AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #1 Del Skrevet 20. januar 2023 Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg. Er det slik at en statlig etat kan lage egne regler for hva som gjør at noen kan bli seniorrådgiver? Når jeg leter på nettet finner jeg flere steder der det står at man skal ha høyere utdanning På mastergradsnivå. Gjerne innen samfunnsøkonomi eller samfunnsvitenskap. Dette har jeg i antall studiepoeng/vekt tall. Jeg har til og med mer enn det som tilsvarer en master. Nå er det slik at vi er en gruppe medarbeidere som arbeider med regionale oppgaver og hvor øverste sjef sa at det jobbes med at vi alle skal komme opp på seniorrådgiverstilling. Men så sa hun at jeg måtte vente til jeg hadde jobbet i etaten i fem år siden jeg ikke hadde master. Jeg har søkt om lønnsforhøyelse i begge de siste lønnsforhandlingene men ikke fått det og i denne siste søkte også om å bli seniorrådgiver men fikk altså ikke det. De andre i gruppen fikk det, for de hadde master. Er Dette riktig eller er det noe jeg kan legge på bordet for å prøve å få seniorrådgiver nå? Det føltes temmelig demotiverende at de andre fikk det og ikke jeg ends jeg har minst like lang utdanning som dem. Innen samfunnsvitenskapelige fag. Jeg har også lang erfaring innen fagfeltet, men gikk over fra kommunen til staten for 2,5 år siden, da som rådgiver. Denne sjefen sa også at selv om jeg ikke ble satt opp til seniorrådgiver i denne omgang var det ikke noe som tilsa at ikke lønnen kunne økes, men det gjorde den heller ikke. Så lønnen min har heller ikke økt siden jeg startet for 2,5 år siden men det har den gjort for flere andre på avdelingen. Jeg lurer derfor også på om det er lurt av meg å bytte fagforbund til akademikerne istedenfor FO. Kanskje de vil kjempe mer for min type kompetanse? Blir veldig takknemlig for svar! Hilsen alenemor til tenåringer, som veldig gjerne skulle hatt litt høyere lønn! Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #2 Del Skrevet 20. januar 2023 Du skriver at du fikk et greit svar om at du må ha jobbet 5 år, At du har studiepoeng tilsvarende en master er ikke det samme som å inneha master. Så det argumentet tror jeg ikke du kommer så langt med. Jeg har også 180 studiepoeng i tillegg til bachelor, men det kan ikke sammenlignes med master. Til sist så vil jeg anbefale å bytte bort fra FO. Anonymkode: 8647b...8a8 6 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31415273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #3 Del Skrevet 20. januar 2023 Ja, det kan de. Noen steder er rådgiver-koden en belønning for å ha vært der lenge, andre steder er det basert på hvilke arbeidsoppgaver du har. Skal man bruke stillingskodene i staten slik de var ment er det faktisk hvilke oppgaver du gjør som bestemmer hvilken stillingskode du skal ha. Forøvrig trenger man ikke å tjene godt eller få lønnsforhøyelse bare fordi man endrer stillingskode. Jeg kjenner seniorrådgivere som tjener dårligere førstekonsulenter. Det er lurt av deg å bytte fagforening, og Akademikerne har en annen lønnspolitikk enn LO-forbundene. Finn ut hvem som er tillitsvalgt hos deg og ta en prat med vedkommende om hva slags forening de er. Leverte du lønnskrav i lønnsoppgjøret som var i fjor? Skal du jobbe i staten og ha god lønnsutvikling må du aldri belage deg på at du bare får av leder. Anonymkode: c0781...382 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31415606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #4 Del Skrevet 20. januar 2023 Du kan ikke melde deg inn i Akademikerne uten en mastergrad. Som en over sier, det er ikke det samme som å telle studiepoeng. høres ut som dere har rare ordninger i det hele tatt, jeg kjenner flere med master som har jobbet i ti år som førstekonsulent. Det er arbeidsoppgavene som gir stillingskode, ikke utdanning. skjønner at du føler deg forbigått, men ville heller tatt en lønnssamtale fremfor å diskutere studiepoeng Anonymkode: 439ab...4cd 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31415658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #5 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kan ikke melde deg inn i Akademikerne uten en mastergrad. Som en over sier, det er ikke det samme som å telle studiepoeng. Anonymkode: 439ab...4cd Det kan man faktisk, men da på grunnlag av en individuell søknad som må vurderes innad i den aktuelle fagforeningas ledelse. ts-mange statlige etater har en lønnspolitikk som sier noe om hva som kreves for de ulike stillingsnivåene. Det er en forhandlingssak i en 2.5.3-forhandling å bytte nivå fra rådgiver til seniorrådgiver, både ledelse og fagforening kan melde inn slike saker etter hovedtariffavtalen i stat. Det trenger ikke å følge lønn med kodeendring, men ofte gjør det. Du vil nok tjene på å bytte til en forening innenfor Akademikerne hvis du får opptak. Anonymkode: 7ecc3...342 2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31416775 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #6 Del Skrevet 20. januar 2023 Her har du nok ingen ting å komme med, dessverre. Studiepoeng tilsvarende en mastergrad er ikke det samme som en mastergrad. Det finnes heller ingen spesifikke kvalifikasjoner som automatisk gir deg rådgiver- eller seniorrådgiverstilling. Hos oss spiller det ingen rolle hvilken utdanning du har, eller hvor lenge du har jobbet. Rådgiver eller seniorrådgiver tildeles ut i fra hvilke arbeidsoppgaver og ansvar du har, og om du har en særdeles uavhengig stilling eller ikke. Anonymkode: a953f...e86 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31416892 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #7 Del Skrevet 20. januar 2023 Jeg jobber også i staten. Vi har to seniorrådgivere i avdelinga, ingen av dem har annet enn videregående skole. Mens vi med mastergrad er førstekonsulenter og seniorkonsulenter, for vi har ikke rukket å ha så lang erfaring og ansiennitet som de to som kom rett fra videregående. Så det er tydeligvis veldig ulikt hvordan dette praktiseres. Utrolig kjipt at det ikke lønner seg å ta høyere utdanning for verken lønn eller stillingstittel - og spesielt når man må betale ned studielånet i maaaaange år. Og vi jobber fakrisk på et av Norges største universiteter. Anonymkode: b4e76...ae9 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31417346 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #8 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Utrolig kjipt at det ikke lønner seg å ta høyere utdanning for verken lønn eller stillingstittel - og spesielt når man må betale ned studielånet i maaaaange år. Og vi jobber fakrisk på et av Norges største universiteter. Anonymkode: b4e76...ae9 Utdanning får du betaling for om du krever det. Det er som sagt førstekonsulenter som tjener bedre enn seniorrådgivere. Det er førstekonsulenter med master og seniorrådgivere med handelsskole. Stillingskode har ingenting å si for lønn, og tittel er bare en tittel. Og til noe annet, TS kan søke opptak i et av Akademikernes forbund basert på individuell behandling. Det er flere som er medlemmer i forbund under denne hovedsammenslutningen som har utdanning som er tilsvarende mastergrad. Anonymkode: c0781...382 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31417554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #9 Del Skrevet 20. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg jobber også i staten. Vi har to seniorrådgivere i avdelinga, ingen av dem har annet enn videregående skole. Mens vi med mastergrad er førstekonsulenter og seniorkonsulenter, for vi har ikke rukket å ha så lang erfaring og ansiennitet som de to som kom rett fra videregående. Så det er tydeligvis veldig ulikt hvordan dette praktiseres. Utrolig kjipt at det ikke lønner seg å ta høyere utdanning for verken lønn eller stillingstittel - og spesielt når man må betale ned studielånet i maaaaange år. Og vi jobber fakrisk på et av Norges største universiteter. Anonymkode: b4e76...ae9 Folk med mastergrad som går med på dette kan takke seg selv. Man får betalt for kompetansen sin hvis den har stor markedsverdi *og* man krever det, i siste omgang ved å bytte jobb om nåværende arbeidsgiver ikke gir gode nok vilkår. Anonymkode: b4f85...cf7 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31419714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. januar 2023 #10 Del Skrevet 20. januar 2023 Jeg har jobbet i flere ulike statlige organisasjoner, og det praktiseres veldig ulikt ja. Ett sted var det tett knyttet til lønn, et annet sted utdanning (så der ble jeg som uerfaren ansatt rett i seniorrådgiver-stilling), og forrige stedet var det knyttet til erfaring. Ingen av stedene har hatt særlig korrelasjon med oppgaver. Forrige plass lovet meg seniorrådgivertittel i år, uten endring i oppgavene, fordi jeg begynte å bli såpass erfaren. Der handlet det mest om at eksterne skulle forstå at når de snakket med en seniorrådgiver så snakket de med en som var blant de med høyest kompetanse på området i den organisasjonen... Men i praksis betyr det at eksterne aldri kan vite hva en seniorrådgiver egentlig er, fordi det varierer så mye. 😂 Nå er jeg i kommune, vi har ikke seniorrådgivere i vår kommune men vi har det mer mystiske spesialrådgiver. I følge kolleger er den tittelen forbeholdt ledere som vil trappe ned i arbeidsmengde men beholde lederlønna. 😂😂 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31420109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #11 Del Skrevet 20. januar 2023 Albbas skrev (1 time siden): Jeg har jobbet i flere ulike statlige organisasjoner, og det praktiseres veldig ulikt ja. Ett sted var det tett knyttet til lønn, et annet sted utdanning (så der ble jeg som uerfaren ansatt rett i seniorrådgiver-stilling), og forrige stedet var det knyttet til erfaring. Ingen av stedene har hatt særlig korrelasjon med oppgaver. Forrige plass lovet meg seniorrådgivertittel i år, uten endring i oppgavene, fordi jeg begynte å bli såpass erfaren. Der handlet det mest om at eksterne skulle forstå at når de snakket med en seniorrådgiver så snakket de med en som var blant de med høyest kompetanse på området i den organisasjonen... Men i praksis betyr det at eksterne aldri kan vite hva en seniorrådgiver egentlig er, fordi det varierer så mye. 😂 Nå er jeg i kommune, vi har ikke seniorrådgivere i vår kommune men vi har det mer mystiske spesialrådgiver. I følge kolleger er den tittelen forbeholdt ledere som vil trappe ned i arbeidsmengde men beholde lederlønna. 😂😂 Er du Rådgiver i kommunen? Anonymkode: ce33e...4c8 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31420942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2023 #12 Del Skrevet 20. januar 2023 Albbas skrev (2 timer siden): Nå er jeg i kommune, vi har ikke seniorrådgivere i vår kommune men vi har det mer mystiske spesialrådgiver. I følge kolleger er den tittelen forbeholdt ledere som vil trappe ned i arbeidsmengde men beholde lederlønna. 😂😂 Spesialrådgiver har innsatt staten også, uten at vi vet hva de egentlig gjør. Mitt inntrykk er at det går inflasjon i rådgivergiverstillinger, fordi mange gjør som TS sin arbeidsgiver og ikke følger lønnspolitikken. Anonymkode: c0781...382 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31421115 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 20. januar 2023 #13 Del Skrevet 20. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er du Rådgiver i kommunen? Anonymkode: ce33e...4c8 Ja, jeg tror hvertfall det. 😅 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31421545 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vetatjegikkevet Skrevet 21. januar 2023 #14 Del Skrevet 21. januar 2023 Jeg ville snakket med lokal kontakt i Akademikerne, for å høre hva hen tenker og der etter vurdert å søke opptak der. Også tror jeg du skal ha fokuset på lønn først, fremfor seniorrådgivertittelen. 2,5 år uten økning i det hele tatt er litt lenge, med mindre du kom inn på er høyere lønnstrinn enn andre med lik fartstid og arbeidsoppgaver. Ligger du under andre med like lang erfaring og samme arbeidsoppgaver som deg, bør fagforeningen prioritere deg. Ellers er ofte ekstraoppgaver raskeste vei opp i lønn. Det gjelder i høyeste grad også de som annonseres med «gir ingen endring i stillingsbeskrivelser eller lønn». Min erfaring er likevel at det gir god uttelling i lønnsforhandlingene, så melde deg hvis det skulle bli en mulighet. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31423854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #15 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 3.40): Du skriver at du fikk et greit svar om at du må ha jobbet 5 år, At du har studiepoeng tilsvarende en master er ikke det samme som å inneha master. Så det argumentet tror jeg ikke du kommer så langt med. Jeg har også 180 studiepoeng i tillegg til bachelor, men det kan ikke sammenlignes med master. Til sist så vil jeg anbefale å bytte bort fra FO. Anonymkode: 8647b...8a8 TS her: Ja, du har nok rett. Takk for tips om å skifte fagforening Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31428546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #16 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 7.12): Ja, det kan de. Noen steder er rådgiver-koden en belønning for å ha vært der lenge, andre steder er det basert på hvilke arbeidsoppgaver du har. Skal man bruke stillingskodene i staten slik de var ment er det faktisk hvilke oppgaver du gjør som bestemmer hvilken stillingskode du skal ha. Forøvrig trenger man ikke å tjene godt eller få lønnsforhøyelse bare fordi man endrer stillingskode. Jeg kjenner seniorrådgivere som tjener dårligere førstekonsulenter. Det er lurt av deg å bytte fagforening, og Akademikerne har en annen lønnspolitikk enn LO-forbundene. Finn ut hvem som er tillitsvalgt hos deg og ta en prat med vedkommende om hva slags forening de er. Leverte du lønnskrav i lønnsoppgjøret som var i fjor? Skal du jobbe i staten og ha god lønnsutvikling må du aldri belage deg på at du bare får av leder. Anonymkode: c0781...382 TS her, Ja jeg leverte lønnskrav i forbindelse med lønnsoppgjøret i fjor. Leder kjemper ikke for meg, tror ikke han orker rett og slett, og hun som er representant for FO på arbeidsplassen er mer opptatt av at alle skal få lik lønn. Jeg tror jeg må be om en lønnssamtale og skifte fagforening til Akademikerne for å komme noen vei. De tre andre som jobber med det samme som meg jobber på andre avdelinger, men vi har samme jobb. Hun ene startet etter meg, og vi har jobbet i 2,5 år, men hun har som sagt Master, og hun gikk altså opp til seniorrådgiver selv om jeg egentlig har flere studiepoeng. Det at øverste leder nevnte for meg at lønnen ikke nødvendigvis hang sammen med seniorrådgiver gjorde jo at jeg trodde at jeg kanskje ble kompensert litt, altså gikk opp litt i lønn selv om jeg ikke fikk den tittelen..men det gjorde jeg altså ikke. Det må jeg nesten også bare spørre om. På en grei måte. Jeg må vel bare ta det opp, synes det er ekkelt men det er vel verdt et forsøk. Hvis ikke må jeg bare vente noen år til før det blir «min tur» Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31428598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #17 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 7.24): Du kan ikke melde deg inn i Akademikerne uten en mastergrad. Som en over sier, det er ikke det samme som å telle studiepoeng. høres ut som dere har rare ordninger i det hele tatt, jeg kjenner flere med master som har jobbet i ti år som førstekonsulent. Det er arbeidsoppgavene som gir stillingskode, ikke utdanning. skjønner at du føler deg forbigått, men ville heller tatt en lønnssamtale fremfor å diskutere studiepoeng Anonymkode: 439ab...4cd TS her, takk for gode poeng. Når vi har samme arbeidsoppgaver, da burde vi vel i det gått opp til seniorrådgiver alle fire?.. Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31428614 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #18 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 10.50): Det kan man faktisk, men da på grunnlag av en individuell søknad som må vurderes innad i den aktuelle fagforeningas ledelse. ts-mange statlige etater har en lønnspolitikk som sier noe om hva som kreves for de ulike stillingsnivåene. Det er en forhandlingssak i en 2.5.3-forhandling å bytte nivå fra rådgiver til seniorrådgiver, både ledelse og fagforening kan melde inn slike saker etter hovedtariffavtalen i stat. Det trenger ikke å følge lønn med kodeendring, men ofte gjør det. Du vil nok tjene på å bytte til en forening innenfor Akademikerne hvis du får opptak. Anonymkode: 7ecc3...342 TS her, takk for gode innspill! Jeg skal absolutt søke om å få bli med i akademikerne selv om jeg ikke har master så har jeg lang arbeidserfaring og utdanning innen dette fagfeltet. Vel, verken leder eller fagforeningen har nok meldt inn denne endringen for min del, men det har nok lederne på de andre lokalkontorene gjort. Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31428626 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #19 Del Skrevet 21. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 12.35): Jeg jobber også i staten. Vi har to seniorrådgivere i avdelinga, ingen av dem har annet enn videregående skole. Mens vi med mastergrad er førstekonsulenter og seniorkonsulenter, for vi har ikke rukket å ha så lang erfaring og ansiennitet som de to som kom rett fra videregående. Så det er tydeligvis veldig ulikt hvordan dette praktiseres. Utrolig kjipt at det ikke lønner seg å ta høyere utdanning for verken lønn eller stillingstittel - og spesielt når man må betale ned studielånet i maaaaange år. Og vi jobber fakrisk på et av Norges største universiteter. Anonymkode: b4e76...ae9 Kjipt ja!! Lang utdanning er dyrt… TS. Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31428631 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2023 #20 Del Skrevet 21. januar 2023 Vetatjegikkevet skrev (11 timer siden): Jeg ville snakket med lokal kontakt i Akademikerne, for å høre hva hen tenker og der etter vurdert å søke opptak der. Også tror jeg du skal ha fokuset på lønn først, fremfor seniorrådgivertittelen. 2,5 år uten økning i det hele tatt er litt lenge, med mindre du kom inn på er høyere lønnstrinn enn andre med lik fartstid og arbeidsoppgaver. Ligger du under andre med like lang erfaring og samme arbeidsoppgaver som deg, bør fagforeningen prioritere deg. Ellers er ofte ekstraoppgaver raskeste vei opp i lønn. Det gjelder i høyeste grad også de som annonseres med «gir ingen endring i stillingsbeskrivelser eller lønn». Min erfaring er likevel at det gir god uttelling i lønnsforhandlingene, så melde deg hvis det skulle bli en mulighet. TS her; jepp, jeg må nok ta tak i det via en ny fagforening, akademikerne. Jeg tar på meg alle ekstraoppgaver, og sitter i alle Utviklings-fora og så videre som jeg får muligheten til, tall for gode råd! Anonymkode: 2c078...985 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1649785-r%C3%A5dgiverseniorr%C3%A5dgiver-staten-hjelp/#findComment-31428663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå