Gå til innhold

Der som er familie på 4. Hva bruker dere i mnd på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tomas77 skrev (3 timer siden):

Hvis man skal under 12k for 4 pers må man anse grøt, pølse i lompe og pannekaker som middag. Det er klart at om man har 3-4-5 sånne middager i uka og aldri spiser biff eller dyre oster så blir det billig men det blir også drit kjedelig. 

For noe tull

Anonymkode: 60ee2...62a

• Liker 5
Skrevet
Rucula skrev (4 timer siden):

Mitt inntrykk av folk som bruker veldig lite penger på mat er at de lever temmelig usunt. Feks de mener at pannekaker er middag. Og potet, fiskekake og litt revet gulerot er en full middag. 

Det er dårlig kvalitets råvarer osv

Mitt inntrykk er ikke det, men det er så viktug for de som bruker mye å slenge dritt til de som klarer seg på mye mindre

• Liker 3
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mitt inntrykk er ikke det, men det er så viktug for de som bruker mye å slenge dritt til de som klarer seg på mye mindre

På samme måte som det er viktig for dem som bruker lite å slenge dritt til dem som bruker "mye", mener du?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (Akkurat nå):

På samme måte som det er viktig for dem som bruker lite å slenge dritt til dem som bruker "mye", mener du?

Ser ingen som slenger dritt til de jeg.

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser ingen som slenger dritt til de jeg.

"Kaster dere mye mat?" er en gjenganger i disse tråden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Til nå denne uka hadde vi:

Wok med wokgrønnsaker, kylling og nudler

Dampet laks med mangosalat

Dampet kyllingbryst med 

Potetball m rabbe og potet

Fredagstaco

I kveld hjemmelaget pizza

I morgen fersk torsk med tilbehør.

I kjølehjørnet har vi alt av melk, yogurt, pålegg, (går mest i ost, salami, diverse kalkunpåleg). I tilllegg kjøper vi alltid epler, appelsin, banan og avokado.

Ganske typisk hva vi har og eter, og som over tid koster 350kr pr pers.

Hva andre måtte mene om menyen har jeg ingen formening om. Alle i familien tener mye, og det går også mye i proteiner og smoothier som er mettende i seg selv. 

Anonymkode: 7f09e...85d

Det ser ut som lite grønnsaker. Laks med mngosalat? Da blir man fort sulten.

Det sier seg selv... hvis dere er en familie på 4 og handler på kiwi/rema osv... og bruker halvparten av det vi bruker på mat på en mnd så må dere spise enten veldig lite eller veldig forskjellig fra oss.

Vi drikker ikke og røyker ikke. Men bruker pengene på mat. Pg vi spiser mye grønnsaker, aldri bare en sort til et måltid.

I dag lagde vi vegetar lassagne. Den består av 9 slag grønnsaker + salat vedsiden av

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva tror du jeg kjøper på kiwi som kpster så utrolig mye mer enn det du kjøper da? 

• Liker 1
Skrevet
Tomas77 skrev (4 timer siden):

Hvis man skal under 12k for 4 pers må man anse grøt, pølse i lompe og pannekaker som middag. Det er klart at om man har 3-4-5 sånne middager i uka og aldri spiser biff eller dyre oster så blir det billig men det blir også drit kjedelig. 

Vi spiser aldri biff, personlig er jeg kjøttfri og biff er uansett oppskrytt. Sjelden dyre oster også. Bruker likevel 3000 i uken i dagligvarebutikk. Utenom er restaurant, alkohol (minus litt øl) og kattemat til 3. Er 2 voksne og 2 tenåringer.Av og til har vi enkle middager ja, hvem har ikke det?

Anonymkode: 74663...ae0

• Liker 1
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Til nå denne uka hadde vi:

Wok med wokgrønnsaker, kylling og nudler

Dampet laks med mangosalat

Dampet kyllingbryst med 

Potetball m rabbe og potet

Fredagstaco

I kveld hjemmelaget pizza

I morgen fersk torsk med tilbehør.

I kjølehjørnet har vi alt av melk, yogurt, pålegg, (går mest i ost, salami, diverse kalkunpåleg). I tilllegg kjøper vi alltid epler, appelsin, banan og avokado.

Ganske typisk hva vi har og eter, og som over tid koster 350kr pr pers.

Hva andre måtte mene om menyen har jeg ingen formening om. Alle i familien tener mye, og det går også mye i proteiner og smoothier som er mettende i seg selv. 

Anonymkode: 7f09e...85d

Da kan vi konkludere med at maten i Norge ikke er dyr og at politikere kan konsentrere seg om noe annet enn matprisene.

Folk kan spise seg mette på sunn mat for en slikk og ingenting.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bønnegryte og ris er ikke et fullverdig måltid...ikke hvis man er i mye fysisk aktivitet. Suppe med linser? ...jeg hadde sultet! Bare pasta til middag? Ikke rart du nesten ikke bruker penger på mat...du spiser jo ikke noe! 

Anonymkode: 25f46...d4e

Hva er det med bønner og linser som ikker er fullverdig, mener du? 

Anonymkode: e9dff...dff

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ikke mitt budsjett, men det er faktisk ikke så mye. Sifo budsjettet ligger vel på det. Vi er 5 og bruker 14-15000 i måneden på mat og dagligvarer. Da inneholder det litt øl også. Vi ligger faktisk akkurat på sifo budsjettet. For vår familie. Når ei kan grine på tv for at hun er fattig og fortsatt bruker 6000 på mat på henne og ungen, da er det ikke mye, men om 4 stk bruker 12.000 da er det kjempe mye. Slike enorme stordriftsfordeler er det ikke for en familie. 

Anonymkode: 93b76...8ec

SIFO sine budsjett er jo helt hinsides

Anonymkode: 58614...28a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Livet er for kort for å spise kjip mat (hvis man ikke må).

Vi er 4, 2 voksne og barn på 11 og 17. Tenåringen trener mye og spiser tilsvarende.

Vi bruker 12-14k på mat. Rent kjøtt og fisk er dyrt, jeg handler gjerne økologisk/Rekko. Brød kuttes opp i skiver og fryes, vi kaster aldri brød da vi bare tar ut skivene vi spiser.

Vi spiser som regel 2-3 ganger vegetarmiddager, halv- eller helfabrikat meget sjeldent. Kan ikke begripe utvalg av Toro-poser, det er jo bare stivelse med krydder. Heller invester litt i gode krydder og urter og smak til selv.

Min mann og tenåringen er dessverre storforbrukere av lettbrus og energydrikke. Det går sikkert 1.500 kroner til dette alene.

Anonymkode: db1f7...eb7

Så fordi man ikke bruker overdrevent mye penger på mat så spiser man kjip mat?  Merkelig at ingen her i huset synes vi spiser kjipt da

• Liker 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

SIFO sine budsjett er jo helt hinsides

Nei, det er de ikke.

Skrevet
Rucula skrev (6 timer siden):

Mitt inntrykk av folk som bruker veldig lite penger på mat er at de lever temmelig usunt. Feks de mener at pannekaker er middag. Og potet, fiskekake og litt revet gulerot er en full middag. 

Det er dårlig kvalitets råvarer osv

Vi bruker ikke hinsides mye penger på mat og det vi spiser er sunt,næringsrikt og fullverdig 

• Nyttig 1
Skrevet
Tomas77 skrev (5 timer siden):

Bs

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bønnegryte og ris er ikke et fullverdig måltid...ikke hvis man er i mye fysisk aktivitet. Suppe med linser? ...jeg hadde sultet! Bare pasta til middag? Ikke rart du nesten ikke bruker penger på mat...du spiser jo ikke noe! 

Anonymkode: 25f46...d4e

Jo er fullverdig.

• Nyttig 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (6 minutter siden):

Nei, det er de ikke.

Jo

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo

Nei, det er de ikke for folk med et normalt kosthold.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (16 minutter siden):

Nei, det er de ikke.

Deg om det

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (8 minutter siden):

Nei, det er de ikke for folk med et normalt kosthold.

Normalt kosthold faktisk. Alltid like dømmende og nedlatende mot mennesker som velger annerledes enn deg? Og lærer du barna dine å ha de samme holdningene? 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...