Gå til innhold

Liker ikke bestevenninna til dattra mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har hatt ei bestevenn fra hun var 3 år og de er det fortsatt, 7 år nå. De går i samme klasse og de henger sammen hele tiden. Jeg liker ikke denne venninna. Når hun er på besøk hører hun ikke på meg, hun overser meg når jeg sier hei, hun er svært dominerende ovenfor dattra mi. Hun bestemmer i lek, hva som er teit og hva som er bra. Dette følger dattera mi også når venninna ikke er her. Er det noe hun har sagt hun ikke liker, liker ikke dattra mi det lenger.

Har snakket med dattra mi så mange ganger om hvordan man skal oppføre seg mot gode venner osv., men likevel er hun med denne venninna. Denne venninna kan f.eks kle på seg yttertøy raskere enn min og gjemme seg for henne hele friminuttet eller si at hun ikke vil leke med henne siden hun ikke kom før. 

Har bedt med de fleste jentene i klassen en og en her hjemme. Noen går hun bedre overens med en andre selvsagt, men med alle de andre leker de fint og har en god dynamikk. Så lenge de kun er to..

Dattra mi leker likevel med denne ene bestevenninna hele tiden på skolen. Med vilje ber jeg venninna sjelden med hjem da jeg prøver og få dattra mi til å leke med andre. 

Når det er tilstelninger eller annet som gjør at det er flere av jentene til stede ser jeg dessverre at min datter er ganske avvisende til de andre barna. Hun favoriserer veldig. Om de er flere her og hun ene spør om å låne noe sier hun nei til alle, bortsett fra bestevenninna. Når andre barn er hyggelig mot min datter så svarer hun kort og sender signaler på at hun ikke vil ha noe med de å gjøre. Hun er også sjenert som kan være noe av grunnen, men hun virker i grunn ikke interessert. 

Var vanskelig å forklare dette. Jeg har snakket med skolen om den dominerende oppførselen og tatt opp noen episoder som har gjort at de har fulgt ekstra med. 

Men hva gjør man som mor? Jeg får ikke valgt vennene hennes, selv om jeg prøver og dytte henne i en annen vei. Hun holder på sitt. Syns venninna har en dårlig påvirkning på dattra mi, men vet ikke hvordan jeg skal hjelpe. Noen råd/tips? 

Anonymkode: 015d3...85c

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt med det du gjør, umiddelbart.

Anonymkode: f76ad...a5d

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt med det du gjør, umiddelbart.

Anonymkode: f76ad...a5d

Ts 

Hvilken del skal jeg slutte med? Og hvorfor? 

• Liker 2
Skrevet

Ikke så lett. Eneste jeg kan komme på er at du prøver å få til at din datter og hennes venninne møtes oftest mulig hos deg og at du da oppdrar venninna på samme måte som din datter. Si ifra på samme måte som om det var din datter. Da vil din datter lære hva som gjelder, og hennes venninne vil få litt nødvendig korreksjon som hun kanskje ikke får hjemme.

• Liker 8
  • Nyttig 7
Skrevet

Det er vanskelig å få gjort noe med, bortsett fra det du gjør fra før. Eneste mulighet er vel å bytte klasse eller skole.

Anonymkode: 4bbed...919

• Hjerte 2
Skrevet

Er bestevenninna dominerende med de andre jentene også, eller bare din datter? Jeg kan se for meg at om denne jenta opplever en slik hundeaktig tilbedelse fra din datter, så er det lett å faktisk bli litt lei og irritert og da blir hun kanskje fristet til å være enda kjipere enn det hun vanligvis ville vært i et mer balansert vennskap. Kanskje for å teste grensene til datteren din. Det er selvfølgelig ikke noe godt karaktertrekk, men det er ikke så artig med venner som er totalt selvutslettende heller. 

Hvis din datter ikke innser at hun må begynne å ta litt kontroll kan det hende hun etter hvert blir forkastet av denne venninnen og står igjen alene. 

Men usikker på hva du som voksen egentlig kan gjøre med dette. Vil bare understreke at det ikke nødvendigvis bare er denne bestevenninna som er skyld i den dårlige dynamikken i dette vennskapet.

Anonymkode: c379a...827

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville fortsatt med å jobbe med å styrke vennskap med andre. Prøv å få din datter med på andre fritidsaktiviteter enn denne venninnen. Når din datter blir kjent med andre som er snille, så innser hun trolig den kjipe oppførselen til bestevenninnen.

Anonymkode: 7f9cd...326

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er bestevenninna dominerende med de andre jentene også, eller bare din datter? Jeg kan se for meg at om denne jenta opplever en slik hundeaktig tilbedelse fra din datter, så er det lett å faktisk bli litt lei og irritert og da blir hun kanskje fristet til å være enda kjipere enn det hun vanligvis ville vært i et mer balansert vennskap. Kanskje for å teste grensene til datteren din. Det er selvfølgelig ikke noe godt karaktertrekk, men det er ikke så artig med venner som er totalt selvutslettende heller. 

Hvis din datter ikke innser at hun må begynne å ta litt kontroll kan det hende hun etter hvert blir forkastet av denne venninnen og står igjen alene. 

Men usikker på hva du som voksen egentlig kan gjøre med dette. Vil bare understreke at det ikke nødvendigvis bare er denne bestevenninna som er skyld i den dårlige dynamikken i dette vennskapet.

Ts

Denne venninna tar en dominerende rolle for flere, men ikke så ekstrem. Og de hører ikke nødvendigvis på henne. 

Ellers beskrev du egentlig veldig godt mine tanker rundt dette. Har snakket med datteren min siden barnehagen om at man skal stå opp for seg selv og jeg finner eksempler for å forklare henne. Ingen nytte foreløpig... 

• Liker 3
Skrevet
aksase skrev (16 minutter siden):

Ikke så lett. Eneste jeg kan komme på er at du prøver å få til at din datter og hennes venninne møtes oftest mulig hos deg og at du da oppdrar venninna på samme måte som din datter. Si ifra på samme måte som om det var din datter. Da vil din datter lære hva som gjelder, og hennes venninne vil få litt nødvendig korreksjon som hun kanskje ikke får hjemme.

Ts

Dette prøver jeg, men denne venninna diskuterer alt tilbake til meg. Virker ikke som hun er vant til å få noen grenser? Grensene skal testes noe voldsomt her og det er vanskelig å få henne til å høre på meg eller pappaen. Vi har faktisk også hatt besøk mens hun har vært her (av noen som vet om situasjonen vår). De prøvde også å snakke til henne men hun hører ikke.. 

Skrevet

Uff, jeg har ingen gode tips, men håper du klarer å løse litt opp i dette vennskapet. 

Datteren min opplevde noe lignende med en svært dominerende venninne, og da denne venninnen plutselig dumpet min datter til fordel for andre venner, hadde min datter ingen andre venner å falle tilbake på.  😞

Det er så viktig å ha flere kontaktflater❣️

Anonymkode: 9a85f...ebd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uff, jeg har ingen gode tips, men håper du klarer å løse litt opp i dette vennskapet. 

Datteren min opplevde noe lignende med en svært dominerende venninne, og da denne venninnen plutselig dumpet min datter til fordel for andre venner, hadde min datter ingen andre venner å falle tilbake på.  😞

Det er så viktig å ha flere kontaktflater❣️

Anonymkode: 9a85f...ebd

Ts 

Takk! ❤️ Jeg kunne ikke vært mer enig! 

• Hjerte 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det viktigste du kan gjøre, er å oppmuntre vennskap med andre. De er jo fortsatt ganske små, så det er enkelt å invitere andre barn. Ta kontakt med foreldrene til andre barn du tror vil være bedre for din datter, inviter dem hjem til dere. 

Hvis venninna oppfører seg dårlig mot datteren din når hun er hjemme hos dere, bør du irettesette henne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Fordi at moren tolker det som og sier at det er dårlig dynamikk mellom dem, mor i dette tilfellet er ei hurpe fra helvete slik jeg ser henne, ikke dermed sagt at venninnene opplever dynamikken mellom seg negativt.

Mor anser jeg som hurpe inntil hun legger fra seg å skulle styre hvem datteren sosialiserer seg, aldri likt slike foreldre og at hun er så negativ til bestevenninnen tross at hun er så ung som hun er... Mor bør her ta seg sammen og ikke blande seg og manipulere slik hun gjør...

La venninnene finne ut av sitt vennskap, at mor blander seg så til de grader som hun gjør sier alt om mor her (og det er ikke positivt).

Skrevet

Da må du nesten prøve å styrke selvfølelsen til datteren din, og jobbe med å gjøre henne trygg med å stå i egne meninger.

Anonymkode: bde4d...ceb

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ts

Dette prøver jeg, men denne venninna diskuterer alt tilbake til meg. Virker ikke som hun er vant til å få noen grenser? Grensene skal testes noe voldsomt her og det er vanskelig å få henne til å høre på meg eller pappaen. Vi har faktisk også hatt besøk mens hun har vært her (av noen som vet om situasjonen vår). De prøvde også å snakke til henne men hun hører ikke.. 

Gå inn for å avslutte det vennskapet de er så små at det her kan du utmerket godt drenere 

Skrevet
Kaneel skrev (Akkurat nå):

Gå inn for å avslutte det vennskapet de er så små at det her kan du utmerket godt drenere 

Hun ser ut som å velge å være en hurpe ja....

Skrevet
Made4u skrev (1 minutt siden):

Hun ser ut som å velge å være en hurpe ja....

Nei hun ser ut som en mor som faktisk ser hva som er best for sitt barn og ivaretar sitt ansvar som mor til tross for det kan være ubehagelig. Du fikk med deg alderen på ungene sant? Og oppførselen og manglende respekt for korreks  her eller? 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet

Bare fortsett å invitere andre venninner av datteren din hjem til dere :) De vil nok finne tonen bedre etterhvert! Denne dominerende venninna kommer nok ikke til å forandre seg før hun blir eldre og folk trekker seg unda naturlig. De er for små til å skjønne slikt nå.

Anonymkode: 03d6c...0ee

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Kaneel skrev (1 minutt siden):

Nei hun ser ut som en mor som faktisk ser hva som er best for sitt barn og ivaretar sitt ansvar som mor til tross for det kan være ubehagelig. Du fikk med deg alderen på ungene sant? Og oppførselen og manglende respekt for korreks  her eller? 

Nå finner venninnene ut av det selv, alt til sin tid, sin relasjon klarer de fint å finne ut av selv uten at mor trenger å være hurpete.

Skrevet

Syns det er helt tragisk at dere tenker at det er den andre jentas feil, ebt at foreldrene ikke evner å oppdra jenta si. Har dere tenkt på at jenta kanskje kan ha utfordringer som påvirker adferden hennes? Jeg har en gutt som har adhd og asbergertrekk og han er også dominerende i lek. Har forsøkt å korrigere utallige ganger på den ene og andre måten, blir også fulgt opp på skolen angående det sosiale for å legge til rette for sosial utvikling i positiv retning. 

Det du gjør, er å bidra til at slike barn ikke får muligheten til å  utvikle seg. Ta heller å forsøk å vær med tilstede å korriger jenta når hun er på besøk, istedenfor å utestenge henne. 

Helt utrolig oppførsel av voksne mennesker.

Anonymkode: 6ae65...737

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...