AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Skrevet 20. januar 2023 Ser i media at det blir stadig mer mobbing av barn, mer mobbing av de mindre barna. Samfunnet vårt er så ræva, blir bare så oppgitt. Digital mobbing. Kan vi bare legge ned internett en gang for alle? SoMe, piss! Og til slutt, kan vi foreldre skjerpe oss, ta oss sammen å passe mer på? FA*!!! Det er IKKE skolen sitt ansvar å oppdra barnet ditt. Sorry, måtte bare få ut litt frustrasjon. Anonymkode: c1a1c...f50 2 4
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Skrevet 20. januar 2023 Helt enig med deg! Anonymkode: ac068...fbe
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Skrevet 20. januar 2023 Det kan være at dette er riktig, men har ikke terskelen for å "kalle det mobbing" dynket litt? Slik at det som ikke tidligere var mobbing,i dag regnes som mobbing med en gang? Blir vel litt som at alle føler seg krenket. Når man samler barn i store grupper, så vil det jo bli konflikter mellom barn jevnt og trutt. Og mitt inntrykk er at barn i dag får mye mindre sjanse til å rydde opp og forsøke å løse konfliktene selv. Ofte blir en voksen tilkallet og fungerer som megler. Ikke missforstå meg, mobbing ( dvs plaging over tid) kan ikke aksepteres. Likevel er det jo pussig at mobbingen øker? De starter jo så tidlig i bhg med å jobbe mot dette nå, der alle lærer å skulle være en god venn etc. Det er litt rart om dette ikke fungerer, men i stedet får det til å eskalere? Eller hva tenker dere? Anonymkode: 7b289...559
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Skrevet 20. januar 2023 Menneskets natur endres ikke. Vi er flokkdyr og de som ikke passer inn eller framstår svake blir fort hakkekyllinger for andre som på den måten befester sin posisjon innenfor gruppa. Majoriteten mobber ikke nødvendigvis aktivt men gjør heller ikke noe for å stoppe det i frykt for selv å bli hakkekylling. Det er tragisk og ekstremt vanskelig å gjøre noe med. Anonymkode: 4456f...d5f
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan være at dette er riktig, men har ikke terskelen for å "kalle det mobbing" dynket litt? Slik at det som ikke tidligere var mobbing,i dag regnes som mobbing med en gang? Blir vel litt som at alle føler seg krenket. Når man samler barn i store grupper, så vil det jo bli konflikter mellom barn jevnt og trutt. Og mitt inntrykk er at barn i dag får mye mindre sjanse til å rydde opp og forsøke å løse konfliktene selv. Ofte blir en voksen tilkallet og fungerer som megler. Ikke missforstå meg, mobbing ( dvs plaging over tid) kan ikke aksepteres. Likevel er det jo pussig at mobbingen øker? De starter jo så tidlig i bhg med å jobbe mot dette nå, der alle lærer å skulle være en god venn etc. Det er litt rart om dette ikke fungerer, men i stedet får det til å eskalere? Eller hva tenker dere? Anonymkode: 7b289...559 Ja det er litt underlig. Men jeg så på nyhetene og leste at mobbing har økt siden 2020 eller noe sånt. Pilene ville lenge nedover, nå peker de oppover. At Norge ligger på Europa-topp i nett-mobbing synes jeg og er spesielt. Jeg lurer og på hva dette kommer av, og jeg tror ser handler om samfunnet som helhet. Og da nytter det ikke bare med masse forebygging i skolen hvis problemet kommer fra et annet sted. Men jeg vet ikke. Anonymkode: 3b984...841
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Skrevet 20. januar 2023 Bare se hvordan foreldregenrasjonen oppfører seg på Facebook og kvinneguiden, så skjønner du hvor barn tar det ifra Anonymkode: 735ff...b23 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bare se hvordan foreldregenrasjonen oppfører seg på Facebook og kvinneguiden, så skjønner du hvor barn tar det ifra Anonymkode: 735ff...b23 Du er inne på noe. Anonymkode: 3b984...841
Al34n0nym1 Skrevet 20. januar 2023 #8 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bare se hvordan foreldregenrasjonen oppfører seg på Facebook og kvinneguiden, så skjønner du hvor barn tar det ifra Anonymkode: 735ff...b23 Absolutt. Prakteksemplar! Veldig mye mobbing her På KG. Også lurer dem på hvorfor barnet deres mobber eller blir utsatt for mobbing. Naivt og patetisk
Gjest Ms Baxter Skrevet 20. januar 2023 #9 Skrevet 20. januar 2023 Mobbing har eksistert i alle tider hos de fleste arter, barn som voksne. Er en del av dominans og rangering i samfunn… høner er et godt eksempel…. Dessverre tror jeg ikke mennesker er en bedre art😥
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Skrevet 20. januar 2023 Ms Baxter skrev (2 minutter siden): Mobbing har eksistert i alle tider hos de fleste arter, barn som voksne. Er en del av dominans og rangering i samfunn… høner er et godt eksempel…. Dessverre tror jeg ikke mennesker er en bedre art😥 Men i noen miljø og land er det mer enn blant andre. Ikke bra at Norge er så høyt oppe. Anonymkode: 3b984...841
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Skrevet 20. januar 2023 Generelt er det mye mer umoral og dritt i dagens samfunn når det kommer til åssen man behandler hverandre. Innvandrere blir hetset, funksjonshemmede blir hetset, kvinner blir hetset, fattige blir hetset, transpersoner blir hetset, menn oppfører seg mye mer dritt og respektløst, og nå også unger. Det er ikke foreldrenes skyld men sosiale medier som gjør det lettere å hetse anonymt og tilgang til grusomme stygge internettsider som dyrker mobbekultur og hat og barn og unge får rollemodeller fra disse sidene. Anonymkode: 92afa...cf4
Gjest Ms Baxter Skrevet 20. januar 2023 #12 Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Men i noen miljø og land er det mer enn blant andre. Ikke bra at Norge er så høyt oppe. Anonymkode: 3b984...841 Kanskje fordi det materielle brukes til som målestokk på hvor mye en er vært? Uansett ikke bra….
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Skrevet 20. januar 2023 Er jo bare å gå inn på hvilken som helst av trådene her på KG så finner man mobbing og ufine kommentarer. Regner med at flertallet her inne er voksne mennesker, regner også med at veldig mange her inne har barn, så jeg er ikke overrasket over at barn blir mobbere… Anonymkode: cd505...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Skrevet 20. januar 2023 På nrk hørte jeg en uttalelse om at barn har fått vært altfor lite sosiale på grunn av pandemien og lærerstreik. Og ja, pandemien har ikke vært bra. MEN hva med alle ungene som får tilgang til SoMe fra tidlig alder? Bruk av smartelefon blant barn, gaming og youtube? Hva gjør vel ikke det med barns sosiale omgang med andre? Hva med foreldres ansvar oppi dette? Anonymkode: 71fa8...e3c
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Skrevet 20. januar 2023 Godt spørsmål. Jeg er lærer, og har jo vært borti elever som sliter sosialt. Jeg syns det er ganske mye skolevegring om dagen. Leser at det har økt også. Ting jeg ser: (sier ikke at dette er sannheten for alle skoler, barn og foreldre, det er bare mine obervasjoner) Egoistiske barn. Vanskelig å se sin egen rolle i konflikter og hendelser. Vanskelig å se andres side av saken. Skylder på alt og alle andre og tar ikke ansvar selv. Elever som f.ks stjeler for å føle seg bedre, for å få noe, eller hevder seg på andre for å føle seg bedre. Men innser ikke at det gjør alt verre. Vet ikke hva de kan gjøre for å bli godt likt, rett og slett. Flere engstelige elever. Mye er skummelt. Som å fremføre, kle seg ut på karneval, rekke opp hånda osv. De er også fryktelige konfliktskye, og klarer ikke å sette grenser for seg selv. Har hatt to 9a-saker som egentlig handlet mest om to helt ulike personligheter hvor den ene var røffere både fysisk og i kjeften, og den andre bare tok imot uten å si ifra. De var egentlig gode venner da. Har også hatt flere saker hvor gode venner "plager" hverandre/ den ene "plager" den andre, også blir alt vanskelig. Men de er venner og leker sammen. Kan ikke sette egne grenser, og kan ikke si nei. Foreldre som ikke følger opp. Legger ansvaret over på skolen. Fks fikk en kontaktlærer der jeg jobber, beskjed fra foreldre om å ordne opp i noe som hadde skjedd i juleferien. Selv har jeg fått beskjed om å ordne opp i ting som skjer i Roblox og på messenger. Foreldre tør/ vil ikke. Som følge av forrige punkt, kan noen lærere gi opp. På et trinn der jeg jobber er det omtrent totalt anarki. Foreldrene har gitt opp for lengst, og lærerne også. Man blir helt utslitt. Skolene trenger mer hjelp, hvis de skal ha alt dette ansvaret.... I tillegg er det lite vi kan gjøre i skolen om elever mobber. Jeg vet om en klasse med 9a-sak som har vart i flere år. Det er ingen spesielle tiltak for å hindre at offer blir dyttet og slått. Mobberne får ingen konsekvenser. De bør ha ekstremt stramme rammer og strengt regime, men det er vel å krenke elevens rettigheter..... Anonymkode: 833ec...c69 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Skrevet 20. januar 2023 Enig med TS. Er utrolig mange dårlige eksempler blandt foreldre. De er flink til å posere på Instagram bilder, men de vet ikke hva de lærer barna sine til. Dårlige eksempler. Anonymkode: 4f304...3de
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #17 Skrevet 20. januar 2023 Først og fremst er det foreldre som må være de gode eksmplene. Men når lærererne og de som jobber på skolen bare sier "ta deg sammen" så forstår vi hvorfor mobbing aldri vil ta slutt. Voksne mennesker bør være bedre eksempler enn det der. Har til og med hørt om at voksne mennekser ikke griper inn når noen blir synlig mobbet. Er en skam at disse jobber på skolen. Anonymkode: 4f304...3de
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #18 Skrevet 20. januar 2023 eller "ikke bry deg". . Anonymkode: 4f304...3de
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #19 Skrevet 20. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: På nrk hørte jeg en uttalelse om at barn har fått vært altfor lite sosiale på grunn av pandemien og lærerstreik. Og ja, pandemien har ikke vært bra. MEN hva med alle ungene som får tilgang til SoMe fra tidlig alder? Bruk av smartelefon blant barn, gaming og youtube? Hva gjør vel ikke det med barns sosiale omgang med andre? Hva med foreldres ansvar oppi dette? Anonymkode: 71fa8...e3c Foreldre bør ikke gi tilgang til slike apper og platformer. Men foreldrene er jo dårlige eksempler seg, sikkert tinder, snapchat og alt.. da er det lite vits når man er dårlig eksempel selv. Stakkars barn sier jeg bare.. de lærer jo ingenting annet enn dritt. Anonymkode: 4f304...3de
ALB Skrevet 20. januar 2023 #20 Skrevet 20. januar 2023 Men altså - er det noen som er overrasket over dette? Vi voksne har blitt mye, mye verre i måte vi snakker om og til hverandre. Og det handler nok primært om tabloide massemedier og sosiale medier, som har blitt mye mer fremtredende fra 90-tallet av. Jeg er født tidlig på 80-tallet. NRK var det man så på, man fikk nyheter, kanskje et par kjendissider i VG, ellers var nyheter nyheter i ordets beste betydning. Foreldregenerasjonen snakket primært om SAKER - ikke personer. Nå skal alt deles, alt kommenteres på. Vi har forfylla komikere som driter seg ut og spyr eder og galle - som deretter blir delt i alle kanaler. Jeg kan ikke se for meg at en slik sak ville ha rullet i mediene på samme måte på 70- og 80 tallet. Da forsvant drita kommentatorer plutselig fra skjermen, og sånn var det med det.... Se bare på hvordan britiske medier har blitt enda mer ekstreme fra 80-tallet og fremover - og som nå lever i lykkelig symbiose med troll på sosiale medier. Det er virkelig to troll som mater hverandre. Ofrene er god gammeldags anstendighet - og psyken til mange direkte involverte. Jeg tror at sosiale medier og anonyme forum som dette senker terskelen for baksnakking og negativitet i det virkelig liv også. Forumet her inne er groteskt til tider. Man bruker ord som "hurpe" for å beskrive en mamma som er bekymret for sitt barns vennskap. Hun som sender ungen i barnehagen når hun har fri er egoist og skulle aldri hatt barn. Hun som bruker mye penger på barneselskap er overfladisk, pinlig og vulgær og skal les bak ryggen på. Jeg kan oppriktig talt ikke se for meg at mine foreldre noensinne ville brukt lignende beskrivelser om sine medforeldre i disse situasjonene. Og jeg tror ikke det handler om av vi som er foreldre nå har blitt slemmere mennesker. Jeg tror bare at vi ser så mye overflate, opplever så mye sammenligning, og har blitt så vant til å vurdere/kommentere alt andre gjør at vi har mistet fotfestet totalt. Vi er stressa og livredde, og da er det lettere å le av andre enn å prøve å finne en trygg kjerne i seg selv. Selvfølgelig preges ungene av dette. Utrolig interessant innlegg av deg som er lærer, forresten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå