AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #61 Skrevet 22. januar 2023 Datteren min er født i oktober, og hvis hun og venninnene mine ønsker dra på ferie sammen den sommeren det året de fyller 18, sier jeg nok ja til det. Mange bor jo alene på den alderen også (hybel for vgs) og jeg håper at jeg har oppdratt en moden og ansvarlig jente. Jeg reiste selv på ferie som 16-åring og oppover med min 2 år eldre kusine. Var aldri noe farlig med det. Anonymkode: 682af...49b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #62 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 12.56): Datter og venninner snakker løst (ingen plan foreløpig) om tur til "Syden" (heller ingen plan om sted) i sommer. De fyller 18 i løpet av året alle sammen, min er ikke 18 enda da. Fornuftige jenter i all hovedsak. Ikke så bekymret for dem isolert sett, men det er jo mange andre rundt man vet ikke alltid oppfører seg ok... Ville dere sagt ja eller nei? Anonymkode: 4eaf4...3c8 Nei. Absolutt ikke. Anonymkode: b06e7...225
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #63 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jammen har tidene forandret seg. Jeg måtte flytte ut som 16-åring og være på egen hånd. Ferier bestemte jeg selv over. Sier ikke at det var optimalt, men føler at kontrastene er veldig store. Dette var 20 år siden. Anonymkode: fa5f2...a08 Du har helt rett. Jeg jobber med mødre med voksne døtre, som de laget mat til hver dag, reiser på ferie med, og gjør alt med. De finnes ikke selvstendige. De er alt fra 18-25 år. Mødrene er så stolte over at de følger de sånn opp, men de oppdrar unge kvinner som ikke tør eller klarer å gjøre noenting alene! Anonymkode: 11062...865 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #64 Skrevet 22. januar 2023 Jeg dro til syden med kjæresten min som 16 åring (han var blitt 18). Vi var i Tyrkia og det gikk helt fint. La henne dra Anonymkode: 87896...c01 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #65 Skrevet 22. januar 2023 Hvem betaler turen? Jeg tenker at om hun betaler den selv, så er det greit. Men ikke til de verste partystedene som Magaluf og Ayia Napa, og så må jentene love å ta vare på hverandre, aldri gå alene etc. Anonymkode: 8f343...ed3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #66 Skrevet 22. januar 2023 Jeg ville sagt ja. Men da må de love å ta vare på hverandre under hele turen og de må være forsiktige med alkohol og sjekkking. Utenom det så er det sosialt og lærerikt med en tur Anonymkode: 09354...e7c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #67 Skrevet 22. januar 2023 Jeg er en av dem som ble dopet ned og fikk en alvorlig psykisk knekk i lang tid etterpå. Jeg var 20 år. Jeg orker ikke skrive hva som skjedde, men jeg hadde naturligvis gjort det jeg kunne for å påvirke en slik tur om jeg hadde en datter som ønsket å dra. Jeg hadde alliert meg med de andre foreldrene slik at alle jobbet for å få jentene til å forstå hvor viktig det er at de må ta vare på seg selv og hverandre. Evnen til å passe på synker betraktelig når man er full. Forhåpentligvis vil de unngå de verste plassene med dårlig rykte. I enkelte byer/steder gir politiet faen i turistene. De må også unngå vors og nach med fremmede guttegjenger. De må IKKE kjøpe drinker som mikses, KUN alkohol på flasker. De må følge med på bartender når de åpner flaska. Ikke ta imot alkohol fra noen andre, ikke bestille en runde til hele bordet, ingen shots eller sprit. De bør sette opp en buddyordning hvor f.eks to og to har ekstra ansvar for hverandre. Om én er dårlig så SKAL den andre bli med vedkommende hjem. Det at en annen person har mer ansvar for dem virker preventivt, da de ikke ønsker å sette vennen sin i en vanskelig situasjon. Helst bør de bestille drikke og gå på do to og to også, men det er ikke alltid gjennomførbart. Hvis en forelder ikke kan bli med, så velg en god reisearrangør som tar godt vare på gjester. Mange hoteller tar ikke mot tenåringsgjenger pga. fyll. Snakk med reisearrangørene om hvilke hotell de anbefaler unge jenter, hvilket apparat som står klart om det verste skulle skje. Gjør klar en liste på forhånd over hvor de kan henvende seg om noe skjer, eller de blir redde. De bør også planlegge et par aktiviteter eller utflukter på forhånd som er gøy, så det ikke bare blir fyll. Anonymkode: 14821...de9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #68 Skrevet 22. januar 2023 Har en datter som blir 18 år i desember. Tror nok jeg hadde sagt nei om dette spørsmålet kommer opp før sommeren. Jenta er selvstendig og fornuftig. Hun går på vgs 2,5 time hjemmefra og bor på hybel der. Hybellivet går fint og vi stoler på henne. Var aldri inne på tanken om å nekte henne å flytte på hybel. Vi har stort utvalg i vgs alternativ her hjemme, men ikke den linja hun ville gå på. Men å sende til syden som 17 åring føler jeg er uansvarlig. Om det skulle skje noe hadde jeg ikke kunne leve med det. Ja, ting kan skje ellers også. Men forskjell på å få bevege seg rundt i hverdagen og å reise til et annet land med mye fest og mye ungdommer samlet. Vi var til syden da vi var nesten 19, det gikk fint men var jo noen situasjoner som ikke var helt heldig. Flere i gjengen gjorde ting og havnet i situasjoner vi ikke helt hadde sett for oss før vi dro. Vi var vel i kategorien "ansvarlig ungdom" alle sammen. Anonymkode: 5f1e2...b02
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #69 Skrevet 22. januar 2023 Mye vi ikke vet om settingen og reisemål her. Men god grunn til å være skeptisk, enten hun er 17,5 eller 18,5. Er hun over 18 kan du ikke gjøre så mye. Uansett er det vel god dialog som er tingen. Var vitne til en slik norsk venninnegjeng i Spania i fjor. På en helt vanlig familiestrand legger de seg til å drikke tett. Etter først la de gå sport i å dra av hverandre badetøyet, underholder de halve stranda med å smøre inn hverandre, toppløse med sololje. Fulle og lystige fikk de mye oppmerksomhet (og kontakt) med lokale gutter. Men det gikk sikkert bra. Anonymkode: a53c8...dba
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #70 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 14.22): Jeg var på "språkreise" som 15åring i syden. Moren min, klok som hun var, sendte med meg en pakke kondomer. Nå, 15 år senere så kommer jeg ikke til å la min nå 14 år gamle datter dra på noe "språkreise" uansett hvor mange kondomer hun får med seg. Det er fort gjort at 1 reiser ned og 2 kommer tilbake. Anonymkode: 0fcfb...4d6 Er datteren din resultat av den språkreisen? Ble du gravid som 15-åring? Anonymkode: 560ac...18b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #71 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ungdom under 18 har vel ikke lov å overnatte alene på hotell uten foreldres samtykke. Eller hvis de er sammen med noen over 18. Enkelte tilbud som bar, pub og spa er vel også utelukket når du er under 18. Så det blir vel hotellrommet da alene hvis de andre skal ta en øl på et utested. Anonymkode: 94237...a43 Nå er det jo eventuelt med foreldrenes samtykke, men er du seriøs? I hvilke sydenland er det 18 års grense på overnatting, spa og bar? Anonymkode: b4e0b...8a0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #72 Skrevet 22. januar 2023 Bare et drøyt år til jeg er i samme situasjon, datteren min er bare litt yngre. Jeg håper vi klarer å si klart og tydelig nei. Dere som sier det ikke er noen risiko; dere tror at det ikke blir mye fyll, fest og gutter på en sånn tur? Det er risiko for at fulle tenåringsjenter utsettes for overgrep eller blir med på ting de egentlig ikke vil. Ja, de er nesten voksne, men det er greit å holde på 18-årsgrensen. Det er lurt å ikke slippe helt kontrollen ennå. Selvsagt er det fyll og fest her hjemme også, men det er litt enklere å fange opp om det går helt over styr enn om de er borte i 14 dager. Anonymkode: 560ac...18b
Andro Skrevet 22. januar 2023 #73 Skrevet 22. januar 2023 Bodde borte på sesongjobber fra jeg var 14, og det gikk fint! Syns ikke at du skal holde henne tilbake. Hun har lært det du kan formidle til nå, men ta en prat med dem om hva du tenker og hva du bekymrer deg for.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #74 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du har helt rett. Jeg jobber med mødre med voksne døtre, som de laget mat til hver dag, reiser på ferie med, og gjør alt med. De finnes ikke selvstendige. De er alt fra 18-25 år. Mødrene er så stolte over at de følger de sånn opp, men de oppdrar unge kvinner som ikke tør eller klarer å gjøre noenting alene! Anonymkode: 11062...865 Opplever det samme, og dette er større bekymring enn at de kan få i seg en øl 2 måneder før de fyller 18. skjønner ingenting av dagens foreldre. Jeg jobber med deres voksne døtre på 18-19 år, som plutselig ikke får lov og gå på jobb, fordi foreldrene skal på hytta og de får ikke lov og være alene hjemme 🤣 Anonymkode: b4e0b...8a0
Tussemor47 Skrevet 22. januar 2023 #75 Skrevet 22. januar 2023 Samme gjør min 17 årige datter(blir 18 sent på året), jeg har sagt ja men jeg reiser sammen med de og skal bo på samme hotell. De skal gjøre sitt uten meg, jeg skal på husmorferie men være tilgjengelig for dem om de skulle være i behov for en voksen. Var enten å løse det slik eller få nei fra meg☺️
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #76 Skrevet 22. januar 2023 Ville sagt nei. Anonymkode: 70bcc...be8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #77 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Opplever det samme, og dette er større bekymring enn at de kan få i seg en øl 2 måneder før de fyller 18. skjønner ingenting av dagens foreldre. Jeg jobber med deres voksne døtre på 18-19 år, som plutselig ikke får lov og gå på jobb, fordi foreldrene skal på hytta og de får ikke lov og være alene hjemme 🤣 Anonymkode: b4e0b...8a0 Det finnes jo en mellomting. Enig i at det er bekymringsfylt dersom en 19 åring ikke kan være alene hjemme. Men jeg kommer til å si nei til å reise til syden i sommer dersom spørsmålet kommer opp. Datteren min vil da være 17,5 år. Dette er samme jenta som flytta på hybel da hun var 16, og klarer seg svært bra på hybelen nesten 3 timer hjemmefra. Anonymkode: 5f1e2...b02
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå