Gå til innhold

Er det fremdeles noen som tror på myten om sparebluss?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Druid skrev (23 timer siden):

Så i praksis betyr det at du slanker vekk muskler isteden for fett. For fett og vann forbruker ikke kalorier.

Fair enogh, men da er det uansett et nivå som må få tiltak, man kan ikke ignorere det og si at de ikke betyr noe og er en myte.

Eneste gangen jeg har hørt om sparebluss er som en midlertidig periode kroppen tilpasser seg lavt kaloriinntak før det går videre. Har aldri hørt det som argument for å spise mer, selv om jeg har hørt det som argument for ikke å basere seg på ren faste.

Hvis du sldri har hørt det ble du scrolle gjennom noen av diskusjonene og overvekt og slanking her på forumet. 90 % av de overvektige som svarer, mener selv de er overvektige fordi de spiser for lite, har abnormalt lav forbrenning etc. Ingen vanlige overvektige som er litt for glade i sjokolade eller brødmat svarer visst på tråder på KG.

Anonymkode: 18b08...9e4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du sldri har hørt det ble du scrolle gjennom noen av diskusjonene og overvekt og slanking her på forumet. 90 % av de overvektige som svarer, mener selv de er overvektige fordi de spiser for lite, har abnormalt lav forbrenning etc. Ingen vanlige overvektige som er litt for glade i sjokolade eller brødmat svarer visst på tråder på KG.

har det aldri slått deg at når så mange sier det samme, så er det fordi det er et kjent og vanlig fenomen?

Har det aldri slått deg at det kan være du selv som ikke har nok kunnskap?

Anonymkode: 415d4...7b6

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har det aldri slått deg at når så mange sier det samme, så er det fordi det er et kjent og vanlig fenomen?

Nope. Absolutt alle overvektige jeg kjenner har gått ned i vekt når de har tatt faktisk tak i kostholdet sitt og begynt å trene skikkelig. Selv om de i åresvis mente de bare hadde lav forbrenning, spiste for lite etc. De som fortsatt er overvektige er de som fortsatt overspiser. Man merker det veldig godt når man er typ på fjellturer eller andre ferier der man er sammen døgnet rundt over flere dager - da ser man nemlig hvor mye og ofte folk faktisk spiser. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du leser konteksten dette gjerne er skrevet i så ser du ganske raskt at det ikke er tilfelle.

Anonymkode: e7df4...786

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis du leser konteksten dette gjerne er skrevet i så ser du ganske raskt at det ikke er tilfelle.

Det er jeg uenig i. Jeg tror de som skriver dette, kjenner sin egen historie bedre enn deg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er jeg uenig i. Jeg tror de som skriver dette, kjenner sin egen historie bedre enn deg.

Det er helt vanlig at overvektige underrapporterer matinntak, og slanke overrapporterer matinntak. 

Man går jo ikke mot fysikkens lover kun fordi man er overvektig. 

Anonymkode: 40091...fe7

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er helt vanlig at overvektige underrapporterer matinntak, og slanke overrapporterer matinntak. 

Det er en god del mer komplisert enn det. Les denne - den er verd tiden:

https://forskning.no/mat-og-helse-overvekt/kan-du-bli-tykkere-uten-a-spise-mer/1893269

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nope. Absolutt alle overvektige jeg kjenner har gått ned i vekt når de har tatt faktisk tak i kostholdet sitt og begynt å trene skikkelig. Selv om de i åresvis mente de bare hadde lav forbrenning, spiste for lite etc. De som fortsatt er overvektige er de som fortsatt overspiser. Man merker det veldig godt når man er typ på fjellturer eller andre ferier der man er sammen døgnet rundt over flere dager - da ser man nemlig hvor mye og ofte folk faktisk spiser. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

litt lesestoff som underbygger hvorfor jeg mener det er mer sannsynlig at de overvektige dere refererer til  har skjønt sammenhengen, enn at dere har forstått den:

https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

Tar med et par sitater fra artikkelen for de som er for late til å lese den:

Er du en slank person som fryder deg over egen viljestyrke? Tenker du at mennesker med fettvalker er late?

Du kan godt pakke vekk fordommene dine: Mennesker blir ikke overvektige fordi de velger det. De fleste veier for mye fordi de er født med gener som gjør at de legger raskere på seg. De må kjempe hardere for å holde vekten enn andre.

– Det kommer som en overraskelse på mange som tror overvekt er et resultat av dårlig livsstil, sier Torben Hansen, som er professor ved Københavns Universitet.

– Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

(...)

Genetikk forklarer mellom 40 og 60 prosent av forskjellen på folks kroppsvekt, viser de siste årenes genforskning, som er samlet i en metaanalyse publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Endocrinology.

– Vi har funnet nesten 1000 steder i DNA-et som påvirker BMI. Noen har mange genvarianter som koder for overvekt, andre har færre. De som har mange, er mer følsomme overfor en usunn livsstil, sier Hansen.

– Jeg sier ikke at genene betyr alt. Selvfølgelig har det også betydning hvor mye man spiser. Hvis man stenger folk inne i et bur uten mat, går de ned i vekt. Men ute i samfunnet er det noen som på grunn av genetikken legger mye lettere på seg enn andre.

Funnet er blant annet publisert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Human Molecular Genetics.

• Liker 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

litt lesestoff som underbygger hvorfor jeg mener det er mer sannsynlig at de overvektige dere refererer til  har skjønt sammenhengen, enn at dere har forstått den:

https://forskning.no/genetikk-overvekt-samfunn/forskere-overvekt-er-sjelden-selvforskyldt/1652532

Tar med et par sitater fra artikkelen for de som er for late til å lese den:

Er du en slank person som fryder deg over egen viljestyrke? Tenker du at mennesker med fettvalker er late?

Du kan godt pakke vekk fordommene dine: Mennesker blir ikke overvektige fordi de velger det. De fleste veier for mye fordi de er født med gener som gjør at de legger raskere på seg. De må kjempe hardere for å holde vekten enn andre.

– Det kommer som en overraskelse på mange som tror overvekt er et resultat av dårlig livsstil, sier Torben Hansen, som er professor ved Københavns Universitet.

– Men mesteparten av forskjellen på hvor mye folk veier, er genetisk, fortsetter professoren, som i mange år har forsket på genetikk og overvekt på Novo Nordisk Foundation Center for Basic Metabolic Research.

(...)

Genetikk forklarer mellom 40 og 60 prosent av forskjellen på folks kroppsvekt, viser de siste årenes genforskning, som er samlet i en metaanalyse publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Frontiers in Endocrinology.

– Vi har funnet nesten 1000 steder i DNA-et som påvirker BMI. Noen har mange genvarianter som koder for overvekt, andre har færre. De som har mange, er mer følsomme overfor en usunn livsstil, sier Hansen.

– Jeg sier ikke at genene betyr alt. Selvfølgelig har det også betydning hvor mye man spiser. Hvis man stenger folk inne i et bur uten mat, går de ned i vekt. Men ute i samfunnet er det noen som på grunn av genetikken legger mye lettere på seg enn andre.

Funnet er blant annet publisert i en vitenskapelig artikkel i tidsskriftet Human Molecular Genetics.

Les det uthevede.

De blir ikke overvektige fordi de spiser for lite.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilmus skrev (På 20.1.2023 den 15.06):

Er ikke sikker på om det er dette du mener med sparebluss, men min forbrenning nå er veldig lav pga vektnedgang og langvarig energiunderskudd. Jeg har nå en bmi på 19, opprettholder ca samme vekt med i underkant av 1000 kalorier i døgnet. Ganske uheldig situasjon å være i syns jeg. Skjønner egentlig ikke at det er mulig, men vekta har omtrent ikke rikka seg på godt over en mnd. ( om man ser bort fra svingninger som skyldes vannvekt)

Er dette så uvanlig da? Når jeg var i tjueårene så levde jeg på ca 1200 kcal per døgn for å opprettholde en BMI på 20,2 (165 cm og 55 kg). Da jobbet jeg som sykepleier på en svært travel sengepost og gikk mellom 15 000 og 20 000 skritt i løpet av en arbeidsdag. Folk overvurderer voldsomt hvor mye kalorier man egentlig trenger. 

Anonymkode: 2d0c2...726

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne. Jeg har flere svært slanke kollegaer på jobb som selv mener at de spiser mye. Hun ene drøvtygger to hjemmelagde rundstykker på jobb hver dag, sliter tydelig med å få det i seg. Jeg har spurt henne hva hun spiser på kveldene, hun sier at da drikker hun mest te 😅 Hun er søt da. Min erfaring er at det som er felles for de svært slanke, er at de ofte glemmer å spise, de tenker aldri på mat og har liten sultfølelse (dette er friske folk uten spiseforstyrrelser). De overvektige tenker mye på mat, koser seg masse med mat og gleder seg til måltider og snacks.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Signerer denne. Jeg har flere svært slanke kollegaer på jobb som selv mener at de spiser mye. Hun ene drøvtygger to hjemmelagde rundstykker på jobb hver dag, sliter tydelig med å få det i seg. Jeg har spurt henne hva hun spiser på kveldene, hun sier at da drikker hun mest te 😅 Hun er søt da. Min erfaring er at det som er felles for de svært slanke, er at de ofte glemmer å spise, de tenker aldri på mat og har liten sultfølelse (dette er friske folk uten spiseforstyrrelser). De overvektige tenker mye på mat, koser seg masse med mat og gleder seg til måltider og snacks.

Det er jo kun anekdotisk, men jeg har også denne erfaringen. De som er tynne tror de spiser så mye, men i realiteten gjør de ikke det. Mens de som sliter mer med vekta spiser mer, tenker mer på mat, osv. Jeg tror det bare er forskjell på oss rett og slett. 

Anonymkode: ee936...a0d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo kun anekdotisk, men jeg har også denne erfaringen. De som er tynne tror de spiser så mye, men i realiteten gjør de ikke det. Mens de som sliter mer med vekta spiser mer, tenker mer på mat, osv. Jeg tror det bare er forskjell på oss rett og slett. 

Helt enig. Overvektige tenker veldig mye på mat hele tiden, når man skal møtes for noe er det første spørsmålet hva man skal spise, forbinder mat med kos sov. Normalvektige tenker ikke så mye på det.

Anonymkode: 05bed...2e3

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere siste. Når jeg var slank så var mat svært lite viktig for meg, jeg tenkte lite på mat og det gjorde meg lite å forsake kosen med mat.

Forskjellen mellom de naturlig slanke og meg var nok imidlertid at jeg koste meg mye med følelsen av å klare å ha sterk disiplin i fht mat. Når jeg så fikk mengder av forpliktelser i livet derimot, med barn, større ansvar på jobb, et ekteskap og mye husarbeid, så ble behovet for å trøste meg med, og å generere lykkefølelse via mat, for sterk. Jeg er nå 13 kg tyngre enn på mitt slankeste, og store deler av min dag går med til å bebreide min egen fete, kvapsete kropp - samtidig  som jeg elsker å kose meg med mat og alltid gleder meg til neste måltid.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dette så uvanlig da? Når jeg var i tjueårene så levde jeg på ca 1200 kcal per døgn for å opprettholde en BMI på 20,2 (165 cm og 55 kg). Da jobbet jeg som sykepleier på en svært travel sengepost og gikk mellom 15 000 og 20 000 skritt i løpet av en arbeidsdag. Folk overvurderer voldsomt hvor mye kalorier man egentlig trenger. 

det er jo ikke så rart, da. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at "folk tar feil". Ta din egen informasjon her for eksempel. Uansett hvilken kalkulator man bruker, så vil den gi et langt høyere tall for daglig forbrenning, enn 1200.

Hvis jeg legger inn den informasjonen du ga her (165 cm, 55 kg, 25 år, medium aktiv), så får jeg opp følgende resultater for din daglige forbrenning:

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ - denne gir deg over 2300!!

https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ gir 1850

https://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp gir 1880

https://kalkulator.nyttiginfo.no/basalforbrenning.html gir basalforbrenning på 1362, som du må gange opp med en faktor avhengig av aktivitetsnivå for å få daglig behov

SÅ hva betyr dette? at "folk" overvurderer kaloribehovet? at informasjonen vi får er direkte feil? 

eller er det rett og slett en god del mer komplisert enn kalorier inn og kalorier ut?

• Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det er jo ikke så rart, da. Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i at "folk tar feil". Ta din egen informasjon her for eksempel. Uansett hvilken kalkulator man bruker, så vil den gi et langt høyere tall for daglig forbrenning, enn 1200.

Hvis jeg legger inn den informasjonen du ga her (165 cm, 55 kg, 25 år, medium aktiv), så får jeg opp følgende resultater for din daglige forbrenning:

https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ - denne gir deg over 2300!!

https://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ gir 1850

https://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp gir 1880

https://kalkulator.nyttiginfo.no/basalforbrenning.html gir basalforbrenning på 1362, som du må gange opp med en faktor avhengig av aktivitetsnivå for å få daglig behov

SÅ hva betyr dette? at "folk" overvurderer kaloribehovet? at informasjonen vi får er direkte feil? 

eller er det rett og slett en god del mer komplisert enn kalorier inn og kalorier ut?

Vi er nok uenige om det å gå 15-20 000 skritt men null trening, går under "middels aktiv".

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

og

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Helt enig.

Jeg har alltid trodd og sagt at jeg spiser kjempemye. Så logget jeg absolutt alt jeg spiste hver dag i en måned, og selv om jeg enkelte dager spiste 4-5 000 kcal var det også mange dager med typ 500, og noen med null. Fordi jeg glemte å spise, eller ikke hadde tid. Snittet på måneden stemte ganske bra i forhold til vekt, høyde og aktivitetsnivå.

Jeg tror ikke det skjer at en med BMI på 30 glemmer å spise et helt døgn, eller at de ikke har tid - da tror jeg de TAR seg tid. Det er i hvert fall hva jeg ser rundt meg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vi er nok uenige om det å gå 15-20 000 skritt men null trening, går under "middels aktiv".

Jeg la inn det nivået som en jobb med bevegelse ga. Du misser poenget.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og

Helt enig.

Jeg har alltid trodd og sagt at jeg spiser kjempemye. Så logget jeg absolutt alt jeg spiste hver dag i en måned, og selv om jeg enkelte dager spiste 4-5 000 kcal var det også mange dager med typ 500, og noen med null. Fordi jeg glemte å spise, eller ikke hadde tid. Snittet på måneden stemte ganske bra i forhold til vekt, høyde og aktivitetsnivå.

Jeg tror ikke det skjer at en med BMI på 30 glemmer å spise et helt døgn, eller at de ikke har tid - da tror jeg de TAR seg tid. Det er i hvert fall hva jeg ser rundt meg.

Ikke sant! Sånn har jeg det også. Noen dager spiser jeg kun 4 knekkebrød, andre dager er det fullt festmåltid med dessert. Men gjennomsnittet over tid er under minimumsinntaket som er lov å si på KG. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel få som virkelig tror på sparebluss. Her nevner noen vektplatå og whoosheffekten. Trodde alle var klar over det også. Da jeg gikk ned i vekt var aldri vektnedgangen så skjematisk som kalkulatorer sier. Noen uker gikk jeg opp i vekt, noen uker på stedet hvil og andre uker gikk jeg plutselig ned flere kilo.

Jeg problematiserte det aldri, fordi jeg visste at det ville jevne seg ut over tid. Jeg visste jeg var i underskudd. Spiste ulikt fra dag til dag, men i gjennomsnitt 1500 kcal per dag, og det er umulig å ikke gå ned i vekt på dette når man teller rett, og trener fast. 

Anonymkode: 65ded...7d3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...