Gå til innhold

Hund og kvadratmeter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange kvadratmeter må hver enkelt hund ha i huset? Hvis man har flere hunder.

Anonymkode: baca3...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og evt. link hvor det står. Jeg finner det ikke.

Skrevet

Du finner tilsynsveiledere hos mattilsynet. Vi har ingen lover eller forskrifter som sier noe om hvor mange kvadratmeter en hund må ha inne.

Tilsynsveileder Hund

Veileder for hold av hund utendørs 

Lov om forsvarlig hundehold

Lov om dyrevelferd

Klippet fra siste link:

§ 23.Dyrs levemiljø

Dyreholder skal sikre at dyr holdes i miljø som gir god velferd ut fra artstypiske og individuelle behov, herunder gi mulighet for stimulerende aktiviteter, bevegelse, hvile og annen naturlig atferd. Dyr levemiljø skal fremme god helse og bidra til trygghet og trivsel.

Dyr skal ha adgang til egnet og trygt tilholdsrom utenom normal beiteperiode.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til dyrs levemiljø, herunder om egnet og trygt tilholdsrom, tiltak for å forebygge, oppdage og bekjempe brann og om unntak fra krav om tilholdsrom.

🔗Del paragraf

§ 24.Tilsyn og stell

Dyreholder skal sikre at dyr får godt tilsyn og stell, herunder sikre at:

a. fôr, beite og vann er av god kvalitet, dekker dyrets behov for næring og væske og fremmer god helse og velferd. Dyr skal ikke tvangsfôres eller tvangsvannes, med mindre det skjer av dyrehelsemessig grunn,
b. dyr beskyttes mot skade, sykdom, parasitter og andre farer. Syke og skadde dyr skal gis forsvarlig behandling og avlives om nødvendig,
c. spredning av smitte begrenses, og
d. dyr, der det er relevant, blir tilstrekkelig tamme til å kunne håndteres og stelles på dyrevelferdsmessig forsvarlig måte.

Kongen kan gi nærmere forskrifter om krav til omfang av tilsyn og stell og om beskyttelse og behandling av dyr.

Skrevet

Du må ha plass til at alle hundene har hver sin seng og at det er plass til at de kan variere liggeplass. De må også ha mulighet for å være i fred for hverandre Bård de trenger det. 

Anonymkode: ada8e...477

Skrevet

Jeg har lest alt dette her men det står ingenting om antall Kvm. per hund? Eller hvor står det?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har lest alt dette her men det står ingenting om antall Kvm. per hund? Eller hvor står det?

Jeg kan ikke se for meg at det står noe sted, for det bør avhenge veldig av både størrelse og type hund. En stor hund trenger mer enn en liten, og en aktiv hund trenger mer enn en daff.

Anonymkode: f8da6...746

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det finnes ingen konkret regel på det.

Anonymkode: 40fe4...df3

• Nyttig 1
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Det står i tilsynsveilederen, som er lenket til lenger oppe. Under kapittel 2 Dyrs levemiljø.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...