AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Vi har nettopp flyttet litt utpå landet, så vi har stort utemråde. Det er en del mus her, forrige eier nevnte også dette. Og at de har hatt mus i garasje (som er koblet til huset) og på loftet (ikke møblert kun lagring) som er tiljengelig via luke i taket. Men de har ikke hatt mus inne i selve leveområdet i boligen. Det er en sportsbod som også er en del av huset, som kun er tiljengelig via dør ut. Jeg elsker katter og har hatt katt hele oppveksten, men mannen min er grusomt allergisk. Men heldigvis viser ikke barna noe tegn på allergi, når vi har besøkt familie med katt. Mannen min går for tiden på imunterapi for pollen, og skal starte med imunterapi for katt etter dette (ca 2 år til). Men her vi bor nå skulle vi gjerne hatt en katt for å hjelpe med musproblemet. Så det vi da har tenkt er å få en skikkelig utekatt, altså at den aldri får komme inn i selve leveområdet i boligen. Men i denne sportsboden er det altså isolert og varmt, med kun en yttervegg. Det er sånn varmovn over døren ut. Så det er ca 18 grader der inne selv på vinteren. Planen er å ikke oppevare så mye der, kun sukler på vinteren og litt sånt, men boden er veldig stor så vi bruker bare halve. Så tanken var da å sette inn kattedør inn til boden og gi mat og vann der inne, katten skal altså bo der inne. Katten blir selvfølgelig å få kos og oppmerksomhet hver dag av meg og barna, og oppfølging av vetrinær. Vi har sett på noen veldig fine katter mellom 4 og 8 år via dyrebeskuttelsen, de vi har sett på er katter som kommer overens med barn og liker å være mest mulig ute. Så katten forhåpentlig vis vil trives med denne tilværelsen. Så hva tenker andre om dette? Vi blir selvfølgelig ikke å la katten være igjen uten oppsyn når vi blir borte. Vi har venner som kan stikke innom, og det er også mange dyrehotell i området. Virker det forsvarlig med et slikt kattehold? Anonymkode: cdb30...871
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Da hadde jeg ihvertfall gitt en sky katt muligheten til å få seg et hjem. Anonymkode: 7e3c6...44f 3
solsolsol Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Vi bor på gård, har satt opp seng og varmelampe vinteren inne i fjøset, to av kattene velger å bo der, de vil gjerne kose om vi er ute med dem, men de kommer aldri inn (den siste katten er mest ute, men kommer inn på natta), så jeg tenker det må være helt greit. 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da hadde jeg ihvertfall gitt en sky katt muligheten til å få seg et hjem. Anonymkode: 7e3c6...44f Det er det som er tanken, de kattene vi har sett på liker seg best ute. Og som vanligvis kommer kun inn for mat. Men er også viktig for oss at katten er vant med barn, slik at den er ok med at barna kanskje vil kose når de er ute. Anonymkode: cdb30...871
Hjerte Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Jeg tenker nei. Rett og slett fordi katter er veldig flinke jegere, og det ikke går an å dressere dem til å bare ta mus. Skal man ha utekatt bør den ha bjelle for å ikke utradere småfuglene i området. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Anbefaler å sjekke ut katter som har vært mer eller mindre ville, som aldri har bodd inne. Søskenbarnet mitt fikk 2 av omplasseringen til å ha på gården sin, hun forsøkte å få de med inn også men de var sky og likte seg best på låven. Det finnes også katteraser som noen allergikere ikke ragerer på, avhengig av hva de er allergisk mot. Ei på jobb klør, får røde rennende øyne bare hun er i hus med vanlige huskatter - men maine coon og sibirkatt reagerer hun ikke på. Anonymkode: 0e13a...10d 1
Hurrahei Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 Så fint å lese at dere har tenkt på varmemuligheter for katten 🧡 Husk å gi den god og næringsrik kattemat, den må få tilgang til friskt vann og fersk kattemat hver eneste dag! 😇 Jeg ville tatt kontakt med de som driver med omplassering i området. De kan veilede deg til hvilke katter de mener er best egnet til å bo hos dere. Jeg vil absolutt anbefale deg å ta to katter, det er ensomt å bo slik alene… Selv om den får kos og stell av dere, ville jeg valgt to katter som allerede holder sammen. for all del kastrer/steriliser!!! 4
Gjest ti10 Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 Du er klar over at ikke alle katter fanger mus? Noen gjør det, og noen gjør det ikke, men du er altså ikke garantert å bli kvitt museplagen hvis du skaffer deg katt.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Vi måtte omplassere vår pus og han flyttet inn på en gård (men han får være inne). Han er alene katt, men det er masse dyr på gården så tror han har selskap nok. Han har visst rensket området for gnagere. Han var et rovdyr da han bodde i rekkehusbebyggelse med oss også, kom inn med skjærer, småfugl og mus. Det har gått med en gåsunge eller to også, på gården, katter skjønner jo ikke hva det er greit å jakte på. Kanskje greit å få en pus med "jegerhistorikk" ja, dumt om de kun fanger edderkopper Katter er ikke bra for småfuglene, så man må nesten avveie. Anonymkode: d72a1...06a
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 Nei. At dere i det hele tatt vurderer det er jo helt hinsides 🙄 Anonymkode: 8c821...0f5 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 Hurrahei skrev (2 timer siden): Så fint å lese at dere har tenkt på varmemuligheter for katten 🧡 Husk å gi den god og næringsrik kattemat, den må få tilgang til friskt vann og fersk kattemat hver eneste dag! 😇 Jeg ville tatt kontakt med de som driver med omplassering i området. De kan veilede deg til hvilke katter de mener er best egnet til å bo hos dere. Jeg vil absolutt anbefale deg å ta to katter, det er ensomt å bo slik alene… Selv om den får kos og stell av dere, ville jeg valgt to katter som allerede holder sammen. for all del kastrer/steriliser!!! Katter klarer seg fint på tørrfor, og den må ikke byttes ut hver dag... De har allerede sett på katter dyrebeskyttelsen har til omplassering, vil anta det er snakk om avdeling i området da. De som driver med omplassering leverer ikke fra seg katter som ikke er kastrert/sterilisert... Mange katter foretrekker være alene-katt, og ha god avstand til andre katter... TS snakker om å adoptere en voksen katt, altså vil hun allerede på forhånd kunne se om katten trives best alene eller i selskap... Derimot bør TS passe på å følge opp vaksiner og ormekur. Anonymkode: 89032...902 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 Jeg har vært med i dyrebeskyttelsen i mange år og deg har skjedd et par ganger at vi har katter som adopteres bort som fjøskatter. Dette er katter som er født og oppvokst ute og er såpass forvillet at de ikke vil kunne fungere som huskatt. Anonymkode: c60b2...4d5 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 TS: Noen katter vil ha det best med akkurat den levestilen. Om du kontakter dyrebeskyttelsen å sier hva dere tenker, så vil de kunne vurdere om noen av kattene passer. Men det er ikke sikkert du får en musefanger. Jeg har en som helst vil være ute i all slags vær, holder seg unna absolutt alle andre, og koser litt med meg ett par ganger i uka, og da veldig kort. Han hadde en kjip oppvekst, og vil aldri bli en kosepus, men han elsker være rundt ute å leke. Ser veldig tydelig på han at han er blitt en avslappet katt som virker veldig fornøyd med livet sitt. Men mus, det fanger han ikke! Han fanger gjerne blader og kvister da! Anonymkode: 89032...902 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 ♥ skrev (2 timer siden): Jeg tenker nei. Rett og slett fordi katter er veldig flinke jegere, og det ikke går an å dressere dem til å bare ta mus. Skal man ha utekatt bør den ha bjelle for å ikke utradere småfuglene i området. Bjelle er rett og slett dyremisshandling. Tenk på ørene til den stakkars katten😨 Anonymkode: b6fd3...865 8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 Tror det blir komplisert siden man er anbefalt å holde en ny katt innendørs en god stund før man slipper den ut. Dette for at den skal skjønne at dette er dens nye hjem. Men du kan jo ikke holde katten innelukket i boden i en måned. Det er dyreplageri… men du kan jo anskaffe en katt og sørge for å ha veldig mye godsaker i boden slik at den søker dit igjen og igjen? Men masse godsaker i boden kan jo gi større museproblem 🙀 Anonymkode: 8151e...c10
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har vært med i dyrebeskyttelsen i mange år og deg har skjedd et par ganger at vi har katter som adopteres bort som fjøskatter. Dette er katter som er født og oppvokst ute og er såpass forvillet at de ikke vil kunne fungere som huskatt. Anonymkode: c60b2...4d5 Men hvordan får du katten til å skjønne at den skal bli værende på det nye stedet uten å holde den innelukket en tid? Anonymkode: 8151e...c10
Ginny Skrevet 20. januar 2023 #17 Skrevet 20. januar 2023 ♥ skrev (3 timer siden): Jeg tenker nei. Rett og slett fordi katter er veldig flinke jegere, og det ikke går an å dressere dem til å bare ta mus. Skal man ha utekatt bør den ha bjelle for å ikke utradere småfuglene i området. Og torturere katta? Katter er jegere, de skal fange, fuglene flytter seg høyere opp. Med rett katt så går det helt fint å ha fjøskatt, ha gjerne to som kjenner hverandre og har selskap i hverandre. Bare vær oppmerksom på at mannen din kan komme til å reagere på klær/hår/hender hvis dere koser mye mer dem, og feks utemøbler kan bli et problem 😊 3
Hjerte Skrevet 20. januar 2023 #18 Skrevet 20. januar 2023 Har hatt katt med bjelle, den var en svært tilfreds katt. Jakten var så godt som alltid resultatløs, uten at det gikk ut over humøret.
Troyamin Skrevet 20. januar 2023 #19 Skrevet 20. januar 2023 Jeg ville ventet til mannen er ferdig med immunterapien. Siden han er såpass allergisk, vil han reagere dersom katten har lagt seg i utemøbler, sneket seg inn en åpen dør +++ Kjøp heller noen elektriske musefeller i stedet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #20 Skrevet 20. januar 2023 ♥ skrev (36 minutter siden): Har hatt katt med bjelle, den var en svært tilfreds katt. Jakten var så godt som alltid resultatløs, uten at det gikk ut over humøret. Jeg skjønner at man ikke ønsker at fuglene skal spises opp. Men kunne aldri funnet på å sluppet ut en katt med bjelle. Jeg ønsker at mine katter skal kunne gjemme seg for rovdyr. Anonymkode: 89032...902 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå