Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Tristessa
Skrevet

Jepp, for 10000 spenn får du særemnet mitt, og et sinnsvakt forklaringsproblem.

Gjest Bøllefrøet
Skrevet

:roll:

Det er ikke så vanskelig. Gjør det selv.

Skrevet

Seriøst, jeg skrev mitt på en kveld (hadde lest bøkene i helgen) og skrev på mandag. Fikk en firer. Det er vel litt tid igjen til det skal leveres, så bare begynn å lese, så går det nok bra skal du se :)

Skrevet

Å skrive særemne er ikke noe stort prosjekt akkurat. Du bruker ikke lang tid på det dersom du bare setter deg ned å gjør det.

Skrevet

Tips: skriv om barnebøker. Da kan du velge deg tynne, lettlestebøker. Uansett hvor mye du hater å lese klarer du å komme deg gjennom det på noen få dager.

Skrevet

Du blir jo uansett hørt i særemnet på muntlig, så det er vel greiest å skrive selv så du vet hva det handler om?

Dessuten trodde jeg faktisk ikke det var noen som "leverte særemne" lenger, alle skolene jeg vet om har kun heldagsprøve eller muntlig fremmføring enten for klasse/gruppe/lærer...

Skrevet
Du blir jo uansett hørt i særemnet på muntlig, så det er vel greiest å skrive selv så du vet hva det handler om?

Dessuten trodde jeg faktisk ikke det var noen som "leverte særemne" lenger, alle skolene jeg vet om har kun heldagsprøve eller muntlig fremmføring enten for klasse/gruppe/lærer...

Jeg kan enten levere den skriftlig eller framføre det muntlig for klasse eller lærer.

Det har jeg fått beskjed om.

Skrevet

Ok :)

Men uansett blir de aller fleste hørt i særemnet på muntlig eksamen, og norsklærere merker kjapt hvis du ikke har skrevet teksten selv. Skal ikke ha lest så mange tekster skrevet av en elev før man merker at noe er feil hvis eleven plutselig har kopiert noe fra andre.

Kan du ikke heller prøve å finne noe å skrive om selv da, så skal du få god hjelp på veien fra bibliotekar-Grooo :)

Skrevet

Groo, tusen takk for hjelpen. Jeg må si ifra, at jeg tar norsk2 og er ikke opprinnelig fra Norge. Jeg kan ta norsk litteratur eller en oversatt forfatter. Vil heller ta norsk. Har tenkt på Amalie Skram, men tror at det blir vanskelig for meg å lese på gammel norsk. Tror du ikke det? Feks. Lucie eller Forrådt?

Skrevet

Tja.. Jeg ville nok ikke selv valgt en av "de gamle" med mindre jeg hadde en eller annen interesse for disse bøkene. De kan jo bli tunge å lese...

Det som er viktig å tenke på er at du skal lese tre bøker, og du skal skrive noe om disse tre bøkene + om forfatteren/forfatterne. Ofte er det like greit å velge et emne/tema og så finne tre bøker om dette, feks "kjærlighet", "oppvekst" osv.. og kanskje finne tre forskjellige forfattere fra forskjellige perioder? En av "de gamle", en fra 70-tallet og en fra i dag? Hvordan skriver de om dette emnet, hvordan har språket i bøkene/tiden/samfunnet forandret seg?

Eller velge "krim", feks en "gammel" av Bjørneboe, en "klassisk" av Fossum eller Holt, og en "moderne" av Tom Kristensen. Eller...

Her har du noen gode linker til valg av sjanger/emne/tema:

http://temalitteratur.deichman.no/

http://www.stavanger-kulturhus.no/index.html?id=306

http://noddi.com/Undervisningsopplegg/Saer...20i%20norsk.htm

http://fylkesbibl.monet.no/0/3516

Og: Du har vel en bibliotekar på skolen der du går? Er sikkert juleferie nå, men stikk innom på nyåret og si hva du har tenkt på. Du får garantert god hjelp der, og blir vist hva biblioteket har av sekundærlitteratur om forfatter(ne) du velger. Hos oss har vi masse forfatterhefter om en drøss med forfattere, og mange forskjellige litteraturhistorieverk der det står om både forfattere, perioder og verk. Og vi har bøker om sjangeren krim, fantasy-sjangeren og masse mer.

Skrevet

Og hvis du registerer deg som bruker kan jeg sende deg på PM url til siden jeg har laget om særemnet på vår skoles hjemmesider, men jeg har ikke lyst til å legge den ut her offentlig.

Skrevet

Groo, tusen hjertelig takk. Jeg venter på Pm.

Skrevet

Du kan også søke på "særemne" her inne, det har vært massevis av tråder om det tidligere, og det er mange gode forslag til emner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...