AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Ja, om vi feks teoretisk tenkerat vi tar bort kjønnet. Hva gjenstår da? Hva gjør en mann til en mann? Anonymkode: c6857...3b9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 For meg: Kroppen og lukta. Ingen av de påståtte egenskapene. Jeg er heterofil og tenner på menn fordi jeg tiltrekkes av dem og forelsker meg i dem. Så, jeg forstår at dette høres feil ut, for jeg anerkjenner jo også at transmenn er menn og det krever jo en slags åndsessensialisme jeg ikke forstår (nemlig at kjønn gjenspeiler seg i sjela). Vet ikke helt hvordan jeg skal forene disse. Anonymkode: 6801b...466 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Hvis jeg skal se bort fra kjønnet, regner jeg med du spør om hva som er mandig. For meg er det selvstendighet, styrke (fysisk og mentalt), omsorg for verden rundt seg og å kunne ta vare på seg selv. Også lukta. Anonymkode: 9e737...795 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 For meg: * Ansvar. Ekte menn tar ansvar for sine handlinger og sitt liv. De møter utfordringene med åpent ansikt, i stedet for å gjemme hodet i sanden og overlate løsning av problemet til andre rundt seg. * Mål. Ekte menn har et mål i livet. Og nei, det trenger ikke å være karriere, masse gryn eller å nedlegge flest damer. De kan ha et mål om å leve av kunsten sin, et mål om å ta høyere utdanning, et mål om å hjelpe mennesker i nød på frivillig basis, et mål om å stifte familie og oppdra barn osv. Men et mål må de ha. "Menn" som sitter og gamer i kjelleren uten mål og mening langt ut i 30-årene er for meg ikke ekte menn. Anonymkode: 79ca0...59a 5 2
TheHairyToothfairy Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 Evnen til å lukeparkere? Nei seriøst, hva er egentlig forskjellen bortsett fra roller man får fra samfunnet og eget nærmiljø? Det er jo ingenting av det jeg gjør til daglig som ikke andre kan gjøre, uansett om de er mann eller kvinne - bortsett fra at kvinner ikke klarer den rent biologiske tingen som hvordan man utfører sex og befrukter kvinner. Grovere ansiktstrekk, hår i fjeset, diverse kroppslige forhold som indikerer forskjell- hva mer er det egentlig? Og, er det så viktig da? Jeg føler meg jo verken utfordret eller truet i min rolle. La meg avslutte med en spøk, jeg tar det som en mann. 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Jeg er trådsstarter, og tenkte dette kunne bli en fin diskusjon. Som ble nevnt her, kvinner kan i dag så og si gjøre alt hva menn kan. Kvinner kan også ta ansvar; ha mål osv. så, hva er unik med menn, om vi tar bort kjønnet. Står vi kun igjen med utseende? Og; veldig interessant at transmenn tas opp her, de er jo da 100% menn om mann tenker på utseeendet, og ergo burde samfunnet akseptere transmenn mer enn i dag. Så igjen, hvs er helt unikt for en mann, bortsett fra kjønnet? Hva gjør en mann til en mann Anonymkode: c6857...3b9
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er trådsstarter, og tenkte dette kunne bli en fin diskusjon. Som ble nevnt her, kvinner kan i dag så og si gjøre alt hva menn kan. Kvinner kan også ta ansvar; ha mål osv. så, hva er unik med menn, om vi tar bort kjønnet. Står vi kun igjen med utseende? Og; veldig interessant at transmenn tas opp her, de er jo da 100% menn om mann tenker på utseeendet, og ergo burde samfunnet akseptere transmenn mer enn i dag. Så igjen, hvs er helt unikt for en mann, bortsett fra kjønnet? Hva gjør en mann til en mann Anonymkode: c6857...3b9 Jeg mener ikke det finnes noe unikt for en mann, kanskje bortsett fra det fysiologiske. Noen synes dette høres forferdelig ut, men jeg er jo ikke unik som kvinne, bortsett fra kroppen. Ellers har jeg en rekke av det som er kalt maskuline egenskaper. Jeg er ambisjonsdrevet, jeg har oppnådd suksess, jeg er praktisk på grunn av bakgrunnen min etc. Men jeg ser ikke på dette som noe typisk mannlig - de fleste menn jeg kjenner er akademikere og har aldri satt opp en vegg. Er jeg da mer mann enn mine mannlige akademiske åndsfrender som også kler seg bedre enn meg? Nei - de er fremdeles menn. Jeg knytter ikke min identitet opp mot det å være kvinne. Min identitet vises først og fremst i det jeg driver med og hvordan jeg behandler de rundt meg. Derfor synes jeg kjønnsidentifikasjon er vanskelig, også når det kommer til trans. Jeg anerkjenner jo at de føler seg som det kjønnet de er, men jeg forstår generelt ikke hvordan man identifiserer seg som kjønn. Sånn sett kunne jeg jo godt kalt meg ikke-binær, men jeg er jo født som hunkjønn og har derfor ikke noe problem med å være kvinne. Det er kroppen min. I en slik diskusjon blir dette med trans uforståelig for meg. Jeg aksepterer det fullt og helt, men ut fra min egen tankegang forstår jeg det ikke. Anonymkode: 6801b...466 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 En mann tar vare på partneren sin og barna sine. Tar ansvar for jobb og hjem. Lekenhet er et stort pluss. Anonymkode: 9796d...3b3
svartkatt Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Du kunne like godt spurt om hva som gjør et menneske til et menneske når vi skal se bort ifra kjønn. 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg mener ikke det finnes noe unikt for en mann, kanskje bortsett fra det fysiologiske. Noen synes dette høres forferdelig ut, men jeg er jo ikke unik som kvinne, bortsett fra kroppen. Ellers har jeg en rekke av det som er kalt maskuline egenskaper. Jeg er ambisjonsdrevet, jeg har oppnådd suksess, jeg er praktisk på grunn av bakgrunnen min etc. Men jeg ser ikke på dette som noe typisk mannlig - de fleste menn jeg kjenner er akademikere og har aldri satt opp en vegg. Er jeg da mer mann enn mine mannlige akademiske åndsfrender som også kler seg bedre enn meg? Nei - de er fremdeles menn. Jeg knytter ikke min identitet opp mot det å være kvinne. Min identitet vises først og fremst i det jeg driver med og hvordan jeg behandler de rundt meg. Derfor synes jeg kjønnsidentifikasjon er vanskelig, også når det kommer til trans. Jeg anerkjenner jo at de føler seg som det kjønnet de er, men jeg forstår generelt ikke hvordan man identifiserer seg som kjønn. Sånn sett kunne jeg jo godt kalt meg ikke-binær, men jeg er jo født som hunkjønn og har derfor ikke noe problem med å være kvinne. Det er kroppen min. I en slik diskusjon blir dette med trans uforståelig for meg. Jeg aksepterer det fullt og helt, men ut fra min egen tankegang forstår jeg det ikke. Anonymkode: 6801b...466 Må nevne at en slik tankegang ofte blir kritisert for å implisere at "kvinner ikke trenger menn". Nei, jeg trenger jo ikke menn, slik de forstår det, de som tenker sånn, men jeg er heterofil og forelsker meg i dem, og jeg trenger mennesker, og menn er også mennesker. Men jeg trenger ikke den "rollen" de tenker de skal ha, nei. Samtidig synes jeg det er veldig rart hvis menn skal trenge meg fordi jeg er kvinne. Hva skal de bruke meg til annet enn å forelske seg i meg og ha sex med meg? Det er noe alle heterofile kan tilby, men utover det kommer jeg ikke til å gi noe "feminint" til livet deres. Jeg kommer til å ta vare på dem, beskytte dem og elske dem, slik jeg gjør med alle jeg er glad i, og jeg kommer til å fortsette å opptre attraktiv som man alltid gjør overfor den man ønsker skal vie en seksuell oppmerksomhet. Anonymkode: 6801b...466
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En mann tar vare på partneren sin og barna sine. Tar ansvar for jobb og hjem. Lekenhet er et stort pluss. Anonymkode: 9796d...3b3 Akkurat som kvinner gjør/bør. Anonymkode: e0564...f4e 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 En mann tenker og handler som en mann. Han bestemmer seg raskt og lar seg vanskelig lure fordi han har sunn skepsis. Han kaster ikke bort tiden, han har mange aktiviteter, og venter ikke passivt på at ting skal skje. Han sørger selv for at ting skjer. En mann føler ansvar for de som er svakere og mindre enn han, syke, gamle og kvinner og barn. Ikke påtrengende ansvar, men han hjelper til umiddelbart dersom han ser at han kan være til hjelp. En mann elsker å vise hva han kan, han har ambisjoner om å være flink, og han vil bli bedre og bedre for hver dag som går. Uten utvikling blir livet veldig kjedelig for en mann. En mann elsker å konkurrere, og måle krefter med andre jevnbyrdige. Og han liker ikke å tape, han takler det, men vil komme sterkere tilbake. Han konkurrerer med seg selv. En mann ber ikke om hjelp uten at det er virkelig nødvendig. Å klare seg selv er prestisje for en mann, for mange menn er det motsatte et aldri så lite nederlag. Anonymkode: 5f8ac...760 1
Gjest Paramount Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En mann tenker og handler som en mann. Han bestemmer seg raskt og lar seg vanskelig lure fordi han har sunn skepsis. Han kaster ikke bort tiden, han har mange aktiviteter, og venter ikke passivt på at ting skal skje. Han sørger selv for at ting skjer. En mann føler ansvar for de som er svakere og mindre enn han, syke, gamle og kvinner og barn. Ikke påtrengende ansvar, men han hjelper til umiddelbart dersom han ser at han kan være til hjelp. En mann elsker å vise hva han kan, han har ambisjoner om å være flink, og han vil bli bedre og bedre for hver dag som går. Uten utvikling blir livet veldig kjedelig for en mann. En mann elsker å konkurrere, og måle krefter med andre jevnbyrdige. Og han liker ikke å tape, han takler det, men vil komme sterkere tilbake. Han konkurrerer med seg selv. En mann ber ikke om hjelp uten at det er virkelig nødvendig. Å klare seg selv er prestisje for en mann, for mange menn er det motsatte et aldri så lite nederlag. Anonymkode: 5f8ac...760 Jeg glemte å si at en mann er utålmodig. Det er et veldig karakteristisk trekk. Det er ikke alltid det vises, menn er flinke til å holde roen, men tiden går. Trenger vel ikke være anonym for dette harmløse tillegget
Gjest Hoppetau Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 (endret) Feil Endret 23. januar 2023 av Hoppetau
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En mann tenker og handler som en mann. Han bestemmer seg raskt og lar seg vanskelig lure fordi han har sunn skepsis. Han kaster ikke bort tiden, han har mange aktiviteter, og venter ikke passivt på at ting skal skje. Han sørger selv for at ting skjer. En mann føler ansvar for de som er svakere og mindre enn han, syke, gamle og kvinner og barn. Ikke påtrengende ansvar, men han hjelper til umiddelbart dersom han ser at han kan være til hjelp. En mann elsker å vise hva han kan, han har ambisjoner om å være flink, og han vil bli bedre og bedre for hver dag som går. Uten utvikling blir livet veldig kjedelig for en mann. En mann elsker å konkurrere, og måle krefter med andre jevnbyrdige. Og han liker ikke å tape, han takler det, men vil komme sterkere tilbake. Han konkurrerer med seg selv. En mann ber ikke om hjelp uten at det er virkelig nødvendig. Å klare seg selv er prestisje for en mann, for mange menn er det motsatte et aldri så lite nederlag. Anonymkode: 5f8ac...760 Det det beskriver jo meg, men jeg er kvinne. Anonymkode: 90d29...52e 1
Gjest Warrior Skrevet 20. januar 2023 #16 Skrevet 20. januar 2023 Det er vel ikke forskjeller hvis vi tar bort kjønnet.
Epictetus Skrevet 20. januar 2023 #17 Skrevet 20. januar 2023 1 hour ago, Warrior said: Det er vel ikke forskjeller hvis vi tar bort kjønnet. Det er heller ingen forskjell på blå og grønn, hvis vi tar bort frekvensen på lysstrålene.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #18 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For meg: Kroppen og lukta. Ingen av de påståtte egenskapene. Jeg er heterofil og tenner på menn fordi jeg tiltrekkes av dem og forelsker meg i dem. Så, jeg forstår at dette høres feil ut, for jeg anerkjenner jo også at transmenn er menn og det krever jo en slags åndsessensialisme jeg ikke forstår (nemlig at kjønn gjenspeiler seg i sjela). Vet ikke helt hvordan jeg skal forene disse. Anonymkode: 6801b...466 Til informasjon: transmenn som går på testosteron forandrer helt lukt på alle vis. Anonymkode: ea11a...a45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå