Gå til innhold

Vanlig at folk sier at de er veganere/vegetarianere, men spiser kjøtt og fisk i smug?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg vet om flere som sier de er veganere/vegetarianere, men som spiser kjøtt innimellom. Ingen som gjør det i smug, da. Jeg kjenner en som spiser pinnekjøtt på julaften, for det er ikke jul uten. Jeg kjenner en veganer som spiser ost, og en annen som spiser baconsurrede dadler "for det er så godt", at det gjør de et unntak. 

Anonymkode: 26e3d...07e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de vegetarianerne jeg kjenner spiser kjøtt. 

Men er flere som ikke er vegetarianer som vanligvis bestiller vegetarmat ute, og lager hovedsakelig vegetar hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør de det. Jo høyere "level" av veganisme de har, jo større sannsynlighet er det for at de fråtser i kjøtt og annet i smug.

Ta f. eks. level 99 veganere (de som hevder de lever på solenergi); her vil det ikke være mulig å overleve som menneske. 

Anonymkode: 19f47...348

• Liker 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

At de bare later som?

Anonymkode: 2244b...60e

Om de spise kjøtt/fisk så er de ingen av delene,men er ikke uvanlig at en «vegetarianer» spiser fisk og påstår at de er vegetarianer

Anonymkode: 86d70...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de ikke vegetarianere, men fleksiterianere:

Sitat

Å spise fleksitarisk betyr rett og slett at du spiser et mer plantebasert kosthold, men som likevel inkluderer fisk og kjøtt samt egg og melk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym Brukar0
Brunhilde skrev (14 minutter siden):

Da er de ikke vegetarianere, men fleksiterianere:

Poenget til ts er vel at de påstår at de er veganere/vegetarianer, men spiser kjøtt i smug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke vanlig. Å være vegetarianer eller veganer betyr som regel at du blir dømt negativt i din sosiale krets. Det er veldig få som tror de ville oppnådd noe positivt ved å lyve om det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har særdeles mange på jobb. De flagger høyt, men når det kommer godteri på bordet er det tydeligvis ikke så nøye lenger….

Anonymkode: 81d4a...aa6

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende noen gjør det, men jeg tror ikke det er spesielt vanlig. Kostholdet deres er frivillig, og de blir jo såpass fordømt i utgangspunktet at de ikke har noe særlig å oppnå med det. Bare det at denne tråden er startet er jo en form for shaming av vegetarianere og veganere.

Endret av Ullvott
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (6 timer siden):

Ingen av de vegetarianerne jeg kjenner spiser kjøtt. 

Men er flere som ikke er vegetarianer som vanligvis bestiller vegetarmat ute, og lager hovedsakelig vegetar hjemme. 

Hvordan vet du det? De kan jo spise i smug? ;) 

Anonymkode: 2acde...5db

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de sier de er vegetarianere av politiske grunner, men egentlig er fleksitarianere, synes jeg ikke det er så ille. De får likevel økt trykket i samfunnet.

Anonymkode: 3bdaf...410

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksitarianer er et tøyseord laget av «wannabe» vegetarianere. Hører også « jeg er vegetarianer, men spiser litt fisk» 🙄

Selv spiser jeg 90 % plantebasert, men har overhodet ikke noe behov for å lage en merkelapp på kostholdet mitt, mat er mat.

Anonymkode: 7fd73...b0c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glemte å svare på spørsmålet, ja det er jeg sikker på forekommer ofte.

Anonymkode: 7fd73...b0c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan vet du det? De kan jo spise i smug? ;) 

Anonymkode: 2acde...5db

Jeg har ikke for vane å gå rundt å mistro vennene mine, jeg stoler på dem når de sier de er vegetarianer. På samme måte som de også stoler på at jeg respekterer dem når jeg serverer dem noe å spise her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man spiser plantebasert er det mange som har noe imot det, eller bare generelt henger seg veldig opp i det. Så forstår om noen av hvilken som helst grunn skulle spise noe uvegansk, så er det lurt å holde det skjult. I et emosjonelt og desperat øyeblikk spiste jeg en sjokoladenisse med melk i julen, men jeg føler ikke for å kaste meg over melkesjokolade nå. Savner at sjokolade har morsomt papir og form, det har jeg ikke sett av vegansk sjokolade, men bor på et lite sted også, kanskje det finns. 

Exn min var ikke helt veganer, spiste ribbe på julaften, å om han var fanget med jobben osv(de er ikke begeistret for veganere, han turte ikke si han spiste slik) spiste han ofte fisk, men til vanlig spiste han plantebasert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonym Brukar0 skrev (55 minutter siden):

Poenget til ts er vel at de påstår at de er veganere/vegetarianer, men spiser kjøtt i smug.

Det var mer et svar til de som fortalte om vegetarianere som spiste pinnekjøtt på julaften og baconsurrede dadler hvis det ble servert. Da er de fleksetarianere og ikke vegetarianere, uansett hva de kaller seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vegetarianere og veganere spiser kjøtt i smug. Har sett mange av dem spise en kebab på vei hjem fra byen. Den ene plantebaserte influenseren etter den andre blir jo avslørt og den ene etter den andre forlater kostholdet etter at helsa har forfalt. Og mange ex-veganere innrømmer at hvis de kunne spise animalsk i smug, så gjorde de det. I ekstreme tilfeller der de har nektet kroppen næringsrik animalsk mat for lenge, så forteller de at de har hatt blackout på butikken og våkner opp hjemme og har tydeligvis kjøpt og fortært en hel grillet kylling uten å huske det.

I  en spørreundersøkelse av vegetarianere innrømmet 37% at de hadde spist kjøtt når de var fulle og 1/3 av dem innrømmet at de spiste kjøtt hver gang de var fulle. 

69% av alle som ble spurt svarte at de ikke forteller noen andre hvis de spiser kjøtt.

https://www.esquire.com/uk/food-drink/news/a16780/vegetarians-drunk-eating-meat/

https://www.beefmagazine.com/beef-quality/despite-backlash-vegans-admit-meat-saved-their-health

Anonymkode: 8dc92...e29

• Liker 4
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må innrømme at jeg spiser både kjøtt og fisk i smug, eller hjemme. På jobben og ute med andre så spiser jeg bare vegansk mat. Er egentlig ikke så fan av veganmat, men liker å omtale meg som veganer. Opplever at det leder til mange spennende samtaler, og føler at mange på en måte ser opp til meg siden jeg er veganer. Er en helt herlig følelse 🙂.

Anonymkode: b0fb7...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja må innrømme at jeg spiser både kjøtt og fisk i smug, eller hjemme. På jobben og ute med andre så spiser jeg bare vegansk mat. Er egentlig ikke så fan av veganmat, men liker å omtale meg som veganer. Opplever at det leder til mange spennende samtaler, og føler at mange på en måte ser opp til meg siden jeg er veganer. Er en helt herlig følelse 🙂.

Anonymkode: b0fb7...59a

Håper dette er tull, for dette er det dummeste jeg har hørt. Kan ikke si jeg har møtt noen som ser opp til veganere, med unntak av veganere selv. De fleste synes det er slitsomt å høre på, og mange er så sinnsykt judgy. Vær deg selv.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...