AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #61 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Det er vel få som virkelig tror på sparebluss. Her nevner noen vektplatå og whoosheffekten. Trodde alle var klar over det også. Da jeg gikk ned i vekt var aldri vektnedgangen så skjematisk som kalkulatorer sier. Noen uker gikk jeg opp i vekt, noen uker på stedet hvil og andre uker gikk jeg plutselig ned flere kilo. Jeg problematiserte det aldri, fordi jeg visste at det ville jevne seg ut over tid. Jeg visste jeg var i underskudd. Spiste ulikt fra dag til dag, men i gjennomsnitt 1500 kcal per dag, og det er umulig å ikke gå ned i vekt på dette når man teller rett, og trener fast. Anonymkode: 65ded...7d3 Dette er veldig riktig. Kroppen er kompleks, og daglige/ukentlige variasjoner i hormoner/syklus, vannretensjon i kroppen, tarminnhold, om du fryser eller er god og varm osv. MEN kaloriunderskudd over tid gir vektnedgang over tid😊 Anonymkode: f5bd3...dbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #62 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det er jeg uenig i. Jeg tror de som skriver dette, kjenner sin egen historie bedre enn deg. Anonymkode: 415d4...7b6 Historie? Jeg tror ikke vi leser de samme trådene her på KG 😉 Anonymkode: e7df4...786 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #63 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Historie? Jeg tror ikke vi leser de samme trådene her på KG 😉 Anonymkode: e7df4...786 det er jeg ganske sikker på at vi gjør. Forskjellen ligger i hvem vi har tillit til. Du tror bare på deg selv og jeg vet ikke hvorfor du mistror folk? Jeg tror på det folk forteller om seg selv, og spesielt når det de sier er i overenstemmelse med forskningen. Anonymkode: 415d4...7b6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #64 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): det er jeg ganske sikker på at vi gjør. Forskjellen ligger i hvem vi har tillit til. Du tror bare på deg selv og jeg vet ikke hvorfor du mistror folk? Jeg tror på det folk forteller om seg selv, og spesielt når det de sier er i overenstemmelse med forskningen. Anonymkode: 415d4...7b6 Dette orker jeg ikke kjenner jeg ✌️ Anonymkode: e7df4...786 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #65 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette orker jeg ikke kjenner jeg ✌️ Anonymkode: e7df4...786 Ser den. Slitsomt å komme opp med et rasjonelt forsvar for synsing. Anonymkode: 415d4...7b6 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #66 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nope. Absolutt alle overvektige jeg kjenner har gått ned i vekt når de har tatt faktisk tak i kostholdet sitt og begynt å trene skikkelig. Selv om de i åresvis mente de bare hadde lav forbrenning, spiste for lite etc. De som fortsatt er overvektige er de som fortsatt overspiser. Man merker det veldig godt når man er typ på fjellturer eller andre ferier der man er sammen døgnet rundt over flere dager - da ser man nemlig hvor mye og ofte folk faktisk spiser. Anonymkode: 18b08...9e4 Bare fordi ingen av de du kjenner har sykdommer som påvirker vekt, betyr ikke at de ikke finnes. Jeg tror heller ikke på sparebluss-teorien, men hos meg går ikke vekta ned uansett hvor mye jeg sulter meg. Forbrenninga er helt fucka på grunn av diverse hormonsykdommer, og legen har konstatert det samme. Jeg fokuserer nå på å ikke gå mer opp, og heller holde den vekta jeg har. Anonymkode: 5cca5...349 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #67 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): litt lesestoff som underbygger hvorfor jeg mener det er mer sannsynlig at de overvektige dere refererer til har skjønt sammenhengen, enn at dere har forstått den: https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532 Tar med et par sitater fra artikkelen for de som er for late til å lese den: Er du en slank person som fryder deg over egen viljestyrke? Tenker du at mennesker med fettvalker er late? Du kan godt pakke vekk fordommene dine: Mennesker blir ikke overvektige fordi de velger det. De fleste veier for mye fordi de er født med gener som gjør at de legger raskere på seg. De må kjempe hardere for å holde vekten enn andre. – Det kommer som en overraskelse på mange som tror overvekt er et resultat av dårlig livsstil, sier Torben Hansen, som er professor ved Københavns Universitet. – Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research. (...) Genetikk forklarer mellom 40 og 60 prosent av forskjellen på folks kroppsvekt, viser de siste årenes genforskning, som er samlet i en metaanalyse publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Endocrinology. – Vi har funnet nesten 1000 steder i DNA-et som påvirker BMI. Noen har mange genvarianter som koder for overvekt, andre har færre. De som har mange, er mer følsomme overfor en usunn livsstil, sier Hansen. – Jeg sier ikke at genene betyr alt. Selvfølgelig har det også betydning hvor mye man spiser. Hvis man stenger folk inne i et bur uten mat, går de ned i vekt. Men ute i samfunnet er det noen som på grunn av genetikken legger mye lettere på seg enn andre. Funnet er blant annet publisert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Human Molecular Genetics. Anonymkode: 415d4...7b6 Man kan ta barn i samme søskenflokk som eksempel. Jeg har fire barn, mannen har tre. Mine to eldste og mannens eldste og yngste er syltynne. De spiser som hester, er glade i junk, og gutta gamer en del (stillesitting). Mine to yngste og hans mellomste er "chubby". De spiser mindre enn de andre, både fordi ingen av dem er glad i junk og sjokolade, og fordi i hvert fall to av de tre blir veldig fort mett. Vi passer også ekstra på å ha kontroll på matinntaket for at de ikke skal bikke over i overvekt. Mine to yngste er svært aktive idrettsbarn med flere tunge treninger i uka. Hos meg har de to yngste og de to eldste forskjellige fedre - faren til de eldste var tynn, akkurat som jeg var frem til jeg bikket 35, mens faren til de to yngste og hele hans familie har anlegg for overvekt. De to yngste har altså arvet hans gener, og legger på seg bare de ser på mat. De andre kan ete, ete og ete, og likevel slite med å gå opp i vekt. Vi prøvde å få eldste opp i vekt i to år, med null resultat. Ingen sykdommer hos ham, bare sinnssyk forbrenning. Anonymkode: 5cca5...349 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #68 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er veldig riktig. Kroppen er kompleks, og daglige/ukentlige variasjoner i hormoner/syklus, vannretensjon i kroppen, tarminnhold, om du fryser eller er god og varm osv. MEN kaloriunderskudd over tid gir vektnedgang over tid😊 Anonymkode: f5bd3...dbc Ikke hvis man ligger i forsvarlig kaloriunderskudd, og kroppen skrur forbrenninga opp og ned etter eget forgodtbefinnende, dessverre. Anonymkode: 5cca5...349 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #69 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er dette så uvanlig da? Når jeg var i tjueårene så levde jeg på ca 1200 kcal per døgn for å opprettholde en BMI på 20,2 (165 cm og 55 kg). Da jobbet jeg som sykepleier på en svært travel sengepost og gikk mellom 15 000 og 20 000 skritt i løpet av en arbeidsdag. Folk overvurderer voldsomt hvor mye kalorier man egentlig trenger. Anonymkode: 2d0c2...726 Før jeg fikk barn nummer tre, hadde jeg BMI på max 19,5, under 18 på det laveste. Spiste som hest, masse is, godteri, ferdigpizza, kalorier, kalorier, kalorier. Ingen trening (rakk det rett og slett ikke), stillesittende liv som student osv. Etter barn nummer tre begynte stoffskifteproblemene. Jeg la på meg noen kilo, så fikk jeg barn nummer fire, og stoffskifte ble helt umulig å regulere. Astmaen ble også forverret kraftig, sånn at jeg må gå på kortisonmedisin hele tiden. Måneansikt fra helvete, alt fett og vann samler seg på magen (jeg kan blant annet ikke gå i bukser), og BMI'en skjøt opp til 27,8. Jippi! Nå trener jeg 3-4 ganger per uke, drikker bare vann, har begrenset porsjonene kraftig og føler på sult hele tiden. Har også fløyet på do for å tisse i ett sett de siste to ukene. Vekta står bom stille. Ikke en gang vannvekta går av, sånn som den egentlig skal i starten av slankeprosessen. Ikke ett gram ned. Anonymkode: 5cca5...349 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #70 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bare fordi ingen av de du kjenner har sykdommer som påvirker vekt, betyr ikke at de ikke finnes. Jeg tror heller ikke på sparebluss-teorien, men hos meg går ikke vekta ned uansett hvor mye jeg sulter meg. Forbrenninga er helt fucka på grunn av diverse hormonsykdommer, og legen har konstatert det samme. Jeg fokuserer nå på å ikke gå mer opp, og heller holde den vekta jeg har. Anonymkode: 5cca5...349 Det er jo fantastisk å være en sånn medisinsk sensasjon da! Du kan aldri sulte ihjel, og ved å forske på deg kan man kanskje få slutt på hungersnøden i verden! Hvor lenge har du prøvd vannfaste? Jeg har aldri prøvd mer enn 14 dager på kun vann. Går du virkelig ikke ned en eneste kilo om du ikke spiser eller drikker noe som helst annet enn vann på 2 uker? Anonymkode: 18b08...9e4 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #71 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo fantastisk å være en sånn medisinsk sensasjon da! Du kan aldri sulte ihjel, og ved å forske på deg kan man kanskje få slutt på hungersnøden i verden! Hvor lenge har du prøvd vannfaste? Jeg har aldri prøvd mer enn 14 dager på kun vann. Går du virkelig ikke ned en eneste kilo om du ikke spiser eller drikker noe som helst annet enn vann på 2 uker? Anonymkode: 18b08...9e4 hvorfor vrøvler du om vannfaste?? den du siterer sa da virkelig ikke det. Uansett, hva er greia med å trykke ned folk som er oppgitt og fortvilte? Anonymkode: 415d4...7b6 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #72 Del Skrevet 25. januar 2023 3 hours ago, AnonymBruker said: Man kan ta barn i samme søskenflokk som eksempel. Jeg har fire barn, mannen har tre. Mine to eldste og mannens eldste og yngste er syltynne. De spiser som hester, er glade i junk, og gutta gamer en del (stillesitting). Mine to yngste og hans mellomste er "chubby". De spiser mindre enn de andre, både fordi ingen av dem er glad i junk og sjokolade, og fordi i hvert fall to av de tre blir veldig fort mett. Vi passer også ekstra på å ha kontroll på matinntaket for at de ikke skal bikke over i overvekt. Mine to yngste er svært aktive idrettsbarn med flere tunge treninger i uka. Hos meg har de to yngste og de to eldste forskjellige fedre - faren til de eldste var tynn, akkurat som jeg var frem til jeg bikket 35, mens faren til de to yngste og hele hans familie har anlegg for overvekt. De to yngste har altså arvet hans gener, og legger på seg bare de ser på mat. De andre kan ete, ete og ete, og likevel slite med å gå opp i vekt. Vi prøvde å få eldste opp i vekt i to år, med null resultat. Ingen sykdommer hos ham, bare sinnssyk forbrenning. Anonymkode: 5cca5...349 Gener har mye å si, ja. Faren vår har alltid vært slank. Moren vår har alltid vært overvektig. På faren min sin familie er alle slanke og atletiske. Fotballspillere, håndballspillere, syklister osv. På moren min sin side er nesten alle overvektige. Vi er fem søsken i min familie. De to som ligner på faren vår har aldri slitt med vekta. De tre som ligner på moren vår har alltid slitt med vekta. Anonymkode: 96a2b...00e 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #73 Del Skrevet 25. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Helt enig. Overvektige tenker veldig mye på mat hele tiden, når man skal møtes for noe er det første spørsmålet hva man skal spise, forbinder mat med kos sov. Normalvektige tenker ikke så mye på det. Anonymkode: 05bed...2e3 Men det handler jo også om at spiseforstyrrelser er vel så vanlig blant overvektige, som blant undervektige, men det er langt mindre fokus på å hjelpe spiseforstyrrede med overvekt. Overfokus på mat skyldes ikke alltid, men ofte en spiseforstyrrelse. Anonymkode: d0eaf...01b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #74 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ser den. Slitsomt å komme opp med et rasjonelt forsvar for synsing. Anonymkode: 415d4...7b6 Altså jeg sikter til kunnskapsnivået når det gjelder kosthold til en del her inne når man i samme tråd som man klager over stagnering av vekten lurer på om risen skal veies før eller etter koking, om litt olje på grønnsakene trenger å iregnes budsjettet, er overbevist om at kalorier ikke har noe å si så lenge man er i ketose osv osv. Så enten leser vi ikke de samme trådene, eller så gjør du deg vanskelig med vilje. Anonymkode: e7df4...786 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #75 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): hvorfor vrøvler du om vannfaste?? den du siterer sa da virkelig ikke det. Uansett, hva er greia med å trykke ned folk som er oppgitt og fortvilte? Anonymkode: 415d4...7b6 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Bare fordi ingen av de du kjenner har sykdommer som påvirker vekt, betyr ikke at de ikke finnes. Jeg tror heller ikke på sparebluss-teorien, men hos meg går ikke vekta ned uansett hvor mye jeg sulter meg. Forbrenninga er helt fucka på grunn av diverse hormonsykdommer, og legen har konstatert det samme. Jeg fokuserer nå på å ikke gå mer opp, og heller holde den vekta jeg har. Anonymkode: 5cca5...349 Kjenner forøvrig flere med sykdommer som påvirker vekt. Vekten påvirkes som i økt apetitt, og mindre mulighet til på bevege seg. Dette gjør det selvsagt mye vanskeligere å gå ned i vekt, enn om man ikke har unormalt høy appetitt. Har gått på kortison selv flere runder, da må jeg rett og slett sulte meg hele tiden for å ikke gå opp, og selv da blir jeg gjerne litt pløsete. Fordi jeg da spiser mer enn jeg tror, og årsaken til at jeg trenger kortisonet betyr stort sett at jeg ikke kan trene like mye som ellers i de periode. Men ikke sykdommen påvirker vekt som i at personen ikke lenger trenger kalorier for å overleve. Anonymkode: 18b08...9e4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #76 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Gener har mye å si, ja. Faren vår har alltid vært slank. Moren vår har alltid vært overvektig. På faren min sin familie er alle slanke og atletiske. Fotballspillere, håndballspillere, syklister osv. På moren min sin side er nesten alle overvektige. Vi er fem søsken i min familie. De to som ligner på faren vår har aldri slitt med vekta. De tre som ligner på moren vår har alltid slitt med vekta. Anonymkode: 96a2b...00e Men hvorfor ikke fokusere på miljø? I faren din sin familie driver alle med idrett/fysisk aktivitet. Med en slik livsstil følger også ofte riktig mat. Jeg har samme forskjell i min mors og fars familie. Hennes familie er overvektige, og jeg ser jo i vanene deres hvorfor. Mye fokus på mat, kjører bil overalt, ingen trening fordi off vondt her og der, hvis man skal møtes lages det alltid vafler, kake osv. Min fars familie drar på aktive ferier sammen, vi møtes ute med barna, vi har kaker i bursdager selvfølgelig, men ellers er det lite sånne matvaner. Gener spiller såklart en rolle, men det er mye mer komplekst enn det. Og dersom man ikke har genene på sin side, er det jo enda større grunn til å være nøye på kosthold og trening. Skjønner ikke at det skal være et påskudd for å gi opp.. Anonymkode: f5bd3...dbc 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #77 Del Skrevet 26. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor ikke fokusere på miljø? I faren din sin familie driver alle med idrett/fysisk aktivitet. Med en slik livsstil følger også ofte riktig mat. Jeg har samme forskjell i min mors og fars familie. Hennes familie er overvektige, og jeg ser jo i vanene deres hvorfor. Mye fokus på mat, kjører bil overalt, ingen trening fordi off vondt her og der, hvis man skal møtes lages det alltid vafler, kake osv. Min fars familie drar på aktive ferier sammen, vi møtes ute med barna, vi har kaker i bursdager selvfølgelig, men ellers er det lite sånne matvaner. Gener spiller såklart en rolle, men det er mye mer komplekst enn det. Og dersom man ikke har genene på sin side, er det jo enda større grunn til å være nøye på kosthold og trening. Skjønner ikke at det skal være et påskudd for å gi opp.. Anonymkode: f5bd3...dbc I min familie er vi delt, mamma er slank og har aldri slitt med vekta, mens pappa har problemer med å holde vekta. Jeg har arvet pappa, broren min mamma. Han er slank og alltid vært uansett kosthold, mens jeg må passe på. Vi har vært like aktive, hatt samme kosthold, osv. Men det er som du sier, gener spiller noe inn. Men jeg kan ikke sette meg ned og tenke at jeg fikk utdelt dårlige kort, derfor må jeg bli feit. Jeg har vært der og ja, men nå er jeg normalvektig etter mange år som overvektig. Jeg mener det "bare" handler om kalorier inn vs. kalorier ut, men det er mye mer komplekst enn det. Gener, livsstil, vaner, oppvekst, personlighet, sykdommer, hormoner, osv. Anonymkode: ee936...a0d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #78 Del Skrevet 26. januar 2023 Noen har lettere for å legge på seg, og vanskeligere for å gå ned i vekt. Det stemmer sikkert. Men hva så? Noen har lettere for å bygge muskler. Skal da den som har vanskelig for å bygge muskler slutte å trene fordi det er for vanskelig? Anonymkode: fa952...e90 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #79 Del Skrevet 26. januar 2023 Er det ikke bare å google "klassebilde 1943" eller "gruppebilde 1945"...Det spiller forsåvidt ingen rolle om du går for 30- 40- eller 70-tallet for den del. Folk i dag spiser seg fordervet og tror fortsatt på myten om at de skal spise lite og ofte. For guds skyld livsfarlig å kjenne på sultfølelsen i noen timer. Anonymkode: 1ca07...471 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2023 #80 Del Skrevet 26. januar 2023 Men til syvende og sist handler det jo om energi inn vs energi ut. Gener og miljø vil påvirke oss forskjellig ift hvor mye man inntar, men det er likevel energi inn og energi ut som betyr noe. Noen vil naturlig spise lite, ta små porsjoner, ikke spise opp alt på tallerken, glemmer å spise et måltid, ta kun ett kakestykke, ta en neve med smågodt fremfor hele posen, ol. Anonymkode: 40091...fe7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå