Gå til innhold

Hvorfor skal vi holde liv i sentrumsbutikker framfor kjøpesentre for enhver pris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste akkurat her; https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/er-du-ein-av-dei-som-sverger-til-berre-a-handle-lokalt-i-butikk/o/5-95-866440?utm_medium=Social&utm_source=Facebook#Echobox=1674206272

Og jeg lurer jo på hvorfor en del mener at vi skal holde liv i ulønnsomme sentrumsbutikker for enhver pris. Jeg kjenner faktisk ikke på en forpliktelse til å hjelpe Gudrun nedi sentrum her å holde liv i den dyre jernvareforretningen hennes når jeg får den samme snøskuffa langt rimeligere hos Jernia på kjøpesenteret eller i en nettbutikk. I mine øyne er den ren idioti å kjøpe en vare dyrere enn man må. Det er heller ikke viktigere for meg at Gudrun har jobb fremfor de på Jernia eller de som jobber i en nettbutikk. Ei heller er det viktig for meg at et sentrum må ha mange ulike butikker, en matbutikk eller to, en blomsterbutikk og noen spisesteder holder. Sentrumsbutikker har dessuten åpningstider som passer meg som jobber dagtid dårlig. Og når der regner, sludder og snør foretrekker jeg helt klart å gå tørrskodd på et kjøpesenter. 

Anonymkode: 9dfb0...47d

• Liker 11
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Mr Bergen
Skrevet

Jeg er helt enig. Merk at det er sentrumsbutikkene selv som er opptatt av å holde liv i butikkene, så den propagandaen er det bare å ta med ro, gråter for sin syke mor

Skrevet

Jeg bryr meg om levende byer og steder. Jeg bryr meg om lokale arbeidsplasser og lokal verdiskaping. 

Anonymkode: 79568...d70

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er ikke noen stor fan av kjedebutikker, og vil gjerne ha  et koselig sentrum med små personlige butikker. Mer spennende vareutvalg, personlig service og, som en annen har skrevet, lokale arbeidsplasser og verdiskapning. Så koselig med butikker med særpreg og litt andre varer enn de du finner hos de store kjedene.  Når det gjelder restauranter, er det jo fint å ha litt å velge i 🙂 Betaler gjerne litt ekstra for å få noe annet enn det alle andre går med, og heier på alle som driver for seg selv!! ❤️👍🏆

Anonymkode: 66c03...570

• Liker 11
  • Hjerte 1
Skrevet

Fordi kjedebutikkene gjør livet kjedelig og forutsigbart. Om du handler i Tromsø eller på Gol på kjøpesenter så kan du kjøpe det samme. På småbutikker får du unike ting. Det er en selvfølge å holde liv i det unike. 

Anonymkode: 00a86...6c7

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg kjøper heller hos den lokalt eide butikken i sentrum enn den kjede-eide butikken på kjøpesenteret.

Skrevet

Personlig foretrekker jeg små butikker som ikke tilhører kjeder.

Anonymkode: 11051...930

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Her jeg bor sliter de også med å holde liv i småbutikkene "i gata".

Jeg tror jeg nesten aldri har handlet der. Av mange de samme grunnene som nevnt tidligere her:
- Som oftest skal jeg ha flere forskjellige ting hvis jeg først skal ut å kjøpe noe annet enn matvarer. Å gå frem og tilbake ute i all salgs vær, med poser i hendene, også skvise meg innpå trange, overfyllte små butikker med de posene, når jeg heller kan gå tørt og varmt innedørs med varene mine i ei vogn er et enkelt valg i seg selv.
- Utvalget er så mye dårligere inne hos Ola's Jernvarer enn det er inne på Clas Ohlson. Som oftest er det også dyrere. Spesielt interiørbutikkene her i området er sånn. Rådyre, stygge, sære ting. Jeg kjøper ikke en bulkete vase til 1000 kr, altså.
- Et annet problem her jeg bor er at det ofte er veldig mange av de samme type butikkene. Man har flere klesbutikker til eldre damer. Jeg sier eldre damer fordi klærne er sånne som friske, spreke damer med konehår på 60-70 år bruker. Dere skjønner stilen. Bare det i seg selv er en veldig liten kundegruppe, og inkluderer ikke meg. Vi har også mange frisører her, sikkert 3-4 stk til sammen, på den ene gata. Der den eneste måten å bestille time er å ringe i åpningstiden, noe som ikke passer meg da jeg er på jobb og helst gjør sånne ting på kvelden, og ikke over telefon. Så da blir det frisøren som holder til på kjøpesenteret der jeg kan bestille time på nett 24/7.
- Åpningstidene er ofte dårlige på alle småbutikkene. Å stenge butikken klokka 1700 er dumt. Ofte drar jeg på butikken senere, og da blir det bare de større butikkene som er åpne.

Jeg har ingenting i mot småbutikkene i seg selv. I en perfekt verden hadde jeg bare handlet der. Men i et travelt liv, med stram økonomi, må jeg ta andre valg.

Så jeg synes mange sånne butikker ødelegger for seg selv, med dårlige priser, dårlige åpningstider, og alt for mange copycats. Én eller to frisører er nok, for eksempel. Skal man ha en interiørbutikk bør man satse på ting folk flest har penger til. Og heller ha butikker med forskjellige stiler, sånn at alle kan finne det de liker. Ikke bare selge svarte buddha-statuer, økologiske lys laget på en fjelltopp i India, og bulkete vaser. Finnes det allerede en butikk i gata som selger sånt interiør, bør andre butikker selge noe annet. Åpningstidene burde vært bedre. De burde hatt nettbaserte løsninger lik de andre større kjedene har. Da hadde jeg kanskje tatt meg bryet med å handle der.

De eneste butikkene jeg er innom relativt regelmessig her er de som selger utenlandske matvarer. Der er det alltid masse man ikke får tak i noen andre steder. Det de selger der pleier også å være litt mer unikt, og basert på hvor eieren kommer fra. 

Anonymkode: 4e6bd...de4

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Her jeg bor sliter de også med å holde liv i småbutikkene "i gata".

Jeg tror jeg nesten aldri har handlet der. Av mange de samme grunnene som nevnt tidligere her:
- Som oftest skal jeg ha flere forskjellige ting hvis jeg først skal ut å kjøpe noe annet enn matvarer. Å gå frem og tilbake ute i all salgs vær, med poser i hendene, også skvise meg innpå trange, overfyllte små butikker med de posene, når jeg heller kan gå tørt og varmt innedørs med varene mine i ei vogn er et enkelt valg i seg selv.
- Utvalget er så mye dårligere inne hos Ola's Jernvarer enn det er inne på Clas Ohlson. Som oftest er det også dyrere. Spesielt interiørbutikkene her i området er sånn. Rådyre, stygge, sære ting. Jeg kjøper ikke en bulkete vase til 1000 kr, altså.
- Et annet problem her jeg bor er at det ofte er veldig mange av de samme type butikkene. Man har flere klesbutikker til eldre damer. Jeg sier eldre damer fordi klærne er sånne som friske, spreke damer med konehår på 60-70 år bruker. Dere skjønner stilen. Bare det i seg selv er en veldig liten kundegruppe, og inkluderer ikke meg. Vi har også mange frisører her, sikkert 3-4 stk til sammen, på den ene gata. Der den eneste måten å bestille time er å ringe i åpningstiden, noe som ikke passer meg da jeg er på jobb og helst gjør sånne ting på kvelden, og ikke over telefon. Så da blir det frisøren som holder til på kjøpesenteret der jeg kan bestille time på nett 24/7.
- Åpningstidene er ofte dårlige på alle småbutikkene. Å stenge butikken klokka 1700 er dumt. Ofte drar jeg på butikken senere, og da blir det bare de større butikkene som er åpne.

Jeg har ingenting i mot småbutikkene i seg selv. I en perfekt verden hadde jeg bare handlet der. Men i et travelt liv, med stram økonomi, må jeg ta andre valg.

Så jeg synes mange sånne butikker ødelegger for seg selv, med dårlige priser, dårlige åpningstider, og alt for mange copycats. Én eller to frisører er nok, for eksempel. Skal man ha en interiørbutikk bør man satse på ting folk flest har penger til. Og heller ha butikker med forskjellige stiler, sånn at alle kan finne det de liker. Ikke bare selge svarte buddha-statuer, økologiske lys laget på en fjelltopp i India, og bulkete vaser. Finnes det allerede en butikk i gata som selger sånt interiør, bør andre butikker selge noe annet. Åpningstidene burde vært bedre. De burde hatt nettbaserte løsninger lik de andre større kjedene har. Da hadde jeg kanskje tatt meg bryet med å handle der.

De eneste butikkene jeg er innom relativt regelmessig her er de som selger utenlandske matvarer. Der er det alltid masse man ikke får tak i noen andre steder. Det de selger der pleier også å være litt mer unikt, og basert på hvor eieren kommer fra. 

Anonymkode: 4e6bd...de4

Det er jo poenget med småbutikker, de skal skille seg ut. Og siden de er små så har de ikke økonomi til å kjøre åpningstider som kjedebutikkene og så er det ikke masseprodusert det som selges og da stiger prisen. Slik er det bare og slik må det være. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg lurer på hvor i sentrum det er dere finner alle de unike butikkene, jeg. Synes jeg utelukkende ser kjedebutikker i Oslo sentrum, for eksempel.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Vixella said:

Jeg lurer på hvor i sentrum det er dere finner alle de unike butikkene, jeg. Synes jeg utelukkende ser kjedebutikker i Oslo sentrum, for eksempel.

Majorstua/Frogner

Anonymkode: b37ee...e2e

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Majorstua/Frogner

Anonymkode: b37ee...e2e

Da skal jeg ta meg en tur dit.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er absolutt for et levende sentrum. Men når man har en sykt smal nisjebutikk som egentlig ikke har et grunnlag for å overlever, så velger jeg heller kjøpesenter som har butikker jeg gjerne handler i. 

Anonymkode: 8fcf3...6b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg er veldig for at man skal ta vare på uavhengige butikker, men samtidig ønsker jeg ikke betale mer enn jeg må for en vare. 

Jeg var så glad i ene barnebutikken her jeg bor, handlet masse da barna var små. Bra kvalitet på klærne, men ikke for dyrt. Etter noen år fikk butikken nye eiere som bare solgte dyre merkeklær. Sluttet å handle der for å si det sånn. 

Anonymkode: c3b1c...f5b

• Liker 2
Skrevet

Jeg tenker pris. Jeg handler der det er billigst. Handler jeg med bil må jeg også tenke parkering og da er kjøpesentre perfekt. 

Anonymkode: 26de0...c8c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er jo poenget med småbutikker, de skal skille seg ut. Og siden de er små så har de ikke økonomi til å kjøre åpningstider som kjedebutikkene og så er det ikke masseprodusert det som selges og da stiger prisen. Slik er det bare og slik må det være. 

Bare at de faktisk ikke skiller seg ut. Klesbutikker som liksom tror de er unike fordi de ikke er i kjede må kjøpe varene fra et sted og har veldig ofte merker som Kaffe, Floyd og Fransa, som man får kjøpt OVERALT ellers. Lindex, Cubus og H&M fører riktignok ikke disse merkene, men b.young, Sportmann, Ellos m flere selger disse merkene, i tillegg til at Floyd og Fransa har egne butikker.

Har f eks vært en butikk i Hokksund et halvt års tid, Morgenglød,  som bl a har solgt Kaffe og Fransa. Vareutvalget har vært nesten identisk med b.young-kjedens butikker. Mange av varene er solgt til fullpris mens man finner de på salg i diverse nettbutikker. Dette går selvsagt ikke. Eier prøver nå å overleve på å flytte butikken til et kjøpesenter i Drammen. Kommer aldri til å fungere med så lite unikt vareutvalg og når man ikke er i posisjon til å presse husleieprisen ned, slik kjedebutikker kan.

Anonymkode: 9dfb0...47d

• Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg er vel ikke den som koser seg mest i butikker, så jeg handler der det er enklest tilgjengelig og går fortest mulig unna. Det er kjøpesentre eller dagligvarebutikker utenfor sentrum, hvor biler fortsatt kommer frem.

Reklameaviser avgjør hvor jeg drar og hva jeg handler. Evt. netthandel. Jeg liker at det kommer pakkeboks flere steder, og da er det veldig greit å hente pakker. Jeg savner ikke den tiden vi måtte stå i kø på postkontorene i åpningstidene for alt av posttjenester. Det har vært en god endring.

Skrevet

Jeg går dit det er billigst. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke råd til å handle i sentrumsbutikkeme! Det er jo svindyrt der. 

Skulle ha en enkel nattkrem  på parfymeriet fra ett kjent merke. På nett koster den 345, i parfymeriet til "Gudrun" kostet den over 700kr! Fikk den på kicks til 300kr. (Da hadde de salg da, men normal pris hos de var 400noe). 

Anonymkode: 1f34e...bf3

• Liker 2
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg bryr meg om levende byer og steder. Jeg bryr meg om lokale arbeidsplasser og lokal verdiskaping. 

Anonymkode: 79568...d70

Trygve Slagsvold Vedum, er det deg?

Anonymkode: e0773...29b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...