Gå til innhold

Er det lovlig å ikke skatte av denne utleiedelen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søsteren min har kjøpt seg nytt hus med utleiedel. Utleiedelen har ikke noen dør inn til hennes del av boligen, så da regnes den vel som selvstendig og må skattes av?

Hun mener at det er det aldri noen som går rundt og sjekker. Det kan jeg kanskje være enig i, har aldri hørt noen som har blitt sjekket for det. Så mener hun at om de skal sjekke så melder de fra på forhånd, slik at hun kan få satt inn en dør. Stemmer dette? 

vil bare nevne at utleiedelen er helt lovlig, i forhold til brann, takhøyde, godkjent for varig opphold etc. kun det skattemessige som ikke er i orden.

Anonymkode: 6870d...f7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge utleiedelen er i tilknytning til egen bolig, og delen som leies ut er verdt mindre enn 50% av total utleieverdi så er det skattefritt.

Det er ikke krav om at det skal være dør i mellom bo enhetene.

Jeg har en egen leilighet over garasjen min med egen inngangsdør. Denne er også skattefri.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
omnitron skrev (2 minutter siden):

Så lenge utleiedelen er i tilknytning til egen bolig, og delen som leies ut er verdt mindre enn 50% av total utleieverdi så er det skattefritt.

Det er ikke krav om at det skal være dør i mellom bo enhetene.

Jeg har en egen leilighet over garasjen min med egen inngangsdør. Denne er også skattefri.

Den er jo ikke tilknyttet når den er helt adskilt, ingen dør i mellom? 

Skrevet

Ehh, nei, uteleiedelen trenger ikke å ha dør inn til hoveddelen. Så lenge utleiedelen er i samme bopel som hoveddelen er det, enn så lenge, skattefritt.

Og hvem vil forresten leie der det er dør inn til huseier? 

Anonymkode: a2d87...62a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen felles vegger?? Ikke felles tak?

Skrevet

Den hører til huset hennes, det er "i tilknytning til". Om hun må skatte eller ikke handler kun om størrelse. Under eller over 50% av hele huset....

Anonymkode: d38c3...3b3

• Liker 1
Skrevet

Den hører til huset hennes, det er "i tilknytning til". Om hun må skatte eller ikke handler kun om størrelse. Under eller over 50% av hele huset....

Anonymkode: d38c3...3b3

Egentlig ikke størrelse, men utleieverdi. Men det henger som regel sammen.

Anonymkode: 35044...c88

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehh, nei, uteleiedelen trenger ikke å ha dør inn til hoveddelen. Så lenge utleiedelen er i samme bopel som hoveddelen er det, enn så lenge, skattefritt.

Mange leier med dør inn til huseier. Der jeg bodde før hadde vi feks felles inngangsdør. Og i gangen var det en trapp opp til der jeg bodde og en dør inn til huseier. Sett mange tilsvarende løsninger. Har også sett steder hvor det er en låst dør mellom som en ekstra rømningsvei. 

Anonymkode: d1815...3e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er da helt vanlig med dør inn til hoveddelen, bare at leietaker ikke har nøkkel til denne døra.

Skrevet
Reign skrev (1 minutt siden):

Det er da helt vanlig med dør inn til hoveddelen, bare at leietaker ikke har nøkkel til denne døra.

Aldri hørt om før og høres spesielt ut

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er jo ikke spesielt i det hele tatt. Det er mange som ikke har tenkt til å leie ut til evig tid, så de gidder ikke stenge igjen utleiedelen. Og hvorfor synes du det er spesielt? Fordi utleier får adgang til leiligheten? Utleier har allerede nøkkelen til inngangsdøra.

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Det er ekstremt vanlig og ikke spesielt i det hele tatt.

Anonymkode: 7fb32...658

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, leiligheten kan være i samme bopel men likevel være registrert med eget gårds- og bruksnummer og adresse og vil da være regnet som sekundærbolig og utleie hadde vært skattbart selv om leiligheten lå i tilknytning til samme bopel. Men klart, da ville det jo vært snakk om et separat salg og at boligen slik sett ikke hadde vært i tilknytning til hovedboligen teknisk sett. Så det virker jo ikke relevant i TS sin søsters sak da hun neppe har kjøpt 2 boliger men et hus med utleiedel som ikke er registrert som en separat bolig. Men, nevner det bare for å tydeliggjøre forskjellen for TS.

Anonymkode: 5b378...aa4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...