Gå til innhold

Lønn, stillingsprosent og pensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner meg ikke helt på dette. 

To scenarioer: 

Olga har 550 000 i årslønn men jobber bare 75%. 

Laila har 350 000 i årslønn og jobber 100%. 

Hvordan blir pensjonen til de respektive?

Anonymkode: cfc26...df9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olga får mest. Det er inntekten som er grunnlaget, ikke stillingsprosenten.

Anonymkode: 8657e...2f6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Olga får mest. Det er inntekten som er grunnlaget, ikke stillingsprosenten.

Anonymkode: 8657e...2f6

Ok, takk😊

Anonymkode: cfc26...df9

Skrevet

Er lønna du refererer til for 100%  stilling eller for det de jobber?

Anonymkode: 3ab32...a3f

Skrevet

Pensjon er en prosent av faktisk lønn. Spiller ingen rolle hvilken stillingsprosent man har.

Anonymkode: ec2e8...699

Skrevet

Også relevant hvilken pensjon de har via jobb. 2% vs 17% utgjør mye det og.

Anonymkode: b68f5...483

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Også relevant hvilken pensjon de har via jobb. 2% vs 17% utgjør mye det og.

Her må du forklare relevans og hvordan du mener at personer med den årslønna ender med 17% pensjonsordning 🙃

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her må du forklare relevans og hvordan du mener at personer med den årslønna ender med 17% pensjonsordning 🙃

Det er jo selvfølgelig relevant hvilken pensjon man har igjennom arbeidsgiver også, hvis ikke vet man jo ikke hva totalbilde er. 

2 og 17% var bare vilkårlig tall, poenget er at det kan være store forskjeller som selvfølgelig også må sees på. Forøvrig hadde jeg pensjon avtale med godt over 10% når jeg jobbet lavtlønnet yrke og langt mindre ved bedre årslønn. Så årslønna gjenspeiler ikke nødvendigvis det totale bilde når man mangler resten av informasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo selvfølgelig relevant hvilken pensjon man har igjennom arbeidsgiver også, hvis ikke vet man jo ikke hva totalbilde er. 

2 og 17% var bare vilkårlig tall, poenget er at det kan være store forskjeller som selvfølgelig også må sees på. Forøvrig hadde jeg pensjon avtale med godt over 10% når jeg jobbet lavtlønnet yrke og langt mindre ved bedre årslønn. Så årslønna gjenspeiler ikke nødvendigvis det totale bilde når man mangler resten av informasjon.

Det høres jo helt topp ut å ha 10% pensjonssparing mtp at max pensjonssparing ligger på 7% på lønnsnivåene du virker å ligge på 🌟

Og jeg regner med at TS regner et eksempel med lik prosentsats, alle skjønner at forskjellige prosentsatser gir forskjellige resultater. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det høres jo helt topp ut å ha 10% pensjonssparing mtp at max pensjonssparing ligger på 7% på lønnsnivåene du virker å ligge på 🌟

Og jeg regner med at TS regner et eksempel med lik prosentsats, alle skjønner at forskjellige prosentsatser gir forskjellige resultater. 

Hæ? Max 7% hva er det du snakker om mitt lønnsnivå? 

Åpenbart var det noe du ikke skjønte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ligger på et lønnsnivå som er over gjennomsnittet, men har tidligere jobbet i lavtlønnet yrke. Fortsatt med et lønnsnivå over gjennomsnittet så vet ikke helt va du prøver på her 😂

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ligger på et lønnsnivå som er over gjennomsnittet, men har tidligere jobbet i lavtlønnet yrke. Fortsatt med et lønnsnivå over gjennomsnittet så vet ikke helt va du prøver på her 😂

Du skriver at du hadde 10% pensjonssparing i et lavtlønnet yrke og max pensjonssparing ligger på 7% på inntekt under 7,1 G 😉

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...