umulig for en mann å gjøre det faren hans gjorde. Et par må dele på omsorg for hus og barn med mindre mannen tjener svært mye. 

Men se på tråden da. Det som kunne vært en spennende og utforskende diskusjon ble umiddelbart landingsplass for kvinner som hadde behov for å angripe menn. Hvert eneste svar.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er oppriktig nysgjerrig. Er glad i min far og mine brødre, elsker min mann og min sønn, men har aldri hørt dette fra dem. Vil derfor gjerne høre mer om det, for jeg har ikke erfaring med denne problemstillingen.

• Liker 5
Skrevet

I hver eneste sammenheng jeg har hørt det i så handler det om sexistisk oppførsel, være utro på strippeklubb og ikke ta skylda for det selv, kjøpe sex fra menneskehandel offer i Thailand på guttetur, klapse fremmede damer på rumpa på byen, rote og søle og ikke gidde å tørke det opp fordi de forventer at dama gjør det, vri seg unna å lage mat hjemme og kjøper heller en burger på bensinstasjonen enn å hjelpe kona med å lage mat til ungene, melde seg ut av samliv og husholdning for å dra på bar eller henge i garasjen, generelt være respektløs og hensynsløs. 

Er ganske dumt og synd at menn gir menn så dårlig rykte med å kalle sånt for "ekte mann" og "la menn være menn". De gjør seg selv til idiotiske neandetalere istedet. Giftig machokultur er ikke manndig, det er dumskap! 

Anonymkode: 15349...0c1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Men se på tråden da. Det som kunne vært en spennende og utforskende diskusjon ble umiddelbart landingsplass for kvinner som hadde behov for å angripe menn. Hvert eneste svar.

Hvorfor bidrar du ikke selv med hva du legger i begrepet og hvilke sammenhenger du hører begrepet bli brukt av menn i da? Det er det vi gjør, og at du blir personlig krenka av det er ikke andres problem enn ditt eget. 

• Liker 6
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvorfor bidrar du ikke selv med hva du legger i begrepet og hvilke sammenhenger du hører begrepet bli brukt av menn i da? Det er det vi gjør, og at du blir personlig krenka av det er ikke andres problem enn ditt eget. 

Fordi det ikke er nysgjerrige deltagere i tråden her, med et ønske om å utvide sine perspektiver. Bare å se over.  

Også ditt svar er et godt eksempel.

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det ikke er nysgjerrige deltagere i tråden her, med et ønske om å utvide sine perspektiver. Bare å se over.  

Vi deler våre erfaringer som det spørres etter. Du deler ikke annet enn krenkorama. Hvordan bidrar du til å svare på tråden eller det du kaller utvide perspektiver? Du har åpenbart ikke noen svar selv, men følte deg tydeligvis angrepet av at andre deler sine erfaringer. Hvis du syns det er så støtende bør du heller kritisere dine medbrødre som har denne oppførselen, enn oss som gjenforteller den. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Vi deler våre erfaringer som det spørres etter. Du deler ikke annet enn krenkorama. Hvordan bidrar du til å svare på tråden eller det du kaller utvide perspektiver? Du har åpenbart ikke noen svar selv, men følte deg tydeligvis angrepet av at andre deler sine erfaringer. Hvis du syns det er så støtende bør du heller kritisere dine medbrødre som har denne oppførselen, enn oss som gjenforteller den. 

Pakk deg inn i fordommer, du. Det er enklest.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pakk deg inn i fordommer, du. Det er enklest.

Du vet tydeligvis ikke hva ordet fordommer betyr for du tar feil. Men fortsett å pakk deg inn i fornektelse på at det eksisterer en giftig machokultur du, det er enklest. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er oppriktig nysgjerrig på hva menn mener med dette, for slik jeg ser det har både menn og kvinner nå mye større frihet til å være som de er, om det så er maskuline eller feminine/androgyne. Så ja jeg er nysgjerrig på hva menn som sier dette egentlig mener at de ikke får lov til. 

• Liker 4
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...