AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Del Skrevet 20. januar 2023 Er det fremdeles noen som tror på myten om sparebluss? Anonymkode: e7df4...786 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det fremdeles noen som tror på myten om sparebluss? Anonymkode: e7df4...786 Ja. For eksempel Trine på 120 kilo som ikke skjønner hvorfor hun ikke går ned i vekt. Det har selvfølgelig ingen sammenheng med at hun spiser tre sunne mellommåltider om dagen (frukt, nøtter, mellombarer) i tillegg til tre vanlige måltider som hun bøtter ned med Pepsi Max. For forbrenningen må ha noe å jobbe med, ellers går den på sparebluss. Og det er viktig å drikke nok. Og i helgene er det lov å kose seg! Sparebluss altså, det er dritfarlig. Anonymkode: c3916...f73 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wilmus Skrevet 20. januar 2023 #3 Del Skrevet 20. januar 2023 Er ikke sikker på om det er dette du mener med sparebluss, men min forbrenning nå er veldig lav pga vektnedgang og langvarig energiunderskudd. Jeg har nå en bmi på 19, opprettholder ca samme vekt med i underkant av 1000 kalorier i døgnet. Ganske uheldig situasjon å være i syns jeg. Skjønner egentlig ikke at det er mulig, men vekta har omtrent ikke rikka seg på godt over en mnd. ( om man ser bort fra svingninger som skyldes vannvekt) 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Del Skrevet 20. januar 2023 Det er det. På samme måte som folk fortsatt unnskylder seg med "tung beinbygning". Anonymkode: 31f2b...ea2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er det fremdeles noen som tror på myten om sparebluss? Anonymkode: e7df4...786 Det kommer jo helt an på hva du mener. Det kjente eksperimentet Minnesota Starvation Study viser jo at det ikke finnes en slik mekanisme som forsvar mot vekttap ved ekstrem kalorirestriksjon. https://www.mensxp.com/health/body-building/46778-the-minnesota-starvation-experiment-why-there-s-no-such-thing-as-the-starvation-mode.html Samtidig så er det jo ingen tvil om at vekttap ikke skjer lineært, og at man kommer til platåer underveis i en vektnedgangsprosess. Men det har neppe med noe "sparebluss" å gjøre. Noe helt annet er det som skjer med forbrenningen til en person som har gått mye ned i vekt. Man vet ikke hva eller hvorfor, men det er jo dokumentert at den er vesentlig lavere enn forbrenningen til en person av samme vekt som ikke har gått gjennom en slankekur: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34816627/ Anonymkode: 415d4...7b6 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Del Skrevet 20. januar 2023 Ingen sparebluss da jeg slet med anoreksi hvertfall. Gikk bare ned og ned jo mindre kalorier jeg fikk i meg. Kan knuse myten om at lettbrus er fetende også. Jeg drakk typ 4 liter Pepsi max daglig. Anonymkode: f5bd3...dbc 12 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Del Skrevet 20. januar 2023 Jeg fikk en pt for en uke siden som ikke er helt ferdig med den myten 😩 Verste er at jeg kjøpte klippekort på 10 timer. Nå mener han at jeg spiser altfor lite på 1600 kalorier og må opp til 19-2000. Jeg er 68 kg og 160 cm. Fettprosent på 30%. Trener styrke 3 ganger i uken og har gjennomsnitt 10.000 skritt daglig. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal ned i vekt med så mange kalorier Anonymkode: 97623...58e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja. For eksempel Trine på 120 kilo som ikke skjønner hvorfor hun ikke går ned i vekt. Det har selvfølgelig ingen sammenheng med at hun spiser tre sunne mellommåltider om dagen (frukt, nøtter, mellombarer) i tillegg til tre vanlige måltider som hun bøtter ned med Pepsi Max. For forbrenningen må ha noe å jobbe med, ellers går den på sparebluss. Og det er viktig å drikke nok. Og i helgene er det lov å kose seg! Sparebluss altså, det er dritfarlig. Anonymkode: c3916...f73 Finnes der en annen måte å si dette på, uten den ufordragelige tonen og uten fatshamingen? Anonymkode: 415d4...7b6 24 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Del Skrevet 20. januar 2023 Jada. Hører det stadig vekk. Feks kollegaen min som er rundt 100 kg som mente at grunnen at hun ikke går ned i vekt er fordi "hun spiser for lite". Hun mener det oppriktig fordi hun sa det foran alle i kaffepausen. Alle satt bare og så brydd ned mens vi tenkte vårt før en skiftet samtaleemne. Kanskje noen burde opplyst henne, men ingen vil ha stemplet "fatshaming" på seg. Anonymkode: fa952...e90 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #10 Del Skrevet 20. januar 2023 Jeg måtte teste medisiner som hadde den bivirkning at de tok vekk all matlyst, rart det, ikke noe sparebluss slo inn da jeg gikk 2 døgn uten å spise og spiste sporadisk de første 10 dagene før jeg forstod at jeg måtte ta dette på alvor og innføre matrutiner selv om jeg ikke hadde matlyst. Gikk ned ca 5 kg den første tiden. Anonymkode: 8288b...d8e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jada. Hører det stadig vekk. Feks kollegaen min som er rundt 100 kg som mente at grunnen at hun ikke går ned i vekt er fordi "hun spiser for lite". Hun mener det oppriktig fordi hun sa det foran alle i kaffepausen. Alle satt bare og så brydd ned mens vi tenkte vårt før en skiftet samtaleemne. Kanskje noen burde opplyst henne, men ingen vil ha stemplet "fatshaming" på seg. Anonymkode: fa952...e90 men dette er jo en myte som den lettbeinte delen av slankelitteraturen og ukebladene og random folk i tråder på KG har spredd i mange år, og jeg har og sett den kommunisert av folk som burde vite bedre. Det er jo ikke rart at folk tror på det, og særlig når de opplever et vektplatå til tross for at de gjør så godt de kan. i jobben med vektnedgang. Når de lurer på hva som er galt, og får presentert denne tilsynelatende logiske forklaringen, så er det virkelig ikke rart at de tror på den. Jeg synes ikke kollegaen din på 100 kilo er den dummeste rundt lunsjbordet ditt. Hun vet jo hva hun spiser, og kan ha gode grunner til å lure på hvorfor hun ikke går ned i vekt. Jeg tror ikke et øyeblikk på at dine smarte og slanke kolleger som ser brydd ned, gjør det fordi de kjenner til Minnesota Starvation Experiment og vet at den viste at spareblussteorien ikke stemmer. De gjør det fordi de tenker at tjukke folk spiser for mye, ferdig snakka, akkurat som du selv sier mellom linjene. Du må gjerne finne på et annet ord for fenomenet, men jeg synes fatshaming er beskrivende. Anonymkode: 415d4...7b6 12 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Del Skrevet 20. januar 2023 Herregud, jeg er så lei av å høre om fatshaming! Da jeg hadde bmi på 30 hørte jeg aldri et ord, da jeg kom ned på 18-tallet hadde nesten ALLE en mening om kroppen min, og de fleste ikke på en positiv måte. Så det gjelder ikke bare overvektige, så det er helt klart! Anonymkode: 92902...c94 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #13 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herregud, jeg er så lei av å høre om fatshaming! Da jeg hadde bmi på 30 hørte jeg aldri et ord, da jeg kom ned på 18-tallet hadde nesten ALLE en mening om kroppen min, og de fleste ikke på en positiv måte. Så det gjelder ikke bare overvektige, så det er helt klart! Anonymkode: 92902...c94 sier du at vi ikke får diskutere noe som er et problem for oss, fordi du har et annet problem? Anonymkode: 415d4...7b6 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #14 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): sier du at vi ikke får diskutere noe som er et problem for oss, fordi du har et annet problem? Anonymkode: 415d4...7b6 Jeg sier at overvektige ikke trenger å ta offerrollen mer enn andre. Anonymkode: 92902...c94 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #15 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg sier at overvektige ikke trenger å ta offerrollen mer enn andre. Anonymkode: 92902...c94 jeg aksepterer ikke å bli stemplet med "offerrolle" bare fordi jeg påpeker fatshaming. Det er en hersketeknikk å syte over at folk peker på ubevisste holdninger, og verden går virkelig ikke fremover hvis vi ikke blir bevisst på slike ting. Anonymkode: 415d4...7b6 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #16 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg sier at overvektige ikke trenger å ta offerrollen mer enn andre. Anonymkode: 92902...c94 og la meg tilføye: Det er jo ikke en konkurranse. Jeg ville ikke drømme om å rakke ned på deg når du forteller om kommentarene du får når du er for tynn. Hvorfor må du rakke ned på "oss"? Anonymkode: 415d4...7b6 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #17 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk en pt for en uke siden som ikke er helt ferdig med den myten 😩 Verste er at jeg kjøpte klippekort på 10 timer. Nå mener han at jeg spiser altfor lite på 1600 kalorier og må opp til 19-2000. Jeg er 68 kg og 160 cm. Fettprosent på 30%. Trener styrke 3 ganger i uken og har gjennomsnitt 10.000 skritt daglig. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal ned i vekt med så mange kalorier Anonymkode: 97623...58e Du må sette deg ned med han å forklare hva målet ditt er. Jeg hadde selv en pt, og måtte virkelig overbevise henne om at mitt mål ikke var å bli så stor og muskuløs som mulig. Det finnes fortsatt oss som ønsker kondisjonstrening, litt styrketrening og å bli tynnere. Er ekstremt hvor mye trender har å si i treningssenter-verden. Nå handler alt om å løfte tungt, man må ha så veldig progresjon og økning i hvor tungt man løfter, og musklene skal bli store. Da må man jo sikkert ligge i kalorioverskudd. Dette er ikke min idealkropp i det hele tatt, måtte gjenta at jeg ønsket meg mindre rumpe. Det var som å banne i kirka.. Anonymkode: f5bd3...dbc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #18 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ingen sparebluss da jeg slet med anoreksi hvertfall. Gikk bare ned og ned jo mindre kalorier jeg fikk i meg. Kan knuse myten om at lettbrus er fetende også. Jeg drakk typ 4 liter Pepsi max daglig. Anonymkode: f5bd3...dbc Mens jeg som har levd med alvorlig anoreksi i 25 kan si at etter å ha vært ekstremt avmagrer og underernært i mange år går kroppen i sparemodus. Du kan jo søke på anoreksi og sparemodus så kan du se du vil få mange treff Anonymkode: 22f0b...90a 2 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #19 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mens jeg som har levd med alvorlig anoreksi i 25 kan si at etter å ha vært ekstremt avmagrer og underernært i mange år går kroppen i sparemodus. Du kan jo søke på anoreksi og sparemodus så kan du se du vil få mange treff Anonymkode: 22f0b...90a Ja, man trenger kanskje mindre kalorier enn andre for å opprettholde en sunn vekt når man har levd et slikt liv som deg. Men min psykiater sier at sparemodus er når man blir svært undervektig så blir man inaktiv, kald og alle kroppens funksjoner går sakte (hjertet, fordøyelse osv). Kroppen sparer på de reservene den har for å ikke dø. Men det er ikke det samme som at Trine på 90kg mener hun ikke går ned i vekt fordi hun spiser for lite, og at det da skal hjelpe å spise mer. Sparemodus er ikke noe man trenger å tenke på i en slankeprosess. Du gikk jo selv ned til ekstrem avmagring, det stoppet ikke fordi du spiste for lite. Anonymkode: f5bd3...dbc 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #20 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, man trenger kanskje mindre kalorier enn andre for å opprettholde en sunn vekt når man har levd et slikt liv som deg. Men min psykiater sier at sparemodus er når man blir svært undervektig så blir man inaktiv, kald og alle kroppens funksjoner går sakte (hjertet, fordøyelse osv). Kroppen sparer på de reservene den har for å ikke dø. Men det er ikke det samme som at Trine på 90kg mener hun ikke går ned i vekt fordi hun spiser for lite, og at det da skal hjelpe å spise mer. Sparemodus er ikke noe man trenger å tenke på i en slankeprosess. Du gikk jo selv ned til ekstrem avmagring, det stoppet ikke fordi du spiste for lite. Anonymkode: f5bd3...dbc Jeg har ikke sagt at det er det samme,jeg sier bare at sparemodus faktisk eksisterer. Og ja jeg gikk ned,men det stoppet opp flere ganger selvom næringsinntaket tilsa at jeg skulle gå ned. Så selvom du ikke opplevde det er det reelt og langt i fra uvanlig Anonymkode: 22f0b...90a 2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå