Gå til innhold

Demens hos foreldre - hvilke tegn lot dere merke til først?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke tegn er vanlige i starten. Jeg har en mor på 65 år som jeg syns glemmer ting i det siste. Ting jeg kan ha sagt for et par dager siden. Hun sier at jeg ikke har sagt det. Hun har god langtidshukommelse, og husker det meste ellers, men jeg blir stresset likevel. Vi har ikke demens i familien så vidt jeg vet..

Anonymkode: c97a5...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hun hatt korona? 

Skrevet

Ikke forelder, men tante (hun har ikke partner eller barn, så jeg er en av de nærmeste).

Hun gjentok ting ofte når vi pratet sammen, fortalte det samme mange dager på rad. F.eks takket for julegaver mange dager på rad. Og så mistet hun ting som lommebok, nøkler, mobil… Skrev ting på handlelista som hun trodde hun manglet, men hadde i skapene på samme gamle plass, bare fant ikke igjen (f.eks stekespade, litermål, teip). 

Anonymkode: 81ea9...3dc

• Hjerte 1
Skrevet

Det første jeg merket på min far var at han begynte å slite med ord. Han fant ikke ordene, brukte noen synonymer istedenfor eller sa ting på en annen måte... Var altså ikke hukommelsen som slo oss som det første tegnet....

Anonymkode: 06b10...9f3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Merket det først på bilkjøringen. Kjørte i 50 uansett om det var 30 eller 80-sone. Glemte vikeplikt og hadde noen nestenulykker. Og han sa mye "hva". Det var ikke på grunn av dårlig hørsel, hørselen var helt fin. Han trengte å få ting gjentatt og få litt tid på seg for greie å oppfatte hva som ble sagt.

Anonymkode: 3bab5...593

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ta hørselen først! Hører man dårlig, skaff høreapparat! Demens begyner ofte der. Min mor er begynende, tror vi, glemmer, sint, husker ikke osv…. 

Anonymkode: 85551...62e

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Tough cookie skrev (14 timer siden):

Har hun hatt korona? 

Så vidt vi vet så har hun ikke hatt korona. Testet seg jevnlig. Men hun har tatt 2 doser, og fikk bivirkninger som vaginale blødninger og problemer med hjertet (ikke farlig per nå, men må holdes øye med).

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ta hørselen først! Hører man dårlig, skaff høreapparat! Demens begyner ofte der. Min mor er begynende, tror vi, glemmer, sint, husker ikke osv…. 

Anonymkode: 85551...62e

Takk for tips, dette skal jeg nevne for legen neste gang. Hun ønsker ofte at jeg gjentar ting og snakker kjempehøyt i telefonen, eller har høy lyd på når hun ser på ting.

• Liker 1
Skrevet

Min mor var vel 68 da vi skjønte hva som var i ferd med å skje. Hun spurte om de samme tingene flere ganger, og hun fortalte ting om igjen. Hvis f.eks. noen sa "jeg går og henter posten", ville hun spørre like etterpå hvor han ble av. 

Hun begynte å glemme avtaler, og fikk et mer uoversiktlig forhold til dager og klokkeslett. Dermed ble også døgnrytmen litt annerledes enn før.  

Hun begynte å snakke mye mer om fortiden, sikkert fordi det er det som er tryggest å snakke om uten å bli avslørt. Der har hun mer oversikt. 

Etter hvert ble det også tydelig at hun ikke klarte å holde oversikt over hva vi drev med i våre liv (jobb, skole, fritid), og at hun også begynte å se litt merkelig ut når vi snakket med henne. Det ser liksom ut som hun bare sitter og lytter, hun kommer ikke med noen (relevante) oppfølgingsspørsmål, og hun skjønner ikke når den andre er ferdig med å snakke. 

Håper det er hørselen som er forklaringen hos dere, du kan jo sikkert teste det litt. 

Anonymkode: 9fa4b...659

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det første jeg merket var at hun ville ha bekreftelse på ting vi allerede hadde snakket om. Og hun visste om det selv.

"Jeg vet at du har sagt det før, men er det neste uke du skal på ferie?" "Jeg vet at jeg har spurt om det før, men når kommer du i morgen?"

Hun har alltid skrevet lister og notater, men det ble mer og mer av det. Hun noterte alt, men glemte at hun hadde notert det og spurte igjen, og noterte igjen. 

Kjenner også igjen det som brukeren over her skriver, om å lytte men ikke svare relevant i samtaler. Hun svarte mye generelle fraser som "Vi få være glad vi er friske", eller "Sånn går nu dagan", eller "Jaja,det går seg nok til". Hun hadde rett og slett ikke noe eget å bidra med. Og i grupper sa hun mindre og mindre, sannsynlugvis for å skjule at hun hadde glemt det som hadde blitt sagt eller glemt personen/hendelsen det ble snakket om.

Det var hun selv som kontaktet lege fordi hun følte at noe ikke stemte. 

Anonymkode: fea99...725

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Etter jeg var utbrent, hadde jeg akkurat de samme symptomene, og legen tok en demenstest på meg(jeg er 40). Jeg gjorde det ganske dårlig, men det går litt bedre nå. Folk med fatigue av ulike grunner kan også ha slike symptomer. Det er akkurat som de over sier, men dette kan være symptomer på mye forskjellig. 

Anonymkode: 53591...721

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Min bestemor var, mener jeg, begynnende dement da hun døde. Hun gjentok de samme tingene om igjen og om igjen. Hun turte ikke lengre å koke mat, for hun glemte å skru av ovnen. Hun glemte å ta med rullatoren når hun skulle gå(dårlig til bens). 
Vi har heller ingen demens i familien, min bestemor fikk heller aldri påvist demens og ingen i familien mistenkte hun hadde det. Men nå jobber jeg på demensavdeling og jeg har innsett at hun, om hun ikke allerede var dement, at hun holdte på å bli det.

Anonymkode: 4cb0b...bbc

• Hjerte 1
Skrevet

Bilkjøring... Så mye prat om at folk stjelte fra han... 

Anonymkode: 13bca...cbb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...