Gå til innhold

Bekjempe fattigdom er jobb nr. 1

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

"Ulikheten får gjerne bli større, for den skaper dynamikk i samfunnet", uttalte sosialminister Eva Kjer Hansen i den danske borgerlige regjeringen for noen måneder siden. Og, heldigvis, skapte det umiddelbar høy temperatur i den politiske debatten i Danmark. Men egentlig var uttalelsen omtrent det samme som sjefen selv, statsminister Anders Fogh Rasmussen, uttalte før han ble partileder i 1998.

Men slike synspunkter har også hjemlige Høyrepolitikere. "Det er forskjell på folks bo- og levestandard, men det er ikke min jobb å gjøre noe med det", sa daværende byrådsleder i Oslo, Fritz Huitfeldt, til VG 11. januar 1997.

Forskjellen mellom hvor lenge en person kan forvente å leve på østkanten og vestkanten i Oslo har økt de siste ti årene, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Jeg mener den aller viktigste jobb jeg har å gjøre som folkevalgt i Oslo bystyre er å bekjempe fattigdom og levekårsforskjeller. Dette må være jobb nr. 1, og er nyttårsløfte fra meg er at dette skal ha mye høyere fokus i det nye året.

Hvilke saker mener deltakerne her da bør ha høyest prioritet?

med hilsen

Ivar

http://ivarjohansen.no

Endret av Remyline
Videoannonse
Annonse
Gjest Betty Boop
Skrevet

Synes først og fremst det er positivt at en som sysler med politikk faktisk spør. :klappe: Så jeg skal benytte anledningen.

Men vil først nevne at det aldri har plaget meg at noen eier mer enn meg. Synes en del mennesker bruker for mye energi på å være misunnelig på det andre har oppnådd.

Her er noen av de tingene jeg mener burde være prioritert:

*Boutgifter folk kan leve med! Om mulig, muligheten til å skaffe seg noe eget slik at man slipper å flytte rundt i leide leiligheter med små barn som da må bytte skole. Kjenner også til mennesker som i voksen alder bor hos sine foreldre med små barn. Fordi de ikke ser andre muligheter. Mener ikke at man ikke skal jobbe for godene. Men i dag er det simpelten utenfor rekkevidde for en hel del mennesker. Velferdsstat?

*Få subsidiert tannlegebehandling. Dette dreier seg om helse på lik linje med andre helseproblemer. Det å ha god tannhelse har stor betydning både for den fysiske og psykiske helsen. Det finnes mennesker som isolerer seg p.g.a. dårlig tannhelse og dermed får en dårligere livskvalitet. Medisiner folk er avhengig av p.g.a. f.eks hjerteproblemer er fortsatt for dyre, spesielt for de som går på trygd eller er pensjonert.

*Vis respekt og ta vare på de eldre i samfunnet vårt. De har jobbet for det og bør få det tilbudet de fortjener.

Skrevet

Det angår vel gjerne ikke bystyret, men du kan kansje formidle det videre. Jeg skulle ønske alle som var syk fikk nok å leve for slik at det ble unødvendig å gå på sosialkontoret og/eller være avhengig av familie. Jeg tror også det offentlige alt i alt vil spare penger på dette ved at man unngår mye papirflytting. Jeg skulle ønske trygdekontoret hadde plikt på seg til å ferdigbehandle søknader og utbetale pengene fortere enn de gjør i dag. Det betyr ofte at man må søke om støtte fra sosialkontoret for deretter å betale pengene tilbake når søknaden er innvilget. Jeg synes minstebeløpene til trygd aldri bør være mindre enn minstebeløpene til sosialkontorene.

Skrevet (endret)
Synes først og fremst det er positivt at en som sysler med politikk faktisk spør.   :klappe:   Så jeg skal benytte anledningen.

Men vil først nevne at det aldri har plaget meg at noen eier mer enn meg. Synes en del mennesker bruker for mye energi på å være misunnelig på det andre har oppnådd.

Her er noen av de tingene jeg mener burde være prioritert:

*Boutgifter folk kan leve med! Om mulig, muligheten til å skaffe seg noe eget slik at man slipper å flytte rundt i leide leiligheter med små barn som da må bytte skole. Kjenner også til mennesker som i voksen alder bor hos sine foreldre med små barn. Fordi de ikke ser andre muligheter. Mener ikke at man ikke skal jobbe for godene. Men i dag er det simpelten utenfor rekkevidde for en hel del mennesker. Velferdsstat?

*Få subsidiert tannlegebehandling. Dette dreier seg om helse på lik linje med andre helseproblemer. Det å ha god tannhelse har stor betydning både for den fysiske og psykiske helsen. Det finnes mennesker som isolerer seg p.g.a. dårlig tannhelse og dermed får en dårligere livskvalitet. Medisiner folk er avhengig av p.g.a. f.eks hjerteproblemer er fortsatt for dyre, spesielt for de som går på trygd eller er pensjonert.

*Vis respekt og ta vare på de eldre i samfunnet vårt. De har jobbet for det og bør få det tilbudet de fortjener.

Gode poenger dette.

med hilsen

Ivar

http:/ivarjohansen.no

Endret av Remyline
Skrevet

En viktig del av denne jobben må være å ta et skikkelig tak i problemene med stoffmisbrukerne. Når en vet at storparten av disse har et enormt forbruk, kanskje uten å ha noen form for inntekt, men får sine midler ved tyveri og ran, med store materielle ødeleggelser, så må det være god butikk (og medmenneskelig) å få disse inn på avrusningsinstitusjoner. Her kan jeg anbefale Evangeliesentrene som gjør en formidabel jobb. Men dessverre er midlene mangelfulle, da mange klienter ikke får dekning fra sine kommuner.

Uten hjelp fra kristne organisasjoner, hadde mye av deres arbeid måtte legges ned.

Det er vanskelig å forstå at ikke alle politikere ser lønnsomheten i dette arbeidet.

Skrevet

Jeg syns også det er flott at man henvender seg til folket og spør :)

Jeg syns at det er viktig å gjøre det man kan for å opprettholde ungdomsentre,fritidsklubber og andre steder som holder ungdom fra å drive gatelangs sent i helgene eller ukedagene for den sakens skyld. Jo mer aktiviteter for ungdom , jo lettere tror jeg det blir for ungdom å holde seg unna rus og fra å komme på et skråplan.

Jeg er også svært enig med en Bettyboop ovenfor, især også angående eldreomsorg.

Jeg tror alt som kan oppfordre og styrke sammhold i en større by som Oslo, kan ha en positiv effekt på byen vår. I en såpass stor by tror jeg mange nok kan føle seg ensomme eller fremmedgjorte. Vi er også mange forskjellige mennesker, med svært mange forskjellige bakgrunner, kulturer osv. Om man kan gjøre arbeid for å skape en rød samlende tråd igjennom samfunnet vårt, og øke den kollektive ansvarsfølelsen, tror jeg det kan gjøre mye for alle mennesker som bor her.

Skrevet (endret)
Jeg syns også det er flott at man henvender seg til folket og spør :)

Jeg syns at det er viktig å gjøre det man kan for å opprettholde ungdomsentre,fritidsklubber og andre steder som holder ungdom fra å drive gatelangs sent i helgene eller ukedagene for den sakens skyld. Jo mer aktiviteter for ungdom , jo lettere tror jeg det blir for ungdom å holde seg unna rus og fra å komme på et skråplan.

Klokt sagt.

Men som vi leste i Dagsavisen forleden dag: "I dag vil en rekke bydeler i Oslo slakte fritidstilbud for ungdom, om ikke politikerne i bydelsutvalget stopper forslagene. – Dette vil vi betale dyrt for i form av økende ungdomskriminalitet, advarer visepolitimester Roger Andresen i Dagsavisen."

Jeg har lagt ut en del linker til dette på nettsiden

http://ivarjohansen.no

Når bydelene får stadig flere oppgaver, og mindre penger, er det jo de ikke-lovpålagte oppgavene som ryker først. Som fritidsklubber for ungdom og eldresentre.

med hilsen

Ivar

Endret av Remyline
Skrevet (endret)

Jeg ser egentlig ikke på forskjeller mellom bydelene som et problem. Det har alltid vært forskjeller mellom østkanten og vestkanten i Oslo, som efter min mening er ganske naturlige. Derfor synes jeg ikke nødvendigvis det er så mye å jobbe med.

Det tror jeg egentlig de fleste fra Oslo-øst også synes.

Det norske ”fattigdomsproblemet” synes jeg heller ikke er så viktig, men det er sympatisk at du tenker på de mer vanskeligstilte.

Jeg har et par ting jeg hadde satt pris på ble gjennomført, men de tingene er såpass ”blå”, at jeg tviler på at du (som SV-politiker) ønsker å støtte dem.

Endret av Christiane
Skrevet

Den dagen da samfunnet virkelig ønsker å bekjempe fattigdom, skal jeg ta på meg et par rosa hofteholdere, en gjennomsiktig frakk og et par fabelaktig søte nylonstrømper og selvfølgelig bare det.. og ta t-banen hele dagen lang..

Og jeg har ingen trang til å få oppmerksomhet.

Jeg vet at jeg derimot slipper å gjøre dette.

Dessverre.

Skrevet
Den dagen da samfunnet virkelig ønsker å bekjempe fattigdom, skal jeg ta på meg et par rosa hofteholdere, en gjennomsiktig frakk og et par fabelaktig søte nylonstrømper og selvfølgelig bare det.. og ta t-banen hele dagen lang..

Og jeg har ingen trang til å få oppmerksomhet.

Jeg vet at jeg derimot slipper å gjøre dette.

Dessverre.

Jeg tror heller ikke du behøver å bekymre deg over å måtte oppfylle det løftet.
Skrevet
En viktig del av denne jobben må være å ta et skikkelig tak i problemene med stoffmisbrukerne. Når en vet at storparten av disse har et enormt forbruk, kanskje uten å ha noen form for inntekt, men får sine midler ved tyveri og ran, med store materielle ødeleggelser, så må det være god butikk (og medmenneskelig) å få disse inn på avrusningsinstitusjoner. Her kan jeg anbefale Evangeliesentrene som gjør en formidabel jobb. Men dessverre er midlene mangelfulle, da mange klienter ikke får dekning fra sine kommuner.

Uten hjelp fra kristne organisasjoner, hadde mye av deres arbeid måtte legges ned.

Det er vanskelig å forstå at ikke alle politikere ser lønnsomheten i dette arbeidet.

Syns evangeliesetnteret er en forkastelig instutisjon.. Prakke på religionen på de som er lengst nede.

Skrevet

Jeg på min side synes en del mennesker bruker alt for lite energi på å slutte å være husneger. Det høyresiden kaller misunnelse er i virkeligheten berettiget harme over urimelighet.

Likevel vil jeg legge til at jeg ikke finner det så viktig at et bitte lite mindretall er enormt mye rikere enn meg. Da er det langt viktigere å utjevne forskjellene mellom middelklassen og de nedre klasser.

La gjerne Røkke være i fred, men sving skattepisken over jurister, leger, økonomer og den slags folk. Og sving den hardt!

Skrevet
Syns evangeliesetnteret er en forkastelig instutisjon.. Prakke på religionen på de som er lengst nede.

Det finnes verre institusjoner. For eksempel politiske partier som prakker på folk skyldfølelse for sin egen elendige situasjon, ved å hevde at de har et personlig ansvar.

Skrevet
Det finnes verre institusjoner. For eksempel politiske partier som prakker på folk skyldfølelse for sin egen elendige situasjon, ved å hevde at de har et personlig ansvar.

Jeg gidder ikke være en del av enda en "fri/ufri vilje" diskusjon..

Skrevet (endret)
Jeg ser egentlig ikke på forskjeller mellom bydelene som et problem.

Ei vestkantberte som deg gjør selvfølgelig ikke det.

Det har alltid vært forskjeller mellom østkanten og vestkanten i Oslo, som efter min mening er ganske naturlige.

De forskjellene er aldeles ikke naturlige, da eiendomsretten er en statlig tvang som er trædd nedover hodet på befolkningen. Statlige inngrep som eiendomsretten, og de konsekvenser dette medfører, kan ikke sies å være naturlig. I naturen, uten statlige reguleringer, vil det være minimale forskjeller mellom samfunnets medlemmer. Dette fenomenet ser man i alle natursamfunn. Det er nemmelig ikke rasjonelt å opparbeide seg individuell rikdom når man ikke har en stat til å vokte formuen din.

Det norske ”fattigdomsproblemet” synes jeg heller ikke er så viktig,

Relativ fattigdom er da vitterlig en høyst reell størrelse?

Endret av Bønna
Skrevet
Jeg gidder ikke være en del av enda en "fri/ufri vilje" diskusjon..

Det er bare fordi du ikke klarer. Dessuten må du da være enig i at det er ganske bedritent å påstå at man selv har ansvaret for sin egen situasjon, dersom viljen ikke er fri?

Skrevet

Det har faktisk hjulpet ganske mange å få noe å tro på - noe større enn dem selv som de kan legge problemene sine over på. Enten det er innbildning eller ikke. Det hender jo placebo virker også, ikke sant?

Skrevet
Ei vestkantberte som deg gjør selvfølgelig ikke det.

Det synspunktet hadde jeg nok hatt selv om jeg bodde på Grünerløkken eller Kampen ;)

De forskjellene er aldeles ikke naturlige, da eiendomsretten er en statlig tvang som er trædd nedover hodet på befolkningen. Statlige inngrep som eiendomsretten, og de konsekvenser dette medfører, kan ikke sies å være naturlig. I naturen, uten statlige reguleringer, vil det være minimale forskjeller mellom samfunnets medlemmer. Dette fenomenet ser man i alle natursamfunn. Det er nemmelig ikke rasjonelt å opparbeide seg individuell rikdom når man ikke har en stat til å vokte formuen din.

Jeg orker ikke å diskutere eiendomsrett med deg Bønnen. Det er en diskusjon som ikke vil føre oss noe sted, eftersom våre meninger er fundamentalt forskjellige, og ingen av oss vil forandre standpunkt. Det eneste det vil tjene til er å kaste bort min tid, og din forøvrig.

Det jeg mente med naturlig er at skillet mellom øst og vest har vært der i flere hundre år, og det skal mer til enn politiske vedtak for å endre det. Så er heller ikke problematikken så stor at det er noe presserende behov til å forandre så meget. De fleste mennesker på østkanten lever like gode liv, som det de fleste på vestkanten gjør.

Relativ fattigdom er da vitterlig en høyst reell størrelse?

Den relative fattigdomsdebatten finner jeg ganske tåpelig. Bare fordi man ikke har råd til en bil, en plasma tv eller to sydenturer i året synes jeg man ikke kan kalle seg fattig. Det er et hån mot verdens virkelig fattige.

Skrevet
Den relative fattigdomsdebatten finner jeg ganske tåpelig. Bare fordi man ikke har råd til en bil, en plasma tv eller to sydenturer i året synes jeg man ikke kan kalle seg fattig. Det er et hån mot verdens virkelig fattige.

Du har ikke satt deg veldig godt inn i hva fattigdomsbegrepet her i landet omfatter, har du vel?

Sånn rent bortsett fra det så tror jeg du er et troll. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...