Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Borte

Endret av Jegermeg83
Anonymisering
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke innsikt i mine foreldres økonomi, så det vet jeg ikke. 

Anonymkode: 9d813...269

• Liker 6
Skrevet

Mine foreldre har og gjeld på huset. De har lånt på for å kjøpe bil og pusse opp. Det er deres penger og jeg kunne ikke brydd meg mindre om arven. Deres penger som de skal bruke til å leve livet best mulig. 

Anonymkode: e449c...361

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jegermeg83 skrev (1 minutt siden):

Jeg har foreldre mellom 65-70 år.

de har fremdeles huslån,  jeg synes dette er underlig da de har hatt huset i 40 år nå.

i følge min mor var rentene så høye på 80 tallet at de kun betalte på de i mange år og ikke selve lånet. Dette var husbanklån/ hus. 

synes det er leit at de fremdeles betaler på huset. De behøver mindre plass, men en leilighet vil gi de mer gjeld . 

og i forhold til arv blir det lite igjen på oss søsken. 

flere som har vært borti dette?

Fysj.. 

Anonymkode: 81cf2...24f

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

Sinnsykt å se folk stresse over arv fra foreldrene sine. Rett og slett oppriktig trist.

Anonymkode: b28c3...265

• Liker 29
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Jegermeg83 skrev (3 minutter siden):

Jeg har foreldre mellom 65-70 år.

de har fremdeles huslån,  jeg synes dette er underlig da de har hatt huset i 40 år nå.

i følge min mor var rentene så høye på 80 tallet at de kun betalte på de i mange år og ikke selve lånet. Dette var husbanklån/ hus. 

synes det er leit at de fremdeles betaler på huset. De behøver mindre plass, men en leilighet vil gi de mer gjeld . 

og i forhold til arv blir det lite igjen på oss søsken. 

Det er her det ligger, ikke sant?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt huslån varer til 2073 så jeg kommer også til å være belånt til jeg er i grava. Har husbanklån innvilget i fjor og er ufør. Lånesum 2.2 millioner, med renter 5.4 millioner totalt. 

Ordningen med husbanklån for fattige gjør fattige enda fattigere! Føler med dine foreldre! Rente lå på 18% på 80 tallet 

Anonymkode: 5b36b...99e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sinnsykt å se folk stresse over arv fra foreldrene sine. Rett og slett oppriktig trist.

Anonymkode: b28c3...265

Er jo ikke det det handler om, men trygghet i alderdommen ++

Mine foreldre skilte seg som 55- og 60-åringer. Fortsatt jævlig mye lån. Hvor lett tror du det var for den ene å kjøpe ut den andre? Ikke veldig.

Jeg forventer ikke å arve en dritt. De har ikke mulighet til å hjelpe verken meg eller mitt søsken inn på boligmarkedet.

Anonymkode: 3fc31...f48

• Nyttig 1
Skrevet
Jegermeg83 skrev (6 minutter siden):

Å stresse over hva jeg arver av foreldrene mine? Nei.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mitt huslån varer til 2073 så jeg kommer også til å være belånt til jeg er i grava. Har husbanklån innvilget i fjor og er ufør. Lånesum 2.2 millioner, med renter 5.4 millioner totalt. 

Ordningen med husbanklån for fattige gjør fattige enda fattigere! Føler med dine foreldre! Rente lå på 18% på 80 tallet 

Mitt siste avdrag er når jeg er 101 år.

Anonymkode: 823cd...f20

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår veldig godt at de fremdeles har gjeld hvis de i mange år var tvunget til å bare betale renter. Det er leit at de fremdeles har gjeld, men håper de klarer seg greit økonomisk likevel. Synd at leiligheter er dyrere enn hus der de bor. Og håper de ikke har mer gjeld enn huset er verdt. Det må i så fall være svært kjipt for de. 

Jeg tolker forresten ditt innlegg som at du synes det er synd de har gjeld fordi det hadde vært bedre for de om de var gjeldfrie nå. Jeg tolker deg ikke som at du er bekymret for størrelsen på arven. 

Anonymkode: e07dd...d06

• Liker 3
Skrevet

Hadde du en fin oppvekst? I såtilfelle fokuser på det, og vær takknemlig.

Anonymkode: 5566f...a32

• Liker 2
Skrevet

Mine foreldre blir pensjonister i år, men de har fortsatt huslån. De har betalt kun rentene i mange år. Huset er verdt mer enn lånet da, men pengene trenger de om de etterhvert skal kjøpe seg en leilighet. Arven tenker jeg ikke på. Er jo ikke nødvendigvis slik at de går bort først…

Anonymkode: b43da...175

Skrevet

Ja det er jo bare herlig å arve gjelden etter dessertgenerasjonen som kjøpte huset sitt for 150 000 når man selv må punge ut med 5 mill for tilsvarende..

Anonymkode: cbaab...e97

• Liker 4
Skrevet

De har hatt lang nedbetalingstid

De har utvidet lånet for å betale for andre ting som oppussing, bil, osv.

De har benyttes seg av avdragsfrihet

Mange grunner til at de fremdeles har lån.

Begge mine foreldre har fremdeles lån og jeg tenker ikke på hva jeg evt. vil få fra dem, jeg har det veldig fint selv.

Anonymkode: 7ec99...776

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men så var det 100% fradrag for gjeldsrenter også da, så man lånte penger på statens regning, og med høy inflasjon og ekstrem boligprisvekst, så er det vel ingen det er mindre synd på.

Endret av Kelsier
  • Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det er jo bare herlig å arve gjelden etter dessertgenerasjonen som kjøpte huset sitt for 150 000 når man selv må punge ut med 5 mill for tilsvarende..

Det løses enkelt med offentlig skifte 

Anonymkode: d19e5...956

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen som arver gjeld i Norge hvis de ikke ønsker det.

Anonymkode: 57436...83c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er da helt normalt med lån i den alderen 

Anonymkode: d19e5...956

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet at mine foreldre fremdeles har noe gjeld igjen (pusset opp og div), men hvor mye aner jeg ikke. Og det kunne ikke brydd meg mindre, så lenge de har det bra. De har gitt meg en flott barndom, selvsagt skal de kunne bruke midler lånt på boligen for å få pusset opp akkurat slik de vil ha det. Aldri tenkt tanken at det da vanker mindre på meg, det viktigste er jo at de har det komfortabelt og bra her og nå. 

Anonymkode: c5707...8d0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...