Gå til innhold

Sende til "Syden" som 17,5-åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja - jeg hadde sendt henne. Jeg ville imidlertid hatt en samtale med henne før hun skulle reise. 😊

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde sagt nei! Kjenner for mange som har fått drinken sin tulla med… og det av bartenderen! Hadde heller sagt ja til en jentehelg i København eller lignende. Men ikke før etter 18 år og da med egne penger (men ville passet på at de sparer buffer til videre studier.)

Anonymkode: 6a59a...f1b

Du ville sagt ja etter fylte 18 og med egne penger? Så sjenerøst, med tanke på at du da ikke hadde hatt noe du skulle sagt. Så setter du betingelser i tillegg 😅

Anonymkode: b4e0b...8a0

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun blir ikke 18 før i høst, mens de fleste av de som skal dra allerede har fylt eller fyller i løpet av våren.

Anonymkode: 4eaf4...3c8

Jeg ville sagt ja. Var i samme situasjon når jeg var 17. var den siste i vennegjengen som fylte 18, først ut på høsten, og foreldrene mine lot meg bli med. Alternativt kunne jeg vært igjen hjemme fordi jeg manglet et par måneder på alder, rasende på foreldrene mine, uten de samme minnene og erfaringene som venninnegjengen. Veldig glad jeg fikk bli med, minner for livet. Man blir jo ikke mer voksen og ansvarlig på de ukene uansett. Jeg hadde latt henne reise, men selvsagt vært bekymret.. som jeg også hadde vært om hun var 18, 19, og 20. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg ville sagt nei. 

Det skjer oftere at unge skandinaviske jenter får drinken tuklet med på sånne steder. Da av bartenderen. 

Jeg hadde blitt med og gjort meg tilgjengelig for jentene hvis det skulle være noe. 

Anonymkode: 45682...813

Hmm.. ok. På sånne steder, altså sydover. Ting kan skje, og det gjør det også etter at en har fylt 18 og også i Norge, og en trenger ikke være ung og skandinavisk engang. . Mye bedre og snakke skikkelig om ting. Sikkert fett for datteren din at du joiner på venninnetur. Sånn, da var hun ekskludert for framtidige reiser  og problemet løst 🤦‍♀️

• Liker 2
Skrevet
21 minutter siden, Embla Othea said:

Ja - jeg hadde sendt henne. Jeg ville imidlertid hatt en samtale med henne før hun skulle reise. 😊

Lol.. ja, for samtaler hjelper jo..

Det eneste samtaler hjelper mot er din egen dårlige samvittighet.

Da kan du etterpå si at "jeg sa jo at du ikke skulle drikke deg sanseløs og takke ja til gresk kjepp"

Anonymkode: d0246...aee

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde bært skeptisk. Ja, hun er snart 18, men frem til det kan du si nei. 

Jeg fikk dra da jeg var 17 år. Ble sett på som fornuftig og «ordentlig». Men saken er at man er veldig ung når man er 17-18 år. Man er naiv og vil ha det gøy. Dette er det mange som utnytter når de vet at foreldrene er langt unna. 

Jeg gjorde ganske mye på den turen jeg var på som 17- åring som jeg ikke ville gjort noen år senere. Og sett i ettertid er det mye flaks involvert for at alt gikk bra. 

Nå er jeg mamma til ei på 16 år, og jeg kommer til å si nei så lenge jeg kan. Det kommer muligheter senere, når de er litt eldre og litt klokere❤️

Anonymkode: 957d5...8eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville sagt ja. Var i samme situasjon når jeg var 17. var den siste i vennegjengen som fylte 18, først ut på høsten, og foreldrene mine lot meg bli med. Alternativt kunne jeg vært igjen hjemme fordi jeg manglet et par måneder på alder, rasende på foreldrene mine, uten de samme minnene og erfaringene som venninnegjengen. Veldig glad jeg fikk bli med, minner for livet. Man blir jo ikke mer voksen og ansvarlig på de ukene uansett. Jeg hadde latt henne reise, men selvsagt vært bekymret.. som jeg også hadde vært om hun var 18, 19, og 20. 

Hmm.. ok. På sånne steder, altså sydover. Ting kan skje, og det gjør det også etter at en har fylt 18 og også i Norge, og en trenger ikke være ung og skandinavisk engang. . Mye bedre og snakke skikkelig om ting. Sikkert fett for datteren din at du joiner på venninnetur. Sånn, da var hun ekskludert for framtidige reiser  og problemet løst 🤦‍♀️

Jeg hadde bært skeptisk. Ja, hun er snart 18, men frem til det kan du si nei. 

Jeg fikk dra da jeg var 17 år. Ble sett på som fornuftig og «ordentlig». Men saken er at man er veldig ung når man er 17-18 år. Man er naiv og vil ha det gøy. Dette er det mange som utnytter når de vet at foreldrene er langt unna. 

Jeg gjorde ganske mye på den turen jeg var på som 17- åring som jeg ikke ville gjort noen år senere. Og sett i ettertid er det mye flaks involvert for at alt gikk bra. 

Nå er jeg mamma til ei på 16 år, og jeg kommer til å si nei så lenge jeg kan. Det kommer muligheter senere, når de er litt eldre og litt klokere❤️

Jeg er jo skeptisk, hvis ikke hadde jeg ikke spurt her.... 

Men jeg er jo også realistisk nok til å innse at det ikke spiller noen rolle om du er 18 år og 2 mnd eller 17 år og 10 mnd hvis noen putter noe i drinken din.... Eller overfaller deg og voldtar deg....

Ting skjer, og min mor sluttet ikke å være bekymret for meg på min 18-årsdag.... Sånn er det bare.... 

Ingenting er bestemt enda, og hun er heller ikke helt sikker på om hun vil bli med hvis det blir noe av. Men jeg tror ikke jeg kommer til å nekte henne å reise, og jeg kommer heller ikke til å bli med.... Men det blir en lang uke eventuelt, kjenner jeg (og to uker er ikke aktuelt, det kjenner jeg også).

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde sagt nei. Alt til sin tid. Reise på egenhånd kan de vente med til de fyller 18 år og de må kunne finansiere det selv. 

Anonymkode: 7d813...c9f

• Liker 1
Skrevet

Mange her inne har dratt på turer når dem var 16-17år men nekter barnet sitt å gjøre det samme? Hvorfor dro du selv når dine egne foreldre nektet deg? Er det ikke litt hyklersk?

Anonymkode: 08315...f16

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Datter og venninner snakker løst (ingen plan foreløpig) om tur til "Syden" (heller ingen plan om sted) i sommer. De fyller 18 i løpet av året alle sammen, min er ikke 18 enda da.

Fornuftige jenter i all hovedsak. Ikke så bekymret for dem isolert sett, men det er jo mange andre rundt man vet ikke alltid oppfører seg ok...

Ville dere sagt ja eller nei?

Nei

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tjaa har selv dratt på flere venninneturer hvor ikke alle var myndig enda og et eller flere mødre var med. Vi hang ikke sammen hele turen, men jaggu var de gode å ha da flere av jentene endte på sykehus pga de fikk noe i drinken. Ingen ble ekskludert eller utelatt. Det ble mange gode minner og koselige turer. 

Jeg vet at generasjon etter meg har med seg noen voksne på sydenturene frem til en viss alder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det skjer oftere at unge skandinaviske jenter får drinken tuklet med på sånne steder. Da av bartenderen. 

På "sånne steder", når TS ikke en gang har antydet reisemål? Eller gjelder det hele Sør-Europa kanskje?

Du kan jo begynne med å komme med noen kilder på de ville påstandene dine.

Anonymkode: c171d...9c7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De fleste tilfeller av "fått noe i drinken" viser seg som regel i ettertid å være "være totalt uerfaren og fått i seg alt for mye alkohol".

Anonymkode: c171d...9c7

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei. Her er det litt forskjell på gutter og jenter, spør du meg. Det som kan gå galt for ei jente på en sånn type tur, er så katastrofale at jeg egentlig bare hadde vært glad til at jeg hadde hatt mulighet til å nekte henne å reise. 

Anonymkode: 6d6a8...42e

Skrevet
10 hours ago, Reign said:

Hva skulle det blitt kluss med?

Mange flyselskaper og hoteller krever at den som reiser selv er myndig. Var det jeg tenkte på. Pass i så fall på at alle papirer og tillatelser fra deg er ferdig undertegnet og kan tas med. Selv er jeg født i desember. Fikk ikke liv til å reise før jeg var myndig til tross for at jeg var både moden og fornuftig. Reiste sommeren jeg hadde fylt 18 og den turen ble likevel mitt livs heisatur med alkohol og fremmede menn. (Men det er annen historie…)

Anonymkode: 8f8f6...e40

Skrevet

Egentlig, jo , kjør på. Hun trenger å få kjørt seg litt. Om 9 måneder så kommer det en ny håpefull ut, det er noe alle vil. Bli bestemødre og sørge for at familien lever videre. Hva er egentlig problemet? 

Anonymkode: 0fcfb...4d6

Skrevet

Min mor sa nei da jeg var i den situasjonen. Og jeg skjønner henne godt i dag.
Året etter kunne hun ikke nekte meg, men likte det ikke. Og selv får jeg grøssninger av alle ‘nesten uhellene jeg kom ut for på den Tyrkia turen. Drikkelekene på hotellet, drinker som smakte hjemmebrent. Hotellverten som tafset på meg og prøvde seg da jeg balanserte som på en karusell  alene inn på hotel  gjestetoalettet for å spy. ‘Taxisjåfører’ som kjørte oss til helt andre steder enn vi hadde bestilt. Et under at jeg/vi ikke ble voldtatt🙈😣

Om jeg hadde blitt det, og jeg bare var 17,5, ville mamma hatt ansvaret og følt enda mer skyld. Hun gjorde absolutt det riktige ved å ikke la meg dra før jeg hadde fylt 18 år..

Anonymkode: 0642d...def

• Nyttig 1
Gjest Spritzx
Skrevet
13 hours ago, Wilma89 said:

Jeg ville nok sagt ja hvis jeg opplevde de som fornuftige jenter/gutter. Mest fordi jeg selv reiste med en gjeng venninner året vi fylte 18. Det var helt topp! Syns det er tullete å nekte noen noe, de uansett kan gjøre 2-3 måneder senere. Eneste kravet mamma hadde var at vi skulle ha all inclusive, så hvis vi rotet det til med penger eller lignede, hadde vi i hvert fall mat og drikke🙈 

Det er kanskje viktigere å se på om de er naive eller ikke. Om de er av de som sjelden drar ut eller drikker, så kan det hende de går på en kraftig smell i syden med varme + fri flyt av alkohol. Lillesøstera til ei venninne endte opp med blackout og sykehus på sin første utekveld i Spania, nettopp fordi hun var flink-pike som ikke visste hvor mye alkohol hun tålte, eller kjente igjen når hun hadde fått nok. Heldigvis for henne fikk hun help av en en kompis så det gikk bra.

Skrevet
Spritzx skrev (9 timer siden):

Det er kanskje viktigere å se på om de er naive eller ikke. Om de er av de som sjelden drar ut eller drikker, så kan det hende de går på en kraftig smell i syden med varme + fri flyt av alkohol. Lillesøstera til ei venninne endte opp med blackout og sykehus på sin første utekveld i Spania, nettopp fordi hun var flink-pike som ikke visste hvor mye alkohol hun tålte, eller kjente igjen når hun hadde fått nok. Heldigvis for henne fikk hun help av en en kompis så det gikk bra.

Godt poeng. Tenker likevel det ikke er grunn til å nekte noen som kan gjøre nøyaktig det samme noen måneder senere. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mange her inne har dratt på turer når dem var 16-17år men nekter barnet sitt å gjøre det samme? Hvorfor dro du selv når dine egne foreldre nektet deg? Er det ikke litt hyklersk?

Anonymkode: 08315...f16

Selvsagt fordi man gjorde seg noen erfaringer man ikke ønsker for sine egne barn. Erfaringer man ikke klarte å forutse selv som 17- åring. 

Så nei, ikke hyklersk. Bare eldre. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...