AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Baby på 4,5 mnd har nå gått fra å våkne 2 ganger om natten for mat, til 4-5 ganger uten at hun nødvendigvis er sulten (legger henne på puppen, hun sovner etter 2 minutter, våkner til igjen når jeg legger henne ned igjen). Har googlet litt og funnet at søvnendringer rundt 4 mnd er permanente, stemmer dette, eller vil hun gå tilbake til søvnrytmen hun hadde tidligere? Hva er deres erfaring? Anonymkode: 0a6b2...b45
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Det var forbigående for oss, heldigvis Anonymkode: 6ea8b...674
Anononyma Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Vi står midt i det samme. Gikk til fastlege og hun anbefalte å ikke legge til brystet med en gang men forsøke å roe med smokk, berøring, rolig hysjing etc først da mange av oppvåkningene bare er i sammenheng med denne nye søvnfasen som baby trenger å lære seg å sove igjennom. Det har fungert fint her, har holdt på en ukes tid og i natt sov han 6 timer i strekk for første gang på jeg vet ikke hvor lenge! 😄 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Anononyma skrev (2 minutter siden): Vi står midt i det samme. Gikk til fastlege og hun anbefalte å ikke legge til brystet med en gang men forsøke å roe med smokk, berøring, rolig hysjing etc først da mange av oppvåkningene bare er i sammenheng med denne nye søvnfasen som baby trenger å lære seg å sove igjennom. Det har fungert fint her, har holdt på en ukes tid og i natt sov han 6 timer i strekk for første gang på jeg vet ikke hvor lenge! 😄 Takk for tips. Står også i det samme og har oppvåkning hver 1-2 time. Har pleid prøve løse det med amming, men skal prøve berøring 😅 Anonymkode: e93d3...299
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Begynte rundt 3 måneders alder her, og sitter i enda og nå er han 6 måneder. 🥹 Våknet i natt til sammen 20 ganger. 😴 Anonymkode: 13fa1...3e9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Baby på 4,5 mnd har nå gått fra å våkne 2 ganger om natten for mat, til 4-5 ganger uten at hun nødvendigvis er sulten (legger henne på puppen, hun sovner etter 2 minutter, våkner til igjen når jeg legger henne ned igjen). Har googlet litt og funnet at søvnendringer rundt 4 mnd er permanente, stemmer dette, eller vil hun gå tilbake til søvnrytmen hun hadde tidligere? Hva er deres erfaring? Anonymkode: 0a6b2...b45 Ene barnet mitt sov hele natten igjennom helt fra fødselen. La henne i 22.30 tiden og sov til ca 7 på morgenen. Ingen mat eller oppvåkning om natten. Så ble hun 3-4 mnd og startet med oppvåkninger og til tross for lite søvn på dagtid, så ville hun heller ikke sove på natten. Nå er hun langt over 20 år og holder på med dette ennå. For vår del ble det aldri bedre. Vi måtte til slutt i en alder av 6 mnd begynne med medisin for å få henne til å sove. Uansett var det en kunstig søvn, så etter noen mnd med dette valgte vi å avslutte medisinen. Anonymkode: 576ca...90d
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 Anononyma skrev (20 minutter siden): Vi står midt i det samme. Gikk til fastlege og hun anbefalte å ikke legge til brystet med en gang men forsøke å roe med smokk, berøring, rolig hysjing etc først da mange av oppvåkningene bare er i sammenheng med denne nye søvnfasen som baby trenger å lære seg å sove igjennom. Det har fungert fint her, har holdt på en ukes tid og i natt sov han 6 timer i strekk for første gang på jeg vet ikke hvor lenge! 😄 Prøver å roe ned med hysing, smokk og berøring, men vi er kanskje ikke flinke nok til å være konsekvente. Er ikke så lett midt på natta med lite søvn for oss foreldre, hvor den ene skal på jobb 😐 Sover din i egen seng, eller samsover dere? Vår ligger i sprinkelseng ved siden av meg, virker som om hun våkner til når vi legger oss, har nesten lyst til å legge henne på eget rom og se om søvnen blir bedre da, men syns hun er for liten til det enda. Anonymkode: 0a6b2...b45
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 For oss var de permanente, og ble egentlig bare verre og verre etterhvert som ungen ble eldre og mer "våken". Men det betyr jo ikke at det er slik for dere☺️ Anonymkode: 3fb6d...3da
Anononyma Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Prøver å roe ned med hysing, smokk og berøring, men vi er kanskje ikke flinke nok til å være konsekvente. Er ikke så lett midt på natta med lite søvn for oss foreldre, hvor den ene skal på jobb 😐 Sover din i egen seng, eller samsover dere? Vår ligger i sprinkelseng ved siden av meg, virker som om hun våkner til når vi legger oss, har nesten lyst til å legge henne på eget rom og se om søvnen blir bedre da, men syns hun er for liten til det enda. Anonymkode: 0a6b2...b45 Er sikkert litt forskjell på hvor mottakelige de er også! Vår ligger i bedsidecrib og sover definitivt best der! Vi samsover fra første nattamming og da våkner han mye oftere! Legen anbefalte forøvrig eget rom hvis hysjing osv ikke funket, så det kan jo være verdt et forsøk? 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 Hos flere jeg kjenner (i barselgruppen feks) var det forbigående, snakk om 2-6 uker. Hos oss var det permanent og har bare blitt verre. Baby er 10 mnd nå. Angrer på at jeg ammet hver gang hun våknet for det ble en vane som er vanskelig å avvenne. Burde forsøkt å roe uten amming i større grad allerede fra da av (men gi mat hver 3/4. time feks da, men ikke hver oppvåkning om hun feks fikk for 1 time siden). Vet ikke om det ville funket men burde forsøkt. Anonymkode: 68a9b...a97
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 Anononyma skrev (53 minutter siden): Er sikkert litt forskjell på hvor mottakelige de er også! Vår ligger i bedsidecrib og sover definitivt best der! Vi samsover fra første nattamming og da våkner han mye oftere! Legen anbefalte forøvrig eget rom hvis hysjing osv ikke funket, så det kan jo være verdt et forsøk? Vi legger henne mellom 19 og 20, og hun sover veldig godt og rolig fram til vi legger oss, men har veldig urolig søvn resten av natta. Har snart 5 mndskontroll, så kommer til å spørre om å prøve eget rom da, syns som sagt hun er litt for liten for det enda (er nok verst for mor tenker jeg 😆🥰). AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Angrer på at jeg ammet hver gang hun våknet for det ble en vane som er vanskelig å avvenne. Burde forsøkt å roe uten amming i større grad allerede fra da av (men gi mat hver 3/4. time feks da, men ikke hver oppvåkning om hun feks fikk for 1 time siden). Vet ikke om det ville funket men burde forsøkt. Anonymkode: 68a9b...a97 Godt poeng, skal prøve å ikke amme på hver oppvåkning. Anonymkode: 0a6b2...b45
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Vi legger henne mellom 19 og 20, og hun sover veldig godt og rolig fram til vi legger oss, men har veldig urolig søvn resten av natta. Har snart 5 mndskontroll, så kommer til å spørre om å prøve eget rom da, syns som sagt hun er litt for liten for det enda (er nok verst for mor tenker jeg 😆🥰). Godt poeng, skal prøve å ikke amme på hver oppvåkning. Anonymkode: 0a6b2...b45 Pga krybbedød-risiko er det anbefalt å ikke legge på eget rom før 6 måneder Helst skal de sove på foreldrenes rom hele første året. (Jeg føler også personlig at løsningen på at baby trenger mer støtte om natta ikke er å dytte den mer unna og på eget rom alene.. men det er jo bare følelser og min personlige mening) Anonymkode: 68a9b...a97 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Pga krybbedød-risiko er det anbefalt å ikke legge på eget rom før 6 måneder Helst skal de sove på foreldrenes rom hele første året. (Jeg føler også personlig at løsningen på at baby trenger mer støtte om natta ikke er å dytte den mer unna og på eget rom alene.. men det er jo bare følelser og min personlige mening) Anonymkode: 68a9b...a97 Er ikke snakk om å ikke gi henne støtte hvis hun trenger det, men hvis hun sover bedre med færre oppvåkninger på eget rom så tenker jeg det er best for henne (selv om jeg som sagt syns det er for tidlig). Den det blir verst for er jo meg selv, som må dele natten mer de gangene hun skal ha mat, mye mer styr med å stå opp og amme hvis hun ligger på eget rom. Skal som sagt ta det opp på neste kontroll, samt gi det litt mer tid før vi eventuelt prøver eget rom, plutselig er hun 6 mnd 😊 Anonymkode: 0a6b2...b45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå