Gå til innhold

Hvordan fordele utgifter/ bidra til felleskassen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg har hund, barn og hus. Vi eier huset foreløpig 50/50- dog jeg har lagt inn x6 mer egenkapital, og vi er i samtale med advokat for å finne rettferdig fordeling (dvs eieprosent, eller få tilbake hver enkelt EK ved salg og evt han får større lån enn jeg siden jeg la mer EK inn). Jeg tjener en del mer enn han. Sånn vi gjør det legger vi inn 30% av lønnen i felleskassen som dekker strøm, mat, forsikring osv. Lånet blir trukket fra hver vår konto (samme beløp). 

er det rettferdig slik vi gjør det? Føler så lenge begge bruker 30 % av lønnen til felleskassen og betaler lånet sitt er det rettferdig? Var mange i familien som mente dette ikke var rettferdig 😕 

hvordan gjør dere det evt?

Anonymkode: b3df5...db9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har alt felles, og den som tjener mest betaler også mest. Min enkle filosofi er at når man har valgt å dele livet sammen, så er økonomi en del av dette. 

• Liker 3
Skrevet

Mente de at du burde betalt mer eller mindre? 

Vi har alltid hatt det sånn at vi sitter igjen med like mye begge to uansett hva vi har tjent. Altså ingen faste krone eller prosentbeløp. 

Skrevet

Vi gikk inn likt med egenkapital, men samboer tjener noe mer enn meg.

Sammen har vi hus, to biler, hund og snart to barn. Vi gjør som dere og setter inn en viss prosent av lønningen hver måned, og alle felles utgifter går derfra, inkludert felles sparing. Det vi sitter igjen med selv er vårt, og går til det vi selv måtte ønske. 

Anonymkode: 75978...494

Skrevet

Jeg synes det høres rettferdig ut med en prosentfordeling. Mye bedre enn å dele 50/50 hvis du tjener mye mer. 

Anonymkode: 42706...6db

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min samboer og jeg har hund, barn og hus. Vi eier huset foreløpig 50/50- dog jeg har lagt inn x6 mer egenkapital, og vi er i samtale med advokat for å finne rettferdig fordeling (dvs eieprosent, eller få tilbake hver enkelt EK ved salg og evt han får større lån enn jeg siden jeg la mer EK inn). Jeg tjener en del mer enn han. Sånn vi gjør det legger vi inn 30% av lønnen i felleskassen som dekker strøm, mat, forsikring osv. Lånet blir trukket fra hver vår konto (samme beløp). 

er det rettferdig slik vi gjør det? Føler så lenge begge bruker 30 % av lønnen til felleskassen og betaler lånet sitt er det rettferdig? Var mange i familien som mente dette ikke var rettferdig 😕 

Jeg syns dette er en veldig fair fordeling 🙂

Godt å se at det er noen som forstår at man skal betale etter evne, ikke at alt deles likt slik at en person sitter igjen med mye mer penger enn den andre.

Anonymkode: 9ee6c...738

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde noe skjev ek, men jeg har kjøpt meg mer og mer inn . Vi har det sånn at 50% er ek, 50% er lån. Lånet eier vi likt oss imellom og betaler like mye på

Av den delen som er ek eier han 66% og jeg 33%, så da blir regnestykket på total eierbrøk ca 55-60% han og 45-40% meg (vi har nøyaktige tall i en kontrakt altså!) 

Skrevet

Vi eier 50/50 og betaler 50/50. Han tjener ca det dobbelte av meg, men hvorfor skal han sponse meg? Jeg har grei lønn og kan forsørge meg selv. 

Vi har særkullsbarn som vi betaler for hver for oss. 

Jeg er strålende fornøyd, vi har god råd og økonomiske uoverensstemmelser er ukjent.

Anonymkode: e78cf...e28

Skrevet

Vi betaler en fast sum på felles utgifter, og det vi har til overs er eigne penger. Bolig eig vi 50/50, betaler lån likt og lik egenkapital. Men, vi har sånn noenlunde lik lønn (ikkje heilt men ikkje mange hundertusen i forskjell heller). Dersom ei slik fordeling hadde bidratt til at ein av oss satt igjen med feks 1000 kr til eget forbruk, og den andre hadde 10 000, så synes eg ikkje ei slik fordeling er ok. Det viktigaste er å diskutere seg fram til kva som fungerer for dykk, og kva dykk synes er ei ok løysing. % fordeling synes eg er bra når det er litt ulikheit i lønn, ellers vil en jo fort ende med at ein kan kjøpe det ein vil når ein vil, mens andre partner berre kan drømme om det samme. Korleis løyser dykk ferier? Samme konto som dei 30%, eller anna? (Interessant tema forresten!)

Vi liker iallefall å ha en felles brukskonto, så når vi handler til hus/familie så drar vi det, men når vi handler snus/kle/hobby/etc, så drar du eget kort. 

Anonymkode: c6b39...b47

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Virker helt fint det! :)

Da betaler du mer, menn du tjener også mer. Hva mener familien din er urettferdig?

Skrevet

Vi eier huset vårt 50/50, og har noenlunde lik inntekt.

Vi setter inn et likt beløp på en felleskonto i måneden som går til mat, regninger + div. og så setter vi inn et likt beløp inn på lånekontoen..

Det vi får i overskudd er vårt privat og gir oss mulighet til å drive med hver våre hobbyer, spare eller annet.

Dette fungerer veldig fint for oss😊

Anonymkode: fbf51...5f7

Skrevet

Vi har ulik lønn med bidrar likt inn kr beløp i felleskassen som dekker alt av felles mat, barn, regninger, forsikringer, bil, alt felles som vi gjør som familie.

Vi bidrar også likt i antall timer ved oppgaver i hus osv. Begge jobber 100%.

Vi eier 50% av huset med ulik EK. Dette hjelper banken deg og sette opp som fordeling og fast trekk fra konto. De kan også «dele opp» lånet selv om dere er ansvarlig sammen. Vi betaler derfor på hver vår halvdel av lånet etter EK. Så en betaler 6000kr mens andre betaler 10000kr i lån og renter.

Alt av egen sparing, pensjon, egne klær, treningsabonnement, egen telefon, skjønnhetsbehandlinger, egen helse, når jeg er på restaurant men jentene, han på helgetur med gutta, osv går fra egen privat konto.

Den ene sitter kanskje igjen om kan spare med penger, men det er jo pga penger i gave som er brukt i EK. Så tenker at det er greit ☺️

Jeg tenker at man ikke skal spytte inn mer bare fordi man tjener mer. Da bør det være andre grunner som gjør det slik. Som at en er gjør flere ting i hjemmet, er ufør, er i foreldrepermisjon ect. Da må man se igjennom det igjen😉

Anonymkode: e3517...563

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi eier 50/50 og betaler 50/50. Han tjener ca det dobbelte av meg, men hvorfor skal han sponse meg? Jeg har grei lønn og kan forsørge meg selv. 

Vi har særkullsbarn som vi betaler for hver for oss. 

Jeg er strålende fornøyd, vi har god råd og økonomiske uoverensstemmelser er ukjent.

Anonymkode: e78cf...e28

Hvis han tjener dobbelt så mye som deg, og du betaler like mye som han er du rett og slett bare lite smart. 

Anonymkode: 9ee6c...738

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...