Gå til innhold

Der som er familie på 4. Hva bruker dere i mnd på mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud hva gjør vi feil? Vi bruker 13-14.000, 2 voksne og to barn. Da er det alt vi kjøper i dagligvare. Mat, pleie som sjampo/balsam/såper/vaskemiddel osv. + linser og medisiner.

Anonymkode: 67734...ab2

Dere gjør ingenting feil. Dere har et helt normalt forbruk. Det er bare på KG at familier på 4 klarer seg på et par tusen kroner i mnd på mat.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (1 minutt siden):

Dere gjør ingenting feil. Dere har et helt normalt forbruk. Det er bare på KG at familier på 4 klarer seg på et par tusen kroner i mnd på mat.

Ja for det å ikke bruke 14 000 er synonymt med 2000🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 58614...28a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er fire i husholdningen og vi bruker 12000 i måneden, det inkluderer også alt av husholdningsartikler som vaskemidler og mat og godbiter til hunden vår. 

Anonymkode: 6273a...a9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 13.28):

Det er helt vannvittig - kaster dere mye mat?

Anonymkode: e9b29...9bf

Nei, kaster veldig lite mat. Opplever ikke at vi spiser så veldig ekstravagant heller. Det er og inkludert alt som handles på dagligvarebutikken, ikke bare mat.

Anonymkode: f7e2c...83b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bønnegryte og ris er ikke et fullverdig måltid...ikke hvis man er i mye fysisk aktivitet. Suppe med linser? ...jeg hadde sultet! Bare pasta til middag? Ikke rart du nesten ikke bruker penger på mat...du spiser jo ikke noe! 

Anonymkode: 25f46...d4e

I alle dager, hva slags middager spiser dere? Er dere overvektige? Dette høres omtrent ut som våre middager. Voksne mennesker som trener mye og er aktive på fritiden. Det er ikke rart at befolkningen eser ut når man påstår at man ikke blir mett av suppe med linser eller bønnegryte. 

Anonymkode: 234c9...1ac

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi er 4, en på 8 og en på 14. i tillegg er eldstemann ofte hjemme på middag. Vi ligger på 12 i måneden, det inkl hygiene og vaskeprodukter. Vi fråtser ikke. Denne uka har vi så langt hatt fiskeboller i hvitsaus, kjøttkaker, laks, pølse og potetmos, taco, pizza og pasta karbonada i morgen.  Pengene flyr jo når man handler! Bruker endel på frukt pr uke- da alle har en frukt med seg på jobb/skole-men klarer ikke å finne ut hvor vi kan spare! 

Anonymkode: 3ef2f...118

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man leser mange av innleggene her må konklusjonen være at sunn, god og varierer mat er kjempebillig i Norge. Inflasjon må være null problem, vi er laaaangt unna noe som begynner å ligne høye matpriser, og det fremstår som uforklarlig hvorfor noen i Norge syns maten har blitt dyr. 

Jo, glemte en ting til: alle som bruker mer enn en slikk og ingenting på mat, må enten være kjempe-sløsere, eventuelt idioter. Jeg må antagelig være både idiot og en skikkelig sløser…

Anonymkode: a9201...73a

Så alt under 14 000 er slik og ingen ting i dine øyne?

• Liker 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (20 minutter siden):

Ok, godt å høre 😄 Føler ikke vi sløser heller. Matvarene er jo kjempedyre for tiden

Skrevet
Rucula skrev (6 timer siden):

Det ser ut som lite grønnsaker. Laks med mngosalat? Da blir man fort sulten.

Det sier seg selv... hvis dere er en familie på 4 og handler på kiwi/rema osv... og bruker halvparten av det vi bruker på mat på en mnd så må dere spise enten veldig lite eller veldig forskjellig fra oss.

Vi drikker ikke og røyker ikke. Men bruker pengene på mat. Pg vi spiser mye grønnsaker, aldri bare en sort til et måltid.

I dag lagde vi vegetar lassagne. Den består av 9 slag grønnsaker + salat vedsiden av

Lite grønnsaker? Hadde wok med «alt» som er å oppdrive av grønnsaker på mandag. Nå er det selvsagt fullt og helt opp til hver enkelt å velge hvor man handler - og ja jeg handler på Kiwi, Rema, Coop Extra og andre butikker som selger samme varene som Meny bare billigere - Hva i alle dager er galt i det? 😂

Anonymkode: 7f09e...85d

• Liker 1
Skrevet

Det vi har brukt siden 2016

1 Voksen og 3 barn (i dag 18år, 16år og 13år)E07C12BD-E203-4D05-9ED7-0A711726A1A7.thumb.jpeg.7a53eb0632d18f0b18b73d5ce4850e6e.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok, godt å høre 😄 Føler ikke vi sløser heller. Matvarene er jo kjempedyre for tiden

Det er stor forskjell på 2000 og 14000

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.1.2023 den 18.57):

Vi setter 8500 inn på dagligvarekontoen, men usikker på hvor mye som er ren mat. Den brukes også til bleier, hygieneprodukter, mat og sand til kattene.

2 voksne og to (7 og 1) barn

Anonymkode: 7eac3...4e0

Nettopp, tipper de fleste her kommer med ca summen de bruker på dagligvarer. Altså kvitteringene sammenlagt etter handleturer i nærmeste matbutikk. Og her inngå jo alt man trenger og kjøper i dagligvarebutikk. Jeg bruker ca 1250 kr i snitt på en handletur 2 ganger i uka. La si 1000 kr av disse er mat. Så det blir ca 8000 kr på mat + 2000 på øvrige dagligvarer.

Anonymkode: 86e66...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp, tipper de fleste her kommer med ca summen de bruker på dagligvarer. Altså kvitteringene sammenlagt etter handleturer i nærmeste matbutikk. Og her inngå jo alt man trenger og kjøper i dagligvarebutikk. Jeg bruker ca 1250 kr i snitt på en handletur 2 ganger i uka. La si 1000 kr av disse er mat. Så det blir ca 8000 kr på mat + 2000 på øvrige dagligvarer.

Og så kommer jo godsaker utenom. Det blir fort 2000 kr ekstra i måneden om vi regner med både desserter og rent godteri på alle 4.

Skrevet

Vi har budsjett på 10.000 kr i mnd, men hadde nok brukt 7000-8000 om ikke vin, øl og godis o.l. var inkludert i budsjettet.

Lager suppe 1-2 ganger i uken, en rett med hvit fisk 1-2 ganger i uten, pasta med ulike former for saus 2-3 ganger i uken, og en kjøttbasert rett 0-2 ganger i uken. Vi prøver å spise minst mulig kjøtt og rød fisk, mest mulig grønnsaker, og prøver å inkludere bønner og linser i måltidene våre. 

Anonymkode: 8811d...696

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.1.2023 den 22.31):

Har budsjetter med 10’ men bruker nok mellom 12’ og 14’

to voksne, og to tenåringsgutter

Anonymkode: f7e2c...83b

Likt som oss, håper på 10 tusen, havner fort på 12-13. To voksne og barn på 10 og 12 år. 

Anonymkode: 6ddab...301

Annonse
Skrevet

Vi er to voksne og 2 barn. Barna er så store at de teller som voksne nå. Vi bruker mellom 10 - 12 000 på butikken, men det inkluderer alt vi handler der. Vi drikker ikke alkohol, røyker ikke og spiser relativt lite godteri. Jeg og kona trener mye styrke og spiser dermed deretter.

Det eneste jeg kan tenke meg når jeg ser hvor lave enkelte beløp oppgis her er at posjonene er veldig små. Ala middag for 100 lappen som Rema 1000 hadde. Posjonene der er sykt små, type 125 gram fisk per person til middag. Barna spiste mer når de var 8 år.

Anonymkode: 18c91...b48

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

12 000

To voksne, to små barn

Anonymkode: ac418...a9b

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og hvilken glede har du av å ha en million mer?

Anonymkode: b3bf5...e49

Reise, gå på restaurant, kjøpe ny bil osv.. altså annet forbruk.

Poenget mitt er at jeg ikke kan kjøpe mer mat, da må vi kaste. Vi kjøper det vi skal ha, og storhandler når det er tilbud. Jeg har aldri ikke kjøpt mat fordi det er for dyrt, har ingen budsjett for mat og kjøper alt fra indrefilet til Grandiosa. Vi kjøper det vi skal ha, og logger alt jeg kjøper, og da bruker vi i snitt godt under 6000kr for 4 personer.

Men så bruker vi jo mye penger på annet..

Over 6 år er dagligvarer 11% av vår forbruk.

5D661ED8-4F80-4324-A072-34A80990D949.jpeg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Lite grønnsaker? Hadde wok med «alt» som er å oppdrive av grønnsaker på mandag. Nå er det selvsagt fullt og helt opp til hver enkelt å velge hvor man handler - og ja jeg handler på Kiwi, Rema, Coop Extra og andre butikker som selger samme varene som Meny bare billigere - Hva i alle dager er galt i det? 😂

På mandag ja, en dag i uken. Det holder ikke.

Hvis du har en familie på 4 og jeg har en familie på 4

vi handler begge på kiwi ect 

Ingen av oss kjøper øl, snus, røyk osv

Så sier det seg selv, at når du bruker mange tusen mindre enn meg hver mnd så spiser ikke vi samme mat. 
Du forstår det ikke sant?

Enten spiser dere veldig lite, eller veldig billige råvarer. Det er ren logikk. 

Endret av Rucula
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi er to voksne og to barn i barneskolen og har et matbudsjett på 4000 kr i uka.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...