Gå til innhold

Hvordan redde hvite klær som ble brune siden de var våte lenge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom hjem i dag etter lang tid på farten og oppdaget at en balje med hvitvask ikke var blitt hengt opp før avreise. Dermed er det brune flekker på alt sammen. Ikke jordslag, men brune skjolder nærmest. Noe man kan gjøre med dette, eller er det bare å kaste? T-skjorter, sokker og en hvit shorts i all hovedsak. 

Anonymkode: 37e7b...4a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å vaske dem?

Anonymkode: 36694...4cd

Skrevet

Klor?

Anonymkode: 34c6b...7d7

• Liker 2
Skrevet

Ha litt klor i vann og la de ligge i det.

Anonymkode: 02dff...480

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du prøvd å vaske dem?

Anonymkode: 36694...4cd

Nei, tenkte jeg skulle få råd først, så jeg ikke dummer meg ut. 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Klor?

Anonymkode: 34c6b...7d7

Du tenker det er så enkelt? Har kloret før, med litt blandet hell. Men har ikke hatt slike flekker før. Det jeg har kloret har vært misfarget etter vask, typ hvit sokk i rød vask. Men jeg aner ikke hvor dypt dette brune sitter. Om det bare er klor som skal til er det jo superlett. (Og vask etterpå selvsagt).

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tenker det er så enkelt? Har kloret før, med litt blandet hell. Men har ikke hatt slike flekker før. Det jeg har kloret har vært misfarget etter vask, typ hvit sokk i rød vask. Men jeg aner ikke hvor dypt dette brune sitter. Om det bare er klor som skal til er det jo superlett. (Og vask etterpå selvsagt).

Sjekk hva slags materiale det er. Syntetisk kan bli ødelagt av klor, men 100 % bomull tåler det ganske godt. 

Anonymkode: fadaa...50f

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sjekk hva slags materiale det er. Syntetisk kan bli ødelagt av klor, men 100 % bomull tåler det ganske godt. 

Anonymkode: fadaa...50f

Bomull, men shortsen er polyester eller nylon, og noen av sokkene er blanding også tror jeg. Får prøve meg frem når jeg er hjemme fra jobb i kveld, per nå er de uansett ødelagt.

Skrevet

Det første jeg hadde gjort var å vaske dem.

Anonymkode: 31387...d76

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det første jeg hadde gjort var å vaske dem.

Anonymkode: 31387...d76

Har erfart at om flekken ikke går av i vask, så blir den umulig å bli kvitt. Så man må prøve å fjerne før man vasker. Har prøvd klor, nå er klærne til vask, så får jeg se hvordan de ser ut etter vask. 😊

Skrevet

Polyester shortsen ble helt fin uten klor, ble med i en annen vask i går. Gammel Adidas fotballshorts, så det var ikke superfarlig med den, men den ble helt fin igjen. Nå er bomullstøyet i maskinen. 

Skrevet

Da ble nesten alt berget med litt klor. Tre par sokker som er litt skjoldete, men sønnen sier han bare kan bruke de innerst når han spiller håndball (bruker to par). Resten ble helt fint. Takker for tips! 

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...