Gå til innhold

Tips til å bli bedre i engelsk?

LilliCogoleto

Anbefalte innlegg

Jeg har en jobb som jeg trives godt i, men ofte tikker det inn eposter på engelsk, samt at jeg blir innkalt til møter som også skal foregå på engelsk. Jeg er ikke 100% komfortabel med dette, da jeg ikke har hatt engelsk siden vgs, som begynner å bli noen år siden.. Jeg tror jeg formulerer meg helt greit både skriftlig og muntlig, men jeg skulle ønske jeg følte meg tryggere. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan bli bedre- tenker både på uttale, ordforråd og grammatikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Generelle tips er å oppsøke plasser du MÅ skrive og snakke engelsk. har du noen spesielle interesser du kan søke etter internasjonale forum for eks?

- Ser alt av film/serier/hva nå enn med ENGELSK undertekst.

- Grammarly er ett verktøy jeg bruker ofte, er en google chrome plugin, hjelper deg med å skrive bedre tekster på engelsk. Anbefales. Er gratis. Du kan også betale deg til at den hjelper deg med å skrive teksten mer profesjonell, høflig etc. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli bedre på å skrive og formulere deg, anbefaler jeg å bli aktiv på utenlandske forum, og skrive i signaturen din at du er takknemlig om noen korrigerer språket ditt. F.eks reddit. Der kan du til og med bli med i grupper som nettopp fokuserer på å bli bedre i engelsk :)

Jeg leser også veldig mye på engelsk. Jeg har en jobb hvor alt foregår på engelsk, så jeg leser jo mye engelsk daglig der, men jeg leser også mye engelsk skjønnlitteratur, og hører på lydbøker på engelsk. 

Om du ønsker å forbedre uttale, se på engelske serier, og øv deg på å prate mens du tar lydopptak av deg selv, så du kan høre deg selv etterpå. Prat med deg selv på engelsk høyt (gjerne når du er alene... )

Anonymkode: 39f06...364

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les og snakk så mye engelsk som mulig. Bli medlem i engelske/internasjonale forum og diskuter tema du er interessert i. Skru av undertekster på film og serier.

Google ord du ikke forstår med én gang. Jeg pleier alltid å søke opp både norsk og engelsk betydning, for det er ikke alltid det norske ordet er godt oversatt i betydning. Engelsk er et rikt språk hvor de kan ha flere ord med ulik betydning, men der det kun finnes ett norsk ord som tar alle disse under én kam, for eks «undertrykkelse». På engelsk finnes både repression, suppression og oppression, hvor alle betyr undertrykkelse på norsk, men hvert enkelt ord har hver sin betydning. Ellers har jeg latt merke til at vi mangler mange gode oversettelser på norsk, og da må jeg lære meg den engelske betydningen for å vite når det skal brukes.

Jeg begynte å ta diverse kurs i 2020 ledet av amerikanere og fikk mange engelskspråkelige venner i den sammenheng. Engelsken var ganske rusten i starten, men nå sitter jeg i timesvis i telefonen med mine amerikanske venner og snakker nå engelsk flytende. Du må snakke og skrive mye engelsk med folk som snakker og skriver det flytende for å bli god.

Anonymkode: f4ba3...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å få seg en engelskspråklig skype-venn, på samme måte som vi fossiler hadde engelskspråkelige brevvenner i skoletiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt god nytte av å se engelske tv-serier/filmer med engelsk tekst. Samt jeg har ei venninne hvor vi ofte prater engelsk til hverandre.

Anonymkode: e1b20...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les bøker på engelsk, se filmer og serier på engelsk uten norsk undertekst (gjerne med engelsk teksting).

En enkel måte å bli bedre på, uten at det tar noe tid ut av dagen (gitt at du leser bøker eller ser på TV fra før) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LilliCogoleto skrev (15 timer siden):

Jeg har en jobb som jeg trives godt i, men ofte tikker det inn eposter på engelsk, samt at jeg blir innkalt til møter som også skal foregå på engelsk. Jeg er ikke 100% komfortabel med dette, da jeg ikke har hatt engelsk siden vgs, som begynner å bli noen år siden.. Jeg tror jeg formulerer meg helt greit både skriftlig og muntlig, men jeg skulle ønske jeg følte meg tryggere. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan bli bedre- tenker både på uttale, ordforråd og grammatikk. 

Se engelsktalende filmer. Lese engelske artikler. Jeg er sånn som fort glemmer enkeltord (på norsk også 😜) hvis jeg ikke bruker de på lenge. 
Når jeg har vært i utlandet så har jeg måttet bruke engelsk, og å bo med engelsktalende hjelper mye. 
Da blir jeg plutselig flink igjen. Og jeg leser en del artikler på engelsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan aldri lære seg en språk i praksis, om man aldri praktiserer språket. Eneste måten å utvikle engelsken er å snakke engelsk og aller helst med noen som har engelsk som sitt andrespråk, slik som vi har.

Man blir ikke god i engelsk med google translate.

Anonymkode: a1ae2...c08

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se serier, filmer og Youtube-videoer, spill dataspill, skriv på nettet (engelske forum, Reddit e.l.). Jeg er av det jeg har hørt/sett den jeg kjenner som både snakker og skriver best engelsk. På skolen var jeg heller dårlig i det da det interesserte meg under middels, men ved å bruke mye tid på det jeg har nevnt har jeg blitt god i voksen alder.

Anonymkode: 99a85...cd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...